HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 108 - 8. LIPNJA 2000. BRITANSKI RADIO - BBC7. VI. 2000. U sjedištu Ujedinjenih naroda u New Yorku ovog se tjedna održava velika međunarodna konferencija posvećena položaju i pravima žena. Njezina
će glavna zadaća biti utvrditi napredak u stanju ženskih prava. Prilog Nataše Magdalenić-Bantić."Deset tisuća izaslanica iz više od 180 zemalja prisustvuju na ovoj konferenciji. Među njima je i Željka Antunović, zamjenica hrvatskog premijera, koja se jučer sastala s pomoćnicom glavnog tajnika UN-a Angelom King i direktorom UN-ova odjela za ženska pitanja Jakinom Erturkom. Tim su povodom gospođu Antunović pitali, kako ona procjenjuje stanje prava žena u Hrvatskoj. 'Nije problem', rekla je potpredsjednica Vlade, 'stanje tih prava na papiru već njihova provedba'.= Puno treba učiniti u poštivanju tih propisa, u realizaciji tih prava i u shvaćanju javnosti o tome koliko je potrebno da žene i muškarci budu jednaki, da se oni zaista jednako i tretiraju. Ja sam govorila o tome da je situacija za žene u Hrvatskoj popravljena. Govorila sam to misleći na razdoblje od zadnjih četiri-pet godina. Postoji čitav niz elementa koje mogu svjedočiti, argumentirati ovakav moj stav i razmišljanje. Naime, jedan od najjačih je
BRITANSKI RADIO - BBC
7. VI. 2000.
U sjedištu Ujedinjenih naroda u New Yorku ovog se tjedna održava
velika međunarodna konferencija posvećena položaju i pravima žena.
Njezina će glavna zadaća biti utvrditi napredak u stanju ženskih
prava. Prilog Nataše Magdalenić-Bantić.
"Deset tisuća izaslanica iz više od 180 zemalja prisustvuju na ovoj
konferenciji. Među njima je i Željka Antunović, zamjenica
hrvatskog premijera, koja se jučer sastala s pomoćnicom glavnog
tajnika UN-a Angelom King i direktorom UN-ova odjela za ženska
pitanja Jakinom Erturkom. Tim su povodom gospođu Antunović pitali,
kako ona procjenjuje stanje prava žena u Hrvatskoj. 'Nije problem',
rekla je potpredsjednica Vlade, 'stanje tih prava na papiru već
njihova provedba'.
= Puno treba učiniti u poštivanju tih propisa, u realizaciji tih
prava i u shvaćanju javnosti o tome koliko je potrebno da žene i
muškarci budu jednaki, da se oni zaista jednako i tretiraju. Ja sam
govorila o tome da je situacija za žene u Hrvatskoj popravljena.
Govorila sam to misleći na razdoblje od zadnjih četiri-pet godina.
Postoji čitav niz elementa koje mogu svjedočiti, argumentirati
ovakav moj stav i razmišljanje. Naime, jedan od najjačih je
činjenica da je nakon zadnjih izbora u hrvatski Sabor ušlo 21 posto
žena. To je doista brojka s kojom, ne trebamo biti zadovoljni, ali
na koju trebamo biti ponosni.
Sanja Sarnaka, predsjednica nevladine udruge 'Budi aktivna, budi
emancipirana', BABE, ne slaže se u potpunosti sa Željkom Antunović,
kada kaže da su stvari na papiru, dakle u zakonima - sasvim
zadovoljavajuće.
= Još postoje neke stvari na papiru, ne možemo s njima nikako biti
zadovoljne i pogotovo se to odnosilo u nekim zakonima novima koji su
se u tom prošlom sustavu mijenjali i donosili. Oni su išli apsolutno
na gore u odnosu na prošli sustav u kaznenom zakonu. Mi smo zbog
dosta stvari morali protestirati, pisati i pritužbe Ustavnom sudu,
tako da se još dosta stvari mora i papirnato riješiti, ali u glavama
mislim da je daleko veći problem.
Boraveći u New Yorku na međunarodnoj konferenciji o pravima žena
potpredsjednica Vlade Željka Antunović dobila je priliku
procijeniti gdje se Hrvatska nalazi u odnosu na ostale zemlje.
= Hrvatska ima šansu biti u vrhu. Hrvatska je ovog trenutka
hendikepirana posljedicama rata i tranzicije i mislim da je to
jedan od razloga zbog kojeg su hrvatske žene u zadnjih desetak
godina išle najprije malo natrag, pa onda malo naprijed. Međutim
slušajući sve ono o čemu se govori, sve instrumente koje se
spominje, ja sam više nego sigurna da hrvatske žene sve to znaju, da
hrvatske žene sve to imaju u velikoj mjeri ugrađeno u svojim
dokumentima, i da trebamo samo poraditi na realizaciji svoga
statusa, na jednoj istinskoj jednakosti, na edukaciji mladih
naraštaja po pitanjima jednakosti, tolerancije i da imamo velike,
velike šanse na tom području biti uzor zemlja.
Da li će Hrvatska zaista biti uzor zemlja ovisi o samoj Hrvatskoj. U
Saboru sada sjedi 21 posto žena i predsjednica BABE-a Sanja
Sarnukar smatra da je kvota žena u parlamentu važna zbog stvaranja
kritične mase, nužna za pokretanje bilo kakve inicijative. No važno
je i da te žene budu svjesne problema:
= U ovom našem slučaju ako je sada puno ušlo u parlament žena koje su
prije djelovale u oporbi, koje su zbilja usko surađivale sa ženskim
organizacijama. Mi ćemo sada vidjeti koliko su one upamtile od toga
što smo razgovarale u neka vremena. Naravno da je sasvim druga
pozicija kada ste u oporbi i kada dođete na vlast. Ali se nadamo da
će se rezultati definitivno vidjeti.
Potpredsjednica Vlade Željka Antunoivić uvjerena je da će
rezultata biti i da će Hrvatska biti zemlja visoko na međunarodnoj
listi ravnopravnosti muškaraca i žena, i da će moći s ponosom
dolaziti na međunarodne konferencije o položaju žena. Gospođu
Sarnukar smo pak pitali da li takve konferencije zaista mogu nešto
postići i učiniti za poboljšanje ženskih prava.
= Mislim da mogu. Mislim to bez obzira koliko god u njima ima
strahovito puno forme. Ima naravno strahovito puno protokola. Ima
naravno strahovito puno i pompe, i slika novih Hillary Clinton i
svih tih zvijezda, i dosadnih stvari. Međutim da se nisu dogodile
ove prethodne konferencije žena, ne bi se moglo promijeniti toliko
stvari jer ja, recimo, samo osobno, moja organizacija, a sve ženske
organizacije, stvorile smo takvu mrežu vezu komunikacije i vi se
uistinu osjećate puno jače. U situaciji kada je u Hrvatskoj stvarno
bilo teško reći da je netko feministkinja, i to pogotovo još reći u
medijima, strahovito je bilo utješno doći na e-mail i komunicirati
istodobno sa sto žena iz sto različitih zemalja svijeta i sretati se
s njima na konferencijama. Tako da naravno nikada ne treba previše
očekivati, ali s druge strane, da su takve stvari važne da, jer, na
koncu, i ovakvo potpisivanje svih ovih dokumenata, vi se ipak imate
na nešto pozvati."
Pregled tiska
"Jutrošnje britanske novine usredotočile su se na nekoliko
različitih tema. Sve novine velikoga formata pišu o podjeli u
kraljevskoj obitelji koja se produbila nakon što se i princeza Anne
oglasila u korist modificirane hrane, no jedino jutrošnji 'The
Times' vjeruje da ta tema zaslužuje vrh naslovne stranice.
Britanski ministar vanjskih poslova jučer je pozvao da se uvede
embargo na trgovinu dijamantima koji se vade u dijelovima Sierra
Leonea što ih nadziru pobunjenici te njima financiraju svoje
ratovanje, piše jutrošnji 'The Independent'. Vezu između afričkih
ratova i dijamanata istražuju ekstenzivno gotovo sve jutrošnje
novine velikog formata, a neke toj temi posvećuju i uvodnike. 'The
Guardian' svoj naslovljava 'Dijamanti nisu vječni', no podnaslov
uvodnika zapravo otkriva o čemu govori list. On, dakle, glasi:
'Hoćete li kupnjom prstena s dijamantom financirati gospodare
rata'. U strahu od potrošačkog gnjeva koji su već iskusili trgovci
krznom, trgovci dijamantima su ustanovili kako je bolje uvesti reda
na tržištu i s njega isključiti tzv. ratne dijamante, nego da im se
nametne restriktivna legislativa, kakva se već pojavila pred
američkim Kongresom, a iziskuje posebnu potvrdu za svaki dijamant
koji stoji više od 100 dolara.
U 'The Timesovom' uvodniku kaže se kako se svi veliki proizvođači i
trgovci dijamantima slažu da treba uvesti određene mjere.
Južnoafrički dijamantni div De Biers, koji kontrolira polovicu
svjetske proizvodnje dijamanata, i dvije trećine njezine trgovine,
već je obećao da neće trgovati dijamantima iz zaraćenih područja, a
to su voljni učiniti i Rusi, najveći proizvođači na svijetu, piše
list.
Na vanjskopolitičkim stranicama 'The Guardian', 'The Daily
Telegraph' i 'The Independent' izvještavaju o novim incidentima na
Kosovu, u Gračanici. Srbi su se ondje okupili da bi protestirali
zbog napada granatom koja je bila bačena iz jednog albanskog
automobila i ranila na tržnici pet Srba, piše 'The Independent'.
Potom su krenuli paliti albanske automobile. Kada su ih KFOR-ovi
vojnici pokušali smiriti, oni su se na njih okomili i britanski
vojnici morali su zapucati kako bi obranili svog visokog časnika
koji se našao u životnoj opasnosti, objašnjavaju incident
britanske novine.
'The Independent' donosi veći članak iz pera Roberta Fiska u kojemu
navodi optužbe na račun NATO-ovih postupaka u vrijeme zračne
kampanje protiv Jugoslavije iz izvještaja Amnesty Internationala,
što će biti objavljen danas. U njemu Amnesty optužuje NATO da je
namjerno napadao civilne ciljeve u Srbiji, te kao primjer navodi
napad na zgradu srpske radio-televizije u Beogradu, kada je
poginulo 16 ljudi, napad na bolnicu u Surdulici, te napad na vlak na
mostu kod Grdelice na jugu Srbije. Sve to znači da se NATO ogriješio
o ratne zakone, prenosi list izvještaj Amnesty Internationala".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
7. VI. 2000.
Makedonska vojska u stanju povišene pripravnosti. Komentar Verice
Spasovske.
"Srpski organi vlasti ne priznaju dozvole UN-ove privremene vlade
na Kosovu u putnim dokumentima, koje pripadnici UN-ove misije
izdaju svim putnicima koji prolaze kroz Kosovo. Kada oni s njima
žele prijeći preko srpske granice, srpski graničari ih ne žele
pustiti. Vlada u Skoplju ocjenjuje ovakav postupak pokušajem
jugoslavenske Vlade da stvori dodatni pritisak na Vijeće
sigurnosti Ujedinjenih naroda, kako bi isposlovala povlačenje
KFOR-ovih jedinica s Kosova.
Za to vrijeme vijesti o stalnim izgredima na kosovsko-makedonskoj
granici izazivaju nemir u makedonskoj javnosti. Još početkom ovoga
tjedna na dva makedonska granična vojnika pucano je iz zasjede.
Makedonski predsjednik Boris Trajkovski stavio je u međuvremenu
makedonsku vojsku u stanje povišene pripravnosti i optužio NATO-
ove postrojbe, koje su stacionirane u Makedoniji, da se nedovoljno
brinu o zaštiti makedonske granice s Kosovom. Trajkovski je i
najavio da će Vlada u Skoplju, bude li to potrebno, zatražiti
posebno zasjedanje UN-ova Vijeća sigurnosti, na kojemu bi trebalo
biti raspravljano o stanju u Makedoniji.
Opća zabrinutost zbog moguće eskalacije nasilja dodatno se
podgrijava novinskim napisima o aktivnostima jednog paravojnog
krila OVK-a u sjeveroistočnoj Makedoniji. Prema pisanju oporbenog
tjednika 'Start' od prije nekoliko dana, makedonska Vlada je već
sredinom svibnja putem jednog internog izvještaja ministarstva
obrane bila obaviještena da je u sjeveroistočnoj Makedoniji
osnovana tzv. 'Albanska nacionalna vojska' (AKS). Njen cilj je,
stoji u tom izvješću, 'oslobađanje prostora naseljenih albanskim
stanovništvom od slavenske dominacije'.
Ova paravojna jedinica se, prema informacijama kojima raspolaže
taj časopis, sastoji od nekadašnjih pripadnika OVK-a, od albanskih
građana Makedonije i nekadašnjih časnika makedonske vojske. I dok
se o toj temi žestoko raspravlja u makedonskoj javnosti, Vlada u
Skoplju nije još ništa niti potvrdila niti demantirala. Prije bilo
kakve službene izjave, kažu glasnogovornici Vlade, potrebno je
provjeriti daljnje pojedinosti. No, da su makedonskoj Vladi već
duže vremena poznate aktivnosti OVK-a u Makedoniji, izvan je svake
sumnje. To je još prije godinu dana potvrdio tadašnji ministar
unutarnjih poslova Pavle Trajanov."
***
Borba za vlast i egoizam u Poljskoj, komentar Bernda Musch-
Borowskog.
"Partneri u poljskoj koaliciji od sredine desno uzeli su dva tjedna
vremena da bi našli izlaz iz krize Vlade. No, već nakon osam dana
pokazalo se da očito nema temelja za daljnju suradnju. Problemi su
se produbili umjesto da se suze - kazao je šef Liberalne slobodarske
unije Leszek Balcerovicz kada je najavio definitivno povlačenje
ministara svoje stranke iz Buzekove vlade. Međutim, došli su i novi
problemi što ih je izazvala i Slobodarska unija koja je proteklih
dana najglasnije rabila velike riječi o odgovornosti za državu i
budućnost Poljske.
Slobodarska unija je htjela jednoga drugog šefa Vlade jer, prema
njihovu mišljenju, Jerzy Buzek nedovoljno je probitačan, nema
dovoljno autoriteta u redovima konzervativne izborne akcije
Solidarnost - AWS, da bi jamčio klupsku disciplinu kod velikoga
koalicijskog partnera. No, alternativu koju je ponudio AWS,
poljski liberali pogotovo nisu htjeli. Marian Krzaklewski,
predsjednik AWS-a, za Slobodarsku uniju - osobito za Balcerovicza -
nije bio prihvatljiv. Jer Krzaklevski je i predsjednik sindikata
Solidarnost, a šef sindikata kao šef Vlade za Slobodarsku je uniju
očito nezamisliv.
Slobodarska je unija kao premijera radije vidjela Macieja
Plazinskog, predsjednika parlamenta iz redova AWS-a, no njemu je na
putu stajala unutarstranačka borba za vlast u izbornom savezu
Solidarnost. Plazynski se drži najvećim konkurentom Krzalkevskom u
AWS-u, a ovaj ni u kojem slučaju svojem protivniku nije htio
prepustiti vodstvo Vladom nakon što je za njega glasovao veliki dio
kluba zastupnika AWS-a.
Tako je konzervativno-liberalna Vlada u Poljskoj još jednom pala na
kratkovidnim osobnim interesima nekih političara, na borbi za
nadmoć u vlastitim redovima. Zakleti protivnik i AWS-a i
slobodarske unije, postkomunistički oporbeni savez Demokratske
ljevice, SLD, može se radovati: definitivno je nestao ugled
sadašnjih vladajućih stranaka. AWS ima još 15 do 17 posto potpore u
narodu, što je polovica njihova rezultata iz 1997. Novi izbori
početkom sljedeće godine SLD-u bi mogli donijeti pobjedu, možda i s
apsolutnom većinom. Do tada zemlju će voditi manjinska Vlada AWS-a.
A ona će teško moći realizirati nužne korake prema poljskom cilju
pristupa Europskoj Uniji, na što će Varšava jamačno još morati
čekati."
Pregled tiska
Tisak u Njemačkoj i danas se bavi cijenama benzina. Koelnski
'Express' upozorava da je najavljen već sljedeći krug pregovora o
cijeni benzina, a još ni izdaleka nije na vidiku kraj pražnjenja
novčanika. Zbog toga se ne mogu izbjeći i porezne olakšice vozačima
koji stanuju u jednom, a rade u drugom mjestu. Služi na čast nekim
političarima SPD-a, kao što je Kurt Beck, koji ne pokazuju ni
najmanje volje sagnuti glavu pod stranačkim i koalicijskim
diktatom iz Berlina i inzistiraju na većoj odšteti. Schroeder to
naravno može ignorirati, ali je pitanje koliko još dugo? Jer prva
ispitivanja već pokazuju, potraje li bijes zbog cijene benzina,
Schroeder na sljedećim izborima leti sa svog položaja', uvjeren je
'Express' iz Koelna.
Kancelar Schroeder nalazi se na putovanju po Baltiku, što prati
'Fraenkische Tag' iz Bamberga i piše da su mlade republike na
Baltiku morale dugo čekati na posjet jednog njemačkog kancelara.
Helmut Kohl je zbog svoje suzdržanosti izazvao špekulacije koje su
samo utemeljene kroz povijest naraslim nepovjerenjem. A ona glasi -
jesu li male zemlje na rubu opet loptica koja se gura na stranu zbog
obzira prema osjetljivim odnosima s Rusijom? Zato na Baltiku mnogo
očekuju od prvog posjeta njemačkog kancelara, smatra bamberški
list.
Od vanjskopolitičkih tema, 'Badische Tagblatt' iz Baden-Badena
bavi se Čileom i ukidanjem senatorskog imuniteta Pinochetu. U
Argentini su uhićeni sudionici vojne vlasti zbog otmice djece, a
taj zločin ne spada u amnestiju izglasanu 1990. A u Čileu bi se
karavana smrti mogla pretvoriti u zatvor za Pinocheta. Jer mogao bi
stati pred sud ne samo zbog 3200 ljudi ubijenih pod njegovom
vladavinom, nego zbog svih onih koje su njegove jedinice smrti
odvele u nepoznato i koji do danas nisu otkriveni. A ni otmica ne
spada pod zakon o amnestiji. Pa čak i ako Pinochetovi odvjetnici
žele kod vrhovnog suda provjeriti odluku o ukidanju amnestije i ako
se pozivaju na duševnu nesposobnost mandanta. Za pravdu je
pronađena rupa i zastupnici ljudskih prava su zabilježili važnu
pobjedu, smatra 'Badische Tagblatt'.
'Badische Zeitung' iz Freiburga piše o mandatu francuskog
predsjednika. List veli da su svi predsjednici nakon De Gaullea
obećavali skraćivanje svog mandata. Niti jedan nije svoje obećanje
ispunio. No Jacques Chirac je drugačiji: čas je bio za to, čas
protiv toga. Sada je za skraćenje. Njegova pozornost na
petogodišnju vladavinu je rezultat taktičnog promišljanja. Ova je
reforma popularna kod Francuza. Ako bi se na nju oglušio, to bi bio
hendikep, ako bi se za nju založio, to bi bila jasna prednost. 2002.
Chirac bi imao 69 godina. A kandidiranje u sljedećih 5 godina bilo
bi utoliko lakše. Zato se može reći da je u Francuskoj već započela
predsjednička predizborna borba, smatra list.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
7. VI. 2000.
NATO savez odbacuje optužbe o kršenju međunarodnog prava tijekom
kampanje protiv Jugoslavije. Javlja Laurie Kassman.
Organizacija za zaštitu ljudskih prava Amnesty International
optužuje NATO da je prekšio norme međunarodnog prava tijekom
prošlogodišnje zračne kampanje protiv srbijanskih snaga na Kosovu.
Kako iz Londona izvješćuje Laurie Kassman, u zapadnom vojnom savezu
ne prihvaćaju ove optužbe. Na 65 stranica izvješća Amnesty
International analizira nekoliko napada koje su snage NATO-a
izvele na civilne ciljeve tijekom zračne kampanje 1999. godine. U
izvješću se zaključuje da su u ovih nekoliko napadaja kršene
međunarodne konvencije o ljudskim pravima. Glasnogovornik
organizacije Amnesty International John Tackaberry
okarakterizirao je bombardiranje sjedišta srbijanske
radiotelevizije kao ratni zločin. U tom napadu poginulo je 16
civila. U izvješću Amnesty Internationala navodi se i napad na
jedan od željezničkih mostova i na jedan izbjeglički konvoj.
= U ovom izvješću, analiziramo sukob u kontekstu Ženevskih
konvencija, koje štite prava civila i nevojničke populacije, a koja
su njime narušena - to je kontekst.
Gospodin Tackaberry je izjavio Glasu Amerike da njegova
organizacija također kritizira zračne udare izvedene s više tisuća
metara udaljenosti, odnosno iz zrakoplova koji su letjeli visoko
iznad cilja. On je dodao da je u takvim napadima bilo mnogo teže
zaštititi živote civila, pa je između ostalog pozvao snage NATO-a
da prihvate striktniju interpretaciju pravila ratovanja, pojasne
zapovjednu strukturu i osiguraju da se tako nešto više ne ponovi.
Zapadni vojni savez odbacuje zaključke iznesene u izvješću Amnesty
Internationala kao neutemeljene. Zamjenik glasnogovornika NATO je
rekao:
= Amnesty International se koristio svojim apsolutnim pravom, što
mi nikada ne želimo negirati, ali se ne slažemo sa zaključcima.
Gospodin Laity je rekao za Glas Amerike da je međunarodni sud za
ratne zločine u Den Haagu proveo svoju istragu o zračnoj kampanji i
izvijestio Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda da je zadovoljan
jer nije bilo hotimičnog gađanja civila ili pak biranja ciljeva
koji ne bi bili u skladu s pravilima. Gospodin Laity je rekao da je
NATO poduzeo sve kako bi smanjio broj ubijenih civila. U nekoliko
slučajeva, dodao je on, počinjene su pogreške koje su dovele do toga
da pogine određeni broj civila. Međutim, glasnogovornik NATO je
rekao da bi to trebalo promatrati u kontekstu kampanje u kojoj je
izvršeno 10 tisuća borbenih letova. Glasnogovornik zapadnog vojnog
saveza inzistira da je NATO krenuo u zračnu kampanju protiv
srbijanskih snaga kako bi zaustavio ratne zločine, a ne da ih sam
počini.
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
7. VI. 2000.
O posjeti slovenskog predsjednika Milana Kučana Hrvatskoj iz
Zagreba izvještava Marinko Čulić.
"Nakon što je u samo četiri mjeseca predsjednikovanja bio u posjetu
u čak četiri zemlje, hrvatski šef države Stipe Mesić jučer je imao i
prvi uzvratni posjet. U goste mu je došao slovenski predsjednik
Milan Kučan koji je, istina, za povod dolaska u Zagreb izabrao
otvaranje izložbe slovenskog arhitekte Jože Plečnika, tako da je
međudržavna bilaterala bila obavljena više usput. To ne znači da
dva predsjednika nemaju o čemu popričati, naprotiv, svi ili gotovo
svi problemi koji su postojali između dvije zemlje u vrijeme
Tuđmanove vlasti, ostali su i nakon ustoličenja koalicijske vlasti
u Zagrebu. No njihovo rješavanje nikako da počne, a hrvatska strana
nedavno je otkrila i što nju opredjeljuje na čekanje.
Šef diplomacije Tonino Picula izjavio je da se čeka kraj krize
slovenske Vlade, to jest da ona konačno bude sastavljena jer, kazao
je, partner može biti samo Vlada koja je stekla legitimitet na
izborima, a nakon toga definirala što hoće. Ovo je naljutilo
slovensku stranu, tako da je Piculin kolega Dimitrij Rupel izrazio
nezadovoljstvo ovakvom izjavom, ali odmah treba reći da ta ljutnja
nema previše osnova. U ovih desetak godina neovisnosti dviju država
izbori su doista uvijek predstavljali kušnju za međusobne odnose
jer se tada često zahlađuju ili radikaliziraju odnosi sa susjedima.
Stjecajem okolnosti to je više vrijedilo za Sloveniju jer su ondje
izbori mijenjali političku sliku zemlje, dok je u Hrvatskoj sve
bilo zabetonirano Tuđmanovom vlašću punih deset godina.
Premda je prgavi Tuđman, kako otkrivaju Mesićevi stenogrami, čak
bio spreman i zaratiti sa Slovenijom oko graničnih pitanja,
generalno bi se mogao izvući jedan pomalo paradoksalan zaključak.
Slovenija je bila demokratskija zemlja iznutra, ali zato manje
predvidiva izvana, barem kada je riječ o hrvatskom susjedu. No u
jednom dijelu toga ljutnja je ipak mogla biti na mjestu. Nakon
pobjede šesteročlane koalicije na izborima, više ni u Hrvatskoj ne
postoji monolitno ustrojena i sasvim predvidiva vanjska politika.
Tako postoji prigušeno, ali ipak vidljivo lutanje oko toga jesu li
prioritet odnosi s europskim integracijama ili sa susjednim
zemljama. Nejasno je i kako će se u vanjskoj politici podijeliti
ovlasti između šefa države i premijera, itd. Ukratko, hrvatsko-
slovenski odnosi ulaze u mirnije vode, u skladu s popularnom
maksimom da demokracije međusobno ne ratuju, ali da će oni odmah
postati razvijeni i plodni, u to se bolje ne kladiti."
(RFI)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
7. VI. 2000.
Komentar Ivana Lovrenovića: Izetbegović odlazi 'zabrinut'
zrelošću bošnjačkog naroda.
"Jučerašnjim nastupom na Televiziji Bosne i Hercegovine Alija
Izetbegović je najavio svoje definitivno povlačenje iz
Predsjedništva Bosne i Hercegovine u listopadu ove godine, i to je u
dnevnopolitičkom smislu najvažniji akcent ovoga intervjua.
Međutim, dubinski je svakako bila mnogo važnija i dalekosežnija
njegova pomalo testamentarno intonirana poruka narodu, i to - kako
je sam precizirao - muslimanskome.
Poruka ima dva sloja, jedan se odnosi na strane političke faktore u
Bosni i Hercegovini, a drugi na domaće. Izetbegović iznosi ocjenu
da međunarodna zajednica doduše radi na projektu cjelovite i
demokratske Bosne i Hercegovine, ali tako da 'cijenu za to plaća
muslimanski narod, koji se potiskuje i sprječava se njegova
nacionalna i politička emancipacija'.
Drugi sloj poruke vrlo je jednostavno formuliran:
Socijaldemokratska partija ? kaže doslovno Izetbegović ? ne
predstavlja muslimanski narod i Zlatko Lagumdžija treba da ostane
samo predsjednik te stranke, a nikako član Predsjedništva države.
Na ove jasne i očevidno pomno pripremljene poruke nadovezala se još
i zabrinutost u vezi sa stanjem naroda. On se ? kaže Izetbegović ?
još 'nije dovoljno osvijestio, i podložan je propagandnoj
kampanji, za razliku od drugih naroda, koji su na to neosjetljivi
jer imaju svoj put'.
Nesumnjivo je da svaka od ovih poruka ima karakter političke
mobilizacije pred početak kampanje jesenskih općih izbora, koja će
sasvim sigurno biti paklena nakon traumatskih iskustva što ih je
SDA stekla u travanjskom izbornom debaklu. No, one svjedoče i o
širem političkom i zapravo civilizacijskom sustavu vrijednosti
koji propovijeda i zastupa Izetbegović na kraju svoje državničke
karijere, i o poželjnom političkom stavu i opredjeljenju, koje on
preporučuje svome narodu, zabrinut za stupanj njegove
osviještenosti.
Pojednostavljeno rečeno, riječ je o prepoznatljivu stavu zazora i
zatvaranja pred 'tuđim', 'stranim' i zato 'opasnim' idejama,
politikama, ljudima ... Može li se na tim vrijednostima i na takvoj
političkoj psihologiji zasnivati perspektivna budućnost naroda i
zemlje ? to je doista pitanje za veliku i ozbiljnu javnu, da ne kažem
svenarodnu raspravu."
(RFE)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
7. VI. 2000.
Povelja o temeljnim pravima u EU potpiruje strah od "super-države"
"Planirana povelja o temeljnim pravima u EU trebala je približiti
tu europsku zajednicu njezinim građanima, ali je zasada izazvala
opći strah da je posrijedi mogući korak na putu prema federalnoj
super-državi.
Zakonodavci Europske skupštine ističu da cilj 62-člane radne
skupine koja izrađuje nacrt Povelje nije dodavanje novih zakona već
okupljanje postojećih prava u jedinstveni, razumljivi dokument.
Neki predlagatelji žele da Povelja bude tek obična deklaracija.
Ostali pak žele da bude uključena u sporazume o EU, drugim riječima
da bude nadređena nacionalnim zakonima. Odluka će vjerojatno biti
donesena na summitu EU, koji će u listopadu ove godine biti održan u
francuskom gradu Biarritzu.
Predložena Povelja izazvala je najveći otpor u Velikoj Britaniji,
tradicionalno nesklonoj bilo kakvom širenju ovlasti EU.
Francis Maude, vanjskopolitički glasnogovornik oporbene
Konzervativne stranke, izjavio je da će Povelja - postane li
sastavnim dijelom sporazuma o EU - predstavljati 'najdalekosežniji
transfer ovlasti s izabranih nacionalnih zakonodavnih instanci na
europske suce koji neće biti izravno izabrani'. Britanski
konzervativci tvrde da će Povelja uzdići Europski sud pravde na
razinu sudskog tijela slična američkom Vrhovnom sudu.
Keith Vaz, britanski ministar za europska pitanja, odbacio je
tvrdnje konzervativaca o federalističkoj uroti, proglasivši ih
'paranoidnim besmislicama'.
Roman Herzog, bivši njemački savezni predsjednik i aktualni
predsjedatelj skupine za izradu nacrta Povelje, opovrgao je u
utorak tvrdnje da je povelja 'zametak europske super-države'.
Naglasio je da je od samog početka 'smatrao važnim načelo da
postojećim ovlastima ne treba dodavati nove'.
Herzog je predstavio dosadašnji rad Europske skupine na Povelji.
Neke od ukupno 50 klauzula obuhvaćaju prava koja već postoje u
međunarodnom pravu, iako nisu univerzalno prihvaćena - kao što je
slučaj sa slobodom mišljenja, savjesti i vjere.
Herzog je izjavio da je skupina za izradu nacrta Povelje pažljivo
saslušala mišljenja nevladinih udruga, koje su u utorak pozvane na
otvoreni dan u Europskoj skupštini, iako nije mogla usvojiti sve
njihove prijedloge. Po kolektivnom dogovoru udruge su zatražile
jednakost spolova kao temeljno načelo EU; zatražile su i zaštitu
prava manjina, uključujući upotrebu njihovih jezika, i izjavile da
bi Povelja trebala biti pravno obvezujuća za članice i institucije
EU.
Kritičari su se usredotočili na neka socijalna prava i načela,
sadržana u prijedlogu dokumenta - primjer je pravo na mirovanje
radnog odnosa i na godišnji plaćeni odmor te na sigurne i zdrave
radne uvjete. Iako takva prava već postoje u raznim zakonima EU,
kritičari tvrde da bi njihovo formalno uključivanje u Povelju o
temeljnim pravima u EU stvorilo pravi raj za pokretanje parnica.
Britanski komentator William Rees-Mogg otkrio je potencijalni
problem pri uključivanju čak i naizgled same po sebi razumljive
prve klauzule Povelje, koja utvrđuje da 'treba poštovati i štititi
dostojanstvo čovjeka. Svi su jednaki pred zakonom'. Otvori li ta
klauzula pravo na priziv Europskom sudu, Europa bi se mogla suočiti
s istom borbom oko pobačaja kakva je pokrenuta pred američkim
Vrhovnim sudom.
Povelja bi također trebala zajamčiti slobodu medija, slobodu
udruživanja i pravo na azil. Ostale bi klauzule vjerojatno trebale
zabraniti kloniranje ljudi i eugenetsku selekciju, ropstvo i
trgovinu ljudima, zajamčiti pravo na posjedovanje i darivanje
imovine i osigurati svim građanima pravo da vide i isprave podatke
koji su vezani uz njih same, i odrediti EU cilj promocije jednakosti
spolova.
Temelji Povelje postavljeni su na europskom summitu, održanom
prošle godine u Koelnu, kada se budućnost EU baš i nije činila
ružičastom. Naime, Europsko povjerenstvo upravo je bilo prisiljeno
podnijeti kolektivnu ostavku zbog optužaba za korupciju i
nesposobnost da bi u drugoj polovici istog mjeseca izuzetno slab
odaziv birača na izbore za Europsku skupštinu potvrdio sumnje da
javnost postaje sve ravnodušnija prema EU.
Čelnici su u Koelnu shvatili da Europa ne može realizirati svoj
ambiciozni projekt i primiti 13 novih članica bez potpore javnosti
te su izjavili da bi bilo mudro podsjetiti građane na prava i
koristi koje im EU jamči.
Rasprava o Povelji tekla je paralelno međuvladinim pregovorima o
prilagodbi institucija EU - u prvom redu Europskog povjerenstva,
Vijeća ministara i Europske skupštine - većem broju članica. Bude
li sve teklo po planu, institucionalna reforma i Povelja bit će
konačno prihvaćene na summitu koji će u prosincu ove godine biti
održan u Nizzi", zaključuje Barry James.
THE WASHINGTON POST
7. VI. 2000.
Suverena odgovornost
"Nedavna presuda dvadesetpetorici vojnih i civilnih optuženika u
Indoneziji zbog kršenja ljudskih prava u separatističkoj pokrajini
Aceh ilustrira složeno pitanje koje potiču kršenja ovoga tipa: bi
li zemlje same trebale provoditi istrage kršenja ljudskih prava ili
bi takva pitanja trebalo ostaviti međunarodnim sudovima?
Skupina stručnjaka UN-a, koja je osnovana kako bi ispitivala
prijašnje i ozbiljnije optužbe protiv Indonezije - nasilje u
Istočnom Timoru - predložila je da Vijeće sigurnosti osnuje
međunarodni sud za ratne zločine (sličan onome koji već postoji za
Jugoslaviju i Ruandu) koji bi sudio odgovornima. Za razliku od
ovoga, indonežanski odbor stručnjaka za ljudska prava predložio je
indonežanskom državnom pravobranitelju da se vojnim čelnicima sudi
na indonežanskim sudovima(...).
Nema sumnje da su se u Istočnom Timoru dogodila zvjerstva(...) i da
bi netko za to trebao odgovarati. No pitanje koje ostaje - tko bi
trebao odrediti odgovorne i s kakvim rezultatom - otvara raspravu u
kojoj bi indonežanski odgovor mogao postati važan presedan. To nije
tek pitanje legalnog procesa; to doseže do središta demokratske
teorije i suverene legitimnosti koja iz nje slijedi.
Oni koji podupiru međunarodne sudove tvrde kako bi ratnim zločinima
ili 'zločinima protiv čovječnosti' trebalo biti suđeno ili u
posebnim sudovima koje stvara Vijeće sigurnosti ili u novom
Međunarodnom sudu za zločine, ako taj ikada počne djelovati. Nemaju
mnogo povjerenja u nacionalne sudove, ili, pak, preferiraju mjere
kao što je izručenje Augusta Pinocheta Španjolskoj umjesto da bude
izveden pred lice čileanske pravde.
Osim toga, mnogi imaju mnogo širi plan: smanjiti neovisne ovlasti
država(...) i podvrgnuti nacionalne sklonosti međunarodnim
pravilima i zahtjevima. Posljednjih godina, ta je strana rasprave
dobila moralnu podršku, što implicira da kritičari ovih prijedloga
nisu mnogo više nego suradnici onih koji žele zataškati slučajeve
kršenja ljudskih prava.
No, suprotna strana, čini se, jača. Njezin je pristup vjera u to da
se nacije - uključujući i nove demokracije - moraju suočiti sa
stvarnošću vlastitih povijesti. Moraju odrediti moralne,
političke i pravne standarde prema kojima žele da im se sudi,
implementirati te standarde u održive pravne kodove i institucije,
a zatim živjeti s posljedicama vlastitih odluka. Ovo je jedan od
načina na koji novonastale demokracije sazrijevaju.
Ako im se oduzme pravo da sami donose odluke od ključne važnosti,
što je situacija u kojoj se sada nalazi Indonezija, oduzima im se
prilika za povijesnu odgovornost. Njihove odluke možda nisu iste
koje bi donijeli samouvjereni moralisti, no to je sastavni dio
koncepta popularne suverenosti i autonomije. Svatko je slobodan
Indoneziji ponuditi savjet, no demokratska odgovornost ove zemlje
jest da donosi vlastite odluke(...).
Osim toga, gonjenje kriminalaca nije uvijek i svugdje put do
odgovornosti. Južna Afrika osnovala je Odbor za istinu i mirenje,
kako bi se sačinio što potpuniji povijesni popis zločina
apartheida(...). Zemlje istočne i srednje Europe odabrale su
'amneziju' za mnoge koji su tijekom komunističkoga razdoblja bili
špijuni(...).
Takve odluke mogu biti pravilne ili nepravilne, no svaka zemlja
mora sama donijeti vlastite moralne odluke, a zatim živjeti s
njihovim posljedicama. Ovo je poznata shema u životima svakog od
nas pojedinačno, ujedno i ona na koju bi sve zemlje, naročito one
koje teže demokraciji, trebalo potaknuti da ju prihvate.
Odbaciti indonežansko preuzimanje odgovornosti za postupke
njezinih građana bio bi ne samo elitistički i paternalistički
postupak, nego i kršenje osnovnih pretpostavki demokratske vlade.
Indoneziji bi trebalo dati prostora koji joj je potreban za
suočavanje s onim što se dogodilo u Istočnom Timoru (...) i ne dati
joj priliku da bude pošteđena niti boli zbog činjenice da je učinila
ono što jest niti lekcije života s onim za što se odlučila", piše
John R. Bolton, potpredsjednik American Enterprise Institute.
THE NEW YORK TIMES
7. VI. 2000.
Europu treba uključiti u proturaketnu obranu
"Washington i Moskva dva su glavna, ali ne i jedina protagonista
aktualne rasprave o proturaketnoj obrani. Mnogi Europljani
strahuju da bi američki planovi o uspostavi ograničenoga državnog
proturaketnog štita mogli uzdrmati sustav sporazuma koji
ograničava ruske i američke nuklearne arsenale, i time potpiriti
opasnu novu utrku u naoružanju.
Ovoga je tjedna ruski predsjednik Vladimir Putin brzo nastojao
raspršiti te europske bojazni. Neposredno pošto je predsjednik
Clinton u ponedjeljak otputovao iz Moskve, Putin je doputovao u Rim
kako bi promovirao svoju novu alternativu američkom planu - riječ
je o zajedničkom sustavu koji bi trebao zaštititi i Europu i Rusiju
i Sjedinjene Države presretanjem neprijateljskih projektila
neposredno nakon njihova lansiranja.
Potankosti ruskoga prijedloga trebaju tek biti razrađene i mogle bi
se pokazati tehnološki neizvedivima. Zasad je najveće značenje
toga prijedloga ono političke prirode. Putin se nada da će uspješno
iskoristiti nelagodu Europe u vezi s američkim namjerama i time
onemogućiti ili odgoditi ostvarenje prijedloga Washingtona o
uspostavi proturaketnog sustava.
Na neki način Putin ponovno poseže za taktikom koju je Moskva -
neuspješno - primjenjivala kako bi blokirala stacioniranje
američkih raketa srednjeg dometa u zapadnoj Europi prije dva
desetljeća. Taj je sovjetski pokušaj propao - uglavnom zato što su
vojne činjenice hladnoga rata osiguravale disciplinu europskih
partnera Amerike u NATO-u. Danas Europi više ne prijeti ruska vojna
sila te Washington više ne bi trebao računati na tako refleksivnu
solidarnost.
Potencijal za odvajanje Europe od Amerike, sadržan u problemu
proturaketnog sustava, bio bi poništen kada bi Washington i Moskva
postigli dogovor o prilagodbi Sporazuma o zabrani proturaketnih
sustava iz 1972. radi stvaranja uvjeta za uspostavu ograničenog
američkog štita. No, takav je dogovor dosad izmicao.
Zato se Clintonova vlada mora više konzultirati sa svojim europskim
saveznicima oko planiranja proturaketne obrane. Trebao bi također
pokušati raspršiti bojazni Kine koja iz razumljivih razloga
strahuje da bi američki sustav, kreiran za rušenje desetak
sjevernokorejskih raketa, mogao umanjiti značenje i malenog
pekinškog raketnog arsenala.
Sjeverna Koreja, Iran i Irak možda će uskoro zaista moći lansirati
nuklearne bojeve glave na Sjedinjene Države i ostale udaljene
zemlje. Ta ozbiljna prijetnja opravdava nastojanja Clintonove
vlade da razvije i ispita djelotvorne obrambene sustave i da
pokrene nove pregovore o postojećim sporazumima o kontroli
naoružanja kako bi dobila dopuštenje za njihovu upotrebu. No, takav
sustav ne bi trebao biti uspostavljen sve dok odgovarajuća
tehnologija ne bude pouzdano ispitana, a njezina svrha i njezina
ograničenja temeljito pretreseni u razgovorima s Rusijom, Kinom i
glavnim američkim saveznicima u Europi", smatra komentator.
THE WASHINGTON TIMES
7. VI. 2000.
Napredak razvratnika
"Zahvalni smo što će sve uskoro biti gotovo. Iako smo se na spektakl
u kojemu se Clinton pravi važan putujući diljem svijeta već
navikli, još potiče nelagodu.(...) Ipak, barem će posljednji
Clintonov posjet Europi i Rusiji prošloga tjedna biti ujedno i
njegova zadnja turneja na naš račun.
(...) Najbolje što se može kazati za ovaj posjet jest da Predsjednik
nije materijalno naštetio sigurnosti svoje zemlje pristajući na
sporazum o nadzoru oružja s Rusima prema kojemu bi se provela
revizija Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava (BMT). (Bit će
prvi predsjednik u nekoliko desetljeća koji nije ugovorio nikakav
sporazum o nadzoru oružja.) Nije da nije pokušao. Clinton je,
dapače, iskorištavao svaku priliku da 'proda' svoj prijedlog o
državnoj raketnoj obrani (NMD), no nitko nije bio zainteresiran
(...). Senator Jesse Helms se zakleo da Clinton neće moći računati
na potporu Odbora za vanjsku politiku pri Senatu ako se vrati kući s
kakvim polovičnim sporazumom.
Umjesto toga, Clinton je uspio zorno dočarati svoju neumješnost.
Počeo je u Portugalu, koji sada predsjeda EU-om. Portugal je
posjetio uglavnom zbog turizma, za koji bi čovjek pomislio da je
dovoljno bezazlen. Međutim, kada se počelo razgovarati o važnim
trgovačkim pitanjima između EU-a i SAD-a, nije se postiglo mnogo.
(...) Glede najvažnijega od svih pitanja, smanjenju poreza za
američke tvrtke koje se bave izvozom, za 15 posto, kojemu se
Europljani izrazito protive, nije bilo nikakva napretka - na što je
Clinton izrazio svoje 'čuđenje'.
Možda je upravo to razlog zbog kojega je Clinton na sljedećoj
postaji svoje turneje, u Aaachenu, u Njemačkoj, pokazao izvanrednu
inicijativu predlažući uključivanje Rusije u EU. Predsjednik je
očito zaboravio da, kako SAD nije član EU-a, nije na njemu da išta
predlaže glede eventualnoga članstva Rusije. 'Rusiji se ne smiju
zatvarati nikakva vrata', ustvrdio je Clinton(...). 'Niti ona
NATO-a, niti ona EU-a.' Europljani, koji pate od loše probave zbog
činjenice da su završili s 30-ak manjih država, uključujući i
zemlje bivšeg Istočnog bloka, vjerojatno su teško progutali
prijedlog za članstvo u EU-u najveće zemlje na svijetu.
U Berlinu, Nijemci su pokazali kako imaju neočekivanog smisla za
ironiju dodjeljujući Clintonu nagradu Karla Velikog - za njegove
prinose europskom jedinstvu. Da, istina je da je Clinton učinio
neke stvari po tom pitanju, no uvelike tako što je pokazao kako je
SAD nepouzdan partner, što je Europljane, pak, potaklo na pokušaje
da se ujedine i stvore jedinstvenu sigurnosnu i obrambenu politiku.
Kako se ovo može provesti a da se ne načini šteta jedinstvu NATO
saveza, tek treba pokazati.
Zatim je njemački kancelar Gerhardt Schroeder uspio čak i poniziti
Clintona u javnosti kada mu je, tijekom večere održane u Istočnom
Berlinu, poklonio kubansku cigaru, što je potaklo opći podsmijeh.
'I evo, u ruci držim jednu od Fidelovih cigara koju bih želio dati
vama', kazao je Schroeder vidljivo iritiranom Clintonu, za kojega
su i Kuba i cigare bolna točka. Sljedećega dana Clinton mu je vratio
milo za drago ostajući na sastanku s bivšim kancelarom Helmutom
Kohlom tako dugo da je zakasnio na inauguracijsku večeru čelnika
'Trećeg svijeta' koju je organizirao Schroeder. (...)
Ipak, kruna Clintonove turneje bio je vikend u Moskvi, tijekom
kojega je dopustio da ga se nadmudri glede pitanja od osnovne
važnosti u cijeloj turneji - raketnoj obrani. To je učinio ruski
predsjednik, Vladimir Putin, čelnik zemlje u bankrotu koji ne
raspolaže ničim drugim do svojom dovitljivošću kada je u pitanju
suprotstavljanje golemoj američkoj superiornosti na svim
područjima.(...) Putin je odlučno odbio svaku promjenu Sporazuma o
zabrani proturaketnih sustava koja bi omogućila provedbu
Clintonova prijedloga - NMD, i umjesto toga briljantno predložio
vlastitu raketnu obranu. U intervjuu sa NBC News, Putin je
predložio suprotstavljanje prijetnjama razbojničkih zemalja kao
što je Sjeverna Koreja suradnjom sa SAD-om. Obrambeni sustav bio bi
baziran na moru(...) i omogućavao rušenje sjevernokorejskih raketa
nedugo nakon njihova lansiranja, kada su najsporije i još u jednom
komadu.
Za Ruse i Kineze, ljepota ovog prijedloga leži u činjenici da ne bi
smanjio njihove nuklearne kapacitete. To je posebno točno jer, kako
bivši direktor CIA-e James Woolsey piše u najnovijem izdanju
časopisa National Review, Rusi su 1997. godine uvjerili Clintonovu
vladu da prihvati ograničenja američke raketne obrane na brodovima
mornarice, što bi ih učinilo beskorisnima protiv ruskih raketa.
(Ovakvu izmjenu sporazuma ABM američki Senat nikada nije prihvatio
a ne bi ni smio.) Tijekom svog posjeta Italiji ovoga tjedna, Putin
je bio dovoljno bezobrazan da predloži ujedinjenu rusko-europsku
raketnu obranu.
Nekoć su predsjedničkim sastancima na vrhu prethodili mjeseci
intenzivnih pregovora; koreografija je bila unaprijed određena.
Clinton je sve to promijenio - ili je pokušao to učiniti. Ipak je
očito da je, kada je u pitanju pregovaranje o kontroli oružja,
potrebno imati više vještine nego što ju ima šarmantni trgovac
rabljenim autima (...)", piše Helle Bering.
ITALIJA
LA STAMPA
7. VI. 2000.
Putin zapadnjak
"Čini mi se da je Putinov put u Italiju donio jednu sliku ruskoga
predsjednika na koju nas do sada njegova politička povijest i javni
istupi nisu pripremili. Onu čovjeka koji nastoji više objasniti
nego nametnuti svoje razloge. To je kvaliteta koja nije česta kod
ruskih čelnika, danas kao ni jučer.
Određeni izrazi u službenim izjavama poput 'velike mogućnosti
razumijevanja', objavljeni nakon razgovora, otkrivaju gotovo
jednu vrstu olakšanja zato što se našlo jednoga ne samo sugovornika
pozornog za ono što mu se govori nego i željnog da bude smireno
uverljiv. Ako jest tako, onda je to novost koja nije nevažna.
Povijesno, ravnodušnost prema osjećajima vlastitoga javnog
mišljenja kod ruskog je čelništva proizvela jednaku ravnodušnost
prema drugim javnim mišljenjima. (...)
Utoliko više se radujemo ako je to plod jedne drugačije mentalne
arhitekture koja javnom mišljenju, i prema tome medijima, daje
jedan dio procesa donošenja odluka. Radi toga Putin izbjegava i
onaj najmanji prizvuk arogancije kojega bi važnost njegove zemlje i
mogao opravdati. Psihološkim razlozima Srba objašnjava svoje
protivljenje demonizaciji Miloševića. Upućuje da je motiv
nesklonosti moskovske crkve posjetu Pape ne u oholosti
pravoslavaca nego u njihovoj slabosti, nakon sedamdeset godina
izolacije i marginalizacije. Ne vjerujem da je ruski predsjednik
nekakav ministrant, niti da je popustljiv ili neodlučan. Sigurno je
da ima, kao što je De Gaule imao o Francuskoj, 'određenu ideju' o
Rusiji i svojem narodu. No i o međunarodnim odnosima ima jednu ideju
koja nije tako različita od naše", piše Boris Biancheri.
LA REPUBBLICA
7. VI. 2000.
Clark: "Prije bombardiranja savjetovao sam se s odvjetnicima"
"Sretan, ali ne i iznenađen, zbog 'oslobađanja' NATO-a kako je
prošloga tjedna odlučio Haaški sud, general Wesley K. Clark
povjerava 'Repubblici' jednu malo poznatu pojedinost (no vrlo
znakovitu) glede sedamdeset osam dana i noći rata na Kosovu: 'Kako
bi izbjegli kršenja međunarodnih zakona svaku su vojnu akciju
preispitivali naši odvjetnici'.
Ozbiljno, generale? Znači li to da je američka manija glede
odvjetnika, koji se angažiraju za svaku prigodu, počevši od brakova
do seksualnih odnosa, zarazila i umijeće ratovanja? Objasnite nam
bolje, gdje su se nalazili ti odvjetnici koji su imali utjecaj glede
ciljeva koje treba napasti? 'Bili su Avianu, glavnoj zračnoj bazi,
odakle su kretala bombardiranja Srbije, no i u raznim
prijestolnicama: Londonu, Washingtonu, Parizu'. (...)
S druge strane, ono što Clark ne želi shvatiti jest da je upravo
takvo legalističko i virtualno postavljanje ofenzive protiv
Miloševića u korijenu slabe popularnosti pobjede. (...)
- Generale, Repubblica je prošloga tjedna najavila rezultate
povjerenstva Haaškog suda: tužiteljica Carla Del Ponte je u
pismohranu stavila prijave iznesene protiv NATO-a. Kako ste
primili vijest?
= Nakon mnogih kritika, iskusio sam određeni osjećaj zadovoljštine
zahvaljujući ocjeni Del Ponteove. Kao što sam govorio, uvijek sam
nastojao ofenzivu voditi obzirno, uz puno poštivanje međunarodnoga
zakona i političkih odluka.
- NATO su suci 'oslobodili', ali ne još i vojni stručnjaci, kako
objašnjavate da glede Kosova nije bilo istog osjećaja ponosa i
domoljubja kao nakon drugih pobjeda?
= To je jedna hamletovska dvojba koja me progoni sve od kraja
kampanje. Smatram da prečesto politički svijet i javno mišljenje
očekuju 'apsolutističke', manihejske odgovore, pa i kada je
stvarnost nejasnija. Jednostavnije je, primjerice, objasniti
razloge jednog totalnog rata, nego one jedne artikulirane
kampanje, poput one na Kosovu. (...)
- Jedan od kritičara bio je vaš prethodnik na mjestu vrhovnog
zapovjednika NATO-a, George Joulwan, koji je prošlog tjedna u
jednom intervjuu Repubblici ponovio prigovore ratu vođenom samo s
5000 metara visine. Nije li bilo kašnjenja u pripremi kopnene
kampanje?
= I prije početka neprijateljstava imali smo planove intervencije
na terenu. U svibnju 1999. u Pentagonu sam predstavio jedan
prijedlog. Nitko ga nije osporio. No nisam dobio formalno odobrenje
niti od Pentagona niti od drugih zemalja NATO-a kako bih stvarno
prešao na fazu planiranja kopnenog napada. Poslije nije bilo
potrebe za tim jer se Milošević predao. (...)
- (...) Prema tjedniku Newsweek, primjerice, NATO je uništio samo
četrnaest srpskih tenkova, u odnosu na više od stotinu koliko se
govorilo iz Bruxellesa.
= Tko se razumije u vojne stvari dobro zna da statistike te vrste
imaju ograničenu vrijednost: ono što je važno nije broj uništenih
vozila nego učinak kampanje. U našem je slučaju bilo važno
prisiliti Miloševićeve snage da se skrivaju, da se zatvore, gubeći
tako inicijativu na vojnom polju. (...)
- Mislite li da će povijest imati manje oštar sud glede vašeg rata?
= Nemam dvojba, ali će biti potrebno vremena. Važno je, u
međuvremenu, ne uzalud potrošiti uspjeh. Apsurdno je, primjerice,
postaviti jedno umjetno ograničenje na boravak NATO-ovih postrojba
na Kosovu. Tijekom hladnoga rata mi Amerikanci smo u Europi ostali
40 godina, i još smo tamo. Ne vidim zašto bi morali ubrzati povratak
kući naših vojnika, koji daju značajan doprinos stabilnosti i
preporodu regije (...)." Razgovor je vodio Arturo Zampaglione.
FRANCUSKA
LE MONDE
7. VI. 2000.
Lord Russell-Johnston: Nedopustivo ponašanje Rusije
"Bezočnici kažu da je danas u diplomaciji običaj pozivati se na
ljudska prava i uživati u praznim frazama koje su politički
ispravne. Isto tako, čuditi se kad se digne glas za poštovanje
ljudskih prava.
U prigodi nedavne sjednice stalnoga povjerenstva u Dublinu,
parlamentarna skupština Vijeća Europe jasno je očitovala
neslaganje s izjavom o sukobu u Čečeniji koju je nekoliko dana
ranije prihvatio ministarski odbor, vlada te organizacije.
Parlamentarci su bili razočarani govorom - koji je ocijenjen slabim
i odveć udvornim - četrdeset i jednog ministra vanjskih poslova.
Naime, ovi su zadnji radije izrazili svoje zadovoljstvo nekim
obećanjima koje je dala Rusija, umjesto da pokažu zabrinutost - da
ne govorimo o osudi - zbog brojnih neispunjenih obećanja.
Mnogi su promatrači izvukli iz toga dva zaključka: prvo, oštra
osuda koju su parlamentarci izrekli ministarskom stajalištu mogla
bi biti znak institucijske krize unutar Vijeća Europe; drugo,
prijepor između skupštine i ministarskog odbora mogao bi se
protumačiti željom parlamentaraca da izbace Rusiju iz
organizacije.
Oba su zaključka neopravdana.
U demokraciji, nesuglasica između parlamenta i izvršne vlasti nije
neobična stvar. Skupština ima važnu političku ulogu i treba da
jamči demokratsku jasnoću izvršnog tijela Vijeća Europe. Tu ulogu
jača činjenica da članovi skupštine sjede u parlamentima svojih
zemalja.
Nesuglasica - koja se ne da sakriti - tiče se procjene težine
nepoštovanja obveza koje je Rusija preuzela ulaskom u Vijeće
Europe, organizaciju koja se zalaže za zaštitu ljudskih prava, za
demokraciju i za pravnu državu. Ona se također tiče mjera koje treba
poduzeti da bi ta država popravila svoje ponašanje.
Na zadnjoj sjednici, nakon više mjeseci strpljivog, ali
bezuspješnog nagovaranja, skupština je odlučila kazniti članove
ruskog izaslanstva oduzimanjem prava glasa. Ona je isto tako
zatražila od ministarskog odbora da pokrene postupak za
isključenje Rusije ako do sljedeće sjednice skupštine, koja će se
održati koncem lipnja, ne pruži dokaze o brzom i očitom napretku u
poštovanju načela za koja se zauzima Vijeće Europe.
Skupština nije reagirala tako zato što želi isključiti Rusiju iz
organizacije, već zato što je uvjerena da Rusija može ispuniti
svoje obveze, tj. postupati kao odgovorna demokratska europska
država koja poštuje temeljna prava svih svojih građana.
Skupština je istodobno odlučno osudila sve povrede ljudskih prava
za koje su odgovorni Čečenci. No prije nego je i razmislio kakvo će
stajalište prihvatiti, ministarski je odbor poslao Rusiji dva
signala koja, po mom sudu, nisu prikladna. Prvo, rekao je da se
nijedan dokument o Čečeniji neće prihvatiti bez pristanka Rusije.
Zatim, unaprijed je isključio mogućnost sankcija. U takvim se
okolnostima rezultat ministarske sjednice u potpunosti mogao
predvidjeti, uz mogućnost da se Rusija prepusti samokritici i
načini pritisak na samu sebe kako bi promijenila narav svog
upletanja u Čečeniji!
Čini se da međunarodna zajednica ne želi otići predaleko pozivajući
na red Rusiju koja, međutim, očito krši osnovna ljudska prava.
Europska unija i Sjedinjene Država snose u tom smislu posebnu
odgovornost. Branitelji morala u vanjskoj politici bave se stanjem
u Čečeniji kao da se hotimična i nerazmjerna uporaba sile može
protumačiti stanovitim nedostatkom praktične vještine i
stručnosti na ruskoj strani i kao da je nepostojanje istrage o
povredama ljudskih prava bilo čin upravnih skretanja koja će se
uskoro ispraviti.
Jako smo daleko od realpolitike. U doba hladnoga rata Zapad je
održavao odnose s protivnicima, ali ga to nije sprječavalo da ih
osuđuje zbog kukavnih rezultata na području demokracije i ljudskih
prava. Nije bilo ni govora o tome da se zatvore oči. Ako se želimo
baviti geopolitikom, ne smijemo provoditi nojevu politiku koja je
pokazala svoju nedjelotvornost; o čemu svjedoči najnovija povijest
Europe. (...)
Novo stajalište Moskve zabrinjava. Ono možda zadovoljava neke
jastrebove u Kremlju i u vojsci, ali zastrašivanje je jedno, a
ulijevanje poštovanja drugo; uvjeren sam da bi većina Rusa da može
birati, prije izabrala poštovanje, a ne strah.
Na našim je vladama odgovornost da jasno upozore Rusiju da je
njezino sadašnje ponašanje nedopustivo. One također ne smiju
žrtvovati Vijeće Europe pogađajući se s njegovim načelima i
vrijednostima. Jako je neozbiljno htjeti riješiti ruske teškoće
tvrdeći kako one ne postoje. Skupština pak preuzima tu odgovornost.
Ona želi da Rusija ostane na brodu, ali ne po cijenu njegova
potonuća", piše lord Russell-Johnston, predsjednik parlamentarne
skupštine Vijeća Europe.
LIBERATION
7. VI. 2000.
Putin se srdi na Francusku
"Vidio je Papu, englesku Kraljicu, američkoga Predsjednika. Do
konca srpnja najavio je posjet Španjolskoj, Njemačkoj, Japanu, a
vjerojatno i Kini. No Vladimir Putin nema vremena za posjet
Francuskoj: ruski Predsjednik prezire Pariz.
Međutim, francuska strana nije kriva što je ugovorila susret. Već
4. veljače, u prigodi posjeta Moskvi, ministar vanjskih poslova
Hubert Vedrine predao je Putinu, tada premijeru koji je bio uvjeren
u pobjedu na predsjedničkim izborima 26. ožujka, poziv Jacquesa
Chiraca. Tako je Francuska prva zemlja koja je - prije njegova
izbora - pozvala Putina, čije djelovanje u Čečeniji otvoreno
napada.
No novi je ruski Predsjednik nezahvalan. Nakon izbora na
predsjedničku dužnost, on drži da je potrebnije otići u Veliku
Britaniju, zatim u Uzbekistan i Tadžikistan, u Ukrajinu, Italiju
itd. Zacijelo nije zaboravio francuski poziv. No isto tako nije
zaboravio ni prigovore zbog Čečenije, Vedrineovu izjavu koja
govori o 'kolonijalnom' sukobu, prikrivene zamjerke zbog ruske
nedjelotvornosti u pronalaženju fotografa Bricea Fleutiauxa koji
je bio talac u Čečeniji i, napokon, 'vodeću' ulogu Pariza na
različitim susretima na vrhu u osudi ruskoga upletanja.
Ruski Predsjednik koji je petnaest godina proveo u KGB-u, dobro,
dakle, pamti. Većinom hladnokrvan, oslobađa se suzdržljivosti samo
kad govori o Čečeniji. Ta mu tema osobito leži na srcu. U prigodi
posjeta Londonu, razbjesnio se, ali to nije pokazao, na novinare
koji su napadali izgrede 'federalaca' u Čečeniji.
Postoje i drugi razlozi te zlovolje. Bez prošlosti i političke
karijere, Putin si stvara ugled državnika koji otvara novo
razdoblje 'diktature zakona' i obnovljene moći. U tu se svrhu mora
bezuvjetno distancirati od svoga savjetnika Borisa Jeljcina,
starog predsjednika koji je izgubio ugled u škandalima. Zato se u
vanjskoj politici mora očitovati protiv njegovih odluka, kao što je
promicanje Pariza u povlaštenog partnera.
Putin također želi označiti početak 'nove' vanjske politike koja će
se temeljiti na 'interesima Rusije'. Moskva se više neće pokoriti
Zapadu. U prigodi nedavna posjeta Billa Clintona, ruski se
Predsjednik nije posebno trudio da se svidi svom gostu. Svađa s
Parizom za 'veliku Rusiju' je tek sitnica: francuska je gospodarska
nazočnost skromna, a Putin se u traženju ulagača radije okreće
Italiji.
U Parizu je čarobna riječ 'smirivanje strasti': razočarani smo,
svakako, ali nije se dogodilo ništa što se ne da popraviti. Afera se
ipak smatra dovoljno neugodnom da bi se o njoj govorilo javno. 'Sve
to kazuje da je ono što smo rekli o Čečeniji bilo na mjestu', kaže
Vedrine, predviđajući da će to 'proći bez posljedica i da neće
potrajati'.
'Putin ne ide u Pariz koji od toga ne pravi dramu', bio je jučer
naslov u dnevniku 'Novie Izvestija'; 'Ne treba biti Talleyrand da
bi se shvatilo zašto je Moskva hladno suzdržana prema starom
miljeniku (Francuskoj): to je odgovor na krupne riječi Pariza o
Čečeniji.' 'Francuska više nije', nastavlja list, 'među velikim
ruskim prioritetima, a krivnju za to može svaliti samo na samu
sebe.'
Službeno, poziv se još razmatra. Problem je što je Putinov program
sve natrpaniji. Francuzi odgovaraju da je i njihov predsjednik jako
zauzet. Jedno je sigurno: budući da Pariz 1. srpnja preuzima
dužnost predsjedatelja Europske unije, Putin će posjetiti
Francusku u listopadu u prigodi susreta na vrhu između EU-a i
Rusije. No dopusti li mu njegov vremenski raspored, nije isključeno
da do tada neće skrenuti u Pariz...", iz Moskve izvješćuje
Veronique Soule.
NJEMAČKA
DIE WELT
7. VI. 2000.
Politika s novim patosom
"Četrnaest šefova vlada iz lijevoga spektra koji su u Berlinu
razmjenjivali savladivost globalnih financijskih tržišta,
nailaze na temeljne teškoće: sve socijaldemokratske teze o
pravednosti pretpostavljaju zatvoreno narodno gospodarstvo. To se
ne može poreći: pokretljivost financijskog kapitala izmiče punu
zaposlenost. Za anticikličku politiku vladama nedostaje
financijska snaga. Državne mjere uz pomoć deficitarnije
proračunske politike, sustava socijalnih osiguranja i pravedne
razdiobe poreznoga tereta gube tlo. Jednakost se više ne može
postići: financijski i ljudski kapital izmiču, klize poput žive.
Društvo budućnosti bit će društvo intelektualno bolje
opremljenih.
Ralf Dahrendorf ipak ima pravo: 'socijaldemokratsko stoljeće' je
prošlo, država blagostanja - nacionalna država s granicama.
Jamčila je društvenu povezanost i poduzetničku strukturu, koja je
izlazila u susret zahtjevnim skupinama. Što učiniti? Ljevica u
Europi i izvan Europe treba novu legitimaciju. Umjetnost da se
neuređeno tržište kapitala, vremensku i dioničku domovinu
autonomne individue proizišle iz vrućih i hladnih svjetskih ratova
definira kao desne, nije dostatna. John Gray iz 'London School of
Economics', nekada na strani gospođe Thatcher, danas kritički
Pavao, izjednačuje slobodno tržište ('Overkill moderne') s
američkom nejednakošću, golemim stopama uhićenika (jedan posto
građana SAD-a sjedi iza rešetaka), elitnim getima i razaranjem
obitelji. Kritika preobraćenika je dalekovidna i pretjerana. Prema
njoj je dakle Clinton bio samo alibi berlinskoga kruga. 'Liberali'
kojima pripada, u SAD-u su manjina.
SPD, europska ljevica, a i kršćani stranačkoga spektra moraju danas
pjevati pjesmu globalizacije, pa čak i 'uvredljive' kitice
slobodnog prometa kapitala i zatim ipak zajednički upadaju u cantus
firmus 'nadzora', 'transparentnosti', 'aktivne uloge politike'
kao prve svrhe pravde. Nesuglasice se ne mogu prečuti. Suglasnost
postoji samo o tomu da nesređeni proces ne smije dospjeti u 'krive'
ruke, pri čemu je taj pojam velikoga raspona i pojašnjava novu
teoriju konspiracije: između berlinske sjednice šefova i
stockholmske sjednice o holokaustu u veljači, na kojoj je donesena
odluka o sankcijama protiv Austrije, postoji sveza. Borba protiv
rasizma, neprijateljstva prema strancima i neciviliziranog
kapitalizma treba tvoriti europski identitet, objašnjavati
kulturu, vezati medije, stvarati škole i usput osiguravati vlast.
Pouzdano legitimiranje teži za ustavom. A europska je konstitucija
odlučujući cilj vremena. Pojedini politički i ekonomski kulturni
elementi koji u krugu slove kao fundamentalni, ali neizbježni,
istodobno su suvremene utvrde jedne sociologije vlasti za koju
stranke i zastarjeli programi starog socijalnog prosvjećivanja
više ne nude dovoljan oslonac. Povjerenje u njih uglavnom je
izgubljeno, prohujalo sa svršetkom svih miljea IX./XX. stoljeća.
Ciklus konferencija započet u Stockholmu i Berlinu stoga je početak
nove politike pokreta, novog pronalaženja istine koje se u
neskromnom izričaju obilježava kao vodeći napjev za eru
nasljednicu prosvjetiteljske epohe od 1789. do 1989. (John Gray).
Na mjesto stranaka stupa civilno društvo o kojemu se berlinska
izjava izričito ali i diferencirano izrazila, jer se posebna
politika nevladinih udruga, građanskih inicijativa, udruga za
zaštitu okoliša i vjerski obojenih skupina za sada suprotstavlja
profesionalnoj politici. Oni traže suverenu vlast i pravo
zakonodavne inicijative, proglašavaju spajanje reprezentativne i
participatorske demokracije koja ide ispred temeljnog tipa
europskog ustava. Pozorni, kakvi već 'lijevo' usmjereni šefovi
konferencija jesu, ipak su shvatili da civilno društvo nije
jednostavno konkurencija ni antipod, nego društveni model na
temelju nadziranog kapitalizma civlizacijskih vrijednosti, koje
ponajprije uzima na nišan solidarnost, pravednost, socijalne norme
i okoliš kao i humanost, nejednakost, rasizam i neprijateljstvo
prema strancima, dakle sve 'ono što je desno'.
Za lijeve vlade i stranke razumljivo je prihvatiti kao prigodu
'Povelju europskih građanka i građana' koju je Europski forum
civilnoga društva predočio u Rimu 22. ožujka 1977. Njezina
preambula zahtijeva 'da vlast pripada građankama i građanima, a ne
tržištu ili tehnologiji'. Dokumentom se provlači predmoderni
patos. Njegovu Maginot politiku, jasno usmjerenu protiv
'kalifornijskog kapitalizma', Schroeder i Blair ipak ne mogu
prihvatiti - Jospin možda bi - no civilnom društvu kao koncept i
zbirni pokret pruža neku vrstu plebiscitarnog temelja i
legitimacije za traženje većine u teško doba globalizacije svih
ekonomskih životnih odnosa" - piše Herbert Kremp.
SRBIJA
POLITIKA
7. VI. 2000.
Clintonov propali izlet
"(...)Posjet Rusiji, ukupno gledano, nije donio Clintonu ni jedan
važniji politički bod (unaprijed je dogovoren sporazum o
uništavanju 68 metričkih tona plutonija). Clintonov domaćin
predsjednik Vladimir Putin ostao je i za njega i za Amerikance
zagonetna ličnost - suzdržan, formalan, ozbiljan, analitičan i
nepokolebljiv. Clinton i Putin su razgovorali, ali se monolozi nisu
pretvorili u dijalog o kome je američki odlazeći predsjednik
sanjao, pa nije dogovoren nikakav napredak u dogovorima o daljem
usklađenom smanjivanju broja nuklearnih bojevih glava, niti je
postignuta - u Washingtonu planirana - 'velika pogodba' prema kojoj
bi ruski lider prihvatio tezu o bezazlenosti antiraketnog
obrambenog 'štita'(...)
S nezadovoljstvom ovdje se priznaje da je iz američko-ruskog
sastanka na vrhu jedino Putin izvukao korist, potvrdivši se kao
vođa velike svjetske sile, a Clintonovi razgovori u Lisabonu i
Berlinu samo su potvrdili odluku Europe da se ljubazno ali bez
žaljenja oprosti od Clintona i pričeka dolazak novog američkog
predsjednika.
A Clinton? Po svemu sudeći, on je uživao u ulozi važnog, dobrodošlog
turista. Nisu ga uzimali previše ozbiljno, ali on se lijepo
provodio, zaokružujući o sebi sliku predsjednika koji će se pamtiti
po tome što je volio putovati svijetom. Po čemu će još biti
zapamćen, dobro je poznato."