IT-E-S-gospodarstvo-globalizacija IT-30.V.-CORRIERE-O NEW ECONOMYIJU ITALIJACORRIERE DELLA SERA30. V. 2000.Bocca: Pružite otpor new economy"Sretan rođendan, Bocca. (...) I prije deset godina mnogi su novinari otišli do Giorgia Bocce,
kao što se ide nekom starom mudracu, kako bi proslavili njegov rođendan i kako bi ga čuli govoriti o izvještavanju.Gdje smo stali Bocca? Na gospodarskoj moći, govorili ste tada, koja sve više uvjetuje sredstva komunikacije? 'I sada mi se čini da je to pitanje u suštini isto, ali manje jasno zbog tehnološke revolucije, interneta'. Jesu li sve to djeca new economy? 'Odnosno nečega što ne postoji, najveće kolektivne imaginacije koja je ikada projicirana na svijet: izmišljanja novih tržišta radi izmišljenih potreba. Kapital je, u jednoj zemlji koja stalno jadikuje zbog siromaštva, izmislio činjenicu da će Talijani morati potrošiti 50 tisuća milijarda lira za nove mobilne telefone. Prešli smo iz doba preživljavanja u doba rasipanja. A u međuvremenu novi predsjednik nacionalne konfederacije industrijalaca napada sindikate? Kako se može napadati talijanski sindikat koji je najpopustljiviji na svijetu? Koja je radnička oporba u Italiji? Ne postoji. Koja je
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
30. V. 2000.
Bocca: Pružite otpor new economy
"Sretan rođendan, Bocca. (...) I prije deset godina mnogi su
novinari otišli do Giorgia Bocce, kao što se ide nekom starom
mudracu, kako bi proslavili njegov rođendan i kako bi ga čuli
govoriti o izvještavanju.
Gdje smo stali Bocca? Na gospodarskoj moći, govorili ste tada, koja
sve više uvjetuje sredstva komunikacije? 'I sada mi se čini da je to
pitanje u suštini isto, ali manje jasno zbog tehnološke revolucije,
interneta'. Jesu li sve to djeca new economy? 'Odnosno nečega što ne
postoji, najveće kolektivne imaginacije koja je ikada projicirana
na svijet: izmišljanja novih tržišta radi izmišljenih potreba.
Kapital je, u jednoj zemlji koja stalno jadikuje zbog siromaštva,
izmislio činjenicu da će Talijani morati potrošiti 50 tisuća
milijarda lira za nove mobilne telefone. Prešli smo iz doba
preživljavanja u doba rasipanja. A u međuvremenu novi predsjednik
nacionalne konfederacije industrijalaca napada sindikate? Kako se
može napadati talijanski sindikat koji je najpopustljiviji na
svijetu? Koja je radnička oporba u Italiji? Ne postoji. Koja je
klasna borba u Italiji? Ne postoji više. Što još hoće D'Amato? Da
svi popuste?'
Gdje smo stali Bocca? Na tome da treba gledati i razumjeti kako bi se
moglo prepričati i protumačiti: od vaših putovanja u srce
kapitalizma tijekom godina obnove do analiza terorizma, to je
uvijek bio vaš način rada. 'I još je tu, ali postaje sve teži.
Tehnološka revolucija čini sve kako se ne bi dala shvatiti. Pošto je
postala instrument profita i propagande, stalno ti priča gluposti.
(...) Sve su tržišni potezi kako bi se povećala prodaja. Zato ti ih
ne objašnjavaju, i ne mogu ti ih objasniti. Razumijem Billa Gatesa:
on je izmislio nove tehnike. No kako se može razumjeti Colanino?
Predsjednik Telecoma koji se hvali da može otpuštati kako bi se
prikazao u dobrom svijetlu pred dioničarima, ja uopće ne razumijem.
To je čovjek koji je izmislio samo nove tehnike kako bi napredovao u
tvrtkama. Može biti da je on vrlo vješt, štoviše sigurno je vrlo
vješt, no za talijansko gospodarstvo ne vidim prednosti u tome da
ima Colanine na mjestu Agnellija i Pirellija. Novi
turbokapitalisti pobjeđuju, pobijedit će, međutim na njihovu
prijevaru neću nasjesti. Cijeli naraštaj novinara morao se
prilagoditi vrhovnoj gospodarskoj vlasti i sada nam ta vrhovna
vlast proriče da nas ubrzo više neće biti, da može i bez novina i
knjiga, da će izdavaštvo ona obaviti na svojim strojevima. A, u
međuvremenu, novine nastavljaju služiti gospodarima. Sadašnjim i
budućim. Uključujući i Berlusconija: prema njemu se dobro odnosi,
više ga se ne kritizira, jer ga se već vidi kao pobjednika u
sljedećem krugu'.
Vidjeti i razumjeti kako bi se prepričalo i protumačilo. A u vrijeme
interneta? To je najneljudskije doba koje sam ikad vidio. Čak se i s
teroristima moglo primijeniti humanističke kriterije,
psihološke, kako bi se shvatilo kako ljudska bića mogu djelovati na
tako lud način. Danas se nema što otkriti; turbokapitalisti ti
odmah kažu; sve se čini radi profita, svime upravlja tržište, što to
hoćeš razumjeti?' Bog profita određen da zamijeni Bogove religija?
'Ne. Ali može zamijeniti apokalipsu. Može dovesti do propasti
čovječanstva. Sve se okreće oko toga koliko ćemo mobilnih telefona
prodati, oko razvoja mreže. No što će se dogoditi čovjeku? Koji će
ostati nezaposlen? Koji više neće ništa značiti? Koji više neće
imati razlog postojanja? Teorija je: ovaj će sustav povećati
bogatstvo svijeta, a bogatstvo se, prije ili kasnije,
preraspodjeljuje među svima. I svima će biti bolje. No to nije
istina: to je jedan svežderski kapitalizam koji proždire sve kako
bi sam sebe udebljao. A oni koji rade u novinama, kao i oni koji vode
politiku, žive u nekoj vrsti smetenosti: ne znaju više u kojem
svijetu žive i ne znaju više koje instrumente trebaju
primijeniti'.
A Vi Bocca, kako plovite ovim vremenima? 'Osjećam se dovoljno jakim
da se oduprem promjenama, modama, gospodarima'. Otpor. Kao u
vrijeme partizana? 'Ako ništa drugo moja mladost i partizanski rat
dva su parametra za razumijevanje nebeske udaljenosti koja postoji
između mene i New Economy. (...) Vrijedi i za društvo: rođen sam i
odrastao za fašističkoga režima: kako bilo, tada je neko društvo
postojalo. Sada su posvuda unuci Thatcherove. Oni koji su za
privatizacije svega, oni koji, kada ih se pita koji su društveni
problemi, odgovaraju: 'Društvo ne postoji'. Za njih postoji samo
novac. Sve već nalazim tjeskobnim. Partizani, pa i u svojim
greškama, stavljali su u središte čovjeka, ne novac, ne strojeve.
Kakva god stvar da se činila, mislilo se: kakvo će biti društvo koje
ćemo napraviti? Nije se govorilo: ako mi pobijedimo, proizvest ćemo
sto tisuća automobila više. Od partizana Bocce ostao mi je
karakter. U životu moraš dobiti potvrdu da nisi bijednik, da si
dovoljno jak da se odupreš promjenama, modama i
gospodarima.(...)", piše Francesco Cevasco.