FR-DE-interview-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Izbori FR-LE MONDE 30.5.RAZG.S MOSCOVICIJEM FRANCUSKALE MONDE30. V. 2000.Pierre Moscovici, ministar za europska pitanja: 'Proširenje Europe velik je politički projekt'" - Ne
svjedoče li izjave Jeana-Pierrea Chevenementa o Njemačkoj da vlada nije jednodušna kada je riječ o izgradnji Europe?= Poznate su nesuglasice između Jeana-Pierrea Chevenementa i drugih ljudi u vladi. Pronašli smo način da ih riješimo, a to je upravo bio sporazum koji smo između sebe zaključili 1997. o glasovitoj zamisli o federaciji država-naroda, koja je također bila u središtu programa Francoisa Hollandea i Socijalističke stranke, kao i Građanskog pokreta (MDC) na europskim izborima održanim u lipnju 1999. Zamisao o federaciji država-naroda sastoji se u prihvaćanju činjenice da Europa ima značajke federacije i da su narodi važni; u zaboravu stare naddržavnosti i starog nacionalizma.Nijemci znaju s kim razgovaraju. U Rambouilletu, prije desetak dana, bili su predsjednik Republike, premijer, ministar vanjskih poslova i ja, zajedno s njemačkim kolegama. Nije bilo 'izgreda Chevenement', jer mi znamo dokle smo došli u našim odnosima.
FRANCUSKA
LE MONDE
30. V. 2000.
Pierre Moscovici, ministar za europska pitanja: 'Proširenje Europe
velik je politički projekt'
" - Ne svjedoče li izjave Jeana-Pierrea Chevenementa o Njemačkoj da
vlada nije jednodušna kada je riječ o izgradnji Europe?
= Poznate su nesuglasice između Jeana-Pierrea Chevenementa i
drugih ljudi u vladi. Pronašli smo način da ih riješimo, a to je
upravo bio sporazum koji smo između sebe zaključili 1997. o
glasovitoj zamisli o federaciji država-naroda, koja je također
bila u središtu programa Francoisa Hollandea i Socijalističke
stranke, kao i Građanskog pokreta (MDC) na europskim izborima
održanim u lipnju 1999. Zamisao o federaciji država-naroda sastoji
se u prihvaćanju činjenice da Europa ima značajke federacije i da su
narodi važni; u zaboravu stare naddržavnosti i starog
nacionalizma.
Nijemci znaju s kim razgovaraju. U Rambouilletu, prije desetak
dana, bili su predsjednik Republike, premijer, ministar vanjskih
poslova i ja, zajedno s njemačkim kolegama. Nije bilo 'izgreda
Chevenement', jer mi znamo dokle smo došli u našim odnosima.
- Što mislite o europskoj federaciji za koju se zalaže njemački
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer?
= Federalizam ili značajke federalizma već postoje u Europi. Tko
može reći da Europska središnja banka nije federalna ustanova?
Povjerenstvo je, na svoj način, federalna ustanova. Europski sud
pravde je federalna ustanova. Kada se u ministarskom vijeću
odlučuje većinom glasova, to je federalizam. No taj je federalizam
nejasan, slabo organiziran.
Ja sam za Europu projekata. Ono što je važno za Europu s trideset
članova, koja će nužno biti raznorodnija, jest da neki mogu
zajednički raditi na velikim projektima.
- Treba li se Francuska u svom šestomjesečnom predsjedanju Unijom
zadovoljiti da bude skromna, ili treba da taj europski projekt
stavi na dnevni red susreta na vrhu u Nici, u prosincu?
= To ne bi bilo dobro. Ne treba miješati rasprave i rokove. Da smo
odmah postavili pitanje federacije ili europskog ustava, u koji
neki vjeruju, a drugi ne, doveli bismo u opasnost naše izglede da
kratkoročno riješimo sljedeće pitanje: kako pokrenuti Europu s
petnaestoricom da bi mogla nastaviti djelovati s tridesetoricom?
Najvažnije je da se Međuvladina konferencija završi uspješno. Ali
ostvarimo ambiciozan uspjeh! Mislim da više ne postoje tri pitanja
- reforma Povjerenstva, glasovanje kvalificiranom većinom,
izjednačavanje glasova u Vijeću - već četiri, a četvrto je pitanje o
pojačanoj suradnji, jer je ona ujedno čimbenik boljega rada Europe
danas i most k budućoj Europi.
- Nije li, ipak, došao trenutak da se unaprijedi i ojača politički
identitet Europske unije?
= Kad bismo imali veliku Europu s trideset članova, s
Povjerenstvom, parlamentom sa sedamsto zastupnika i ministarskim
vijećem, i unutar nje malenu Europu sa šest, osam ili deset država,
bismo li imali drugi parlament, drugo povjerenstvo i drugo vijeće?
Kako bi naši građani to shvatili? Nisam za velik institucijski skok
ni za sporazum unutar sporazuma. Zato se vraćam na promjenljivu
geometriju koja omogućuje stvaranje prethodnice.
- Dakle, od francuskog predsjedanja ne treba očekivati nikakav
napredak u pravcu većeg europskog političkog identiteta...
= U ovom času razmišljamo o proširenoj Europi: to je velik politički
program! Za deset godina ujedinit ćemo Europu koja je bila
podijeljena pedesetogodišnjim hladnim ratom, a reforma ustanova
odgovara tom zahtjevu. Nemojmo se pretvarati da je međuvladina
konferencija bila nevažna i da je s druge strane postojao velik
politički program! Proširenje je, samo po sebi, velika politička
zamisao. Zato je budući sporazum u Nici vrlo važan.
U Europi s trideset članova treba razmišljati o različitim
ustrojima i djelovanjima. Odatle pitanje političkog identiteta,
zbog čega podupiremo pojačanu suradnju. To znači da je, u sklopu
ugovora koje su potpisala petnaestorica, a jednom će ih potpisati i
tridesetorica, mali broj država - pet, osam, deset, još ne znamo -
kadro da između sebe pokrene sustav suradnje radi ostvarenja
politike, projekta. Još mislim da ćemo imati predsjednika vijeća
eura i da možemo imati ustanove za obranu, da možemo raditi na
prijevozu. Svaki od tih programa mora se politički organizirati.
- Svaka zemlja može na to staviti veto. Što ćete poduzeti u Nici da
'male' države prihvate takve promjene?
= U Nicu idemo s dosta jasnim zamislima. Prva je: ugovor mora biti
ambiciozan. Nećemo prihvatiti loš ugovor. Radije ćemo biti bez
ugovora, nego s lošim ugovorom iz Nice. Druga je zamisao: ne bude li
ugovora iz Nice, naći ćemo se u položaju koji je neugodan za Europu.
Što će biti s proširenjem? Dakle, ako u Nici ne postigemo cilj,
možda ćemo morati ponovno razmisliti o budućnosti Europe, uz nove
troškove, i možda radikalnije uvjete."
Razgovarali su Patrick Jarreau, Olivier Mazerolle i Pierre-Luc
Seguillon.