FR-DE-E-INTEGRACIJE-REFORMA-POLITIKA-Vlada-Organizacije/savezi-Politika NJ 15. V. SZ: FRANC-PREDSJEDANJE EU NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG15. V. 2000.Francuska na pragu predsjedateljstva EU - Parizu nedostaje polet"Francuski premijer
Lionel Jospin odabrao je simboličan datum - 50 godina nakon što je tadašnji francuski ministar vanjskih poslova Robert Schuman predstavio projekt Europske zajednice za ugljen i čelik, koja je kao Montan-unija postala jezgra Europske unije, Jospin je zastupnicima francuske skupštine razložio planove za francusko predsjedadanje Vijećem EU s početkom od 1. srpnja ove godine.No, toga dana gotovo nikome nije bilo do proslave, a suhoparni Jospin zapravo i nije primjerena osoba za širenje entuzijazma. Francuski premijer razborito je govorio o svojim predodžbama, upozorivši da valja izbjegavati pretjerana očekivanja i istaknuvši kao svoja načela realizam, djelotvornost i kontinuitet. Uz daljnji razvoj socijalne dimenzije u EU, najvažniji je cilj po Jospinu prihvaćanje reforme institucija do summita EU, zakazanog u prosincu ove godine u Nizzi. Zamjena dosad važećeg načela jednoglasnosti načelom većine, izraženija težina broja stanovnika određene zemlje pri donošenju odluka u Vijeću ministara EU i
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
15. V. 2000.
Francuska na pragu predsjedateljstva EU - Parizu nedostaje polet
"Francuski premijer Lionel Jospin odabrao je simboličan datum - 50
godina nakon što je tadašnji francuski ministar vanjskih poslova
Robert Schuman predstavio projekt Europske zajednice za ugljen i
čelik, koja je kao Montan-unija postala jezgra Europske unije,
Jospin je zastupnicima francuske skupštine razložio planove za
francusko predsjedadanje Vijećem EU s početkom od 1. srpnja ove
godine.
No, toga dana gotovo nikome nije bilo do proslave, a suhoparni
Jospin zapravo i nije primjerena osoba za širenje entuzijazma.
Francuski premijer razborito je govorio o svojim predodžbama,
upozorivši da valja izbjegavati pretjerana očekivanja i istaknuvši
kao svoja načela realizam, djelotvornost i kontinuitet. Uz daljnji
razvoj socijalne dimenzije u EU, najvažniji je cilj po Jospinu
prihvaćanje reforme institucija do summita EU, zakazanog u
prosincu ove godine u Nizzi. Zamjena dosad važećeg načela
jednoglasnosti načelom većine, izraženija težina broja stanovnika
određene zemlje pri donošenju odluka u Vijeću ministara EU i
ograničavanje broja povjerenika EU trebali bi poboljšati
djelotvornost i stvoriti pretpostavke za proširenje europske
zajednice.
No, godinu i pol dana prije jednog od najznačajnijih događaja u
povijesti EU - riječ je o uvođenju zajedničke valute - osjetan je
nedostatak elana. Predstavnici vlade i oporbe žalili su se na
neshvatljivi pad vrijednosti eura budući da svi gospodarski podaci
ukazuju na uzlazni trend. No, taj trend sam po sebi nije dovoljan za
stjecanje povjerenja građana koji proces ujedinjenja u najbolju
ruku prate uz osjećaj ravnodušnosti a cjenkanje u Bruxellesu uz
osjećaj nerazumijevanja, baš kao ni za stjecanje povjerenja
tržišta. Tu su blokadu kritici podvrgli mnogi - od Jospina, koji se
žali na nedostatak demokracije i udaljenost od građana, do bivšeg
predsjednika Valeriea Giscarda d'Estainga i šefa komunista Roberta
Huea.
Bivši predsjedatelj povjerenstva EU Jacques Delors zahtijeva - u
skladu s prijedlogom koji su 1995. formulirali njemački kršćanski
demokrati Wolfgang Schaeuble i Karl Lamers - formiranje tvrde
jezgre članica Eu koja će kao avangarda poticati nove, ambicioznije
projekte. Čini se da je nakon početne skepse ta ideja počela u
Francuskoj nailaziti na bolji odjek. Pri tome je pogled usmjeren
ponajprije na Nijemce: gotovo svi komentatori smatraju da je uzrok
blokade štektanje njemačko-francuskog motora.
No, europski entuzijazam koji je još odlikovao Francoisa
Mitterranda i Helmuta Kohla kao pripadnike ratne generacije danas
više ne postoji. Uspon Gerharda Schroedera označio je dolazak na
vlast u Njemačkoj samosvjesnije generacije koja nije toliko
opterećena prošlošću. Na francuskoj pak strani predsjednik Jacques
Chirac i premijer Jospin, pripadnici različitih političkih
blokova, što otežava stvar, također nisu oduševljeni promicatelji
europske ideje. Suprotnosti se jasno očituju i kada je u pitanju
poljoprivredna politika: kompromis u pitanju Agende 2000 ne
rješava probleme, vezane uz planirano proširenje. Napredak ne
bilježi ni proces usklađivanja poreza i kreiranja bolje usklađene
politike posebno kada je riječ o smanjenju deficita - načelno je još
uvijek prisutan sukob federalističkoga i centralističkoga
pristupa.
Doduše, francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine
upozorio je da će proširenje EU na 25 ili 30 članica rezultirati
smanjenjem utjecaja njemačko-francuskih odnosa - posebno zato što
će ostale države samosvjesnije zastupati vlastite interesa. Ipak,
dogovor dviju država i dalje je po njemu 'nuždan'. Proširenje EU i
uvođenje eura su projekti koje nije moguće realizirati isključivo
formalnim odlukama poput rasprave o nekoj vrsti ministra financija
EU. Potrebne su nove inicijative koje mnogi priželjkuju od
njemačko-francuskog summita, predviđenog za 19. svibnja, dakle još
prije početka francuskoga predsjedanja EU", napominje na kraju
izvješća Gerhard Blaeske.