FR-DE-E-integracije -Organizacije/savezi-Parlament-Izbori-Vlada FR-MONDE 10.5.DEMOKRATSKI DEFICIT U E. FRANCUSKALE MONDE10. V. 2000.Kako izići iz teškoća i 'demokratskoga deficita'?"Budući da Europa dvoji o svojoj budućnosti i da se
izazovi koji su pred njom postaju zamršeni, valja o tome razgovarati jednostavnim riječima: tim će se načelom voditi Jacques Chirac i Lionel Jospin u svom djelovanju, dok se Francuska priprema da 1. lipnja preuzme prijelazno predsjedateljstvo Unijom. Oni koji su od nastupa Predsjednika Republike u Chamberyju očekivali da će pokrenuti prilično zakočenu europsku dinamiku, bili su razočarani. G. Chirac je postao zagovornik 'građanske Europe' koja je bliska ljudima i razumljiva upravo zato što pitanja koja očekuju Francusku to nisu: europska obrana, proširenje Unije na istočnu i srednju Europu, reforma ustanova koja je uvjet bez kojeg se ne može provesti sve spomenuto, glavni su izazovi za budućnost Unije, ali isto tako teška pitanja.Prije gotovo godinu dana Europljani su izabrali svoje predstavnike u parlament u Strasbourgu, s rekordnim postotkom neodaziva koji je istaknuo razmjere 'demokratskog deficita'.Danas je manje od polovice njih sklono proširenju. Dakle, prijeko
FRANCUSKA
LE MONDE
10. V. 2000.
Kako izići iz teškoća i 'demokratskoga deficita'?
"Budući da Europa dvoji o svojoj budućnosti i da se izazovi koji su
pred njom postaju zamršeni, valja o tome razgovarati jednostavnim
riječima: tim će se načelom voditi Jacques Chirac i Lionel Jospin u
svom djelovanju, dok se Francuska priprema da 1. lipnja preuzme
prijelazno predsjedateljstvo Unijom. Oni koji su od nastupa
Predsjednika Republike u Chamberyju očekivali da će pokrenuti
prilično zakočenu europsku dinamiku, bili su razočarani. G. Chirac
je postao zagovornik 'građanske Europe' koja je bliska ljudima i
razumljiva upravo zato što pitanja koja očekuju Francusku to nisu:
europska obrana, proširenje Unije na istočnu i srednju Europu,
reforma ustanova koja je uvjet bez kojeg se ne može provesti sve
spomenuto, glavni su izazovi za budućnost Unije, ali isto tako
teška pitanja.
Prije gotovo godinu dana Europljani su izabrali svoje predstavnike
u parlament u Strasbourgu, s rekordnim postotkom neodaziva koji je
istaknuo razmjere 'demokratskog deficita'.
Danas je manje od polovice njih sklono proširenju. Dakle, prijeko
je potrebno da se što prije bolje 'izvješćuje' o Europi, ističući
ono što g. Chirac zove 'Europa ljudi': razgovarajući o socijalnom
dijalogu, o prehrambenoj sigurnosti, o okolišu, useljavanju i
kulturi, možemo se nadati da ćemo rasvijetliti nužnost provedbe
reforme ustanova.
Takva je pedagogija to potrebnija što vlade ni u jednoj zemlji Unije
više ne skrivaju sumnje u budućnost Europe. Prošlo je vrijeme
pionirske borbenosti u izgradnji Europe, a institucijski uzorak
prema kojemu smo se ravnali, mora se preispitati i prilagoditi.
Nitko točno ne zna tko će što raditi u Uniji koja će jednom imati
više od trideset članova. Odluka o proširenju donesena je na
brzinu, u zanosu koji su potaknula nova očekivanja nakon pada
Berlinskoga zida, priznaje sve veći broj europskih čelnika. No
prekasno je da bismo se vratili natrag. (...)
Tu je i izazov useljavanja. U tom se smislu opravdana sotonizacija
Joerga Haidera čini kao stablo koje skriva šumu: istina je da u
većini zemalja Unije postoji strah od masovnog doseljavanja
jeftine radne snage. 'Ne bi bilo mudro poticati milijune radnika da
doseljavaju u Zapadnu Europu gdje će htjeti ostati, jer su tu plaće
pet do deset puta veće nego u njihovoj zemlji', napisali su nedavno
Valery Giscard d'Estaing i Helmut Schmidt.
Napokon, tu je i opasnost od paralize koja je nerazdvojiva od
stvaranja velike Europe. To bi se pitanje trebalo riješiti na
međuvladinoj konferenenciji (CIG) koju će Francuska morati sretno
privesti kraju. Najvažnija su dva pitanja koja bi mogla biti lijek
za blokadu zajedničkih ustanova: pitanje kvalificirane većine i
pitanje 'pojačane suradnje'. Unija loše radi s petnaest članova;
ona a priori neće biti jedinstvenija ni uspješnija kada udvostruči
broj članica. Proglašavajući odlučivanje kvalificiranom većinom
za pravilo, a jednoglasno odlučivanje iznimkom i smanjujući uvjete
za 'pojačanu suradnju', tj. dopuštajući skupini zemalja da budu
prethodnica na velikom broju područja, Unija se može riješiti
tereta proširenja i stvoriti uvjete za napredak na putu
integracije.
CIG prividno tehničkim odlukama pokreće bitnu raspravu. Jer,
pojavit će se dva tabora: s jedne strane oni koji žele više Europe, s
druge, pristaše statusa quo. Ipak, takva će reforma samo naznačiti
veliku raspravu o ponovnoj uspostavi ravnoteže među ustanovama.
Kako podijeliti ovlasti između triju stupova, Vijeća, Povjerenstva
i Parlamenta? Kako podijeliti uloge između Unije i vlada, između
Europe i države? To su pitanja koja u ovom času muče Europu. Kroz
razmišljanja europskih čelnika naziru se obrisi: supsidijarnost
mora biti najveća krepost buduće Europe; ona mora biti gipkija i
popustljivija, mora biti velika cjelina unutar koje će zajedno
živjeti podskupovi ujedinjeni na temelju područne solidarnosti i
želje za suradnjom na ovom ili na onom polju.
Neki govore o Europi 's više brzina'. Drugi o 'čvrstoj jezgri', kao
Valery Giscard d'Estaing i Helmut Schmidt koji se očituju za
okupljanje oko područja eura te Jacques Delors koji brani zamisao o
'savezu država-naroda'. S obzirom na raznolikost zemalja-
kandidata, kaže bivši predsjednik Povjerenstva, 'moramo imati
realnije ciljeve za veliku Europu. Ako neki i dalje misle da je cilj
imati političku cjelinu u federalnom obliku, tj. da treba jasno
utvrditi ovlasti koje zadržava država, onda nam je potrebna
prethodnica'", izvješćuje iz Bruxellesa Laurent Zecchini.