IT-E-kriza-stranke-integracija IT-21. II.-CORRIERE-KRIZA U EUROPI ITALIJACORRIERE DELLA SERA21. II. 2000.Ako se demokracija pomalo osvećuje"Od slučaja Kohl do slučaja Haider, kao da se na Starom Kontinentu događa velika osveta. To je
osveta demokracije Europi. Samo su tehnokrati, nerealno navikli da se nikad ne obaziru na javna mišljenja i raspoloženja biračkoga tijela, uistinu mogli vjerovati da će se nakon pokretanja eura demokracija (o kojoj ovdje svjesno govorim u uskom smislu, kao o općem pravu glasa) nastaviti skrivati, ploviti u limbu, neopasna, nemoćna, mirna. (...)Ako su, kako smatram, današnji europski problemi nastali zbog osvete koju 'demokracija' provodi na štetu Europe, onda je pitanje: zašto sada? Kroz veoma dugo razdoblje, od rađanja Europske zajednice pa nadalje, demokratska Europa (ona nacionalnih parlamenata) i tehnokratska Europa (ona bruxelleska, euro-tehnostruktura) išle su zajedno, gotovo uvijek u savezu. Taj plodni savez između demokracije i tehnokracije bio je omogućen niskom razinom politizacije europskih pitanja. Građani Europe, sretni što mogu iskoristiti prednosti, poglavito gospodarske, koje je osiguravala integracija, ostavljali su slobodne ruke vladama i
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
21. II. 2000.
Ako se demokracija pomalo osvećuje
"Od slučaja Kohl do slučaja Haider, kao da se na Starom Kontinentu
događa velika osveta. To je osveta demokracije Europi. Samo su
tehnokrati, nerealno navikli da se nikad ne obaziru na javna
mišljenja i raspoloženja biračkoga tijela, uistinu mogli vjerovati
da će se nakon pokretanja eura demokracija (o kojoj ovdje svjesno
govorim u uskom smislu, kao o općem pravu glasa) nastaviti
skrivati, ploviti u limbu, neopasna, nemoćna, mirna. (...)
Ako su, kako smatram, današnji europski problemi nastali zbog
osvete koju 'demokracija' provodi na štetu Europe, onda je pitanje:
zašto sada? Kroz veoma dugo razdoblje, od rađanja Europske
zajednice pa nadalje, demokratska Europa (ona nacionalnih
parlamenata) i tehnokratska Europa (ona bruxelleska, euro-
tehnostruktura) išle su zajedno, gotovo uvijek u savezu. Taj plodni
savez između demokracije i tehnokracije bio je omogućen niskom
razinom politizacije europskih pitanja. Građani Europe, sretni što
mogu iskoristiti prednosti, poglavito gospodarske, koje je
osiguravala integracija, ostavljali su slobodne ruke vladama i
eurobirokraciji u zajedničarskim poslovima. Sve u znaku velikog
privida: dok je integracija, malo po malo, nagrizala nacionalne
suverenitete, propaganda i izborna retorika u raznim europskim
zemljama zanemarivale su taj aspekt; prednosti integracije činili
su se (ali nisu bile) besplatne, gotovo kao da u zamjenu nisu nosile
odstupanje birača i nacionalnih vlada od njihova slobodnog
izbora.
Potom su došli Maastricht i jedinstvena valuta. Privid se više nije
mogao održavati. U trenutku kada su se integracijska odijela sve
više skupljala, 'demokracija' je politizirala europske poslove; od
tada su javna mišljenja počela utjecati na proces integracije i
dijeliti se unutar svake zemlje, odnosno na način njezina
ostvarivanja. Uz to se jedan dio europskih birača, otkrivši da
prednosti Europe nisu bez svoje cijene, počeo protiviti, s desna
ili lijeva, europskoj integraciji. Europa sada počinje plaćati
svoje neriješene podvojenosti, podvojenosti nadnacionalne
integracije koja je oblikovanje biračkog odlučivanja u potpunosti
ostavila na nacionalnim temeljima, dok je 'vanjska' obveza,
europska obveza svaku uključenu zemlju sve više stiskala i
postajala jača. S ishodima koji bi, da nisu uznemirujući, bili
smiješni. S jedne se strane pokreće euro, najveći izraz gubitka
nacionalng suvereniteta, s druge se strane nastavlja, u
međueuropskim odnosima, rabiti jezik i diplomaciju suverenih
država. U slučaju Haider, primjerice, govorilo se (tko hvaleći, tko
kudeći) o 'miješanju' u unutarnje austrijske poslove. No koncept
'miješanja' pretpostavlja nacionalne suverenitete koje je
europska integracija već odavno nagrizla. Tako nastaje ta bizarna
situacija u kojoj su europski partneri udruženi u zajedničkom poslu
koji nadilazi obzor pojedinačnih država, ali su i istodobno, u
nedostatku europskoga identiteta i odgovarajućih demokratskih
institucija, međusobno 'strane zemlje'.
No podvojenost se, dugoročno, ne isplati. Demokracija ima svoju
logiku, poglavito traži jasnoću o ključnom pitanju: tko
zapovijeda? Nacionalna vlada, čijem sam izboru pridonio ja kao
birač, ili neslužbena europska vlada koja mi nije izravno
odgovorna?
Optimisti se nadaju da će Europska konferencija koja traje,
riješiti do kraja godine pitanja takozvanog demokratskog deficita
Europe. Neće biti tako. Demokracija će se još dugo nastaviti
ozakonjivati samo na nacionalnim temeljima (a i u Europskom
parlamentu ćemo, mi Europljani, nastaviti glasovati 'po
nacijama'). Vanjska obveza, europska, neće se pretvoriti u
'unutarnju' obvezu: to bi se dogodilo kada bismo bili pozvani
glasovati na europskim, a ne nacionalnim temeljima za upravljačka
tijela Europe. Ništa čudno, dakle, neće biti bude li se demokracija
nastavila i u budućnosti sukobljavati s Europom, i ako će među
biračima raznih zemalja porasti tendencija da europske obveze
smatraju plodom nasilja i urota 'stranih zemalja' protiv slobodnog
izražavanja (svojeg) 'narodnog suvereniteta", piše Angelo
Panebianco.