US-AT-KRIZA- PN, PL, PA, PAN, PT, PG, RV, TR-Strana pomoć-Vlada-Vjerovanja-Ratovi US USATODAY 14. II. AUSTR. -RAZLIČITOSTI SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVETHE USA TODAY14. II. 2000.Austrijanci bi trebali učiti o različitostima"Osuđivanje
uključivanja stranke ekstremne desnice u austrijsku vladu potpuno je opravdano - i bijedno nedovoljno. Ukor Europske zajednice je dobrodošao - i potpuno neprikladan. Svi koji vjeruju u to da možemo osramotiti Austrijance ili izvršiti pritisak na njih tako da to postigne da Austrijanci prema svojoj ksenofobnoj stranci počnu postupati kao prema izopćeniku, trebali bi još jednom razmisliti.Umjesto toga, trebali bismo se suočiti s korijenskim uzrocima koji jednoga od svaka tri Austrijanca tjeraju da svoj glas dade stranki ekstremne desnice.Moje brojne rasprave na njihovu jeziku s austrijskim političkim čelnicima, urednicima novina i sveučilišnim profesorima(...) isprva su polučile prilično površno objašnjenje: nezaposlenost je još visoka. Dvije glavne stranke koje su zajednički vladale Austrijom gotovo čitavu jednu generaciju u jednom ili drugom obliku postale su samozadovoljne i nepokretne, izgubivši dodir s velikim dijelom svoga biračkog tijela. S obzirom na to da su glavne stranke
SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
THE USA TODAY
14. II. 2000.
Austrijanci bi trebali učiti o različitostima
"Osuđivanje uključivanja stranke ekstremne desnice u austrijsku
vladu potpuno je opravdano - i bijedno nedovoljno. Ukor Europske
zajednice je dobrodošao - i potpuno neprikladan. Svi koji vjeruju u
to da možemo osramotiti Austrijance ili izvršiti pritisak na njih
tako da to postigne da Austrijanci prema svojoj ksenofobnoj stranci
počnu postupati kao prema izopćeniku, trebali bi još jednom
razmisliti.
Umjesto toga, trebali bismo se suočiti s korijenskim uzrocima koji
jednoga od svaka tri Austrijanca tjeraju da svoj glas dade stranki
ekstremne desnice.
Moje brojne rasprave na njihovu jeziku s austrijskim političkim
čelnicima, urednicima novina i sveučilišnim profesorima(...)
isprva su polučile prilično površno objašnjenje: nezaposlenost je
još visoka. Dvije glavne stranke koje su zajednički vladale
Austrijom gotovo čitavu jednu generaciju u jednom ili drugom obliku
postale su samozadovoljne i nepokretne, izgubivši dodir s velikim
dijelom svoga biračkog tijela. S obzirom na to da su glavne stranke
djelovale zapravo kao jedna, glasovi prosvjeda nisu imali kanale
kroz koje bi se izrazili.
Osim toga, kazali su mi da je Joerg Haider mladolik, da je drzak,
svjež, hrabar i elegantan. Kada govori, obraća se nezadovoljnima.
Osim toga, za razliku od Njemačke, koja se s velikim dijelom svoje
prošlosti suočila 60-ih godina, Austrija ju još niječe. (Prema
starom vicu, Austrijanci su sami sebe uvjerili da je Hitler bio
Nijemac, a Beethoven Austrijanac.) Dakle, Austrijanci su manje
sramežljivi kad je u pitanju prihvaćanje polufašističkih
ideologija. Iako sva ta objašnjenja sadrže zrnce istine, malo
kopkanja ispod površine na vidjelo iznosi dublje uzroke koji se
moraju uzeti u obzir ako Austriji želimo pomoći, umjesto da ju samo
gazimo.
Austrijanci se osjećaju dvostruko prevarenima. Imali su glavnu
međunarodnu ulogu kao most između Istoka i Zapada; sada postaju
maleni, gotovo trivijalni entitet u Europskoj zajednici. 'Kada
njemačka vlada djeluje', opažanje je koje se ovih dana često čuje,
'pitanje u Beču jest moramo li ju odmah slijediti ili možemo
pričekati minutu ili dvije.'
A na masovnu imigraciju, naročito Roma i Bosanaca, gleda se, ne bez
razloga, kao na prijetnju austrijskoj nacionalnoj osobnosti i
identitetu. Ti su razlozi naročito važni jer uspon ekstremno desno
usmjerenih stranaka i njihovih sljedbenika u Italiji, Švedskoj,
Švicarskoj, Francuskoj, pa čak i Njemačkoj, potiču slične sile.
Kao Amerikanci, s Austrijancima - i drugim Europljanima - možemo
najbolje podijeliti razumijevanje toga kako smo se pomirili s
valovima imigranata različitog podrijetla, kao i kako su promjene
koje su nastale utjecale na našu nacionalnu osobnost i identitet.
Morali bismo priznati da je čitav proces bio daleko od laganog i da
je i kod nas povremeno rezultirao ksenofobičnim ispadima.
Kako smo sada skloni sociološku arhitekturu koju smo izgradili
uzimati zdravo za gotovo, često nismo svjesni koliko je jedinstvena
i koliko bi ju dugo trebalo objašnjavati Europljanima prije nego
što bi ju oni bili spremni prihvatiti i saživjeti se s njom.
Često se o američkom društvu govori kao o društvu koje je sve
različitije. Zapravo, američki sociološki uzorak je mnogo točnije
opisan frazom 'pluralizam unutar jedinstva'. Tako uzimamo kao
gotovo da Amerikanci stranog podrijetla mogu biti dobri
Amerikanci, da su svi slobodni moliti se kojem god bogu žele i da
možemo ostati vjerni mnogim kulturnim tradicijama zemalja iz kojih
smo potekli. No postoje i točno određena područja u slučaju kojih se
očekuje da privrženost domovini ima prioritet, uključujući i
pokoravanje zakonima ove zemlje, prihvaćanje demokratskog načina
života i toleriranja drugih. A kada se odanost SAD-u sukobi s
etničkom pripadnosti, naročito u ratu, odanost SAD-u mora biti na
prvom mjestu.
Teško nam je razumjeti koliko tuđe takvo uređenje može biti
Austrijancima i mnogim drugim Europljanima. Ne postoje romski
Austrijanci niti rumunjski Austrijanci, kao ni turski Nijemci ili
alžirski Francuzi. Većina Austrijanaca i drugih još nastoji ili
isključiti imigrante ili ih ne asmilirati u potpunosti, i postaju
veoma ljutiti kada 'ti ljudi' zadrže svoj akcent, izgled,
subkulturu i enklave.
Kada je koncept pluralizma unutar jedinstva izložen austrijskom
slušateljstvu za vrijeme privatnog sastanka, austrijski čelnik
reagirao je veoma emotivno: "Ovo je izvrsna ideja! No problem s
našim imigrantima jest u tome što ne žele prihvatiti naše
vrijednosti!'
Očito, Austrijanci trebaju prijeći još dug put prije nego što počnu
vjerovati u to da omogućavanje različitosti unutar granica njihove
zemlje neće okrnjiti njihovu kulturu nego da će ju, naprotiv,
obogatiti. Zaista, ako to prihvate, mogli bi otkriti da bi
dobrodošlica ljudima različite etničke pripadnosti, dok ih se u
isto vrijeme potiče da prihvate neke osnovne austrijske
vrijednosti, pomogla njihovom zastarjelom i ustajalom
društvu(...)", piše Amitai Etzioni, profesor na Sveučilištu George
Washington.