IT-S-globalizacija-demokracija IT-26.I.REPUB-DEMOKRACIJA I GLOBALIZACIJA ITALIJALA REPUBBLICA26. I. 2000.Poraz stare demokracije" (...) Deset godina nakon revolucije 1989. nitko ne govori o svršetku povijesti i malo njih bi tvrdilo da
su sada demokracija i tržišno gospodarstvo neupitni. Zasigurno, što se tiče demokracija, istina se čini suprotnom, a pitanje koje treba postaviti jest: je li si demokracija priskrbila neku budućnost?Nastojmo jasno govoriti. Temeljno načelo demokracije je mogućnost uklanjanja ličnosti na vlasti bez nasilja, kada se promjene raspoloženja i naklonosti naroda. Postoje mnogi načini da se to učini, no onaj najklasičniji je parlamentarno biranje vlade, odnosno da se vlada učini odgovornom izabranim parlamentima. To je najiskorištavaniji instrument početkom 21. stoljeća. U stvarnosti nema se puno dodati činjenici da je parlamentarna demokracija, kakvu poznajemo, odživjela svoje.To je rašireno uvjerenje i mnogo je razloga koji to potvrđuju. Jedan je povratak svakovrsnim fundamentalizmima, posebno onima etničke homogenosti. Demokracija je između ostaloga bila način da bi se narodima različitih vjera i rasa omogućilo da zajedno žive kao
ITALIJA
LA REPUBBLICA
26. I. 2000.
Poraz stare demokracije
" (...) Deset godina nakon revolucije 1989. nitko ne govori o
svršetku povijesti i malo njih bi tvrdilo da su sada demokracija i
tržišno gospodarstvo neupitni. Zasigurno, što se tiče demokracija,
istina se čini suprotnom, a pitanje koje treba postaviti jest: je li
si demokracija priskrbila neku budućnost?
Nastojmo jasno govoriti. Temeljno načelo demokracije je mogućnost
uklanjanja ličnosti na vlasti bez nasilja, kada se promjene
raspoloženja i naklonosti naroda. Postoje mnogi načini da se to
učini, no onaj najklasičniji je parlamentarno biranje vlade,
odnosno da se vlada učini odgovornom izabranim parlamentima.
To je najiskorištavaniji instrument početkom 21. stoljeća. U
stvarnosti nema se puno dodati činjenici da je parlamentarna
demokracija, kakvu poznajemo, odživjela svoje.
To je rašireno uvjerenje i mnogo je razloga koji to potvrđuju. Jedan
je povratak svakovrsnim fundamentalizmima, posebno onima etničke
homogenosti. Demokracija je između ostaloga bila način da bi se
narodima različitih vjera i rasa omogućilo da zajedno žive kao
građani.
No danas se čini jasnim da demagozi demokraciju smatraju i prelakim
sredstvom za instrumentalizaciju, često nasilnog, protivljenja
takvim različitostima. Druga je orijentacija povratak autoritarne
vlade, u praksi, ako ne u teoriji. On proizlazi iz složenosti
pitanja, ali i iz neobične kombinacije populističkih pozivanja
vođa i apatije dijela pučanstva.
Glede toga želim skrenuti pozornost na treći izazov parlamentarnoj
demokraciji, slabljenje nacije-države. Može se ustvrditi da se
demokracija razvila s nacijom-državom i da je s njom počeo njen pad.
Moglo bi se pretjerano naglašavati obezvrjeđivanje značaja države-
nacije. Važni sektori politike, poput zapošljavanja, prosvjete,
raspoređivanje sredstava i socijalna politika, ostaju nacionalna
stvar. No drugi su sektori vlade sve više zaposjedali prostore koji
nadilaze nacionalnu politiku. Dva odmah padaju na pamet.
Jedan je kontekst gospodarske aktivnosti. (...) Pojavili su se novi
prostori gospodarskog djelovanja koji zasigurno imaju
međunarodni, ako ne nužno i globalni karakter. Budu li im se države-
nacije nastojale suprotstaviti, vjerojatno će na kraju potkopati,
umjesto da potaknu, svoje mogućnosti rasta i boljitka.
Drugo područje koje je otvorilo nove prostore izričito se tiče
temeljne jezgre funkcija vlade: to je unutarnja i vanjska
sigurnost. Treba dodati da je poslijehladnoratovsko razdoblje
obilježeno brigom za vanjsku sigurnost. Malo je danas onih koji
postavljaju pitanje suvereniteta kada se radi o NATO-u, o tome tko
je točno donio odluku da se povede rat na Kosovu na način na koji je
vođen? A da narod nije htio rat, kojoj bi vladi mogao uložiti priziv
kako bi izrazio svoju volju? Vijeću NATO-a? Ili možda vladi
Sjedinjenih Država, potvrđujući tako zabavnu dosjetku da pošto
Amerika vlada ostatkom svijeta, ostatak bi svijeta trebao imati
pravo glasovanja na američkim predsjedničkim izborima? (...)
Zemlje mogu odbiti prilagoditi se odlukama tijela na čelu
međunarodne politike, no tako se izlažu riziku da plate cijenu u
pogledu sigurnosti koje žele jamčiti svojim građanima.
To nas vodi do srži problema: što se događa demokraciji kada
problemi i pitanja sele iz nacije-države i ulaze u političke
prostore, za koje nemamo odgovarajuće institucije? Strogo rečeno,
odgovor mora biti: demokracija gubi. (...) Veliki dio građana
jednostavno ne postoji kao zajednica. Dakle,
internacionalizacija, nužno, a koliko se čini i neizbježno, znači
pad demokracije. Za ono što se ne može ostvariti u državi-naciji, ne
može se ni odgovarati radi lišavanja prava građana koji djeluju
unutar ustava utemeljenog na slobodi. Demokracija živi i umire s
državom-nacijom. (...)
Kada uđemo u problematike i odluke koje nadilaze državu-naciju,
zajednički osjećaj postaje sve manje odlučujući. Građani se moraju
uzdati u revizore, osposobljene kontrolore ili čak profesionalce,
sa svim dvojbama i iskušenjima koje nosi njihov položaj.
U tom kontekstu treba podsjetiti na jednoga drugog čimbenika,
odnosno stvaranje javne organizacije ili, skromnije, organizacije
transnacionalne javne komunikacije, kao sredstva za upozoravanje
na nezakonitosti. Javno objavljivanje informacija prvi je i
temeljni uvjet. To se nametnulo i stoga što je internet preuzeo
jednu 'demokratsku' funkciju: s internetom svatko može doći do
važnih informacija, i postoji velika mogućnosti da među mnogima
postoje i oni koji to znaju iskoristiti. (...) Ono što se drži u
tajnosti postaje dijelom prostora raširenog po cijelom svijetu, a
održavanje nečega tajnim postaje sve teže.
Tako nije sve izgubljeno. No veliko postignuće civilizacije,
parlamentarna demokracija, mnogo je izgubila na svojoj snazi.
Moramo se sjetiti njezina načela, odgovornosti vlada, i
iskoristiti našu maštu kako bi našli funkcionalne institucije za
21. stoljeće", piše Ralf Dahrendorf.