US-RU-krize-savezi-Politika US-20.XII.WASH.TIMES- RUSIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES20. XII. 2001.Neprijatelji država"Unatoč nedavnom isticanju Afganistanu, najvažnija međunarodna odluka proteklih nekoliko dana nije bila
svjetski skup o budućnosti te zemlje. Ključna pitanja su se odnosila na Rusiju i zapad, i ključni sastanci bavili su se tehničkim prilagodbama u manjem, i stoga neučinkovitom, dijelu birokratske mašinerije, takozvanom Stalnom zajedničkom vijeću NATO-a i Rusije. Iako su promjene za sada čisto birokratske, ako se odgovarajuće provedu one mogu rezultirati u geostrateškoj prilagodbi razmjera zemljotresa. Po prvi put u povijesti Rusija bi mogla u potpunosti biti u savezu sa Zapadom.(...)Na područjima vanjske i obrambene politike, veliki dio rusko-zapadnjačkih odnosa okreće se oko NATO-a. No učinkoviti sigurnosni dogovor NATO-a i Rusije traži forum u kojemu se može zajednički baviti pravim problemima. Do sada je Stalno vijeće NATO-a i Rusije u tome sasvim neuspješno. NATO-ovi ministri vanjskih poslova su se u načelu složili da je ključna njegova promjena u učinkoviti instrument, no da bi se to učinilo bit će potrebna četiri koraka.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
20. XII. 2001.
Neprijatelji država
"Unatoč nedavnom isticanju Afganistanu, najvažnija međunarodna
odluka proteklih nekoliko dana nije bila svjetski skup o budućnosti
te zemlje. Ključna pitanja su se odnosila na Rusiju i zapad, i
ključni sastanci bavili su se tehničkim prilagodbama u manjem, i
stoga neučinkovitom, dijelu birokratske mašinerije, takozvanom
Stalnom zajedničkom vijeću NATO-a i Rusije. Iako su promjene za
sada čisto birokratske, ako se odgovarajuće provedu one mogu
rezultirati u geostrateškoj prilagodbi razmjera zemljotresa. Po
prvi put u povijesti Rusija bi mogla u potpunosti biti u savezu sa
Zapadom.(...)
Na područjima vanjske i obrambene politike, veliki dio rusko-
zapadnjačkih odnosa okreće se oko NATO-a. No učinkoviti sigurnosni
dogovor NATO-a i Rusije traži forum u kojemu se može zajednički
baviti pravim problemima. Do sada je Stalno vijeće NATO-a i Rusije u
tome sasvim neuspješno. NATO-ovi ministri vanjskih poslova su se u
načelu složili da je ključna njegova promjena u učinkoviti
instrument, no da bi se to učinilo bit će potrebna četiri koraka.
Prvo, uspjeh ovoga, kao i svakog novog nastojanja, bit će pomognut
novim imenom. (...)Drugi ključni korak bit će uspostavljanje
procesa koji će stranama omogućiti da djelotvorno zajednički
djeluju. (...) Uključivanje Rusije u stvarne sigurnosne odluke
otvorit će važan novi prostor.
Treće, novi sadržaj je isto tako ključan. Rusija nije dio NATO-a, i
ne treba u njega biti uključena u svi pitanjima, no nema ozbiljne
rasprave bez ozbiljnih pitanja. U stvarnosti zajednička pitanja
koja se preklapaju kao terorizam, oružja masovnog uništavanja,
središnja Azija i održavanje mira predstavljaju važan početni
raspored na kojemu Rusija i NATO mogu surađivati. Konačno, NATO je
vojni savez, i kako bi se stvorio novi sigurnosni odnos potrebni su
neki značajni vojni dogovori. Ovdje su potrebni novi pristupi. Kako
bi se provelo ključno područje suradnje, Rusija treba biti
uključena u NATO-ove vojne vježbe glede terorizma, oružja za
masovno uništavanje i proturaketne obrane. Šire, posebice obzirom
na ruski angažman u Bosni i na Kosovu, može se uspostaviti
zapovjedni lanac za nove aktivnosti. Isto tako, postrojbe koje bi
mogle zajedno raditi mogu redovito zajedno vježbati.
Uspješna provedba onoga što je načelno predloženo neće uopće biti
laka. Treba se razumjeti da, kako bi se uspješnom učinila
sigurnosna suradnja NATO-a i Rusije, treba preuzeti neke stvarne
rizike. Primjerice, učiniti od Rusije stvarnog sudionika nosi
rizik da ona može politički, pa i legalno, blokirati sporazume
glede nekih važnih pitanja. (..) No veći je rizik nepotrebno
ostaviti Rusiju izvan sigurnosnog okvira za ključna zajednička
pitanja.(...)", piše Franklin D. Kramer, bivši pomoćnik za
međunarodna sigurnosna pitanja tajnika za obranu (1996.-2001.)