US-strategija-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 15. XII. IHT- AMERIKANCI BI MOGLI IZGUBITI PARTNERSTVA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE15. XII. 2001.Težeći superiornosti, SAD bi mogao izgubiti partnerstva
"Bushova Osuda Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava ključan je korak u vanjskoj politici ove vlade. Ta je politika počela agresivnim unilateralizmom, nakon 11. rujna je tražila multilateralnu podršku no sada je ponovno potvrdila svoju odlučnost da se vrati suverenoj i individualnoj akciji- a na drugima je da ju slijede ili ne, kako im drago, i da budu nagrađeni ili kažnjeni, u skladu s time. Oni koji su mislili kako je reakcija vlade na terorističke napade predstavljala temeljno preusmjerenje politike bili su u krivu. Da bi izgradili antiteroristički savez, administracija i Kongres brzo su platili dug UN-u i učinili važne ustupke Pakistanu, Rusiji i srednjoazijskim republikama. SAD treba baze u Srednjoj Aziji i vojne ustupke drugdje. Potvrda NATO-a i Vijeća Sigurnosti dali su vjerodostojnost akcijama SAD-a. Međutim, u Washingtonu nije postojala namjera da se druge primi u američka ratna vijeća ili da se odluke modificiraju u skladu s onim što Vijeće Sigurnosti ili bilo tko drugi misli o ratu protiv
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
15. XII. 2001.
Težeći superiornosti, SAD bi mogao izgubiti partnerstva
"Bushova Osuda Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava ključan
je korak u vanjskoj politici ove vlade.
Ta je politika počela agresivnim unilateralizmom, nakon 11. rujna
je tražila multilateralnu podršku no sada je ponovno potvrdila
svoju odlučnost da se vrati suverenoj i individualnoj akciji- a na
drugima je da ju slijede ili ne, kako im drago, i da budu nagrađeni
ili kažnjeni, u skladu s time.
Oni koji su mislili kako je reakcija vlade na terorističke napade
predstavljala temeljno preusmjerenje politike bili su u krivu.
Da bi izgradili antiteroristički savez, administracija i Kongres
brzo su platili dug UN-u i učinili važne ustupke Pakistanu, Rusiji i
srednjoazijskim republikama. SAD treba baze u Srednjoj Aziji i
vojne ustupke drugdje. Potvrda NATO-a i Vijeća Sigurnosti dali su
vjerodostojnost akcijama SAD-a.
Međutim, u Washingtonu nije postojala namjera da se druge primi u
američka ratna vijeća ili da se odluke modificiraju u skladu s onim
što Vijeće Sigurnosti ili bilo tko drugi misli o ratu protiv
terorizma.
O unilateralnoj akciji se može kazati mnogo. Ona štedi vrijeme i
obično je učinkovita. Nakon iskustva na Kosovu, kada je Washington
morao o taktikama i operativnim odlukama raspravljati sa
saveznicima iz NATO-a, Pentagon je odlučio: 'Nikada više.'
U Afganistanu, cijeli show je vodio Washington. Čak se i vjerni
Britanci tuže kako se od njihovih specijalnih postrojbi očekivalo
da ne postavljaju suvišna pitanja, da zaborave na vlastitu
zapovjednu strukturu i da čine ono što im manje iskusni američki
zapovjednici narede.
Ono što bi se moglo nazvati Ratnom strankom u Washingtonu- ili
ekipom 'benevolentne hegemonije'- krizu je vidjelo kao dobrodošli
poticaj vlastitim ambicijama, koje bi rezultirale temeljnim
promjenama u svjetskoj ravnoteži koja će SAD-u dati najveću moć,
njeni neprijatelji- 'razbojničke države'- će biti poražene a Rusi,
Kinezi i Europljani zauvijek osuđeni na drugorazredne uloge.
Reakcija Rusije bila je najvažnija. Sve do ovotjedne odluke o
Sporazumu ABM, moglo se tvrditi da je Rusija, zajedno s Izraelom,
imala najveće koristi od napada počinjenih 11. rujna.
Vladimir Putin je izabran za predsjednika Rusije kako bi svojoj
zemlji vratio glavnu svjetsku ulogu. Za njega su postojale dvije
opcije.
Prva, koju je neko vrijeme istraživao, bila je ponovno oživjeti
hladnoratovski bilateralni sukob između SAD-a i koalicije
suparnika, uključujući Kinu, Indiju i druge zemlje trećeg svijeta.
Okupljao bi ih pozivima na pluralizam i ravnotežu.
Druga, koju je Rusija zapravo i prihvatila, bila je pridružiti se
zapadnoj koaliciji koju predvodi Amerika, s ciljem unaprijeđivanja
ruskih interesa.
Tako je Putin prihvatio američku reakciju na napade počinjene 11.
rujna, tvrdeći kako i Rusija ima problem s islamskim terorizmom u
Čečeniji, i s drugim nacionalističkim ispadima u kavkaškom
području. Strateško partnerstvo sa SAD-om u cilju borbe protiv
terorizma gdje god on postoji, kazao je, bilo bi dobrodošlo. Obje su
strane natuknule kako bi mogle doći do načina za rješavanje
problema sporazuma ABM, i to njegovim modificiranjem.
Taj problem, u svakom slučaju, ne mora biti problem. Kao što su to
Philip Coyle i John Rhinelander, bivši američki obrambeni
dužnosnici, napisali u jesenskom izdanju newyorškog časopisa
'World Policy Journal' ( Časopis za svjetsku politiku) koji izlazi
svaka četiri mjeseca, 'Iako ispitivanje i realiziranje mogu biti
provođeni tako da krše sporazum ABM, to nije i neophodno da bi se
unaprijedio razvoj tehnologija za raketnu obranu. Razvoj hardwarea
i softwarea za raketnu obranu ne zahtijeva- a zapravo bi mu mogao i
naštetiti- agresivni program' koji promiče vlada.
Bushove kritike Sporazuma ABM mogle bi biti protumačene kao
prkošenje Rusiji i ostatku međunarodne zajednice. Trijumf vojnih
operacija u Afganistanu i kolaps talibana Washingtonskom su
osjećaju superiornosti dale enormni poticaj.
Superiornost je stvarna, no zasnovana na vojnoj moći. Sa sobom nosi
i političku moć, ali i veliku opasnost od toga da se ponaša kao da
niti jedna druga vrsta moći nije bitna. Nepotrebno trošenje
prednosti novog odnošaja s Rusijom nije dobar znak", piše William
Pfaff.