US-strategija-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 6. XII. NATO NA BLISKOM I SREDNJEM ISTOKU? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE6. XII. 2001.Preoblikovati NATO tako da može rješavati probleme i izvan okvira
Europe"Ovoga tjedna, ministri vanjskih poslova zemalja članica NATO-a sastaju se u Bruxellesu prvi puta nakon što su 11. rujna počinjeni napadi na SAD. NATO se pozvao na članak 5 Washingtonskog sporazuma reagirajući na te napade priznajući tako da prijetnja saveznicima u posthladnoratovskom svijetu može stići i van okvira Europe. Ako je tako, savez mora biti sposoban i reagirati izvan okvira Europe. NATO je suočen s tri temeljna izazova koji će odrediti njegovu budućnost. Mora biti preoblikovan kako bi postao ključni instrument koji stoji na raspolaganju Zapadu kada je u pitanju rat protiv terorizma. Mora uzeti u obzir posljedice 11. rujna na širenje NATO-a. A treba istražiti i nove prilike za suradnju NATO-a i Rusije, posebice na području borbe protiv terorizma. Kako je prva faza rata protiv terorizma u Afganistanu pri kraju, Zapad se treba usredotočiti na oblikovanje zajedničke strategije za ono što je dolazi nakon nje. Zajednička američko- europska strategija za Bliski istok i područje Zaljeva mora biti sastavni
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. XII. 2001.
Preoblikovati NATO tako da može rješavati probleme i izvan okvira
Europe
"Ovoga tjedna, ministri vanjskih poslova zemalja članica NATO-a
sastaju se u Bruxellesu prvi puta nakon što su 11. rujna počinjeni
napadi na SAD. NATO se pozvao na članak 5 Washingtonskog sporazuma
reagirajući na te napade priznajući tako da prijetnja saveznicima u
posthladnoratovskom svijetu može stići i van okvira Europe.
Ako je tako, savez mora biti sposoban i reagirati izvan okvira
Europe. NATO je suočen s tri temeljna izazova koji će odrediti
njegovu budućnost. Mora biti preoblikovan kako bi postao ključni
instrument koji stoji na raspolaganju Zapadu kada je u pitanju rat
protiv terorizma. Mora uzeti u obzir posljedice 11. rujna na
širenje NATO-a. A treba istražiti i nove prilike za suradnju NATO-a
i Rusije, posebice na području borbe protiv terorizma.
Kako je prva faza rata protiv terorizma u Afganistanu pri kraju,
Zapad se treba usredotočiti na oblikovanje zajedničke strategije
za ono što je dolazi nakon nje. Zajednička američko- europska
strategija za Bliski istok i područje Zaljeva mora biti sastavni
dio bilo kakvih nastojanja u tom smislu. Ona će zahtijevati opsežni
politički, gospodarski i vojni pristup.
Čelnicima će trebati vojne opcije kako bi reagirali na nove napade.
NATO i EU moraju ujediniti svoje resurse. No NATO bi trebao razviti
vlastite vojne opcije zasnovane na mudroj kombinaciji
zastrašivanja, obrane i osvete. Jedan zaključak već bi trebao biti
očit. Snage NATO-a, posebice u Srednjoj i Sjevernoj Europi, moraju
se bolje pripremiti za vojne operacije daleko od kuće i u obranu
zajedničkih interesa van europskih granica.
Nakon 11. rujna, nije teško zamisliti savez ili jednu od njegovih
članica upletene u područje Zaljeva u budućnosti. Takvi bi
scenariji mogli eskalirati i suočiti savez s prijetnjom koja bi
uključivala oružani terorizam i oružje masovnog uništenja. NATO
mora biti u stanju odvratiti takve prijetnje. Vrijeme je i da savez
konačno postane realan u svezi sa sve većom prijetnjom koju
predstavlja proliferacija balističkih raketa masovnog uništenja
(...).
Niti NATO u cjelini niti bilo koja od njegovih članica pojedinačno
ne mogu si priuštiti da budu dovedene u položaj u kojem bi bile
spriječene poduzeti potrebne vojne poteze, s ciljem borbe protiv
terorizma, uz korištenje konvencionalnih snaga i to zbog prijetnje
od odmazde unutar Europe balističkim raketama masovnog uništenja.
U međuvremenu, događaji 11. rujna potvrđuju potrebu za
dovršavanjem zadatka izgradnje jedinstvene i slobodne Europe.
Trenutno je pažnja Zapada usredotočena na mogući ulazak pet novih
potencijalnih članica: Slovenije, Slovačke i triju baltičkih
zemalja. No nova usredotočenost saveza na njen krajnji južni dio
trebala bi se odraziti na slijedeći krug širenja NATO-a. NATO-u je
potreban kopneni most do Turske i zemljopisno povezanih mogućih
bojišta na širem Bliskom istoku. Najranija moguća integracija
Rumunjske i Bugarske bila bi od znatne strateške važnosti.
Reakcija predsjednika Vladimira Putina na 11. rujan otvara nove
prilike za obnavljanje odnosa između NATO-a i Rusije, koju bi u
potpunosti trebalo iskoristiti. NATO i Rusija nemaju nužno uvijek
jednake interese, ali u ratu protiv terorizma mogu doći do
zajedničkog stajališta.
Umjesto da se ponovno otvara pitanje zajedničkog donošenja odluka
NATO-a i Rusije, trebali bismo se usredotočiti na praktičnu
suradnju na terenu i na zajedničku procjenu budućih strateških
izazova. Takva bi suradnja bila dalekosežna. Nema razloga zbog
kojeg ne bismo razmatrali mogućnost ujedinjenog djelovanja NATO-a
i Rusije kada su posrijedi pojedini konkretni zadatci(...).
Ministri vanjskih poslova NATO-a trebali bi razmisliti o planu koji
bi se temeljio na pet točaka:
- NATO bi trebao shvatiti da prijetnja saveznicima može stići i
izvan granica Europe pa bi trebao biti pripravan na djelovanje
izvan granica Europe kao odgovor na te nove prijetnje.
- Trebao bi odrediti prioritete i ubrzati programe obrane koji će mu
omogućiti vođenje dugoročnog rata protiv terorizma, uključujući i
slanje vojne sile u područja kao što je širi Bliski istok.
- Trebao bi povećati svoju uključenost u područjima kao što je
Srednja Azija, koja prije nije smatrana područjem interesa saveza,
i pretvoriti ih u novu prvu liniju bojišnice u ratu protiv terorizma
pod pokroviteljstvom NATO-ovog Partnerstva za mir.
- Trebao bi proširiti i pojačati svoja nastojanja borbe protiv
oružja masovnog uništenja, na temelju inicijative u svezi oružja
masovnog uništenja koja je 1999. godine pokrenuta na
washingtonskom summitu.
- Suradnja u borbi protiv terorizma i integrirani pristup raketnoj
obrani temelji su učinkovitog strateškog partnerstva s Rusijom",
pišu Ronald D. Asmus i Ulrich Weisser.