US-AF-IQ-TERORIZAM-SAD-RAT-Terorizam-Ratovi-Diplomacija ŠV 28. XI. NZZ: BUSH PRIPREMA DRUGU FAZU RATA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG28. XI. 2001.Faza broj dva u borbi protiv terora"Poziv predsjednika Busha Sadamu Huseinu da ponovno
omogući dolazak inspektora UN u Irak uvod je u drugu fazu rata protiv međunarodnog terorizma. Težnja Amerikanaca da kuju željezo dok je vruće vjerojatno će rezultirati provjerom sposobnosti protuterorističke koalicije - no još nije jasno u kojim razmjerima i s kojim posljedicama. Tijek rata u AFganistanu pokazao je da je interesni savez optorniji na krize no što se u početku pretpostavljalo te da su organizirani prosvjedi 'muslimanskih masa' bili glasni ali ne bezuvjetno i djelotvorni. Javnost nije stekla ni dojam da Bushova administracija pomišlja na trenutačni vojni napad. Naprotiv, namjerava prvo pripremiti diplomatski i politički teren i osigurati dovoljno vremena za te napore.Promatrač je ponovno sklon nagađanju i o mogućim postupcima diktatora u Bagdadu koji je u određenim okolnostima nešto i naučio iz kriza i rata iz 1990/1991. g. Nakon uobičajenih manevra odugovlačenja mogao bi zaista ponovno dopustiti dolazak kontrolora i potom ih podvrgnuti pritisku kako ne bi mogli dovoljno temeljito
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
28. XI. 2001.
Faza broj dva u borbi protiv terora
"Poziv predsjednika Busha Sadamu Huseinu da ponovno omogući
dolazak inspektora UN u Irak uvod je u drugu fazu rata protiv
međunarodnog terorizma. Težnja Amerikanaca da kuju željezo dok je
vruće vjerojatno će rezultirati provjerom sposobnosti
protuterorističke koalicije - no još nije jasno u kojim razmjerima
i s kojim posljedicama. Tijek rata u AFganistanu pokazao je da je
interesni savez optorniji na krize no što se u početku
pretpostavljalo te da su organizirani prosvjedi 'muslimanskih
masa' bili glasni ali ne bezuvjetno i djelotvorni. Javnost nije
stekla ni dojam da Bushova administracija pomišlja na trenutačni
vojni napad. Naprotiv, namjerava prvo pripremiti diplomatski i
politički teren i osigurati dovoljno vremena za te napore.
Promatrač je ponovno sklon nagađanju i o mogućim postupcima
diktatora u Bagdadu koji je u određenim okolnostima nešto i naučio
iz kriza i rata iz 1990/1991. g. Nakon uobičajenih manevra
odugovlačenja mogao bi zaista ponovno dopustiti dolazak kontrolora
i potom ih podvrgnuti pritisku kako ne bi mogli dovoljno temeljito
obavljati svoj posao. Njegova bi taktika bila oduzeti Americi bilo
kakvo objašnjenje pouzdane vojne akcije i time spasiti vlastitu
kožu. Moguće je da će Rusija i Francuska uz to i pokušati zakočiti
Amerikance; pitanje je da li je 11. rujna u odnosu na prethodno
razdoblje uistinu nešto promijenio u tom pogledu. Očito je i da
Turska, sve važniji saveznik, želi dobiti jamstva o cilju
protusadamovske strategije a možda i o vlastitoj budućoj
pripadnosti zapadnom svijetu.
Sve su to znatne teškoće ali te dovoljno velike da Washington
odvrate od vojne akcije. Ipak, mnogo će toga ovisiti o tome hoće li
pripadnici protuterorističkog saveza sačuvati dojam da Amerikanci
misle ozbiljno, da su dovoljno uporni i da teže sređivanju odnosa na
Bliskom Istoku, koji bi napokon mogli biti stabilni i postojani. U
svakom slučaju, moguće je da je Bushova administracija izvukla
pouke iz američkih grešaka i propusta iz devedesetih godina prošlog
stoljeća. Pobjeda nad Sadamom nije se s vremenom preobrazila u
strateški pat samo zbog preuranjenog prekida borbenih operacija,
odustajanja od 'pohoda na Bagdad' i pogrešnog odnosa prema pobunama
na sjeveru i jugu Iraka. Upravo je 'on/off' politika u sukobu s
Bagdadom rezultirala time da zapravo nitko osim Velike Britanije
nije više slijedio zajednički cilj niti se želio dalje
eksponirati.
Faza broj dva nije započela samo Bushovim upozorenjem Bagdadu -
njezin sastavni dio su i govor američkog ministra vanjskih poslova
Powella o izraelsko-palestinskom sukobu i slanje generala Zinnija
i tajnika burnsa u Jeruzalem i u cijelu regiju. I u toj se sferi
nazire početak novog pristupa. U žarištu pozornosti i pod velikim
pritiskom ne nalaze se samo Sharon i Arafat koji bi trebali pronaći
put prema modusu vivendi bez primjene sile - i arapski režimi sa
statusom prijatelja pozvani su da pridonesu mirnom rješenju. Tko od
Busha očekuje prihvaćanje unutarpolitičkih rizika i podvrgavanje
Sharona pritisku, trebao bi zahtijevati od Mubaraka, Abdallaha i
Fahda da isto učine s Arafatom - i to očito ne samo iza kulisa.
Ozbiljnost arapskog angažamana za palestinsku stvar našla bi se na
kušnji. Tek bi u tom slučaju postojala šansa za novi početak.
No, izraelsko-palestinski dogovor o povratku za pregovarački stol
predstavlja diplomatsko-političku dopunu a ne preduvjet akcije
protiv Iraka. Cilj bi u ovom slučaju sasvim jasno bilo svrgavanje
Sadama Huseina i spremnost režima-nasljednica da uništi postojeće
kapacitete za proizvodnju atomskog, biološkog i kemijskog oružja i
za stvaranje mirnog života sa susjedima. Oklijevanje Busha
starijeg da svojedobno u Iraku izazove smjenu režima bilo je
motivirano brojnim razlozima. Među njima su u prvom redu bili
otpori u arapskom bloku i strah od premoći Irana u regiji. Ti su
uvjeti danas drugačiji (...), naglašava komentator na kraju
priloga.