FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IHT 17. XI. ČUJMO EPOHALNU RASPRAVU O MODERNIZIRANJU ISLAMA

US-islam-Obrana-Diplomacija-Špijunaža-Ratovi IHT 17. XI. ČUJMO EPOHALNU RASPRAVU O MODERNIZIRANJU ISLAMA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. XI. 2001.Čujmo epohalnu raspravu o moderniziranju islama"Iako mu to nije bila namjera, Osama bin Laden potaknuo je najozbiljniju raspravu u posljednjih nekoliko godina među Muslimanima, onu o sposobnosti Islama da se prilagodi modernom dobu. U arapskim je zemljama ova rasprava još uvijek prigušena. No u Pakistanu i drugim muslimanskim zemljama s relativno slobodnim tiskom, pisci ovo pitanje postavljaju otvoreno i nedvosmisleno. A to je pitanje od ključne važnosti. Mnoge muslimanske države danas dijele istu rigidnu političku strukturu. Na to možemo gledati kao na dva otoka. Na jednom otoku vladaju sekularni autokratski režimi i poslovna klasa oko njih. Na drugom su otoku mule, imami i vjerske vlasti koje dominiraju islamskim običajima i obrazovanjem, koje se još uvijek uvelike zasniva na tradicionalnim tumačenjima Kurana koji ne prihvaćaju moderne običaje, pluralizam ili jednakost žena. Ukorijenjeni je običaj da režimi na vlasti ostaju zauvijek a mule dobivaju monopol nad vjerskim običajima i obrazovanjem, također zauvijek. Ovaj je običaj trajao sve ove godine jer je novac dobiven trženjem
SJEDINJENE DRŽAVE THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 17. XI. 2001. Čujmo epohalnu raspravu o moderniziranju islama "Iako mu to nije bila namjera, Osama bin Laden potaknuo je najozbiljniju raspravu u posljednjih nekoliko godina među Muslimanima, onu o sposobnosti Islama da se prilagodi modernom dobu. U arapskim je zemljama ova rasprava još uvijek prigušena. No u Pakistanu i drugim muslimanskim zemljama s relativno slobodnim tiskom, pisci ovo pitanje postavljaju otvoreno i nedvosmisleno. A to je pitanje od ključne važnosti. Mnoge muslimanske države danas dijele istu rigidnu političku strukturu. Na to možemo gledati kao na dva otoka. Na jednom otoku vladaju sekularni autokratski režimi i poslovna klasa oko njih. Na drugom su otoku mule, imami i vjerske vlasti koje dominiraju islamskim običajima i obrazovanjem, koje se još uvijek uvelike zasniva na tradicionalnim tumačenjima Kurana koji ne prihvaćaju moderne običaje, pluralizam ili jednakost žena. Ukorijenjeni je običaj da režimi na vlasti ostaju zauvijek a mule dobivaju monopol nad vjerskim običajima i obrazovanjem, također zauvijek. Ovaj je običaj trajao sve ove godine jer je novac dobiven trženjem nafte, ili zbog američke ili sovjetske pomoći, mnogim muslimanskim zemljama omogućio opstanak bez otvaranja njihovih gospodarstava ili moderniziranja njihovih obrazovnih sistema. No kako se prihod od nafte smanjivao a broj mladih ljudi koji traže posao radikalno porastao, ovaj običaj neće opstati još zadugo. Te zemlje ne mogu opstati bez da se otvore globalnim ulaganjima, Internetu, modernom obrazovanju i emancipaciji svojih žena (...). No što se ovo više prakticira, to se vjerske vlasti osjećaju ugroženije. Bin Ladenov izazov bio je pokušaj ekstremnog islamizma da se odcijepi od svog otoka i preuzme kontrolu nad otokom kojim upravlja sekularna vlada. Države su reagirale potiskivanjem ili istjerivanjem islamista, no nikada ne pokušavajući reformirati islamske škole, medrese, ili političke uvjete koji i dalje stvaraju ljutite islamističke pokrete. Tako se smrtonosni krug koji je stvorio bin Ladenizam- siromaštvo, diktatura i vjersko protivljenju modernim idejama, od koji svaki podupire ovog drugog- zapravo održava. Neki sada zahtijevaju da se krug prekine. Dobar je primjer izvanredno otvoreno pismo bin Ladenu koji je napisao pakistanski pisac i poslovni čovjek, Izzat Majeed, a koji je objavljen u petak u popularnom pakistanskom dnevniku 'Nacija': 'Mi muslimani ne možemo nastaviti kriviti Zapad za sve naše nevolje...Sramotno ništavilo koje se ukorijenilo među svima nama nepopravljivo je. Ne radi se samo o siromaštvu, nepismenosti i nepostojanju ikakvog općenito prihvatljivog društvenog ugovora koji definira naš osjećaj ništavila; radi se o sve većoj svijesti među nama da nismo uspjeli kao građansko društvo i to zbog toga što se nismo suočili s povijesnim, društvenim i političkim demonima među nama... 'Bez reforme prakticiranja islama koja bi rezultirala njegovim unaprjeđivanjem, ne unazađivanjem, za nas muslimane nema nade. Islam smo sveli na organiziranu hipokriziju mulaizma kojeg financira država. 'Više od tisuću godina, islam je bio u slijepoj ulici zbog mula, koji su de facto postali kler umjesto istinski znanstvenici, zatvorivši vrata 'idžtehadu' (novom tumačenju islama uz moderan pristup). Nitko nije istupio s primjenom poruke Svetog Kurana koja bi bila prilagođenija vremenu u kojem se živi. Sve što nam mule danas govore jest da se vratimo tisuću godina unazad. ' Nismo uspjeli razviti dinamičnu praksu kojom bi islam ljudima približili jezikom njihovog specifičnog doba... Oxford i Cambridge bili su 'medrese' kršćanstva u 13. stoljeću. Pogledajte gdje su sada, među vodećim obrazovnim institucijama svijeta. Gdje su naše obrazovne institucije?' Protestantska reformacija, koja je kršćanstvo spojila s modernim idejama, ostvarila se tek onda kada su bogati prinčevi bili spremni financirati i štititi reformatore koji su se odvojili. U muslimanskom dijelu svijeta danas, najbogatiji prinčevi, kao što je saudijski, financiraju škole koje propagiraju negativan stav prema modernim idejama, od Pakistana do Bosne, dok diktatori plaćaju mule koji se također bore protiv modernog tumačenja islama(...). Ovo tlo čini sve plodnijim za bin Ladenizam. Obraćajući se bin Ladenu, Majeed zaključuje: 'Zadnja stvar koja je muslimanima potrebna jest sve veća tama u vašim pećinama... Sveti prorok Muhamed, vraćajući se iz bitke, kazao je: 'Vraćamo se iz malog Džihada većem Džihadu.' Pravi Džihad danas ne predstavlja otimanje zrakoplova nego njihova proizvodnja", piše Thomas L. Friedman za 'The New York Times' a prenosi list.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙