US-islam-Obrana-Diplomacija-Špijunaža-Ratovi IHT 17. XI. ČUJMO EPOHALNU RASPRAVU O MODERNIZIRANJU ISLAMA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. XI. 2001.Čujmo epohalnu raspravu o moderniziranju islama"Iako mu to nije
bila namjera, Osama bin Laden potaknuo je najozbiljniju raspravu u posljednjih nekoliko godina među Muslimanima, onu o sposobnosti Islama da se prilagodi modernom dobu. U arapskim je zemljama ova rasprava još uvijek prigušena. No u Pakistanu i drugim muslimanskim zemljama s relativno slobodnim tiskom, pisci ovo pitanje postavljaju otvoreno i nedvosmisleno. A to je pitanje od ključne važnosti. Mnoge muslimanske države danas dijele istu rigidnu političku strukturu. Na to možemo gledati kao na dva otoka. Na jednom otoku vladaju sekularni autokratski režimi i poslovna klasa oko njih. Na drugom su otoku mule, imami i vjerske vlasti koje dominiraju islamskim običajima i obrazovanjem, koje se još uvijek uvelike zasniva na tradicionalnim tumačenjima Kurana koji ne prihvaćaju moderne običaje, pluralizam ili jednakost žena. Ukorijenjeni je običaj da režimi na vlasti ostaju zauvijek a mule dobivaju monopol nad vjerskim običajima i obrazovanjem, također zauvijek. Ovaj je običaj trajao sve ove godine jer je novac dobiven trženjem
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. XI. 2001.
Čujmo epohalnu raspravu o moderniziranju islama
"Iako mu to nije bila namjera, Osama bin Laden potaknuo je
najozbiljniju raspravu u posljednjih nekoliko godina među
Muslimanima, onu o sposobnosti Islama da se prilagodi modernom
dobu. U arapskim je zemljama ova rasprava još uvijek prigušena. No u
Pakistanu i drugim muslimanskim zemljama s relativno slobodnim
tiskom, pisci ovo pitanje postavljaju otvoreno i nedvosmisleno.
A to je pitanje od ključne važnosti.
Mnoge muslimanske države danas dijele istu rigidnu političku
strukturu. Na to možemo gledati kao na dva otoka. Na jednom otoku
vladaju sekularni autokratski režimi i poslovna klasa oko njih. Na
drugom su otoku mule, imami i vjerske vlasti koje dominiraju
islamskim običajima i obrazovanjem, koje se još uvijek uvelike
zasniva na tradicionalnim tumačenjima Kurana koji ne prihvaćaju
moderne običaje, pluralizam ili jednakost žena. Ukorijenjeni je
običaj da režimi na vlasti ostaju zauvijek a mule dobivaju monopol
nad vjerskim običajima i obrazovanjem, također zauvijek.
Ovaj je običaj trajao sve ove godine jer je novac dobiven trženjem
nafte, ili zbog američke ili sovjetske pomoći, mnogim muslimanskim
zemljama omogućio opstanak bez otvaranja njihovih gospodarstava
ili moderniziranja njihovih obrazovnih sistema.
No kako se prihod od nafte smanjivao a broj mladih ljudi koji traže
posao radikalno porastao, ovaj običaj neće opstati još zadugo.
Te zemlje ne mogu opstati bez da se otvore globalnim ulaganjima,
Internetu, modernom obrazovanju i emancipaciji svojih žena (...).
No što se ovo više prakticira, to se vjerske vlasti osjećaju
ugroženije.
Bin Ladenov izazov bio je pokušaj ekstremnog islamizma da se
odcijepi od svog otoka i preuzme kontrolu nad otokom kojim upravlja
sekularna vlada. Države su reagirale potiskivanjem ili
istjerivanjem islamista, no nikada ne pokušavajući reformirati
islamske škole, medrese, ili političke uvjete koji i dalje stvaraju
ljutite islamističke pokrete.
Tako se smrtonosni krug koji je stvorio bin Ladenizam- siromaštvo,
diktatura i vjersko protivljenju modernim idejama, od koji svaki
podupire ovog drugog- zapravo održava. Neki sada zahtijevaju da se
krug prekine. Dobar je primjer izvanredno otvoreno pismo bin Ladenu
koji je napisao pakistanski pisac i poslovni čovjek, Izzat Majeed,
a koji je objavljen u petak u popularnom pakistanskom dnevniku
'Nacija': 'Mi muslimani ne možemo nastaviti kriviti Zapad za sve
naše nevolje...Sramotno ništavilo koje se ukorijenilo među svima
nama nepopravljivo je. Ne radi se samo o siromaštvu, nepismenosti i
nepostojanju ikakvog općenito prihvatljivog društvenog ugovora
koji definira naš osjećaj ništavila; radi se o sve većoj svijesti
među nama da nismo uspjeli kao građansko društvo i to zbog toga što
se nismo suočili s povijesnim, društvenim i političkim demonima
među nama...
'Bez reforme prakticiranja islama koja bi rezultirala njegovim
unaprjeđivanjem, ne unazađivanjem, za nas muslimane nema nade.
Islam smo sveli na organiziranu hipokriziju mulaizma kojeg
financira država.
'Više od tisuću godina, islam je bio u slijepoj ulici zbog mula,
koji su de facto postali kler umjesto istinski znanstvenici,
zatvorivši vrata 'idžtehadu' (novom tumačenju islama uz moderan
pristup). Nitko nije istupio s primjenom poruke Svetog Kurana koja
bi bila prilagođenija vremenu u kojem se živi. Sve što nam mule
danas govore jest da se vratimo tisuću godina unazad. ' Nismo
uspjeli razviti dinamičnu praksu kojom bi islam ljudima približili
jezikom njihovog specifičnog doba... Oxford i Cambridge bili su
'medrese' kršćanstva u 13. stoljeću. Pogledajte gdje su sada, među
vodećim obrazovnim institucijama svijeta. Gdje su naše obrazovne
institucije?' Protestantska reformacija, koja je kršćanstvo
spojila s modernim idejama, ostvarila se tek onda kada su bogati
prinčevi bili spremni financirati i štititi reformatore koji su se
odvojili. U muslimanskom dijelu svijeta danas, najbogatiji
prinčevi, kao što je saudijski, financiraju škole koje propagiraju
negativan stav prema modernim idejama, od Pakistana do Bosne, dok
diktatori plaćaju mule koji se također bore protiv modernog
tumačenja islama(...). Ovo tlo čini sve plodnijim za bin
Ladenizam.
Obraćajući se bin Ladenu, Majeed zaključuje: 'Zadnja stvar koja je
muslimanima potrebna jest sve veća tama u vašim pećinama... Sveti
prorok Muhamed, vraćajući se iz bitke, kazao je: 'Vraćamo se iz
malog Džihada većem Džihadu.' Pravi Džihad danas ne predstavlja
otimanje zrakoplova nego njihova proizvodnja", piše Thomas L.
Friedman za 'The New York Times' a prenosi list.