ZAGREB, 13. studenoga (Hina) - "Religija u međunarodnim odnosima", konferencija u organizaciji Instituta za međunarodne odnose održana u utorak u zagrebačkom Novinarskom domu, pokušala je razmotriti ulogu religija u svjetskoj politici
i njezinu sposobnost da odgovori na globalne izazove 21. stoljeća.
ZAGREB, 13. studenoga (Hina) - "Religija u međunarodnim odnosima",
konferencija u organizaciji Instituta za međunarodne odnose
održana u utorak u zagrebačkom Novinarskom domu, pokušala je
razmotriti ulogu religija u svjetskoj politici i njezinu
sposobnost da odgovori na globalne izazove 21. stoljeća. #L#
Niz govornika, koji su temi prilazili s različitih aspekata - od
ekumenizma, etike, kritike institucionalizirane religije i
odbacivanja odgovornosti religije za zla našeg vremena, do
razbijanja teze o sukobu civilizacija s posebnim naglaskom na
islam, danas najkritiziraniju, upravo "sotoniziranu religiju",
neizbježivo su se vraćali na terorističke rujanske napade.
Križarski rat što ga je brzopleto objavio, a ubzo i povukao američki
predsjednik George W. Bush, bijes zbog civilnih žrtava i nemoć koju
je prvi put osjetila jedina svjetska velesila, raspirili su osudu i
mržnju prema islamu kao religiji odgovornoj za terorizam.
Današnji govornici na skupu pripremanom još od lipnja - puno prije
nego li su se napadi dogodili - upozoravali su pred praznom
dvoranom, da je islam politizirana religija, ali i na opasnosti od
indoktrinacije i fanatizma čemu može voditi institucionaliziranje
religije.
Sukob civilizacija pogrešna je teza stavljena na mjesto istine o
stvarnom sukobu siromašnih i bogatih, među državama i unutar samih
nacionalnih država, kazao je Faruk Redžepagić, bivši direktor
islamske humanitarne udruge Merhamet. Avantura u Afganistanu,
upozorio je, neće završiti krizu, već razbuktati njezino žarište.
O neodrživosti teze sukoba civilizacija, no s aspekta proteklih 10
hrvatskih godina, govorio je profesor međunarodnog prava Vladimir
Đuro Degan. Knjiga Samuela Huttingtona bila je politički credo
pokojnome hravtskom predsjedniku Franji Tuđmanu za sudjelovanje u
pokušaju komadanja Bosne. Hrvatska možda i pripada zapadnom
civilizacijskom krugu, ali njegovim vrijednostima iz 18. a ne 21.
stoljeća, drži Degan.
Najpozvaniji da progovori o islamu, religiji danas "sotoniziranoj"
i "politiziranoj", imam Ševko Omerbašić, poglavar islamske
zajednice u Hrvatskoj, rekao je da je islam "najviše manipulirana"
religija. Ali ne samo sa zapada već i iznutra, od samih njezinih
pripadnika, upozorio je. Nevolje u tumačenju proizlaze i iz
nepoznavanja arapskog jezika i kulture, iz desetljeća dugog
pogrešnog prenošenja i tumačenja Kurana a čemu je glavni razlog
pokušaj stavljanja bogatstava tog dijela svijeta (koji pripada
islamu) pod nadzor.
"Čvrsto sam uvjeren", poručio je, uspije li islam riješiti pitanje
ljudskih prava i sloboda (a prilika mu je da to učini samo u ovome
stoljeću) imat će izglede da preživi kao religija i izgradi društvo
na koje će moći biti ponosan.
Ljudska prava i slobodu zagovarao je i drugi vjerski poglavar, papa
Ivan Pavao II, kada je u Poljskoj sredinom 90-ih rekao da je "pravi
kršćanin samo onaj tko poštuje temeljne ljudske vrijednosti,
slobodu i demokraciju", podsjetio je Božo Rudež, ravnatelj
zagrebačkog odbora za vjerska pitanja. Nažalost, u Hrvatskoj je
upravo taj papin govor, drži Rudež, u to vrijeme svjesno bio
djelomično prešućen ili nepotpuno prenesen.
Iako je zanimljiva rasprava nastavljena prijavljivanjem još
desetak govornika, moguće je zaključiti da su brižljivo izabrani
sudionici skupa prvenstveno bliski u svojim stajalištima da
religija ima svoju šansu, odbaci li institucionaliziranost
(odgovornost za to moraju ponijeti upravo niži "službenici
svetoga, smatra don Grubišić) i okrene se razvijanju duhovnosti, te
odbaci li ekskluzivizam (isključivost) i usredotoči se na
univerzalizam.
A na univerzalizam, na različitost se mora usredotočiti i Zapad i
skrbiti da ne nameće svoje vrijednosti drugima, citirao je riječi
francuskog predsjednika Jacquesa Chiraca prof. Degan koji je u
njima vidio najbolju kritiku Bushova crno-bijelog poimanja
svijeta. On je podsjetio na Chiracove riječi da ni današnja
arhitektura ni matematika ne bi bile to što jesu bez utjecaja
arapske kulture, te da se sve kulture, istina je, ne razvijaju istim
ritmom, ali se pohranjuju u našu kolektivnu svijest i prožimaju.
(Hina) rt sl