SI-HR-INTERVIEWI-Politika SL-23.X.-GORENJSKI GLAS-U CRNOGROBU POGUBLJENI HRVATSKI VOJNICI I CIVILI SLOVENIJAGORENJSKI GLAS23. X. 2001.U Crngrobu pobili hrvatske vojne zarobljenike i izbjeglice"Osim Pavelića, Kvaternika, Artukovića i
možda još ponekog, u Škofjoj Loki je bila najviša vlast hrvatske ratne države NDH. Petneestoricu su vratili u Zagreb, gdje im je suđeno, dvanaest ih je smaknuto, jedan je umro u zatvoru, dvojica su umrla na slobodi. U Škofjoj Loki, odnosno u Crngrobu, bez suđenja su pobijeni svi. Bila je to prva skupina koja je bila zatvorena na Kamnitniku. Druga skupina hrvatskih izbjeglica bila je na Trati, bili su to civili iz željezničkog konvoja kojega su naše vlasti zaustavile kod Jesenica. Prosudbe o broju pobijenih u Crngrobu su različite, sežu od 50 do 600, koliko ih je navodno doveženo iz Radovljice. Neprovjerena je procjena da ih je bilo 200 do 300 uz možebitno odstupanje veće od 50 posto, kaže geolog i istražitelj Alojzij Pavel Florjančič iz Škofje Loke koji je u lipnju ove godine započeo istraživati poslijeratne grobove u Crngrobu.- Kada ste se počeli baviti smaknućima u Crngrobu?= U crkvenim vijestima župe Stara Loka pročitao sam da će na poslijeratnim grobnicama u Crngrobu posvetiti četiri nova križa i
SLOVENIJA
GORENJSKI GLAS
23. X. 2001.
U Crngrobu pobili hrvatske vojne zarobljenike i izbjeglice
"Osim Pavelića, Kvaternika, Artukovića i možda još ponekog, u
Škofjoj Loki je bila najviša vlast hrvatske ratne države NDH.
Petneestoricu su vratili u Zagreb, gdje im je suđeno, dvanaest ih je
smaknuto, jedan je umro u zatvoru, dvojica su umrla na slobodi. U
Škofjoj Loki, odnosno u Crngrobu, bez suđenja su pobijeni svi. Bila
je to prva skupina koja je bila zatvorena na Kamnitniku. Druga
skupina hrvatskih izbjeglica bila je na Trati, bili su to civili iz
željezničkog konvoja kojega su naše vlasti zaustavile kod
Jesenica. Prosudbe o broju pobijenih u Crngrobu su različite, sežu
od 50 do 600, koliko ih je navodno doveženo iz Radovljice.
Neprovjerena je procjena da ih je bilo 200 do 300 uz možebitno
odstupanje veće od 50 posto, kaže geolog i istražitelj Alojzij
Pavel Florjančič iz Škofje Loke koji je u lipnju ove godine započeo
istraživati poslijeratne grobove u Crngrobu.
- Kada ste se počeli baviti smaknućima u Crngrobu?
= U crkvenim vijestima župe Stara Loka pročitao sam da će na
poslijeratnim grobnicama u Crngrobu posvetiti četiri nova križa i
istraživački me živac 4. lipnja, na Duhovski ponedjeljak uputio
onamo. Imao sam sa sobom fotoaparat. Budući da nije bilo nijednoga
novinara, potrošio sam cijeli film i nakanio napisati članak za
novine.
- Tko je postavio križeve?
= Društvo hrvatsko-slovenskog prijateljstva koje ima i odbor za
obilježavanje poslijeratnih grobova, njegov je predsjednik
Želimir Kužatko. Zbratimljeno je sa sličnim slovenskim društvom
koje vodi Franc Perme. Bio je to dakle vrlo važan događaj. Počeo sam
ispitivati i dobio sam dva svjedoka. Zanimljiva je bila pripovijest
stražara koji potječe iz domobranske obitelji, ali je kasnije
postao KNOJ-evac. Stvar me počela zanimati. U Permeovoj knjizi 'I
mi smo umrli za Sloveniju' pročitao sam kada su i koliko ljudi
dovezli iz Radovljice u Škofju Loku. Tada je bilo prilično
izbjeglica, vraćali su ih i s Ljubelja, iz Tržiča, Jesenica.
Gradivo je uskoro preraslo novinski članak pa sam počeo pisati
prilog za Loške razglede.
- Mještanin niste, iako već dugo živite u Škofjoj Loki, jeste li
ikada ranije čuli o smaknućima u Crngrobu?
= Puno puta. Ipak uvijek potajno i s nelagodom.
- Jeste li kao predsjednik Muzejskoga društva Škofja Loka ikada o
tomu govorili?
= Nikada. Zaključio sam samo da u Loškim razgledima za 47 godina
nije napisan ni redak. To me je dodatno potaknulo. Rekao sam si, ne
možemo samo tako pored toga.
- Iako su Loški razgledi svake godine pisali o događajima tijekom
Drugog svjetskog rata?
= To mi se učinilo uistinu neobičnim. I to me je potaknulo. Ne bih
volio doživjeti da mi netko kaže, bio si u uredničkom odboru, znao
si, ali niste željeli, niste htjeli pisat o tomu. Za pomoć sam
zamolio Franca Podnara, kustosa za noviju povijest i direktora
Loškoga muzeja, uspostavio kontakte s Institutom za noviju
povijest u Ljubljani, pronašao sam Jožu Dežmana koji mi nije baš
puno ispričao o Crngrobu jer se sada bavi posve drugim stvarima.
Zatim sam pronašao izvorni dokument, nekakav koncept zapisnika iz
svibnja 1945. Sačinjen je u bivšoj Burdychovoj ljekarni koje danas
više nema. Navedeni su najznačajniji zarobljenici, od predsjednika
vlade dr. Nikole Mandića, Pavelićeva 'doglavnika', ministra
vanjskih poslova, pisca i pjesnika dr. Mile Budaka, ministra obrane
viceadmirala Nikole Steifela, ministra pravosuđa dr. Julija
Makanca, državnoga tajnika dr. Teodora Čačića, guvernera Dalmacije
dr. Brune Nardellija, generala Viktora Prebega i Lavoslava Milića,
pukovnika Juce Rukavine do drugih visokih dužnosnika. Ukratko,
osim poglavnika Ante Pavelića i generala Kvaternika, svibnja 1945.
u Škofjoj je Loki bio vrh hrvatske ratne države.
- Ljudi su govorili da su u Crngrobu pobijeni Hrvati?
= To da, svi su znali da su bili Hrvati, ustaše. Ali nisu znali da je
to bio vrh ratne hrvatske kvislinške države. U Škofjoj su Loki bile
dvije potpuno odvojene hrvatske skupine. Prva je bila skupina
najviših dužnosnika ratne NDH s članovima obitelji, još su 4.
svibnja pobjegli u Austriju, predali se Englezima koji su ih 18.
svibnja vratili jugoslavenskim vlastima u Podrožci. Doveli su ih i
zatvorili na Kamnitniku u Škofjoj Loki.
- Mještani se sjećaju da su bili na željezničkoj pruzi?
= To je bila druga skupina. Gotovo istodobno je na kraju rata u
Jesenicama zarobljen željeznički transport civilnih izbjeglica.
Po Permeu, većina je likvidirana u Radovljici, preostali su neko
vrijeme bili na Trati. Ljudi su mi pričali stvari koje se nisu
poklapale, jedni su govorili da su ih autobusima vozili današnjom
Partizanskom cestom, drugi su govorili da su ih vozili kamionima
ili vodili pješke kroz Virmaše i Gorajte. Što je dakle istina?
Najprije sam mislio da su ljudi sve pobrkali. Zatim sam ustanovio da
se radi o dvije posve odvojene skupine.
- Koliko je bilo pobijenih?
= Brojevi su različiti, kreću se od 50 do 600, koliko ih je navodno
dovedeno iz Radovljice. Najčešći broj je 200. Procjenjujem da je
najvjerojatniji 200 do 300. Među njima su bile i žene, djeca po svoj
prilici nisu bila. Jedni govore da su djeca bila izdvojena, drugi da
su isto tako pobijena, da su odvedena u provalije prema Črnom vrhu.
Drugi pak kažu da su zajedno sa starim ženama poslani natrag u
Hrvatsku. Neki čak kažu da su djeca pobijena u Pevnom i bačena u
tamošnji ponor.
- Vaše najvažnije otkriće je dakle da su u Škofjoj Loki bile dvije
skupine hrvatskih bjegunaca?
= Bitan je svakako zaključak da se radi o dvije skupine. Prilično
smo bliže istini i s procjenom broja žrtava. Moj doprinos
ponajprije sadrži zaključke o dolasku Hrvata u Škofju Loku,
njihovom smještaju na Kamnitnik, u barake koje još uvijek postoje,
samo su popravljene. Ta je skupina bila tako važna da su ju, kako sve
ukazuje, saslušavali časnici 4. armije JA. Petnaestoricu su zatim
odveli u Zagreb gdje su uglavnom pogubljeni. Ostali su završili u
Crngrobu.
-Je li Crngrob značajna grobnica?
= Na toj razini jest.
- Teško je vjerovati da je tamo pobijena hrvatska vlada a da javnost
to nije znala više od pedeset godina?
= Pogledajte, osim Pavelića, Kvaternika, možda Artukovića i još
ponekoga, u Škofjoj je Loki bila najviša vlast NDH. Petnaestoricu
su odveli i sudili im u Zagrebu, u lipnju 1945. kad je revolucija još
bila grozničava. Ipak nisu svi osuđeni na smrt. Od petnaest na smrt
je osuđeno dvanaest, neki su obješeni, neki strijeljani. Jedan je
dobio doživotni zatvor i u zatvoru je i umro. Dvojica su umrla na
slobodi.
- U Crngrobu su pobijeni bez suđenja?
= Pobijeni su visoki dužnosnici NDH. Ipak, većina su bili civili
koje je strah nagnao na bijeg. Kanili su se skloniti na neko vrijeme
dok se stvari smire.
- Koliko su vam svjedoci smaknuća spremni ispričati?
= Moje je iskustvo dobro. Većina je bila spremna govoriti. Ipak
svakomu kažem što radim, što hoću i želim da mi svatko kaže svoje
osobne podatke. Mislim da su se ljudi u zadnjih deset godina malo
oslobodili straha. To mi se čini važnim, jer je znak da je
demokracija napravila proboj. Ljudi su hrabriji. Dakako, nema više
ni nekadašnjih prijetnja. Osim toga, mnogi idu prema kraju života
pa su stoga snošljiviji. Drukčije gledaju na stvari, a i vrijeme je
drukčije. Mislim da je nekima to gotovo olakšanje.
- Jeste li imali kontakte s onima koji su ubijali?
= Neposredno nisam. Ali imam neke posredne podatke. S imenima će se
baviti drugi, za mene su bila važna samo zbog pojašnjenja događaja.
Nisam tražio ljude koji su bili upleteni u ubijanja. To sam čak
izbjegavao, jer bi mi otežalo rad. Mislim da sam zbog toga i više
postigao. Pojedinosti dakako štošta govore, bit će zanimljive za
daljnju obradu.
- Jeste li posjetili mnogo ljudi?
= Više puta sam razgovarao s istima. Tek sam drugi, treći put iz na
izgled beznačajnih pojedinosti saznao neke stvari. Iznenađujuće je
kako se ljudi polako počinju otvarati.
- Jeste li puno bili na terenu, kako kažemo mi novinari?
= Dugo sam tapkao u mraku jer nisam znao da se radi o dvije skupine.
Jedni su govorili o Trati i o Žabnici, drugi o Kamnitniku, jedni o
kamionima, drugi o autobusima, jedni o visokim časnicima i
dužnosnicima, drugi o običnim izbjeglicama. Jedni su mi pričali da
stražari i počinitelji ubojstava nisu bili domaći ljudi, drugi su
govorili da jesu. Dakako, s kamnitničkom skupinom bavila se savezna
vlast, s traškom skupinom domaća OZNA i KNOJ. Zato je bilo obilje
različitih podataka koji se nisu poklapali. Najprije sam mislio da
se izgovaraju jedni na druge, stoga držim da je najvažnije upravo
otkriće o dvije skupine. U sama smaknuća nisam se udubio.
- Kako su vas prihvatili mještani u Crngrobu?
= Prije četiri godine bio sam u uredničkom odboru vodiča po
Crngrobu, predložio sam da pišemo i o poslijeratnim grobnicama.
Ipak su me odbili, jer da mještanima to nije drago. Tako je nekoliko
redaka napisao samo tadašnji starološki župnik Andrej Glavan.
Kasnije smo priredili izložbu Perkovih fotografija crngrobskog
župnog dvora koji je za smaknuća zapaljen, te Stareovih fosila i
minerala. Razgovarali smo i o happeningu s visećim lancima u
okruglom stupu i na putu prema Crngrobu. S nakanom da dosegnemo
katarzu onih koje Crngrob pritišće. Stvar nam nije uspjela, imao
sam osjećaj da je bilo još prerano, bio je to moj prvi, slabašan
pokušaj. Kasnije mi je bilo žao što nisam ustrajao. No, što se nije
dogodilo 1998., dogodit će se sada.
- Ljudi puno pričaju o opljačkanom bogatstvu?
= Bilo ga je. Ipak su mali ljudi skupljali male stvari koje su
zarobljenici odbacivali. Neki su zarobljenici bili bogati, svoje
su bogatstvo dali na čuvanje i tamo je i ostalo. Nije dakle bilo
opljačkano, samo zadržano. Ipak je najneugodnije bilo onim ljudima
koji su pokupili male stvari. No, tako je to uvijek u životu, više
nas tište mali grijesi. Ali moja namjera nije bila razotkrivanje
toga, iako sam tijekom istraživanja zabilježio neke stvari, ali
dalje nisam išao.
- Selo Crngrob ima neobično ime koje možemo tumačiti kao crn grob?
= Latini kažu nomen est omen, znači da ime skriva značenje. Postoje
priče da su tamo svojedobno pljačkali i bacali ljude u ponore još u
davnini. Čuo sam priču da je selo dobilo to ime jer je netko pao u
jamu i tako bio živ zakopan. Zastrašujuće je što se to kasnije
dogodilo u tisućustrukom obliku u doba u kojem živimo, kraj je danas
jako opterećen tim događajima.
- S druge strane Crngroba je Božji put?
= Pa to ide zajedno. Znamenja su se uvijek postavljala na svršetku
nesretnih događaja.
- Tijekom smaknuća zapaljen je župni dvor kojega dugo nitko nije ni
dirnuo?
= S njim je kao s grobovima, prate ga osjećaji nelagode. Starološki
ratni župnik Rudolf Besel, njemački došljak iz Koruške, suživio se
s našim ljudima i našim krajem. Godine 1947. morao je napustiti
starološku župu. Kasnije je predložio da s isusovcima s kojima bi se
tu naselio, obnovi župni dvor u Crngrobu, što bi bilo izvrsno, ali
to se nije dogodilo. Crngrobska je crkva nekako osakaćena, nema
mjesta gdje bi se hodočasnici i drugi posjetitelji mogli
zaustaviti, kupiti razglednice i značke. Mislim da će župni dvor
oživjeti kad dođe do misaonoga oslobađanja.
- Crngrob je samo jedna od grobnica, kažu da ih po Sloveniji ima više
od stotinu?
= Samo u Škofjoj Loki evidentirano ih je dvanaest.
- Na poslijeratnim grobnicama u Crngrobu križevi su postavljeni još
prije više godina?
= Ljudi su dolazili već pedesetih godina, palili svijeće i
postavljali križeve. Mještani to nisu smjeli, stalno su im ih
uklanjali. Veći križ postavili su gorenjski Kršćanski demokrati
1990. godine. Pojedine su grobnice očistili i uredili i postavili
uobičajene grobne križeve. Godine 1991. na sve su lokacije i na
grobove postavili manje križeve, za što se pobrinulo škofjeloško
općinsko povjerenstvo koje je vodio Vincencij Demšar. Nekoliko su
ih godina održavali, poslije deset godina su propali. Hrvatsko i
slovensko društvo za uređenje poslijeratnih grobnica zbog toga je
4. lipnja ponovno postavilo četiri velika drvena raspela na
betonskim podlogama.
- Preko groblja je poslije rata izgrađena cesta, što je vrlo
neprimjereno?
= Posred šume je umjesto prvotnog, skromnog kolovoza nastao šumski
put širok četiri metra. Proveden preko dvije provalije u kojima su
grobnice, najveće groblje upravo je tamo gdje je tovarište i
okretište. A cesta uopće nije urisana u zemljovid.
- Kako bi trebalo urediti grobnice?
= Bilo bi smisleno i primjereno da se teren geodetski izmjeri i da se
grobnice urišu u zemljovid. Teren bi se mjerilo georadarom. Za
svaku potencijalnu lokaciju trebalo bi napraviti sondu za
ispitivanje, zatim bi se grobovi arheološkom metodom obzirno
iskopali a ostatci žrtava dosljedno arhivirali. Kada bismo za taj
posao pozvali i Hrvate, bila bi to lijepa gesta i manifestacija
humanosti. Za analizu DNK mogli bismo pozvati neku priznatu
europsku ustanovu i time bismo dobili njihove laboratorije. Pokraj
crkve u Crngrobu mogli bismo napraviti kosturnicu a prostor u
Balantovom smrečju civilizirano urediti. Događaji u Crngrobu tako
više ne bi bili stalan izvor nesporazuma, nelagode i tjeskobe,
uređenje grobnica donijelo bi mir i olakšanje. Kocbek je napisao:
strah rađa nasilje, a nasilje opet srah. Mislim da je poslijeratna
vlast postupala nasilno u strahu od gubitka vlasti i da je poslije
dva naraštaja krajne vrijeme da poslijeratna ubojstva postanu
sastavni dio našega života, kao što već postaju sastavni dio naše
književnosti. Mislim da bi Crngrob novi spomen-sadržaj mogao
udružiti s bogatom hodočasničkom tradicijom, čime bi i kraj i ljudi
bili na dobitku.
Razgovor je vodila Marija Volčjak.