IT-globalizacija-država-kriza-Politika IT-17.X.CORRIERE- POVRATAK DRŽAVE ITALIJACORRIERE DELLA SERA17. X. 2001.Povratak države, u ratu i u miru"U posljednjem desetljeću, u istraživanjima zapadnjačkih znanstvenika društvenih nauka, čak
i kada su se naizgled bavila nečim drugim, dominirala je velika tema: sadašnjost i budućnost teritorijalno organizirane politike, sadašnjost i budućnost države. Pitanje, eksplicitno ili implicitno, bilo je: je li država na točci nestajanja radi globalizacije? I ako jest, koja će nove oblike preuzeti politika u post-državnom dobu? Tema države, njenih transformacija, budućnosti, bila je naravno zrcalna onoj globalizacije. Dug je niz učenjaka koji su, u ovom desetljeću, recitirali 'de profundis' za državu. Globalizacija je bila, gotovo za sve, nezaustavljiva, a država, prema tisuću naznaka, izgledala je kao da će biti njena slavna žrtva. I osporavanja globalizacije, kada su se pojavljivala, izgledala su kao da potvrđuju dijagnozu: od Seattlea do Genove, protuglobalizacijski pokret izgledao ja kao da ima najveći stupanj 'transnacionalnih' obilježja koja su najavljivala nepovratne promjene političkog djelovanja: ne više teritorijalno zatvorenog unutar državno-nacionalnih granica (i
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
17. X. 2001.
Povratak države, u ratu i u miru
"U posljednjem desetljeću, u istraživanjima zapadnjačkih
znanstvenika društvenih nauka, čak i kada su se naizgled bavila
nečim drugim, dominirala je velika tema: sadašnjost i budućnost
teritorijalno organizirane politike, sadašnjost i budućnost
države. Pitanje, eksplicitno ili implicitno, bilo je: je li država
na točci nestajanja radi globalizacije? I ako jest, koja će nove
oblike preuzeti politika u post-državnom dobu? Tema države, njenih
transformacija, budućnosti, bila je naravno zrcalna onoj
globalizacije. Dug je niz učenjaka koji su, u ovom desetljeću,
recitirali 'de profundis' za državu. Globalizacija je bila, gotovo
za sve, nezaustavljiva, a država, prema tisuću naznaka, izgledala
je kao da će biti njena slavna žrtva. I osporavanja globalizacije,
kada su se pojavljivala, izgledala su kao da potvrđuju dijagnozu:
od Seattlea do Genove, protuglobalizacijski pokret izgledao ja kao
da ima najveći stupanj 'transnacionalnih' obilježja koja su
najavljivala nepovratne promjene političkog djelovanja: ne više
teritorijalno zatvorenog unutar državno-nacionalnih granica (i
mentalnih obzora), nego temeljenog na novim organizacijskim
formulama i načinima komunikacije proizišlim iz političke uporabe
interneta. Politika 'anti' koliko i politika 'za' globalizaciju
izgledale su kao na točci deteritorijalizacije, reorganiziranja u
oblicima koji bi premostili države, ubrzavajući tako njeno
zastarijevanje. Potom, potvrđujući da su determinističke procjene
uvijek pogrešne kada su njihov predmet nepredvidljivi ljudski
poslovi, došao je 11. rujan, izbio je rat 'sui generis', kojega ipak
nije nedopušteno, vjerujem, nazvati Trećim svjetskim ratom. I sve
ono što je ostvareno ponovno je dovedeno u pitanje. Nije više
sigurno da će se globalizacija nastaviti ili da će barem nastaviti
ići burni ritmom posljednjeg desetljeća.
Postoji i ekonomisti (primjerice, u Italiji, Mario Deaglio) koji
misle da je globalizacija pretrpjela, uslijed izbijanja rata,
smrtni udarac. To je teza koja ima svoju povijesnu utemeljenost.
Izbijanje Prvog svjetskog rata odredilo je kraj vala globalizacije
tržišta koje je uključivalo zapadni svijet u prethodnih pedeset
godina. Tek sedamdesetih godina 20. stoljeća, primjerice,
trgovinska se razmjena vratila na razinu koju je bila dostigla
1914.. Danas pojačavanjem nadzora nad kretanjem ljudi i stvari
uslijed potrebe sprječavanja novih atentata, nove državne kontrole
(predodređene, za pretpostaviti, da postanu sve pomnije) nad
bankarskim kretanjima sa ciljem da se pogodi 'terorističko
financiranje', vjerojatno sužavanje određenih ljudskih prava pred
potrebom borbe protiv terorističkih mreže razmještenih u zapadnim
zemljama, promjena 'ozračja' koja će vjerojatno tok zapadnjačkih
ulaganja nagnati da se koncentrira na politički sigurnijim
teritorijima (najviše zapadnim), sve su to čimbenici koji, u
kombinaciji, izgleda da označavaju ako ne kraj onda drastično
usporavanje procesa globalizacije tržišta.
No globalizacija je bila glavni osumnjičenik u istragama o 'kraju'
države. Ako globalizacija uzmiče ili staje onda će država ponovno
igrati političku ulogu prvog reda. Uzrok tome je upravo rat.
Pedeset i više godina navele su mnoge da vjeruju, u Europi, da je
država, u biti, davatelj usluga, radilo se mirovinama, školi ili
unutarnjoj sigurnosti. Nije tako. Država je u svojoj pravoj biti
ratna mašina. Država se rađa na pepelu feudalne anarhije, iz rata. I
rat je taj koji ju je učinio, tijekom stoljeća, velikom
birokratskom organizacijom. (...)
Ratom kojega je pokrenuo radikalni islamizam država se odmah
vratila zaposjesti cijelu pozornicu. Sjedinjene Države stvorile su
jednu protuterorističku koaliciju, koja je očito u cijelosti
sastavljena od država. I ne samo to, kao što pokazuje ono što je
najvjerojatnije samo prva bitka dugog rata, odnosno sadašnja
oružana intervencija protiv talibanskog Afganistana, i
'neprijatelj' je primoran 're-teritorijalizirati' se, učiniti se,
protiv svoje volje, državom. (...) I kako bi dobile rat zapadne
države moraju možebitno popustljive spram islamskog terorizma,
nagnati da se ponovno 'podržave', vrate nadzor nad nacionalnim
teritorijem.
Teorija državnog suvereniteta pravi razliku između vanjskog
suvereniteta (u odnosu na druge države) i unutarnjeg (spram građana
ili podređenih). No vanjski i unutarnji suverenitet su povezani.
Vraćanje vanjskog suvereniteta radi rata prati obnavljanje uloge
unutarnjeg suvereniteta. U smislu većeg utjecaja države.
Spominjano ponovno predlaganje keynesijanskih politika kako bi se
prigušila recesija implicira povratak ideji o 'više države' i u
unutarnjim i gospodarskim odnosima zapadnih zemalja, to je
zaustavljanje recepata tržišnog liberalizma, recepata koji su
predlagali 'manje države'. I to je posljedica vraćanja države radi
učinka rata.
Odgovarajući razmjer države za vođenje ratova, prirodno, varira
mijenjanjem tehnoloških, političkih, gospodarskih uvjeta. Ako bi
ratni izazov trebao trajati godinama (a na žalost ništa ne navodi na
pomisao da nije tako), čak i ono što su upućeni u posao do sada
smatrali ne previše vjerojatnim, odnosno djelomično ali znakovito
prepuštanje stvarne 'državnosti' Europskoj Uniji, moglo bi se
ostvariti u kratkom vremenu.
Nikada u povijesti federalni državni sustavi nisu nastajali bez
poticaja velike vojne prijetnje. Uslijed učinka krize u tijeku
europska integracija mogla bi se odjednom ubrzati. Što, prirodno,
kao pretpostavku treba iznositi u pola glasa, uvijek imajući na umu
urođenu nepredvidljivost ljudskih poslova.", piše Angelo
Panebianco.