US-KRIZA- PB, PD, PI, PN, PL, PAN, PT, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Izbori-Organizacije/savezi NEW YORK TIMES 2. IV. UPITNO ŠIRENJE NATO-A SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES2. IV. 2001.NATO treba rasti"Zaokret prema sukobljavanju kada
su u pitanju američki odnošaji s Rusijom prijete potkopati širenje NATO-a u sjevernoj Europi, što bi, pak, moglo ozbiljno oštetiti američke sigurnosne interese. Ako sadašnje poteškoće opstanu, Moskva će pokušati povući crvenu crtu oko baltičkih zemalja i zadržati ih izvan NATO-a, na što će europski saveznici vjerojatno pristati. Ovo će, naposljetku, rezultirati temeljnim slabljenjem uloge NATO-a u utvrđivanju stabilnosti u posthladnoratovskoj Europi. Tijekom predsjedničke kampanje, pitanje širenja NATO-a nalazilo se među malo vanjskopolitičkih pitanja kojima su se bavili predsjednički kandidati. Za širenje su se zalagali i George W. Bush i Al Gore. Od devet zemalja koje su zatražile članstvo, Litva je najnaprednija kada su u pitanju vojni standardi NATO-a, a Letonija i Estonija ne zaostaju mnogo. Neuspjeh da se jedna od njih uključi u sljedeći krug širenja obeshrabrio bi zemlje- kandidatice za članstvo u NATO-u u njihovom nastojanju da postignu tražene standarde.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
2. IV. 2001.
NATO treba rasti
"Zaokret prema sukobljavanju kada su u pitanju američki odnošaji s
Rusijom prijete potkopati širenje NATO-a u sjevernoj Europi, što
bi, pak, moglo ozbiljno oštetiti američke sigurnosne interese. Ako
sadašnje poteškoće opstanu, Moskva će pokušati povući crvenu crtu
oko baltičkih zemalja i zadržati ih izvan NATO-a, na što će europski
saveznici vjerojatno pristati. Ovo će, naposljetku, rezultirati
temeljnim slabljenjem uloge NATO-a u utvrđivanju stabilnosti u
posthladnoratovskoj Europi.
Tijekom predsjedničke kampanje, pitanje širenja NATO-a nalazilo se
među malo vanjskopolitičkih pitanja kojima su se bavili
predsjednički kandidati. Za širenje su se zalagali i George W. Bush
i Al Gore. Od devet zemalja koje su zatražile članstvo, Litva je
najnaprednija kada su u pitanju vojni standardi NATO-a, a Letonija
i Estonija ne zaostaju mnogo. Neuspjeh da se jedna od njih uključi u
sljedeći krug širenja obeshrabrio bi zemlje- kandidatice za
članstvo u NATO-u u njihovom nastojanju da postignu tražene
standarde.
Kada je predsjednik Clinton otvorio vrata NATO-a 1994. godine, neki
su predviđali krizu u odnošajima s Rusijom. Ovo se nije dogodilo,
uglavnom zbog toga što je Kremlj razumio kako širenje NATO-a ne
prijeti ruskim interesima. Predsjednik Clinton pregovarao je i
glede posebnog sigurnosnog partnerstva između NATO-a i Rusije,
pojasnivši kako Ameriku više brine slaba nego snažna Rusija.
Bushova administracija, ako i dalje ostane predana širenju NATO-a,
treba položiti temelje glede ovog pitanja s Rusijom. Trebala bi
početi od ublažavanja svoje retorike. Administracija može
koristiti manje ratoborne riječi kako bi pojasnila da je zabrinuta
glede ruske nuklearne proliferacije, Čečenije i dvosmislenog stava
predsjednika Vladimira Putina prema demokraciji.
Administracija bi trebala nastojati pronaći načine poboljšavanja
suradnje između NATO-a i Rusije. Od nesreće podmornice Kursk, Rusi
su dali za naslutiti kako su zainteresirani pregovarati s NATO-om
glede sigurnosti na moru. NATO bi mogao predložiti izmjenjivanje
informacija i koordiniranje u slučaju operacija spašavanja. Rusi
žele raspravljati i o sustavu raketne obrane TMD, što je korisno jer
predstavlja priznanje da je nuklearna proliferacija prijetnja
koliko za Zapad toliko i za Rusiju. Konačno, Moskva želi, i
zaslužuje, više utjecaja u mirotvornoj operaciji u Bosni.
Bushova administracija Moskvi bi trebala pojasniti kako bi širenje
NATO-a na baltičke zemlje unaprijedilo, osim naših, i ruske
interese. Rusija želi stabilnost duž svojih zapadnih granica,
susjede koji poštuju njezine ruske manjine, i napredne trgovačke
partnere. Širenje NATO-a potiče takav razvoj stanja.(...)
Tri najnovije članice NATO-a: Madžarska, Poljska i Češka, koje su u
NATO ušle u prvom krugu širenja 1999. godine, zaključile su 10
sporazuma među sobom i sa svojim susjedima kako bi osigurale
stabilne granice, potaknuli međudržavnu suradnju i počele
rješavati probleme etničkih manjina. Nije slučajnost da Madžarska
i Poljska uživaju najveće stope rasta u Europi.
Konačno, NATO mora pojasniti da, kao što je to bio slučaj 1999.
godine, ne namjerava pospremiti nuklearno oružje niti stacionirati
strane vojnike na teritoriju novih država saveznica.
Priključivanje baltičkih zemalja savezu nije jednadžba u kojoj
dobitak NATO-a znači automatski gubitak Rusije. No ako
administracija uskoro ne učini nešto kako bi Ruse uvjerila u
suprotno, Rusija će vjerovati upravo u ovo. Tada će daljnje širenje
postati tako složeno da bi prve tri nove članice NATO-a mogle ujedno
biti i posljednje", piše Antony J. Blinken.