US-KRIZA- PB, PD, PI, PN, PL, PT, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Izbori-Ratovi NEW YORK TIMES 20. III. BUSH NE OSJEĆA NIKAKVU OBVEZU PREMA "CLINTONOVOJ" BOSNI... SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES20.III. 2001.Slobodna
politika"Dva mjeseca koliko traje Bushov mandat, vanjska politika jedva da je dobila neki oblik. Ovome je tako djelomice i zbog toga što zamjenici ključnih dužnosnika kabineta još uvijek nisu imenovani(...). No ne zavaravajmo se. Jedan od razloga je i to što Bushova vanjska politika ima tri velike slabosti. Obratite pažnju na te slabosti, koje bi veoma skoro mogle poprimiti katastrofalne razmjere. Prva slabost tiče se stare, no još uvijek postojeće Clintonove administracije i instinkta predsjednika Busha, koji su suprotni mnogim od tih naslijeđenih politika. 'Tijekom hladnog rata plan američke vanjske politike bio je jedan- zauzdavanje Sovjetskog Saveza- što je bez problema jedna administracija naslijedila od druge', ističe Clintonov savjetnik za nacionalnu sigurnost, Sandy Berger. No kako je hladni rat sada gotov, a administracije mnogo slobodnije uključivati se u razne intervencije- Irak, Somalija, Haiti, Bosna, Kosovo, Ruanda, mirovni pregovori na Srednjem Istoku ili Kolumbija- 'pitanje dovršavanja politika koje je započela
SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
20.III. 2001.
Slobodna politika
"Dva mjeseca koliko traje Bushov mandat, vanjska politika jedva da
je dobila neki oblik. Ovome je tako djelomice i zbog toga što
zamjenici ključnih dužnosnika kabineta još uvijek nisu
imenovani(...). No ne zavaravajmo se. Jedan od razloga je i to što
Bushova vanjska politika ima tri velike slabosti. Obratite pažnju
na te slabosti, koje bi veoma skoro mogle poprimiti katastrofalne
razmjere.
Prva slabost tiče se stare, no još uvijek postojeće Clintonove
administracije i instinkta predsjednika Busha, koji su suprotni
mnogim od tih naslijeđenih politika. 'Tijekom hladnog rata plan
američke vanjske politike bio je jedan- zauzdavanje Sovjetskog
Saveza- što je bez problema jedna administracija naslijedila od
druge', ističe Clintonov savjetnik za nacionalnu sigurnost, Sandy
Berger. No kako je hladni rat sada gotov, a administracije mnogo
slobodnije uključivati se u razne intervencije- Irak, Somalija,
Haiti, Bosna, Kosovo, Ruanda, mirovni pregovori na Srednjem Istoku
ili Kolumbija- 'pitanje dovršavanja politika koje je započela
prethodna administracija postaje problematično', kazao je
Berger.
Tako Bush ne osjeća ikakvu obvezu prema Clintonovoj nedovršenoj
misiji izgradnje Bosne i Kosova; kada je u pitanju Sadam Husein,
radije bi pojačao pritisak nego prihvatio Clintonovu strategiju
ignoriranja i obuzdavanja, dok je Clintonov pokušaj pregovaranja s
ciljem okončavanja izvoza raketa iz Sjeverne Koreje jednostavno
odbio nastaviti.
Pazite. Kada administracija nasljeđuje niz započetih političkih
procesa koje ne odobrava, no u sklopu kojih su američki vojnici ili
diplomati već aktivni na terenu, postoji sklonost da se ističu samo
rizici tih operacija a zanemaruju potencijalne koristi. Tako se
često događa da se započeti posao ne dovršava pa rizici koji postoje
zaostaju i na posljetku de dogodi najgore- politika koje se ne
možete otarasiti a nemate volje ju uspješno dovršiti (Bosna,
Kosovo).
Pogledajmo krizu u Makedoniji. Trenutačno, imamo albanske
pobunjenike koji stižu s Kosova pokušavajući stvoriti 'Veliku
Albaniju'. S tim se ciljem infiltriraju i destabiliziraju
demokratski izabranu vladu Makedonije, koja ima albansku manjinu.
NATO, koji na Kosovu ima 37.000 vojnika, trebao bi te albanske
ekstremiste prisiliti da zaustave svoje napade na Makedoniju. No
Bushova ekipa, koja s Kosova želi samo što prije otići, ne želi se
dodatno uplitati.
Druga važna slabost tiče se republikanske stranke. Demokratska
stranka je, povijesno, podijeljena glede jednog važnog pitanja
vanjske politike- trgovine. Republikanci, za razliku od ovoga,
podijeljeni su glede gotovo svakog pitanja vanjske politike,
uključujući i trgovinu. Kako nisu bili na vlasti od kada je okončan
hladni rat, republikanci nikada nisu razriješili svoje unutrašnje
razlike. Tijekom Clintonove ere, predsjednika su samo kritizirali,
a tijekom kampanje, sporili su se oko vlastitih razlika. Ljudi su
skloni misliti kako će Bushova ekipa, kada izabere sve zamjenike
članova kabineta, početi stvarati koherentnu politiku. To je
zapravo smiješno! Kada osoblje bude izabrano, upravo će tada
započeti prave borbe. Republikanci će se početi svađati unutar
Bushove administracije glede svih posthladnoratovskih pitanja
vanjske politike u svezi kojih su izbjegavali formulirati čvrste
stavove kada nisu bili na vlasti.
Glede Kine, republikanski ideolozi žele obuzdati i kazniti Peking,
dok republikanski poslovni ljudi tamo žele poslovati do
nesvijesti. U svezi Bosne i Kosova, republikanci izolacionisti
tamo ne žele ostati ni dana, dok republikanski idealisti vjeruju
kako Amerika ima moralnu obvezu tamo izgraditi demokraciju. U svezi
Sjeverne Koreje, republikanski realisti žele postići sporazum
glede raketa, dok antikomunisti žele biti svjedocima propasti
sjevernokorejskog zlog imperija, kao i sovjetskog, čak i u slučaju
da to potakne nasilje i kaos.
Treća glavna slabost tiče se Bushove administracije i američkih
saveznika. Bush se razmetao kako će sa saveznicima imati mnogo
bolji odnos nego što je to uspjelo Clintonovoj administraciji. No
sve što je sada učinio po tom pitanju jest da je Kim Dae Junga iz
Južne Koreje doveo u neugodnu situaciju i iznervirao Europljane
glede najrazličitijih pitanja, od promjene klime do nacionalne
raketne obrane.
Kao što sam kazao, sve ove slabosti bile su očite u republikanskoj
stranci, no kako nisu bili na vlasti, nije ih bilo potrebe
rješavati, pa to nije ni učinjeno. No praznici su gotovi. Dakle
pazite: prijeti opasnost od provalija", piše Thomas Friedman.