DE-TR-E-GENOCID-Kriminal-Politika nj 12.XII.-welt-turski genocid NJEMAČKADIE WELT12. XII. 2002.Turska i Armenija"Cijeli svijet se spori (barem u Njemačkoj) smije li ili treba ili čak mora Turska postati članom ekskluzivnog kluba
europskih država. Pripada li turska republika kulturalno Europi ili ne? Ne počinje li Azija odmah iza Bospora? Što znači 'kulturalno'? I što je to uopće: Europa?Predlažem da se pitanje 'Pripada li Turska Europi?' zamijeni drugim, naime: 'Pripada li Turska Zapadu?' Pod 'Zapadom' se ne podrazumijeva zemljopisni položaj , čak ni specifična kultura ili državni ustroj. Zapad je što više obilježen spremnošću da stalno i načelno samoga sebe dovodi u pitanje. Samo one zemlje zaslužuju da ih se nazove 'zapadnima' u kojima se tako zvanim štetočinama može oduzeti čast. Francuska je recimo zapadna zemlja, jer se tamo otvoreno može govoriti o mučenjima u alžirskom ratu. SAD je zapadni jer tamo svaki bolji učenik točno zna sve o pokoljima tijekom indijanskih ratova i o zločinima crnoga ropstva. 'Ako drugi mogu govoriti o svojim sramotama, mogu i ja', napisao je Bertolt Brecht (Ali toga se nije
NJEMAČKA
DIE WELT
12. XII. 2002.
Turska i Armenija
"Cijeli svijet se spori (barem u Njemačkoj) smije li ili treba ili
čak mora Turska postati članom ekskluzivnog kluba europskih
država. Pripada li turska republika kulturalno Europi ili ne? Ne
počinje li Azija odmah iza Bospora? Što znači 'kulturalno'? I što je
to uopće: Europa?
Predlažem da se pitanje 'Pripada li Turska Europi?' zamijeni
drugim, naime: 'Pripada li Turska Zapadu?' Pod 'Zapadom' se ne
podrazumijeva zemljopisni položaj , čak ni specifična kultura ili
državni ustroj. Zapad je što više obilježen spremnošću da stalno i
načelno samoga sebe dovodi u pitanje. Samo one zemlje zaslužuju da
ih se nazove 'zapadnima' u kojima se tako zvanim štetočinama može
oduzeti čast.
Francuska je recimo zapadna zemlja, jer se tamo otvoreno može
govoriti o mučenjima u alžirskom ratu. SAD je zapadni jer tamo svaki
bolji učenik točno zna sve o pokoljima tijekom indijanskih ratova i
o zločinima crnoga ropstva. 'Ako drugi mogu govoriti o svojim
sramotama, mogu i ja', napisao je Bertolt Brecht (Ali toga se nije
držao!). Ta se velika rečenica nevidljivo vijori kao geslo na
zastavi svake zapadne države. Liberalna demokracija dakako u prvom
redu počiva na parlamentarnim izborima, diobi vlasti, slobodi
okupljanja. Ali sve su te lijepe stvari matematička funkcija
sposobnosti rasvjetljivanja mračnih, strašnih, neugodnih i bolnih
mjesta vlastite prošlosti.
Za Tursku je to osobito značajno, jer ona u povijesnom podrumu
skriva brdo leševa. 1915. godine su Osmani obavili prvi suvremeni
genocid čije su žrtve bili pola milijuna armenskih muškaraca, žena
i djece. Taj je genocid dobro dokumentiran. Postoje izjave
očevidaca od njemačkog književnika Armina T. Wegenera, od
američkog veleposlanika Henryja J. Morgenthaua starijeg, od
austrijskog vojnog izaslanika Pomiankowskog. Postoji bezbroj
depeša i brzojava koji pokazuju zločin sa stajališta počinitelja.
Neko vrijeme poslije Prvog svjetskog rata Turska je sama pokušavala
kazniti pripadnike režima koji je hladno isplanirao i obavio
ubijanje. No uskoro se prebacila na poricanje.
U biti je to apsurdno jer pravno gledano turska republika uopće ne
snosi odgovornost za ono što su činili njezini prethodnici. Unatoč
tomu službeni govor u Turskoj do danas ustraje da se genocid nad
Armencima nikada nije dogodio. Službena vladina inačica glasi:
tijekom Prvoga svjetskoga rata Armenci su uz rusku pomoć digli
ustanak koji je ugušen. Pokolj? Da, dakako, bilo je pokolja -
Armenci su ga obavili nad Turcima. Tako su žrtve naknadnim lažima
još jedanput ubijene.
Pripada li Turska Zapadu? Želi li Turska pripadati Zapadu? Ako
želi, mora prestati ponašati se poput djeteta koje vjeruje da će
postati nevidljivo ako prekrije oči rukama. Mora napokon krvavim
činjenicama pogledati u lice. Nema nesporazuma: nitko od Turske ne
zahtijeva ozbiljno da Armencima učini uslugu. Ne mogu biti po
srijedi teritorijalni zahtjevi niti supstancijalne materijalne
odštete. Nasljednici onih koji su preostali kod ubijanja, imaju
dakako pravo na to da deportirani, prognani u pustinju Deir-es-Zor,
mučena, zatučena, izgladnjela i utopljena djeca napokon počivaju u
istini.
No ponajprije se radi o prirođenom nacionalnom interesu Turske. Bez
obzira govori li se ortodoksno frojdovski o prisili ponavljanja ili
staromodno o prokletstvu zlih djela: sve dok Turska poriče genocid,
neće naći unutarnji mir. Ta se zemlja jamačno izborila za dojmljivu
mjeru slobode - vjera i država su odvojene, ima izabrani parlament i
čak donekle slobodan tisak. Ali budući da genocid nad Armencima
ostaje tabu, uvijek je nazočno iskušenje da se manjinski problemi
rješavaju tadašnjim metodama. Kurdi mogu o tomu pjevati tužnu
pjesmu. Ako liberalna demokracija nije plod napora shvaćanja
vlastite sramote, tada će do žetve u Turskoj još potrajati.
Ovo je članak u njemačkim novinama. Njemačka ima na savjesti
najgori genocid u povijesti. Ali još u Prvom svjetskom ratu časnici
njemačkog carstva pomagali su svojim turskim saveznicima da
Armence deportiraju u ništa. Ne bi li to za njemačku vanjsku
politiku danas trebao biti razlog da govori o vlastitoj sramoti? I
tada, ne, upravo tada kad ima posla s turskim sugovornicima?
Francuska Nacionalna skupština odavno je osudila genocid iz 1915.
Nije li vrijeme da njemački Bundestag slijedi taj primjer?", pita
Hannes Stein.