DE-INTERVIEW-Politika-Religija/vjerovanje nj 17.XI.-WamS - hans peter radatz: o islamu NJEMAČKAWELT AM SONNTAG17. XI. 2002.List donosi razgovor s orijentalistom Hansom-Peterom Raddatzom o opasnosti podčinjavanja demokracije pod
islamom.- Gdje vidite bitan problem islama?= U islamu provođenje nasilja nije jednoznačno institucionalizirano kao na Zapadu. Ako se kod nas djeluje u okviru državnog monopola sile, to se događa u jasno definiranom pravnom sustavu s odgovarajućim institucijama. U islamu se primjena sile često vjerski legitimira i tako se zapravo najjačima otvara politička moć.- Što očekujete od muslimana u Njemačkoj?= Islamska zajednica u Njemačkoj u prvom redu treba emancipiranu raspravu o njezinoj budućoj ulozi u društvu, osobito vjerodostojnu razgradnju nedvojbeno postojećih potencijala nasilja. Tako 'Milli Goerues' provodi promidžbu koja njemačku demokraciju jamačno ne drži spasonosnim ciljem. U drugom redu islamska žena na njemačkom tlu mora koristiti prava koja joj jamči njemački ustav. Zbog toga je i ponajprije zbog toga važna naša potpora.- U čemu vidite najveći izazov?
NJEMAČKA
WELT AM SONNTAG
17. XI. 2002.
List donosi razgovor s orijentalistom Hansom-Peterom Raddatzom o
opasnosti podčinjavanja demokracije pod islamom.
- Gdje vidite bitan problem islama?
= U islamu provođenje nasilja nije jednoznačno
institucionalizirano kao na Zapadu. Ako se kod nas djeluje u okviru
državnog monopola sile, to se događa u jasno definiranom pravnom
sustavu s odgovarajućim institucijama. U islamu se primjena sile
često vjerski legitimira i tako se zapravo najjačima otvara
politička moć.
- Što očekujete od muslimana u Njemačkoj?
= Islamska zajednica u Njemačkoj u prvom redu treba emancipiranu
raspravu o njezinoj budućoj ulozi u društvu, osobito vjerodostojnu
razgradnju nedvojbeno postojećih potencijala nasilja. Tako 'Milli
Goerues' provodi promidžbu koja njemačku demokraciju jamačno ne
drži spasonosnim ciljem. U drugom redu islamska žena na njemačkom
tlu mora koristiti prava koja joj jamči njemački ustav. Zbog toga je
i ponajprije zbog toga važna naša potpora.
- U čemu vidite najveći izazov?
= Kuran i tradicija proroka zapravo svakoj islamskoj zajednici
propisuju da dugoročno moraju i politički postati dominantne. Od
toga zahtjeva muslimani moraju odustati. Moraju se odreći da svoj
vjerski ukorijenjeni pravni sustav u sekularnoj državi u kojoj žive
kao manjina, čine politički dominantnim temeljem. Taj zahtjev
moramo uskratiti muslimanima - ili se moramo pomiriti s
posljedicama.
- A one bi bile?
= Ako islam ostane u svojem ustroju koji vjeru ne odvaja od državnog
prava vladanja, demokracija će se morati podčiniti, proces koji je
očit u našem sve više islamskom tumačenju vjerske slobode -
primjerice kod islamske pouke bez nadzora i rupca na radnom mjestu.
I u crkvama ima sve više Kurana u kojima među ostalim stoji:
'Pobijte ih, naime nevjernike, gdje god ih nađete.'
- Kažete da kršćansko-islamski dijalog ponajprije koristi
islamistima. Zašto?
= Jer islam idealizira kao snošljivog i odbija svaku naznaku na
stvarnost kao mišljenje o neprijateljskoj slici. Tako se stvarno
postojeći islam ne može prilagoditi. Tu se onda na islamskom tjednu
u Bremenu očitovanim islamistima potvrđuje da su knezovi mira. Ako
će se dijalog održati s ciljem paritetnog suživota, obje strane
moraju činiti ustupke.
- Gdje vidite budućnost islama?
= U historizaciji Kurana. To bi značilo da muslimani privatiziraju
svoju vjeru, što se u kršćanstvu dogodilo odavno. Tom
privatizacijom i džamija bi se odvojila od koncepta islamske
države. On bi još postojao, ali ne bi ga više mogli legitimirati
vjerski stručnjaci. Islamska bi se vjera povukla na duhovne aspekte
i odustala od zahtjeva za državnim i političkim vodstvom, uostalom
razvitak koji bi pozdravili i brojni muslimani.
Razgovor je vodila Miriam Hollstein.