BL-TR-FR-interview-Sekte/kultovi-Vjerske zajednice-Diplomacija-Vlada belgija-le soir 16.11.02. gallo: turska nije europa BELGIJALE SOIR16.XI.2002.'To bi značilo odustati od politički jake Europe'S Maxom Gallom, piscem, bivšim
europskim zastupnikom i francuskim ministrom razgovarao je Denis Ghesquiere: " - Izaziva li u vama otpor zamisao o ulasku Turske u Europsku uniju?= Da. Vrlo jasan otpor, koji sam uvijek osjećao. Svakako ne zbog muslimanskog obilježja Turske ili zbog nekog drugog razloga po kojemu bi Europa bila 'kršćanski klub'. Moji su glavni razlozi povijesni i zemljopisni. Turska nije Europa. Povijest je u tom smislu nedvosmislena. Dakako, imamo Bizant, u Carigradu pronalazimo muslimanske značajke. Premda je istina da Europa nije kršćanski klub, ona se često definira tako i to je dio njezine povijesti. Otomansko Carstvo ima drukčiju povijest.- Može li se ta povijesna zapreka premostiti?= Zalažem se za partnerstvo, za konfederaciju s Turskom, ali nikako za njezin prijam. Jer, primimo li ju, ne vidim razloga zašto bismo odbili zemlje Maghreba koje su snažno povezane s Europom. Također ne vidim zašto bismo odbili Bjelorusiju, Ukrajinu i Rusiju koje su, po mnogim značajkama, također europske. To bi značilo zauvijek se
BELGIJA
LE SOIR
16.XI.2002.
'To bi značilo odustati od politički jake Europe'
S Maxom Gallom, piscem, bivšim europskim zastupnikom i francuskim
ministrom razgovarao je Denis Ghesquiere: " - Izaziva li u vama
otpor zamisao o ulasku Turske u Europsku uniju?
= Da. Vrlo jasan otpor, koji sam uvijek osjećao. Svakako ne zbog
muslimanskog obilježja Turske ili zbog nekog drugog razloga po
kojemu bi Europa bila 'kršćanski klub'. Moji su glavni razlozi
povijesni i zemljopisni. Turska nije Europa. Povijest je u tom
smislu nedvosmislena. Dakako, imamo Bizant, u Carigradu
pronalazimo muslimanske značajke. Premda je istina da Europa nije
kršćanski klub, ona se često definira tako i to je dio njezine
povijesti. Otomansko Carstvo ima drukčiju povijest.
- Može li se ta povijesna zapreka premostiti?
= Zalažem se za partnerstvo, za konfederaciju s Turskom, ali nikako
za njezin prijam. Jer, primimo li ju, ne vidim razloga zašto bismo
odbili zemlje Maghreba koje su snažno povezane s Europom. Također
ne vidim zašto bismo odbili Bjelorusiju, Ukrajinu i Rusiju koje su,
po mnogim značajkama, također europske. To bi značilo zauvijek se
odreći politički snažne Europe. To znači shvaćati Europu kao običan
gospodarski savez zemalja sa slobodnim protokom ljudi i dobara -
što bi već bio problem! No zamisao najodlučnijih europeista o
snažnoj Europi, tj. o državi koja bi imala vanjsku politiku i
obranu, što ukratko zahtijeva velika politička usklađivanja, pada
u vodu ako Turska postane članica.
- Kako tumačite nastojanje Sjedinjenih Država na prijamu Turske?
= Povijesna je činjenica da je Turska u doba Hladnog rata imala
važnu ulogu u sustavu NATO-a, pa tako i SAD-a; bila je strateška
platforma koja je kočila možebitno širenje SSSR-a na jug i bila je
nosač zrakoplova za američke zračne flote. Kao što kažu neki
europski komentatori, za nedefinirano širenje Europe zalažu se
protivnici političke i snažne Europe. U takvim okolnostima ne
možemo zamisliti neobičniju vanjsku politiku, s tako različitim
zemjopisnim stajalištima, kao što bi bilo stajalište Turske,
Belgije, Francuske, Španjolske itd. To je već gotovo nemoguće s
dvadeset pet članova. To više s Turskom. Ne možemo odbaciti tu
makjavelističku postavku prema kojoj nam se na vrat želi natovariti
što veći broj država kako bi se oslabila politička Europa.
- Što da mislimo o iznenadnoj iskrenosti nekih europskih čelnika
koji se protive prijamu Turske?
= Giscard d'Estaing (predsjednik Konventa za budućnost Europe,
op.ur.) uvijek se više ili manje jasno protivio. Ipak, više
začuđuju izjave Huberta Vedrinea (bivši francuski ministar
vanjskih poslova koji kaže da je ulazak Turske u Uniju smiješan kao
što bi bio ulazak Francuske u Organizaciju afričkog jedinstva,
op.ur.)...
- Pače i zaprepašćuju?
= Zaprepašćuju jer dolaze nakon zaglušne šutnje, njegove i mnogih
drugih. Mislim da se ta šutnja može protumačiti nekom vrstom
strašljivosti pred upornošću i lobiranjem SAD-a. Možda i
strašljivosti zbog jedne druge prijetnje. Turski je uvodničar u
biti napisao: 'Odbijete li Tursku, imat ćete što vidjeti, reakciju
vaših muslimana koji žive u europskim zemljama'. Mislim da je
neprihvatljiv takav postupak koji sliči na ucjenjivanje. Neki
komentatori, napose francuski, očituju sličan strah i pozivaju na
oprez. To bi značilo biti strašljiv. Moramo se odlučiti: ili
mislimo da je to dobro za Europu, pa kažemo dobro. Ili zaključujemo
da je to loše za Europu i kažemo ne. To je učinio Giscard d'Estaing.
(...)
- Dakle, vaša protimba primanju Turske temelji se na nedavnim
izborima i na usponu islamističke stranke?
= Svakako, islamizam je činjenica u muslimanskom svijetu: u Alžiru,
Maroku, Pakistanu i, među ostalim, u Turskoj, kao što vidimo.
Izbori pokazuju koliki su razmjeri tog pokreta. Mislim da bi mudro
bilo ne zatvoriti se iza željeznog zastora, već reći da nam treba
vremena za uspostavu partnerstva. Pristaše konfederalne Europe
pravi su realisti koji žele izgraditi Europu. Samo postupno, kada
vidimo što se događa sa čvrstim savezom, možemo postupno izgraditi
političku Europu. A ne neočekivanim proglašenjem ulaska Turske
koja će za deset godina biti najmnogoljudnija, najmlađa i vojno
najmoćnija zemlja u Uniji i k tome još i islamistička!
- Poznato je da se trenutno zanimate za kršćanstvo. Utječe li to na
vaše stajalište?
= Mislim da ne. Tvrdim da ne treba nikog odbaciti zbog vjere. No
kažem isto tako da je kršćanska dimenzija sastavnica europske
povijesti. Kao i svjetovnost: antiklerikalizam i borba za
svjetovnost javljaju se u doba kada je Crkva bila jaka; međutim, u
većini zemalja uvedena je kohabitacija, u različitim oblicima,
između političke države i priznanje vjerske činjenice. To je
temeljna značajka europskog života. Europu shvaćam na sljedeći
način: zagovaram nacionalni suverenitet unutar europskog sustava,
gdje prijenos suvereniteta vodi k očitovanju političke,
organizirane, snažne Europe koja ima obranu i vanjsku politiku.
Mislim da se to ne može postići bez većeg usklađivanja između
članova te zajednice koje je ukorijenjeno u povijesti. Kako
zemljopisno i povijesno, tako i politički Turska ne ispunjave te
uvjete."