US-IQ-nafta-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Tržište/cijene-Organizacije/savezi-Ratovi WT 10. XI. Rješavanje sukoba oko iračke nafte SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES10. XI. 2002.Rješavanje sukoba oko iračke nafte"Od 'energetskog
summita' u Houstonu do Ujedinjenih naroda u New Yorku, Rusi traže jamstva da im, nakon promjene režima u Iraku, naftne koncesije koje im je dao Sadam Husein neće biti oduzete. Britanski premijer, Tony Blair, uvjeravao je ruskog predsjednika, Vladimira Putina, tijekom Blairovog posjeta Moskvi, kako će naftni interesi Rusije u Iraku nakon sankcija biti poštivani. Pretpostavlja se i to da su barem dvije ili tri članice Vijeća sigurnosti potencijalni proizvođači iračke nafte, kada budu uklonjene sankcije. Bi li udjele Rusije, Francuske i Kine u iračkoj nafti za Sadamovog režima trebalo priznati i nakon što on i njegova vlada budu uklonjeni s vlasti? Postoji li presedan koji podupire uporabu nafte i zemnog plina kao oružja u međunarodnoj politici i diplomaciji, što Bagdad trenutno čini, kako bi se članovi međunarodne zajednice odvratili od obveza prema UN-u, i usmjerili prema vlastitom uskom, gospodarskom interesu? Prva crta obrane Iraka jesu njegove naftne koncesije Rusiji,
i-Ratovi
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
10. XI. 2002.
Rješavanje sukoba oko iračke nafte
"Od 'energetskog summita' u Houstonu do Ujedinjenih naroda u New
Yorku, Rusi traže jamstva da im, nakon promjene režima u Iraku,
naftne koncesije koje im je dao Sadam Husein neće biti oduzete.
Britanski premijer, Tony Blair, uvjeravao je ruskog predsjednika,
Vladimira Putina, tijekom Blairovog posjeta Moskvi, kako će naftni
interesi Rusije u Iraku nakon sankcija biti poštivani.
Pretpostavlja se i to da su barem dvije ili tri članice Vijeća
sigurnosti potencijalni proizvođači iračke nafte, kada budu
uklonjene sankcije.
Bi li udjele Rusije, Francuske i Kine u iračkoj nafti za Sadamovog
režima trebalo priznati i nakon što on i njegova vlada budu
uklonjeni s vlasti? Postoji li presedan koji podupire uporabu nafte
i zemnog plina kao oružja u međunarodnoj politici i diplomaciji,
što Bagdad trenutno čini, kako bi se članovi međunarodne zajednice
odvratili od obveza prema UN-u, i usmjerili prema vlastitom uskom,
gospodarskom interesu?
Prva crta obrane Iraka jesu njegove naftne koncesije Rusiji,
Francuskoj i, moguće, Kini.
Ruska tvrtka, Lukoil, ima koncesiju da utroši 4 milijarde dolara
kako bi razvila 'super' naftno polje u južnom Iraku, sa zalihama od
oko 15 milijardi barela, što je jednako zalihama u Sjevernom moru.
Najvažnije je da je cijena vađenja nafte iz jedne bušotine prema tim
koncesijama manja od 5 posto troškova za vađenje nafte iz bušotina
na Sahalinu, ruskom naftnom projektu u Pacifičkom oceanu. Ruske
naftne tvrtke rade na već iscrpljenim ruskim naftnim poljima po to
višoj cijeni što je proizvodnja manja. Strategija Lukoila jest
kontrolirati jeftine naftne zalihe izvan državnih granica.
Strategija Sadama Huseina jest davati Lukoilu i drugim tvrtkama
pristup iračkoj nafti sve dok oni predstavljaju inozemne interese
koji pozivaju na okončavanje sankcija i koje režimu osiguravaju
stabilnost, sprječavajući promjenu.
Nije tajna da Irak za Rusiju predstavlja stratešku i poslovnu
priliku. No iračko korištenje nafte s utjecajem na Moskvu i, u
manjoj mjeri, Pariz u Ujedinjenim narodima otvara put drugom
pristupu promjeni režima i/ili uklanjanju sankcija. Politička
promjena režima ili uklanjanje sankcija u Iraku trebaju
uključivati i promjenu u Sadamovom naftnom režimu.
Kršenje UN-ovih sankcija protiv međunarodnog sudjelovanja u
razvoju iračke naftne industrije ne bi trebalo nagraditi.
Protokoli i sporazumi koje je Bagdad potpisao s Rusijom, Francuskom
i drugima Sadama su uvjerili kako je neranjiv.
Bez obzira na rezultat rasprave o UN-ovim rezolucijama i ispite
iračke suradnje s inspektorima, koji će uslijediti, nafta će ostati
izvor nesporazuma između članova Vijeća sigurnosti. A Sadam Husein
to će zlorabiti.
Bbilateralni sporazumi ili odobrenje koncesija Sadamovog režima
mogu se izbjeći: vrijeme je da se razmisli o sudjelovanju
međunarodne zajednice u proizvodnji iračke nafte.
Međunarodni naftni konzorcij u Iraku mogao bi odvojiti svoje naftne
prihode od vojne aktivnosti i programa za proizvodnju oružja
masovnog uništenja. Postojeće prihode od krijumčarene nafte
trebalo bi označiti kao prihode od sporne nafte isto kao što su neki
afrički dijamanti sada identificirani i ograničeni. Osim toga,
naftne koncesije koje je zajamčio Sadam trebalo bi smatrati
koncesijama za spornu naftu jer su utvrđene kao budući izvori
naftnih prihoda za vojne ili oružane svrhe.
Konačno, prihode od krijumčarenja sporne nafte (procjenjuje se da
je 2000. godine na taj način utrženo 3 milijarde dolara) Sadamu i
njegovom vojnom i istraživačkom stroju, unatoč tvrdnjama o tome
kako su sankcije 'obuzdale' krijumčarenje, trebalo bi ukloniti.
Oni su, naime, potencijalni budući izvor korupcije i financiranja
potencijalne oporbe, koju bi činili Sadamovi pristaše nakon
promjene režima.
Sudjelovanje međunarodne zajednice u iračkoj nafti zamijenilo bi
koncesije iz Sadamove ere. Ruski Lukoil, kineski Petrochina i
francuski Total-Fina-Elf, imali bi dio dioničkog kapitala koji ne
donosi fiksnu kamatnu stopu, zajedno s američkim, britanskim,
japanskim i norveškim naftnim tvrtkama, u istraživanju, razvoju i
proizvodnji nove nafte u Iraku. Restrukturirana iračka naftna
tvrtka također bi sudjelovala kao entitet u kojem bi nova iračka
vlada imala udio, slično kao što ruska vlada ima u Lukoilu (15
posto).
Arhitektura sudjelovanja međunarodne zajednice mogla bi
nalikovati Sporazumu crvene linije IPC-a (iračka naftna tvrtka) u
razdoblju prije Drugog svjetskog rata. Međunarodni konzorcij (IPC)
utvrđen je 1928. kako bi upravljao sudjelovanjem u razvoju iračke
nafte.
Konzorcijem je u to vrijeme dominirala Velika Britanija, koja je
mogla odlučiti da naftne kompanije i drugih zemalja mogu dobiti
pristup istraživanju nafte u Iraku. U svom postkolonijalnom
obliku, prilagodba promjeni naftnog režima u Iraku prema Sporazumu
crvene crte uključivala bi samo novo istraživanje i proizvodnju.
Spriječio bi suparništvo stranih naftnih tvrtki (i vlada njihovih
zemalja) zbog Sadamovih koncesija, pa ne bi bilo svađa za iračke
naftne koncesije koje bi mogle destabilizirati novu iračku vladu.
Naftne tvrtke unutar konzorcija plaćale bi poreze na prihode od
nafte novoj iračkoj vladi. Isplata poreza spriječila bi
korumpirane koncesijske sporazume.
Takav međunarodni konzorcij onima koji sada imaju koncesije na
spornu naftu nudi neometani pristup novoj iračkoj nafti, za razliku
od koncesija koje se zasnivaju na interesnim sferama. Ovo ne samo da
bi uklonilo naftu kao uzrok napetosti na razini Vijeća sigurnosti i
bilateralno, između Washingtona i Moskve i Washingtona i Pariza,
nego bi unaprijedilo i demilitarizaciju naftnih prihoda u Iraku",
piše Daniel I. Fine, sa "Massachusetts Institute of Technology".