US-HR-SI-MK-balkan-Vlada-Organizacije/savezi-Politika RFE 27. X. crna rupa ili dio europe? RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE27. X. 2002. Zapadni Balkan: crna rupa ili dio Europe?S ekonomistom i rektorom Ljubljanskog sveučilišta Jožeom
Mencingerom i znanstvenikom u Bečkom institutu za međunarodne ekonomske studije Vladimirom Gligorovim razgovarao Omer Karabeg o prilikama da zemlje s područja bivše Jugoslavije jednog dana postanu integralni dio europskog gospodarstva? - Gospodine Gligorov jesu li, prema vašem mišljenju, gospodarstva zemalja s područja bivše Jugoslavije stvorila minimalne uvjete za povezivanje s europskim gospodarskim tijekovima? Tu naravno izuzimam Sloveniju koja je na putu da u bliskoj budućnosti postane član Europske unije.GLIGOROV: U određenom smislu sva su ta gospodarstva poprilično integrirana s gospodarstvima Europe. Europska unija je manje-više glavni trgovački partner na ovaj ili onaj način svih tih zemalja i njihov glavni financijaš. Glavni problem je naravno razlika u razvijenosti kako između pojedinih zemalja tog područja, tako i između cijele te regije i Europe.MENCINGER: Ja vidim teškoću na drugoj strani, jer koliko znam Europska unija nema se namjeru širiti u bliskoj budućnosti. Nije
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
27. X. 2002.
Zapadni Balkan: crna rupa ili dio Europe?
S ekonomistom i rektorom Ljubljanskog sveučilišta Jožeom
Mencingerom i znanstvenikom u Bečkom institutu za međunarodne
ekonomske studije Vladimirom Gligorovim razgovarao Omer Karabeg o
prilikama da zemlje s područja bivše Jugoslavije jednog dana
postanu integralni dio europskog gospodarstva?
- Gospodine Gligorov jesu li, prema vašem mišljenju, gospodarstva
zemalja s područja bivše Jugoslavije stvorila minimalne uvjete za
povezivanje s europskim gospodarskim tijekovima? Tu naravno
izuzimam Sloveniju koja je na putu da u bliskoj budućnosti postane
član Europske unije.
GLIGOROV: U određenom smislu sva su ta gospodarstva poprilično
integrirana s gospodarstvima Europe. Europska unija je manje-više
glavni trgovački partner na ovaj ili onaj način svih tih zemalja i
njihov glavni financijaš. Glavni problem je naravno razlika u
razvijenosti kako između pojedinih zemalja tog područja, tako i
između cijele te regije i Europe.
MENCINGER: Ja vidim teškoću na drugoj strani, jer koliko znam
Europska unija nema se namjeru širiti u bliskoj budućnosti. Nije
teškoća u tome jesu li te zemlje spremne ispuniti uvjete za ulazak u
Europsku uniju, već je li unija spremna širiti se. Sloveniji je bilo
relativno lako ispuniti te uvjete i tu nije bilo nikakvog
pogađanja. Bruxelles je slao papire, a mi smo ih potpisivali.
Pokazalo se međutim da ćemo, kad uđemo u Europsku uniju, mi biti oni
koji plaćaju, a ne oni koji dobivaju. Kod nas su ta očekivanja dugo
vremena bila sasvim drukčija. Naši političari i predstavnici
Europske unije stalno su pričali lijepe priče, ali se na kraju
ispostavilo da je ipak riječ o trgovini u kojoj se vodi računa o
svakom euru. Europska unija nam čak postavlja i neke uvjete koji su,
po mom mišljenju, sasvim neprihvatljivi, ali mi nemamo drugu
mogućnost nego da ih prihvatimo. Uzmi ili ostavi - to je osnovno
pravilo u odnosima s Europskom unijom.
- Kako Vi, gospodine Mencinger, iz slovenskog kuta vidite stanje
gospodarstva zemalja sa područja bivše Jugoslavije?
MENCINGER: Stanje je, po mom mišljenju, relativno loše. U najboljem
položaju je hrvatsko gospodarstvo koje je potencijalno dosta jako.
Ja bih čak tvrdio da je potencijalno jača od slovenske, ali se u
Hrvatskoj stalno vodi pogrešna gospodarska politika. Bosna je vrlo
ovisna o stranoj pomoći, tako da je tamo vrlo niska gospodarska
aktivnost. Manje poznajem srpsku i makedonsku privredu, ali mislim
da ni tu stanje nije mnogo bolje.
GLIGOROV: Nema nikakve sumnje da hrvatsko gospodarstvo ima znatne
potencijale, uostalom hrvatski nacionalni dohodak je 10 tisuća
eura po stanovniku, ali tamo se, na žalost, vodi pogrešna
gospodarska politika i ja ne vidim načina da se u neko bliže vrijeme
Hrvatska iz toga izvuče. U Srbiji je stanje izuzetno složeno, da ne
kažem teško, s obzirom na to da ta zemlja izlazi iz razdoblja
destrukcije, ratnog stanja i izolacije. To stanje se ne može
promijeniti za godinu, dvije ili tri, bez obzira što neki ljudi u
Beogradu očekuju da se dogodi čudo. Srbija mora promijeniti
strukturu gospodarstva, to je zemlja koja jako malo izvozi, mora se
naviknuti na tržišne uvjete i na konkurenciju. Kada je riječ o
Makedoniji, to je zemlja koja je već više od deset godina izložena
što vanjskim, što unutarnjim šokovima. Pravo je čudo da je uopće
opstala s obzirom na vrlo lošu vlast koju je imala, posebno u zadnje
četiri godine, i na ne naročito prijateljsko okružje sa sjevera i
juga. Makedonija nije dobila ni neku veliku pomoć ni od Europske
unije, a niti od Sjedinjenih Američkih Država. Stanje u Makedoniji
je izuzetno teško s obzirom na ogromnu nezaposlenost koja dostiže
broj od 30 posto. Uz to, naravno, ide siromaštvo, bijeda i sve
ostalo. Bosna je slučaj za sebe. Sve što tamo postoji je vrlo loše
privremeno stanje koje ne daje mogućnost da se misli dugoročnije.
Nema poduzetništva, sklonosti da se nešto započne. I zato ljudi
odlaze iz te zemlje, a oni koji ostaju žive od trgovine, pomoći
rodbine iz inozemstva ili od neke državne sinekure.
- Je li duboka povezanost gospodarstva i kriminala u zemljama na
području bivše Jugoslavije ono što ta gospodarstva trajno udaljava
od Europe?
MENCINGER: Ja ne mislim da je to veliki problem. Kriminala ima i u
drugim zemljama, samo u nekim drugim oblicima. Kriminala ima u
američkom gospodarstvu, pogledajte samo što se događa s raznim
Enronima.
GLIGOROV: Tu postoje dva aspekta. Jedan je pravi kriminal, to je
trgovina drogom, oružjem i ljudima. Za njega je karakterističan
mafijaški tip organiziranja - tjelohranitelji, nasilje i sve što uz
to ide. Drugi problem, koji naravno nije samo posebnost Balkana, je
sprega vlasti i kriminala. Kad neko tko je na sumnjiv način stekao
novac kupi političare ili cijelu vladu, to se na vrlo loš način
odražava na gospodarstvo. Takva osoba nema samo monopol na
gospodarsku aktivnost, nego bitno utječe i na zakonsku regulativu i
to je veoma ozbiljan problem na tom području. Po mom mišljenju, to
je bio glavni uzrok krize u Makedoniji. Kad to kažem mislim na
korupciju i borbu, čak i uz pomoć oružja, za komadić u korumpiranoj
vlasti. Sa sličnim problemima se sada sučeljava i Srbija.
- Nova gospodarska elita koja sada drži najveći dio kapitala na
području bivše Jugoslavije uglavnom se obogatila ratnim
profiterstvom i sumnjivim poslovima. Mogu li ljudi kojima su Tuđman
i Milošević omogućili stjecanje enormnog bogatstva, a koje je nova
vlast u Srbiji i Hrvatskoj prihvatila, biti nositelji gospodarskog
napretka?
MENCINGER: Ja mislim da ne mogu, ali pitanje je da li se tu možda
pretjeruje. Govori se o milijardama dolara, čini se da ljudi ne
razlikuju milijune i milijarde. Tih priča ima i u Sloveniji, a ja
mislim da je u tome bilo malo kriminala. Ljudi su se obogatili ne uz
pomoć kriminala, nego zbog toga što je došlo do promjene sustava pa
je nastao pravni vakuum koji su pojedinci iskoristili za
bogaćenje.
GLIGOROV: Nakon završetka ratova uvijek se javljaju ljudi koji su
se obogatili trgovinom oružjem ili na neki drugi sličan način.
Postavlja se pitanje mogu li oni postati normalni poduzetnici. Da
li netko tko je, na primjer, trgovao oružjem s Irakom može sada
proizvoditi, recimo, jogurt. Ja u to sumnjam, iako ništa nije
nemoguće. Drugo, kada je riječ o ljudima koji su se obogatili u
procesu privatizacije, što je slučaj u Hrvatskoj, a djelimice se
sada to događa i u Srbiji, tu postoji sljedeći problem. Ako netko
dobije nešto za nikakve novce zahvaljujući svojim političkim
vezama, onda se postavlja pitanje hoće li on znati na pravi način
time upravljati, jer on i nema predstavu o pravoj vrijednosti onoga
do čega je na tako lagan način došao. Hrvatski slučaj pokazuje da je
popriličan broj ljudi koji su na jeftin način stekli značajna dobra
ta dobra kasnije doveli do bankrota.
RFE: Kakav je bio učinak donacija koje je nakon završetka rata u
Bosni i Hercegovini te nakon pada Miloševića i Tuđmana Zapad
izdašno dijelio zemljama na području bivše Jugoslavije? Ima onih
koji misle da su to uludo bačeni novci, jer su ih vladajuće vrhuške
iskoristile za odlaganje reformi.
MENCINGER: Ja o tim donacijama nemam najbolje mišljenje. Tu treba
biti jako sumnjiv. Obično se dogodi da se 90 posto pomoći potroši na
plaće nekih stranih straučnjaka. Inače, po mom mišljenju, najgore
što se može dogoditi jednoj zemlji jest da dobiva donacije. Ne želim
reći da Bosna nije trebala dobiti donacije, ali ja nikad ne bih
poželio da ih Slovenija dobije. Jer to uništava inicijativu, ljudi
se na to naviknu.
GLIGOROV: Neke koristi od donacija je ipak bilo, prije svega kad je
riječ o popravcima i izgradnji mostova, putova, stanova i slično.
Nakon ratova, kao i nakon zemljotresa, pomoć je nužna. Ali kad je
riječ o gospodarstvu i budžetima, za svaku zemlju je bolje da ne
bude u položaju da prima donacije, jer to uništava inicijativu.
Zemlje koje su dio budžeta financirale iz donacija, kao Bosna i
Hercegovina, Crna Gora i Srbija, naći će se u užasnoj situaciji kada
financijska pomoć iz inozemstva prestane. One će teško naći novac
za popunjavanje tih rupa u budžetu, a budžetski korisnici su
navikli da redovno primaju novce. I onda nastaju socijalni i
politički problemi.
- Vidite li na području bivše Jugoslavije neku vladu ili nekog
čelnika koji su se istinski odlučili za reforme, kojima priča o
reformama nije samo demagogija?
MENCINGER: Ja ne poznajem mnogo novih čelnika, ali pretpostavljam
da većina vjeruje u tržište. Vjerujem, recimo, da je nova politička
garnitura u Srbiji, neki od tih ljudi su i moji poznanici iz ranijih
godina, tržišno orijentirana. Samo možda neki imaju iluziju da se
gospodarske promjene mogu brzo uraditi. Lako je napraviti
političke promjene, a vrlo teško gospodarske. To traje
desetljećima.
GLIGOROV: Ja mislim da na području bivše Jugoslavije ima dosta
ljudi koji žele reforme. Na kraju krajeva, svako tko danas dođe na
vlast u tim zemljama ima i osobni interes da se pokaže kao
reformator, jer je to nešto što se nagrađuje u inozemstvu.
Uostalom, današnji čelnici nemaju ni mnogo izbora, s obzirom na
uvjete koje im postavlja strani čimbenik. Problem je u nečemu
drugom, u tome da li čelnici imaju mandat od građana za provođenje
reformi. Ja mislim da oni u velikoj mjeri nemaju taj mandat. Uzmite,
recimo, Bosnu i Hercegovinu, teško je reći da tu bilo tko ima neki
mandat za bilo što. U Srbiji, opet, imate reformski orijentiranu
vladu koju podupire negdje oko 15 posto birača. U okviru bivše
vlasti u Makedoniji postojala je skupina ljudi koji su se odlučili
za reforme, iako je sama vlada u cjelini bila uglavnom
zainteresirana za korupciju, a ne za reforme, ali su i oni vrlo brzo
postali žrtve korupcionaša. U Crnoj Gori je do jučer postojala
takva podijeljenost da vlast nije mogla, čak i da je htjela, bog zna
što učiniti. Znači nije problem u reformatorima, njih sada na tom
prostoru ima više nego gljiva nakon kiše, nego u tome što oni nemaju
mandat.
- Koliko će sadašnje jačanje nacionalističke desnice u Hrvatskoj,
Srbiji i Bosni i Hercegovini uticati na približavanje tih zemalja
Europi?
MENCINGER: Mislim da je glavni problem u tome što Europska unija
nema nikakve želje da se širi, nego čak teži ka zatvaranju i
učvršćivanju schengenske granice. Nakon ulaska Slovenije u
Europsku uniju između nas i Hrvatske postojat će schengenska
granica, što za nas znači velike troškove, dvije tisuće novih
policajaca i tako dalje. Mislim da je takva politika Europske unije
vrlo pogrešna jer ljudi žele otvorene granice. Mene brine što se
stvaraju dvije Europe, jedna bogata, a druga siromašna. Inače, ne
mislim da sadašnje jačanje nacionalizma predstavlja neki veliki
problem. To će trajati neko vrijeme, pa će taj val opet oslabiti.
GLIGOROV: Ja mislim da se jačanje nacionalizma može negativno
odraziti na odnose zemalja s područja bivše Jugoslavije s Europskom
unijom. Vidljiv je snažan populistički i nacionalistički pritisak
da se ne surađuje s haaškim sudom, a ta suradnja je jedan od uvjeta
za normalne odnose sa Europskom unijom. Naravno, mislim da će na
duži rok nacionalizam biti prevladan i to u onoj mjeri u kojoj se
odluke budu donosile na izborima, a ne u šumama, jer su i
nacionalizam i populizam, na kraju krajeva, bezizgledni i
besperspektivni. Problem je, čini mi se, druge prirode. Porast
nacionalizma je u suštini izraz potrebe jednog dijela javnosti da
se ne sučeli s onime što je učinjeno u posljednjih deset godina, da
se izbjegne objektivan sud svačijeg ponašanja i svačijeg
djelovanja, posebice kada je riječ o zločinima. Na prostoru bivše
Jugoslavije još uvijek su na slobodi, pa i na vlasti, ljudi koji su
unesrećili na tisuće obitelji. Zbog toga je porast nacionalizma
više bitan kao simptom stanja političkog zdravlja nacija na
području bivše Jugoslavije, nego kao čimbenik koji će utjecati na
udaljavanje od integracije s Europom, što je i inače još uvijek
dosta daleko.
- I na kraju, mislite li da će područje bivše Jugoslavije jednog
dana postati integralni dio gospodarstva Europske unije ili će
ostati crna rupa u kojoj će dominirati bijeda i siromaštvo?
MENCINGER: Nadajmo se da će jednog dana postati dio europskog
gospodarstva. Kada će doći taj dan, ne zna se, ali nadam se da to
područje neće ostati crna rupa. Uostalom, pitanje je koliko će
trajati Europska unija. Ni ona nije nešto što je vječno.
GLIGOROV: Ukoliko bi se na Balkanu počelo živjeti normalno, ukoliko
bi prestali animoziteti i mržnje, mislim da bi ta regija, a posebno
područje bivše Jugoslavije, relativno brzo mogla doživjeti
prilično visoki rast. Ne vidim apsolutno nikakvog razloga zbog
kojeg to ne bi bilo moguće. Naravno, ako se nastavi s animozitetima,
onda ovo sadašnje stanje može potrajati i čitavu jednu generaciju.
(RFE)