DE-E-HR-BA-balkan-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Masovni prosvjedi nj 22. X. FR: pogrešna strategija na balkanu? NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU22. X. 2002.Misija na Balkanu"Od raspada multinacionalne jugoslavenske države prošlo
je više od deset godina. Četiri rata, brutalna protjerivanja, masovna ubojstva i etnička mržnja obilježili su devedesetih godina sliku te regije, zasjenjujući sve do danas težak proces formiranja identiteta novonastalih država. Za vrijeme balkanskih ratova pozornost Zapada bila je još zajamčena. No, otkada je u prvi plan izbila međunarodna borba protiv terorizma, katkad se čini da je Balkan zaboravljen a financijska je potpora osjetno smanjena.Pritom valja napomenuti da je toj regiji potrebna dugoročna pozornost - i to u prvom redu Europljana. Zacijelo je u njihovom interesu da na jugoistoku kontinenta zavlada mir ali i da budu pronađena stabilna politička rješenja za zajedničku budućnost. Ova je jesen - obilježena izborima u Makedoniji, Bosni, Srbiji i Crnoj Gori - iznova pokazala da je stanje u tim državama vrlo labilno.Dosada je Europska unija igrala na kartu odgode rješenja za Kosovo. Pritom valja napomenuti da je neriješeni status jugoslavenske pokrajine pod upravom UN trajni izvor nestabilnosti za regiju. Već
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
22. X. 2002.
Misija na Balkanu
"Od raspada multinacionalne jugoslavenske države prošlo je više od
deset godina. Četiri rata, brutalna protjerivanja, masovna
ubojstva i etnička mržnja obilježili su devedesetih godina sliku te
regije, zasjenjujući sve do danas težak proces formiranja
identiteta novonastalih država. Za vrijeme balkanskih ratova
pozornost Zapada bila je još zajamčena. No, otkada je u prvi plan
izbila međunarodna borba protiv terorizma, katkad se čini da je
Balkan zaboravljen a financijska je potpora osjetno smanjena.
Pritom valja napomenuti da je toj regiji potrebna dugoročna
pozornost - i to u prvom redu Europljana. Zacijelo je u njihovom
interesu da na jugoistoku kontinenta zavlada mir ali i da budu
pronađena stabilna politička rješenja za zajedničku budućnost. Ova
je jesen - obilježena izborima u Makedoniji, Bosni, Srbiji i Crnoj
Gori - iznova pokazala da je stanje u tim državama vrlo labilno.
Dosada je Europska unija igrala na kartu odgode rješenja za Kosovo.
Pritom valja napomenuti da je neriješeni status jugoslavenske
pokrajine pod upravom UN trajni izvor nestabilnosti za regiju. Već
se sada nazire da usprkos angažmanu upravitelja UN Michaela
Steinera eskalacija sukoba s radikalnim albanskim snagama tek
predstoji. Manje čarke između policije UN i militantnih Albanaca
tek su vjesnici tog procesa.
Umjesto da napokon pokopa krnju Jugoslaviju koja faktički ne
postoji već godinama, Bruxelles grčevito ustraje na viziji da će se
udruživanjem Srbije i Crne Gore u novu konfederaciju otvoriti jedno
mjesto u toj tvorevini i za Kosovo. Ono što u fazi projektiranja za
uredskim stolom i prezentacije u izvedbi rječitih bruxelleskih
birokrata zvuči možda kao koncept za budućnost uopće ne uvažava
činjenice na Balkanu već čak stvara i nove probleme.
Tako je povjerenik EU Javier Solana pridonio stjerivanju vlada
Srbije i Crne Gore u političku slijepu ulicu. Umjesto da ubrzaju
nužne reforme, vodstva dvije republike troše radnu snagu i vrijeme
na proces nastajanja imaginarne nove konfederacije. Pri tome
Srbija želi ponovno uspostaviti kontrolu nad manjim bratom dok Crna
Gora teži tek jako labavoj vezi. Crnogorski birači upravo su
potvrdili politiku svog predsjednika Mile Đukanovića, koji,
doduše, pod europskim pritiskom sudjeluje u konfederaciji ali za
tri godine namjerava raspisati referendum o nezavisnosti Crne
Gore. U Srbiji se danas osjećaju negativne posljedice činjenice da
Europa od velike naklonosti prema nekadašnjoj oporbi gotovo ne
uočava njezine nedostatke. Proces privatizacije zapeo je, nije
pokrenuta ni reforma pravosuđa ni reforma policije a državne se
institucije raspadaju. Nakon samo dvije godine nova je politika
Beograda već proigrala povjerenje kod većine stanovništva kao što
je pokazao slab odaziv na predsjedničkim izborima.
U Makedoniji je EU povlačila daleko mudrije poteze. No, mirna
promjena vlasti na izborima održanim sredinom listopada ne bi
trebala navesti na pogrešan zaključak da novoj vladi više nije
potrebna potpora. Spekulacije da je stanje u Makedoniji dovoljno
stabilno da omogući povlačenje oružanih postrojbi puke su iluzije.
U kontekstu nastavljenih etničkih napetosti povlačenje postrojbi
predstavljalo bi pogrešan signal radikalnim snagama u toj zemlji.
Nazočnost međunarodnih postrojbi nužna je i dalje i u Bosni i
Hercegovini. Činjenica da su Muslimani, Hrvati i Srbi uz
zastrašujuće slab odaziv upravo ponovno omogućili pobjedu
nacionalista nalikovala je opomeni da valja preispitati cjelokupnu
političku strategiju. Nakon povlačenja misije UN-a, EU se suočava s
povećanom odgovornošću za ratom razorenu Bosnu.
Uz povoljan razvoj događaja u Sloveniji činilo se da i Hrvatska
spada među uzdanice. No, spor oko ratnog zločinca optuženog u Den
Haagu i nekadašnjeg načelnika glavnog stožera Janka Bobetka
pokazuje i u slučaju Hrvatske da je pokost prividne stabilnosti
vrlo tanka. Strahujući od gubitka vladajuće većine, premijer Ivica
Račan odlučio se za politiku sukoba s UN-ovim sudom te se opire
Bobetkovu izručenju. Otkada je Velika Britanija prošlog tjedna
suspendirala ratifikaciju sporazuma o stabilizaciji i
pridruživanju Hrvatske u EU, uznapredovalo približavanje te
jadranske zemlje europskoj zajednici nalazi se pod znakom
pitanja.
Pritom valja napomenuti da je želja za uključenjem u Europu možda
jedina dodirna točka zemalja u regiji. Za sve je vlade obećanje o
integraciji u EU jedina perspektiva koju mogu ponuditi svojim
biračima u razdoblju bolnih reformi u gospodarstvu i teškog procesa
transformacije. Ta činjenica obvezuje Bruxelles na trajni snažni
angažman ali mu istodobno nameće i zadaću pravodobnog informiranja
ljudi unutar EU da će nakon 2004. g. i kandidati iz jugoistočne
Europe stajati u redu za sljedeće cikluse širenja EU na istok",
napominje na kraju komentara Gemma Poerzgen.