E-EU-SUMMIT-Politika BRUXELLES:SUMMIT EU POČINJE, ALI NIJE SIGURNO KAD ĆE ZAVRŠITI Piše: Damir MuštovićBRUXELLES, 24. listopada (Hina) - Izvanredni sastanak Europskog vijeća počet će u četvrtak odvojenim radnim večerama predsjednika
šefova i vlada, odnosno ministara vanjskih poslova zemalja članica EU.
Piše: Damir Muštović
BRUXELLES, 24. listopada (Hina) - Izvanredni sastanak Europskog
vijeća počet će u četvrtak odvojenim radnim večerama predsjednika
šefova i vlada, odnosno ministara vanjskih poslova zemalja članica
EU.#L#
Na tim radnim večerama i sad već općepoznatim "razgovorima uz
kamin" politički čelnici europske petnaestorice trebali bi načelno
dogovoriti stajališta oko dva problema kojima će se summit baviti -
proširenjem Unije i Kalinjingradom - kako bi ih u petak na dvjema
radnim sjednicama mogli samo potvrditi i s jedinstvenim
stajalištem izaći na završnu konferenciju za više od tisuću
novinara koji prate summit.
Takav bi razvoj situacije bio sukladan najavama i očekivanjima
prije summita. Ono što će se dogoditi, međutim, moglo bi se bitno
nrazlikovati od tog scenarija.
Dansko je predsjedništvo već u srijedu najavilo da "nitko neće
napustiti Bruxelles dok se ne postigne dogovor, a hotelske sobe
rezervirane su do nedjelje" i vrlo je moguće da se summit doista
produži barem za jedan dan, jer Danci na svaki način pokušavaju
ostvariti obećani ritam procesa proširenja.
U sklopu pitanja proširenja unije Europsko vijeće trebalo bi
donijeti cijeli niz odluka koje bi omogućile da se proces
proširenja doista okonča završnim pregovorima sa zemljama
kandidatima u prosincu u Kopenhagenu, kojima bi onda preostalo tek
formalno potpisivanje sporazuma o članstvu u travnju u Ateni.
U Bruxellesu će unija, kako se očekuje, potvrditi procjene Komisije
da Cipar, Češka, Estonija, Latvija, Litva, Mađarska, Malta,
Poljska, Slovačka i Slovenija ispunjavaju političke, a da će biti
spremne na ispunjenje i gospodarskih kriterija nužnih da postanu
punopravne članice EU od 2004. godine.
Prema programu danskog predsjedništva, nakon toga bi pregovori
ušli u konačnu fazu, u kojoj bi Unija već u ponedjeljak u
Kopenhagenu zemljama kandidatima morala izložiti svoje
jedinstveno pregovaračko stajalište oko financijskih i
institucionalnih pitanja, kako bi i same zemlje kandidati potom
znale što se od njih očekuje i mogle izraditi potrebne programe.
To zajedničko stajalište mora se dogovoriti u Bruxellesu kako bi se
planirani ritam mogao ostvariti, ali međusobno nepomirljiva
stajališta nekoh članica EU oko ključnih financijskih i
proračunskih pitanja prijete neočekivanim teškoćama u odvijanju
summita.
Pod financijskim i proračunskim pitanjima čelnici EU morat će se
usuglasiti o subvencijama za poljoprivredu, strukturni razvoj i
unutarnju politiku novih zemalja članica, ali to usuglašavanje
pretpostavlja odricanja nekih važnih članica petnaestorice, jer se
ukupna svota dogovorena za proširenje u Berlinu 1999. ne smije
probijati.
Problem je u partikularnim interesima pojedinih zemalja koje bi one
morale smanjiti, ako već ne i potpuno odustati od njih, da bi se
proširenje unije moglo nastaviti unutar postavljenih vremenskih i
financijskih okvira.
Tako bi Francuska morala prihvatiti smanjenje subvencija za
poljoprivredu sadašnjim članicama za dva posto svake godine do
konačne promjene načina potpore tom sektoru, Njemačka, Španjolska
i još neke zemlje morale bi odobriti smanjenje strukturne pomoći, a
Velika Britanija morala bi dopustiti mogućnost smanjenja rabata od
3,1 milijarde eura koje svake godine kao povrat sredstava dobija
zajedničkog proračuna EU.
Činjenica je da najveće proširenje u povijesti Europske unije stoji
mnogo novaca - samo je za strukturnu pomoć u prve tri godine
predviđeno 25,5 milijardi eura - a da tradicionalni neto-unosnici
(zemlje koje u uniju više unose nego iz nje dobivaju) poput Njemačke
i Nizozemske, upozoravaju da ni u kojem slučaju ne mogu u proračun
izdvajati više nego do sada, već zahtijevaju da se njihov ukupni
suficit u proračunu smanji s 25,5 na 21,4 milijarde eura u prve tri
godine nakon proširenja.
Stoga sve ovisi o međusobnom dogovoru europskih čelnika na summitu
u Bruxellesu, jer će u tom slučaju biti lakše potići i jedinstvenost
unije oko pitanja Kalinjingrada i s tim stajalištem izaći pred
Rusiju na sastanku u Kopenhagenu u studenome kako bi se prije iduće
godine pronašlo rješenje problema prometne povezanosti te ruske
enklave s Rusijom nakon ulaska Litve u EU.
Što se institucionalnih pitanja tiče, očekuje se da Europko vijeće
potvrditi novu raspodjelu glasova prema kojoj će djelovati u
razdoblju od ulaska novih članica do kraja 2004.(124 glasa), kao i
novu preraspodjelu nakon 1. siječnja 2005. (321 glas).
Također će potvrditi raspodjelu mjesta u proširenom Europskom
parlamentu od 732 zastupnika te činjenicu da će se sadašnji ritam
rotacije zemalja na mjestu predsjedavajućeg unijom zadržati do
2006., a da će novi sustav redoslijeda predsjedavanja dovršiti
najkasnije godinu dana nakon ulaska novih članica.
Očekuje se da će sudionicima summita izvješće o stupnju reformi
europskih institucija podnijeti predsjednik Konvencije o
budućnosti Europe Valery Giscard D'Estaing.
(Hina) dam nab