FR-DE-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada franc-le figaro od 18.10.02. istine i laži o proširenju FRANCUSKALE FIGARO18.X.2002.Istine i laži o proširenju"Čini se u Francuskoj vlada jako velika zbrka u svezi s proširenjem:
ono izaziva vrtoglavicu u nekih političara koji su o njemu odlučivali. Reforme koje proširenje zahtijeva izazivaju bezrazložan strah i dovode do ograničavanja planova. Građani se pitaju. Pokušajmo jednostavno odgovoriti na četiri pitanja.Treba li u ovoj fazi zaustaviti proširenje?Ne, nipošto. Prijam zemalja iz srednje i istočne Europe koji je predviđen prema ugovoru iz Rima, ne da se izbjeći. Svršetak Hladnoga rata i ugodan nestanak sovjetskog bloka potaknuli su ih da se priključe Europskoj zajednici. Nostalgičari imaju kratko pamćenje.Dana 31.XII.1989. Francois Mitterrand je pokušao ponuditi alternativu za prijam, ali je njegov prijedlog 'konfederacije' propao. Bila je to neka vrsta 'diplomatske sloge': sjajan izum koji nikada nije imao prođu. Prestanimo, dakle, gajiti izrazito francusku nadu u pričuvnu politiku. Od tada je prošlo gotovo trinaest godina. Pregovori u kojima su
FRANCUSKA
LE FIGARO
18.X.2002.
Istine i laži o proširenju
"Čini se u Francuskoj vlada jako velika zbrka u svezi s proširenjem:
ono izaziva vrtoglavicu u nekih političara koji su o njemu
odlučivali. Reforme koje proširenje zahtijeva izazivaju
bezrazložan strah i dovode do ograničavanja planova. Građani se
pitaju. Pokušajmo jednostavno odgovoriti na četiri pitanja.
Treba li u ovoj fazi zaustaviti proširenje?
Ne, nipošto. Prijam zemalja iz srednje i istočne Europe koji je
predviđen prema ugovoru iz Rima, ne da se izbjeći. Svršetak
Hladnoga rata i ugodan nestanak sovjetskog bloka potaknuli su ih da
se priključe Europskoj zajednici. Nostalgičari imaju kratko
pamćenje.
Dana 31.XII.1989. Francois Mitterrand je pokušao ponuditi
alternativu za prijam, ali je njegov prijedlog 'konfederacije'
propao. Bila je to neka vrsta 'diplomatske sloge': sjajan izum koji
nikada nije imao prođu. Prestanimo, dakle, gajiti izrazito
francusku nadu u pričuvnu politiku.
Od tada je prošlo gotovo trinaest godina. Pregovori u kojima su
francuske vlasti stalno sudjelovale, jako su napredovali s
deseterim zemljama. Zadnja odluka petnaesterih vlada trebala bi se
donijeti u prosincu, ovisno o sutrašnjem rezultatu drugog irskog
referenduma o ugovoru iz Nice. Zatim će doći vrijeme ratifikacija.
Milijuni ljudi pripremaju se za proširenje po cijenu velikih
žrtava, a da im mi, Francuzi, zatvorimo vrata u času kada naziru
kraj tunela? To bi bilo neodgovorno.
Je li proširenje skupo?
Ne, prema brojkama, proširenje nije skupo. Prijam spomenutih
deseterih zemalja u cijelosti se financira iz proračunskih
sredstava predviđenih za tekuće razdoblje (1999-2006.). Povrh
toga, proširenje će, dakako, imati svoju cijenu, ali i pozitivne
učinke: pristupnici su drugo tržište po veličini za izvoz
petnaestorice. Stopa rasta u tim zemljama veća je od stope rasta u
sadašnjoj Uniji. Razmišljajmo kao ulagači koji su spremni na
srednjoročnu stratešku raščlambu: proširenje nas stoji 0,15 posto
našega bogatstva; za pristupnike to ulaganje iznosi 3 posto njihova
nacionalnog bogatstva, a dolaskom privatnog kapitala osigurava im
ukupno ulaganje od 10 posto. Proizvodni je učinak stvaran.
Naprotiv, računovodstveni je pristup (koliko neka država
uplaćuje/koliko dobiva) ograničen. Uz to bi mogao uništiti
europsku solidarnost, iako je Francuska bila veliki korisnik
zajedničke poljodjelske politike.
Samo nepoznavanje reda veličina omogućuje da se bulazni. Sa
zajedničkim proračunom koji iznosi najviše 1,27 posto našeg
bogatstva, tko može ozbiljno tvrditi da je Europa skupa? 1,27 posto
našeg bogatstva za mir, stabilnost kontinenta i jedinstveno
tržište od kojeg živimo, to je smiješno. Dakako, moramo otkrivati
prijevaru i reformirati neke politike, ali se ukupne svote moraju
staviti u kontekst. Tako europski porezni obveznici, a da toga nisu
ni svjesni, plaćaju puno više da bi pomogli poduzećima iz prošlog
doba i ispravili državne pogrješke u upravljanju (primjerice, u
Francuskoj Credit lyonnais jučer, France Telekom sutra;
ugljenokopi u Njemačkoj).
Hoće li Francuska nestati u masi proširene Europe?
Ne, binarno razmišljanje ne pomaže jasnom viđenju. Bivši ministar
Hubert Vedrine nedavno je pred Francuze postavio sljedeću dilemu:
ili će Francuska prihvatiti nužne reforme da bi se Unija proširila
na 25 država članica i to će biti kraj njezinog suvereniteta; ili ih
neće prihvatiti, pa će se Unija paralizirati. Takvo je tumačenje
prijeporno.
Prvo, premda proširenje zahtijeva temeljite reforme, smiješno je
govoriti o bezuvjetnom napuštanju suvereniteta. Konvent koji
predvodi Valery Giscard d'Estaing upravo je i utemeljena radi
obnove europskih ustanova i izrade Ustava. Nitko u Konventu ne
govori o ukidanju država. Pustimo ih da u miru rade do proljeća
2003. (...)
Nemojmo se više držati samo ustanova: Europa je ponajprije prostor
intelektualnog suparništva. Bit ćemo manjina u EU-u? Moramo se
boriti da bismo progurali svoje zamisli? Pa što! Francuzi u
privatnom sektoru koji se svakodnevno bore da bi bili konkurentni,
neće oplakivati sudbinu nekolicine francuskih diplomata i
političara koji svoje zamisli moraju prodavati svojim partnerima,
ako treba i na engleskom. Biti objektivan znači shvatiti ne samo da
su Francuzi manjina u Uniji, već i da su Europljani potpuna manjina
u svijetu: po broju, a ujedno i po svome iznimnom komforu u kojemu
uživaju, dok milijardama ljudi nedostaje sve. Ukratko, europski
partneri trebaju nama, kao što i mi trebamo njima; zato nemojmo
tražiti bračna prava ako živimo u... celibatu.
A što je s francusko-njemačkim odnošajima u svemu tomu?
Nakon puno zajedničkih gubitaka i pogrješaka, važno je da se
Francuzi i Nijemci nagode oko europske budućnosti kako bi, na dobro
sviju, ostvarili sintezu dviju političkih kultura čije je
suparništvo pogubno koliko je njihov spoj koristan.
Francuska i Njemačka moraju opet biti 'laboratorij integracije'.
Uzmimo konkretan primjer: naš izbor u UN-u nije samo da ljubomorno
čuvamo svoje sjedište stalne članice i da ga 'jeftino prodamo'
Europskoj uniji. Između tih dvaju krajnjih slučajeva ima mjesta za
pragmatičnu, sve tješnju suradnju između Francuza i Nijemaca.
Potonji će u siječnju sljedeće godine, kada će Elizejski ugovor
između De Gaullea i Adenauera navršiti četrdeset godina, postati
članovi Vijeća sigurnosti na dvije godine. Zajedničke akcije imat
će istodobno simboličnu vrijednost i političke posljedice. Nitko
bolje od ovih dviju pomirenih zemalja ne može zagovarati prednost
prava nad silom", piše Sylvie Goulard, istraživač-suradnik u CERI-
ju (Središte za studije i za međunarodno istraživanje).