CH-RO-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Obrana švicarska-le temps od 10.10.02. plesu o integraciji istočne europe ŠVICARSKALE TEMPS10.X.2002.Istočna Europa, pozvana da se pridruži Uniji, zapada u težak kompleks
eksteriornosti"Kada govorimo u Europskoj uniji postoje dvije simetrične pogibelji: pogibelj od odbacivanja europske zamisli, od, kako se kaže, euroskeptičnosti, i pogibelj od neshvaćanja veličine i važnosti projekta, ne samo za kontinent, nego i za čitavo čovječanstvo. Postoji i pogibelj od utopije, od inflacionističke retorike koja više ne vodi računa o stvarnim teškoćama, krizama i problemima. Istočna Europa plaši se - pošto je napokon prevladala nesretnu ideološku epizodu - da će europsko ujedinjenje biti nova ideologija sa svojim 'propagandnim govorom', klišejima, protokolarnim oduševljenjem i prekomjernim mahanjem. Puno se govori o Europi. Organiziraju se brojni sastanci, političke sjednice, međunarodne konferencije. Možemo se ponekad zapitati otkud ta potreba da se neumorno opetuju isti predvidljivi dokazi i da se neprestano pjeva ista pjesma. Mislim da su višak retorike i neumjerena verbalizacija teme europskog ujedinjenja, u stanovitu smislu, fenomeni koji se daju
ŠVICARSKA
LE TEMPS
10.X.2002.
Istočna Europa, pozvana da se pridruži Uniji, zapada u težak
kompleks eksteriornosti
"Kada govorimo u Europskoj uniji postoje dvije simetrične
pogibelji: pogibelj od odbacivanja europske zamisli, od, kako se
kaže, euroskeptičnosti, i pogibelj od neshvaćanja veličine i
važnosti projekta, ne samo za kontinent, nego i za čitavo
čovječanstvo. Postoji i pogibelj od utopije, od inflacionističke
retorike koja više ne vodi računa o stvarnim teškoćama, krizama i
problemima. Istočna Europa plaši se - pošto je napokon prevladala
nesretnu ideološku epizodu - da će europsko ujedinjenje biti nova
ideologija sa svojim 'propagandnim govorom', klišejima,
protokolarnim oduševljenjem i prekomjernim mahanjem. Puno se
govori o Europi. Organiziraju se brojni sastanci, političke
sjednice, međunarodne konferencije. Možemo se ponekad zapitati
otkud ta potreba da se neumorno opetuju isti predvidljivi dokazi i
da se neprestano pjeva ista pjesma.
Mislim da su višak retorike i neumjerena verbalizacija teme
europskog ujedinjenja, u stanovitu smislu, fenomeni koji se daju
raščlaniti s psihološkog stajališta. To je samo način da se, s jedne
strane, prikrije nejasno nezadovoljstvo krajnjim razlogom
integracijskih napora, a s druge, neočitovane spoznaje o
proceduralnoj prijevari koja potkopava čitavu operaciju. Kratko ću
se zaustaviti na tomu.
1. (...) Mjerilo ujedinjenja za sada je poglavito gospodarske i
financijske naravi. Ujedinjena Europa je - ili zapravo želi biti -
dobro organizirano tržište. Pitanje je, dakle, koliko je ta
ponajprije upravna reforma na razini političkog i duhovnog
projekta koji se zove europsko ujedinjenje. Filozofi poput
Juergena Habermasa, povjesničari poput Philippea Ariesa i mnogi
drugi, rekli su i još govore da imaju i druge zahtjeve. Europa se ne
može ograničiti na mudrost trgovaca povrćem i ako mora postojati
'zajednčko tržište', onda prava roba mora biti kultura, drugim
riječima stanovita skupina vrijednosti. U tom se smislu nekadašnja
vjerska jednoličnost kontinenta pokušava zamijeniti nekom vrstom
'svjetovne vjere' u ljudska prava i u demokratsku vlast. No
uporabljivost te vjere premašuje granice Europe i zato ne može biti
njezina osobita oznaka. Povrh toga, takve vrijednosti koje je Zapad
odavno prihvatio, nisu se pokazale dovoljno snažne i postojane da
bi u potpunosti uvjerile sve kandidate za ulazak koji dolaze s
Istoka. (...)
Nedostaje nam predodžba, velik utemeljiteljski simbol. U zamjenu
nam se nudi obična ideologija. Umjesto natjecanja i privlačnosti
nudi se običan konkurentski poticaj. Zato i najciničniji
stručnjaci za ujedinjenje ponekad imaju napade grizodušja. Da bi ih
zaboravili, organiziraju velike svečane susrete na kojima govore,
puno i pobjedonosno, o čudu integracije, o zajedničkom europskom
'domu', o snu koji se ispunjava.
2. O europskom se ujedinjenju puno govori još iz jednog razloga.
Pojmovi koji se rabe ponekad su nejasni, a faze ponuđenog scenarija
čine se zapravo neprirodne. Znakovita je činjenica da se
'integracija' brka s 'ujedinjenjem'. Kada je Vaclav Klaus, bivši
premijer Republike Češke to pokušao učiniti, europski se
konformizam osjetio povrijeđen. No jasno je da je integracija
bivših komunističkih zemalja u političko-gospodarski sustav
Zapada zakonita i nužna operacija, budući da su dva dijela
kontinenta nakon Drugog svjetskog rata imala asimetričan razvitak.
Istok je zaostao, zato se mora vratiti, integrirati i uhvatiti
ritam 'normalnosti'. No dok 'integracija' stavlja naglasak na
zajednički supstrat sudionika, 'ujedinjenje' obuhvaća zamisao o
dramatičnoj podjeli. (...)
U takvim prilikama, zemlje kandidati su zapale u težak kompleks
eksteriornosti. Idu 'ususret' Europi, tj. prema nečemu što nije tu,
u neko udaljeno mjesto, u neku drugu dimenziju. To znači, da bismo
došli u Europu, moramo otići s Istoka. (...) Premda ima dobru
nakanu, velikodušna zamisao o 'europskom ujedinjenju' pati, kao
što vidimo, od nedovoljno temeljitog razmišljanja, od površne i
gdjekada neprikladne terminologije. Brbljanje o kojemu sam govorio
u početku, želi ipak ostaviti dojam zakonitog govora i jedinstvene
doktrine zaklanjajući svojom bezbrižnom grajom zamršeniju i
bolniju problematiku", piše Andrei Plesu, bivši rumunjski ministar
kulture.