ZAGREB, 9. rujna (Hina) - Ministar gospodarstva Ljubo Jurčić izrazio je danas nadu u uspjeh Vladinih mjera koje se odnose na brodogradnju, a koje će u ovoj i idućih pet godina državni proračun koštati 2,96 milijardi kuna, od čega se
gotovo 2,6 milijardi kuna odnosi na Brodosplit i riječki "3. maj".
ZAGREB, 9. rujna (Hina) - Ministar gospodarstva Ljubo Jurčić
izrazio je danas nadu u uspjeh Vladinih mjera koje se odnose na
brodogradnju, a koje će u ovoj i idućih pet godina državni proračun
koštati 2,96 milijardi kuna, od čega se gotovo 2,6 milijardi kuna
odnosi na Brodosplit i riječki "3. maj". #L#
Vjerujem da će se "3. maj" i Brodosplit spasiti, Vladine mjere
objektivno mogu doprinijeti da imamo efikasna brodogradilišta,
istaknuo je Jurčić na današnjem predstavljanju analize stanja u
hrvatskoj brodogradnji i Vladinim mjerama.
Vlada je o stanju u pet brodogradilišta - Brodosplitu, "3. maju",
Kraljevici, pulskom Uljaniku, te Brodotrogiru raspravljala 22.
kolovoza. Tada je i preuzela 2,96 milijardi kuna njihovih obveza,
od čega se najveći dio, 62 posto, ili 1,75 milijardi odnosi na
Brodosplit, a 28 posto, ili 803 milijuna na riječki 3. maj.
Uz financijske, Vlada je usvojila i niz organizacijskih mjera, te
definirala sustav kontrole provođenja usvojenih zaključaka.
Svoju nadu u uspjeh Vladinih mjera Jurčić temelji i na primjerima
dvaju brodogradilišta (Uljanika i Brodotrogira) koja relativno
uspješno posluju. Uz to, ističe da su simulacije pokazale da bi
stečaj neuspješnih brodogradilišta koštao oko tri puta više nego li
usvojene mjere.
Financijske mjere Vlade odnose se na otpis naknada Ministarstva
financija za plaćanja po već dospjelim državnim jamstvima (oko 259
milijuna kuna), preuzimanje duga po kreditu za tehnološku obnovu
(414 milijuna kuna), preuzimanje duga po reprogramiranim kreditima
(996 milijuna kuna), te preuzimanje kreditnih obveza za tekuće
projekte za koje jamči država (1,3 milijarde kuna).
Vladina je odluka i da subvencije budu najmanje 10 posto
realizirane prodajne cijene broda, a državna će se jamstva izdavati
ovisno o procjeni financijske isplativosti svakog broda.
Mjere razrađuju i ulogu državnog društva Hrvatska brodogradnja -
Jadranbrod (HB Jadranbrod), koje bi bilo ključni mehanizam
kontrole od strane države, većinskog vlasnika brodogradilišta.
Jurčić ističe veliki značaj upravo ugradnje takvog totalnog
kontrolinga koji predviđa da se svakog mjeseca izvještava o
pokazateljima provedbe mjera.
Direktorica HB Jadranbroda Nada Braović ističe da je jedan od
razloga Vladinih mjera i značaj udjela domaće komponente u
brodogradnji. Taj je udio 59,4 posto prodajne cijene broda, kazala
je. Gleda li se samo materijal, čiji je udio oko 60 posto u cijeni
broda, sa oko 30,1 posto sudjeluje domaći materijal, a oko 30,7
posto je uvozni, objasnila je.
Namjera je pak povećati domaći udio za što je, kaže Braović, interes
pokazalo oko 250 domaćih proizvođača.
Kao značajnu organizacijsku mjeru ističe i zaduženje upravama i
nadzornim odborima Brodosplita i "3. maja" da izrade plan
restrukturiranja i racionalizacije poslovanja u kojima trebaju
predvidjeti 20 do 30 posto smanjenja broja zaposlenih i troškova
režijskoga osoblja. To uključuje i izmjene kolektivnih ugovora, a
ako se ti dogovori ne postignu do kraja godine Vlada je decidirano
poručila da će sve mjere koje se na njih odnose staviti izvan snage,
kazala je Braović.
Mjere uz ostalo predviđaju i izdvajanje iz brodogradilišta
djelatnosti i imovine koja nije u funkciji osnovne djelatnosti,
izradu elaborata o učincima i opravdanosti mogućeg spajanja "3.
maja" i Kraljevice, kao i Brodotrogira i Brodosplita, te pripremu
Uljanika za privatizaciju u idućoj godini i to prodajom dionica
radnicima i članovima uprave.
Prema iznijetim podatcima, prošlu su godinu brodogradilišta
završila s ukupnim gubitkom od 2,2 milijarde kuna, od čega je samo
gubitak Brodosplita 1,5 milijardi kuna, a "3. maja" 600 milijuna.
Krajem kolovoza brodogradilišta su imala 42 osnažena i 16
neosnaženih ugovora za gradnju brodova ukupne vrijednosti 1,5
milijardi dolara. U preostala četiri mjeseca ove godine
brodogradilišta bi trebala isporučiti još osam brodova,
vrijednosti 180 milijuna dolara, a tako bi ukupno u ovoj godini bilo
isporučeno 20 brodova vrijednih 480 milijuna dolara.
(Hina) bn ds