US-HR-BRODOGRADNJE-Vlada-Brodogradnja-Politika RFE 24. VIII. Vlada zadnji put preuzela gubitke brodogradnje RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE24. VIII. 2002. Zagreb: zadnja šansa za brodograditeljePrilog Milana GavrovićaHrvatska je vlada još
jednom preuzela gubitke brodogradnje, ovoga puta čak 2,8 milijardi kuna ili oko 370 milijuna dolara, ali istodobno je najvećim gubitašima zaprijetila stečajem.U pulskom Uljaniku gubitak na svakom brodu iznosi pet posto, a u riječkom 3. maju i Brodogradilištu Split 35 do 40 posto. Nitko u brodogradnji dakle ne posluje s dobitkom, pa čak ni Uljanik koji je među deset najuspješnijih svjetskih brodogradilišta. Po tome hrvatska brodogradnja nije iznimka. Riječ je o djelatnosti koja ni u drugim zemljama ne može opstati bez pomoći države. Pitanje je samo kolika je ta pomoć i kolika je brodogradnja kojoj se pomaže.Iz bivše Jugoslavije Hrvatska je izašla s trećom brodogradnjom na svijetu. Nitko se tada nije pitao zašto druge pomorske zemlje, mnogo veće i bogatije od Hrvatske ? Njemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija i druge ? imaju manje brodogradilišta i grade manje brodova. Umjesto toga se uvelike pričalo o brodu kao hrvatskom nacionalnom proizvodu i stalno su se iznova pokrivali golemi gubici.
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
24. VIII. 2002.
Zagreb: zadnja šansa za brodograditelje
Prilog Milana Gavrovića
Hrvatska je vlada još jednom preuzela gubitke brodogradnje, ovoga
puta čak 2,8 milijardi kuna ili oko 370 milijuna dolara, ali
istodobno je najvećim gubitašima zaprijetila stečajem.
U pulskom Uljaniku gubitak na svakom brodu iznosi pet posto, a u
riječkom 3. maju i Brodogradilištu Split 35 do 40 posto. Nitko u
brodogradnji dakle ne posluje s dobitkom, pa čak ni Uljanik koji je
među deset najuspješnijih svjetskih brodogradilišta. Po tome
hrvatska brodogradnja nije iznimka. Riječ je o djelatnosti koja ni
u drugim zemljama ne može opstati bez pomoći države. Pitanje je samo
kolika je ta pomoć i kolika je brodogradnja kojoj se pomaže.
Iz bivše Jugoslavije Hrvatska je izašla s trećom brodogradnjom na
svijetu. Nitko se tada nije pitao zašto druge pomorske zemlje,
mnogo veće i bogatije od Hrvatske ? Njemačka, Velika Britanija,
Francuska, Italija i druge ? imaju manje brodogradilišta i grade
manje brodova. Umjesto toga se uvelike pričalo o brodu kao
hrvatskom nacionalnom proizvodu i stalno su se iznova pokrivali
golemi gubici.
Istodobno je upravo u brodogradilištima koja sada imaju najveće
gubitke nacionalistička politika zamijenila stručne ljude
podobnima, pa se proizvodnja toliko urušila da umjesto nekadašnjeg
jednog broda svakog mjeseca ona sada isporučuju samo po jedan do dva
godišnje. Tako hrvatska brodogradnja više nije treća po
proizvodnji, ali jeste po neiskorištenim kapacitetima koji se
moraju plaćati. To je ono što je navelo vladu da konačno kaže kako
nema svetih krava kojima će država zauvijek pokrivati sve
troškove.
Gubici bi međutim postojali i da sva brodogradilišta rade kao
nekad, odnosno kao što sada radi najbolji od njih - pulski Uljanik.
Hrvatskoj bi se isplatilo da ih pokriva samo u slučaju kad bi na
mostu dobivala ono što gubi na ćupriji. Brodogradilišta su zapravo
montažna poduzeća s brojnim kooperantima koji ostvaruju zaradu,
zapošljavaju ljude i plaćaju poreze. Ali i ta prateća industrija,
kako se nekada zvala, u međuvremenu je najvećim dijelom uništena.
Zato nema puno smisla da hrvatski budžet pokriva gubitke, a poreze
naplaćuju strane zemlje čija privreda surađuje s hrvatskim
brodogradilištima.
Preuzimajući nove goleme dugove brodograđevne industrije, uz još
jedan, valjda peti po redu sanacijski program, Vlada je poručila
najvećim gubitašima da im je to zadnja šansa. Istina je međutim da
su sve šanse već proigrane. Hrvatska danas treba i može izdržati
mnogo manju brodogradnju nego što ju ima. Na pitanje tko će opstati,
život je već dao odgovor.
(RFE)