IT-US-IQ-kriza, rat, superisla, diplomati-Politika it 17. VIII. la stampa- kissinger ITALIJALA STAMPA17. VIII. 2002.SAD i saveznici - pogreška ja napasti Irak"Približava se obljetnica napada na World Trade Center i Amerika se nalazi
pred odlukom Georgea W. Busha, koja je više od bilo koje druge ponovno vraća tom događaju.Predsjednik i državni tajnik Colin Powell više su puta naglašavali nužnost promjene iračkog režima. U lipnju, u elokventnom govoru u West Pointu, Bush je naglasio da nova oružja za masovno uništavanje više ne dopuštaju luksuz čekanja nečijeg napada: 'sada trebamo biti spremni na preventivnu akciju, kada je ova nužna, kako bi obranili našu slobodu'. Formalno, administracija još nije donijela odluku o pribjegavanju sili.Podvojenost često pomaže u stvaranju svijesti o problemima bez nametanja praktičnih odluka: no kada se podvojenost uključi u vojno planiranje, raspravu u Kongresu i pritiske na saveznike, znači da je došao trenutak da se definira razumljiva politika za Ameriku i ostatak svijeta. Novo ponašanje Sjedinjenih Država je revolucionarno. Vojna intervencija sa ciljem promjene režima zapravo postavlja izazov međunarodnom sustavu utvrđenom
ITALIJA
LA STAMPA
17. VIII. 2002.
SAD i saveznici - pogreška ja napasti Irak
"Približava se obljetnica napada na World Trade Center i Amerika se
nalazi pred odlukom Georgea W. Busha, koja je više od bilo koje
druge ponovno vraća tom događaju.
Predsjednik i državni tajnik Colin Powell više su puta naglašavali
nužnost promjene iračkog režima. U lipnju, u elokventnom govoru u
West Pointu, Bush je naglasio da nova oružja za masovno uništavanje
više ne dopuštaju luksuz čekanja nečijeg napada: 'sada trebamo biti
spremni na preventivnu akciju, kada je ova nužna, kako bi obranili
našu slobodu'. Formalno, administracija još nije donijela odluku o
pribjegavanju sili.
Podvojenost često pomaže u stvaranju svijesti o problemima bez
nametanja praktičnih odluka: no kada se podvojenost uključi u vojno
planiranje, raspravu u Kongresu i pritiske na saveznike, znači da
je došao trenutak da se definira razumljiva politika za Ameriku i
ostatak svijeta. Novo ponašanje Sjedinjenih Država je
revolucionarno. Vojna intervencija sa ciljem promjene režima
zapravo postavlja izazov međunarodnom sustavu utvrđenom
Westfalskim sporazumom iz 1648. koji je, nakon krvavih vjerskih
ratova, utvrdio načelo neinterveniranja u unutarnje poslove
država. A opcija 'opravdane prevencije' proturječi međunarodnom
pravu, koje dopušta uporabu sile za samoobranu samo kada je
prijetnja aktualna a ne moguća.
Osim toga bi američku vojnu intervenciju u Iraku veliki dio
europskih saveznika nevoljko podupro. Što se tiče drugih država,
Rusija bi na jednu stranu stavila korist od zadovoljavanja Amerike,
a na drugu strah da bude stavljena na margine. Kina bi preventivnu
akciju gledala u svjetlu ili svoje nespremnosti da opravdava stranu
intervenciju u svojoj zemlji, bilo njene želje da surađuje sa
Sjedinjenim državama u razdoblju političkih promjena i integracije
u svjetsko gospodarstvo, zahvaljujući WTO-u. Najzanimljivija, i
potencijalno kobna, je Indija, koja bi mogla doći u iskušenje
primijeniti novo načelo prevencije spram Pakistana.
Scenarij je zamršen, no administracija mora utvrditi strategiju
koja bi bila razumljiva Amerikancima i politički jasna ostatku
svijeta. Na sukob tog dosega se ne može gledati kao na isključivu
odluku izvršne vlasti: potrebno je dobiti potporu građana i
kongresa za odabrani politički pravac.
Administracija se ne bi trebala bojati nacionalne rasprave, s
obzirom da je argument otklanjanja iračke mogućnosti za masovno
uništavanje vrlo snažan. Međunarodni režim rođen Westfalskim
sporazumom temeljio se na konceptu nedodirljive nacionalne države
i ograničene vojne tehnologije koja je općenito dopuštala svakoj
državi rizik izlaganja očekivanju jasnog izazova. Teroristička
prijetnja nadilazi nacionalnu državu; u velikom dijelu proizlazi
iz transancionalnih skupina koje,ako dobiju odgovarajuće oružje,
mogu nanijeti katastrofalne štete, ako ne i nepopravljive.
Ta je prijetnja veća uslijed činjenice da se radi o oružjima
napravljenima u izravnom kršenju rezolucija Ujedinjenih naroda od
strane jednog autokrata s dokazanim dossierom neprijateljstva
spram Amerike i postojećeg međunarodnog sustava. Argument je još
snažniji jer je Saddam Husein protjerao inspektore Ujedinjenih
naroda koji su došli u Irak nakon Zaljevskog rata i koristio je to
oružje i protiv vlastitog stanovništva i protiv stranih
protivnika. Eto zašto nije vjerojatno da će protiv iračke
sposobnosti da surađuje s terorističkim skupinama funkcionirati
politike odvraćanja kao spram Sovjetskog saveza tijekom pedeset
godina.
Samoubilačke eksplozije jasno su pokazale da računica boraca
Džihada nije ista kao kod protagonista Hladnog rata. A teroristi
nemaju neku državu koju bi štitili. Osim toga, tvrdnja da bi neki
rat protiv Iraka potaknuo Iračane da uporabe svoja oružja protiv
Izraela i Saudijske Arabije jest bumerang: ako taj problem postoji
danas, čekanje može samo povećati mogućnost ucjene. Postoji još
jedan, općenito zanemaren, razlog da se stvari s Irakom jasno
postave. Napad na World Trade Center ima svoje korijene u islamskom
svijetu, posebice arapskom. Ne bi bio moguć bez prešutne suradnje
društva koja se, da uporabimo riječi George W.Busha, 'protive
terorizmu, ali toleriraju mržnju koja proizvodi teror'.
Dok bi američka dugoročna strategije trebala uklanjati uzroke te
mržnje, neposredna politika treba pokazati da teroristički izazov
ili sustavni napad na međunarodni sustav proizvodi katastrofalne
posljedice po teroriste i njihove prešutne ili eksplicitne
pomagače. Afganistanska kampanja je bio prvi važan korak. No ako
ostane i glavni potez u borbi protiv terorizma, izlaže se riziku da
ostane izolirana akcija, dok ostatak cijele regije postupno klizi
prema stanju od prije 11. rujna koje hrabri ekstremiste i pokazuje
američko oklijevanje, te demoralizira umjerene koji gledaju kako
raste iračka moć. Promjena iračkog režima i, najmanje,
iskorjenjivanje njegovih oružja za masovno uništavanje, imalo bi
nekoliko pozitivnih političkih posljedica: arapsko bi
stanovništvo moglo zaključiti da negativne posljedice Džihada
nadilaze moguće probitke. Moglo bi potaknuti novo ponašanje u
Siriji. Osnažiti umjerene snage u Saudijskoj Arabiji. Pojačati
pritiske za demokratsku evoluciju u Iranu. Pokazati palestinskim
vlastima da Amerika misli ozbiljno. I ponovno uravnotežiti naftnu
politiku unutar OPEC-a. Istovremeno, intervencija u Iraku mora
biti koncipirana kao globalna strategija, čiji konačni uspjeh
ovisi i od poteza koji joj prethode i onih koji slijede nakon nje.
Posebna je odgovornost Amerike, u njenom svojstvu najmoćnije
nacije svijeta, u radu na izgradnji međunarodnog sustava koji bi se
održavao na nečem višem od vojne sile, odnosno pretvaranju sile u
suradnju. Bilo koji drugi stav postupno bi izolirao, i na kraju
oslabio, Sjedinjene Države. I kada, kao u slučaju Iraka, Amerika
djeluje sama, u njenom je nacionalnom interesu s napadom spojiti i
program poslijeratne obnove, pokazujući ostatku svijeta da je prvi
preventivni rat SAD-a nametnut nužnošću i da Amerika ostvaruje
svjetski interes, a ne samo svoj. Iz tog razloga cilj promjene
režima mora biti podređen potrebi uklanjanja oružja za masovno
uništavanje iz Iraka, kao što traže rezolucije Ujedinjenih
naroda.
Nužno je predložiti strogi sustav inspekcije kako bi se dobila
odgovarajuća transparentnost iračkih ustanova. Treba postaviti
vremensko ograničenje diplomatskoj akciji: tako bi vojna
intervencija bila ostvarena u kontekstu traženja općeg dogovora.
Tada bi saveznici Sjedinjenih država bili obvezni suočiti se s
izborom kojega su do sada izbjegavali: onog između unutarnje oporbe
i udaljavanja od SAD-a. Ograđivanje od akcija Sjedinjenih Država ne
bi spasilo saveznike od posljedica abdikacije spram problema
terorizma. Potom treba pridati posebnu pozornost na psihološki i
politički okvir arapskog svijeta. Treba jasno objasniti da iračka
oružja za masovno uništavanje sprečavaju rješenje mnogih problema
tog područja; ne u zapadnjačkim kategorijama sigurnosti, već u
pitanjima značajnim za bliskoistočno i srednjoistočno područje.
Eto zašto je toliko važno spojiti vojne pritiske s programom
gospodarske i društvene obnove u kojemu na sudjelovanje trebaju
biti pozvani saveznici i umjereni arapski režimi. Istovremeno
administracija treba odbiti argument po kojemu intervenciji u
Iraku treba prethoditi rješenje palestinskog pitanja, nije istina
da put za Bagdad ide preko Jeruzalema. Mnogo vjerojatnije put za
Jeruzalem ide preko Bagdada. Predsjednik je angažirao
administraciju na trogodišnjem programu stvaranja palestinske
države. Nije ostavio nikakve dvojbe glede odlučnosti da provede
program.
No taj program se ne može koristiti za odlaganje odluke koja ne može
čekati. Složenost međunarodnog scenarija treba utjecati na vojnu
akciju. Ako rat treba biti neizbježan, nije vrijeme za
eksperimente: što dulje traju vojne operacije, veći su rizici
reakcija u regiji, odvajanja od saveznika i izolacije Amerike.
Sasvim je vjerojatno da Irak nije mnogo slabiji nego u Zaljevskom
ratu 1991. No planiranje treba biti napravljeno pripremom
apsolutno nadmoćnih snaga, ne očekujući brzi irački pad.
Ne treba ostaviti prostora greškama i podcjenjivanju, niti se
oslanjati na mjesnu oporbu koja bi poslije dobila vladajući
politički položaj, sprečavajući druge političke opcije. Potrebna
je masovna američka nazočnost u zoni kako bi se osigurala velika
margina pobjede i potpuno uništenje oružja. Na kraju, kako bilo,
iračko će se pitanje međunarodno ocjenjivati prema tome kako će se
voditi poslijeratna faza: bit će mnogo više država željnih
sudjelovati u fazi obnove nego u ratnoj fazi, bar radi toga što ni
jedna zemlja ne želi vidjeti ekskluzivni položaj Amerike u ključnoj
regiji za energetske resurse i međunarodnu stabilnost.
To bi mogao biti način da se poveže unilateralna vojna akcija
Sjedinjenih Država s međunarodnim sustavom. Vojna intervencija
tražit će od Sjedinjenih Država da razmotri kako očuvati jedinstvo
i teritorijalni integritet zemlje ključne za ravnotežu u Zaljevu.
Sigurno je odgovarajući prijedlog za federativno rješenje kako bi
se omogućilo šiitskim, sunitskim i kurdskim narodima da žive
zajedno bez prekoračenja vlasti nekoga do njih. No istovremeno
treba izbjeći da se autonomija pretvori u neovisnost, što bi u
kurdskom slučaju moglo dovesti u pitanje tursku vojnu pomoć. A nova
vlada treba imati dovoljno snage da se odupre pritiscima
preživjelih iz starog režima ili susjednih zemalja koje su odlučile
destabilizirati novi sustav.
Vojnu intervenciju, dakle, treba pokušati samo ako Sjedinjene
Države doista imaju namjeru poduprijeti takav napor cijelo
vrijeme, ako će se to pokazati nužnim. Jer, na kraju, zadaća je
pretvoriti vojnu intervenciju u novi međunarodni sustav. Prijetnja
oružja za masovno uništavanje, odbijanje ozbiljnog sustava
inspekcija, Saddamovo neprijateljstvo, imperativ su za
preventivnu akciju. No nije u interesu Ameriku ustanoviti
prevenciju kao opće načelo koje vrijedi za svaku državu. A nalazimo
se tek na početku prijetnje globalnog širenja oružja.
Kakvo god bilo njihovo ponašanje spram iračkog pitanja, države
svijeta ne mogu dopustiti da taj proces ide dalje bez nadzora.
Sjedinjene Države će bolje doprinijeti stvaranju novog
međunarodnog poretka ako pozovu ostatak svijeta, a poglavito
nuklearne sile, da surađuju u stvaranju sustava koji će se prema tom
izazovu čovječanstvu odnositi sukladnije međunarodnom značaju
odnosa", piše Henry Kissinger.