IT-US-IQ-krize, intervencija-Politika-Nemiri/sukobi/ratovi it - 6.VIII. l'unita - irak i bush ITALIJAL'UNITA6. VIII. 2002.Neobični rat vojnika Busha"(...)Jednostrani napad Sjedinjenih Država protiv Bagdada predstavljao bi ozbiljan
korak natrag u odnosu na iskustvo teško ostvarene suradnje međunarodne zajednice nakon kraja bipolarnog poretka. Upravo radi težine tog scenarija danas, dakle daleko od bilo koje konačne odluke, razmatranje mora biti posebice pronicljivo, izbjegavajući poglavito olaku prečicu koja vodi opisivanju iračkog problema kao propagandne izmišljotine američkog čelništva koje bi tražilo izgovor za pokretanje novog rata. Valja jasno kazati da stvari tako ne stoje. Irački problem postoji i to je problem koji se odnosi na sve nas. Ne kao saveznike Sjedinjenih država, već kao svjesnu sastavnicu međunarodne zajednice zainteresirane za održavanje mira i suživota. Ne znamo ima li irački režim organske odnose s globalnim terorizmom Al Qaede. Vjerojatno ima pravo Kenneth Pollack koji u listu 'Foreign Affairs' niječe da se to dogodilo i ubraja Saddama Husseina među sponzore međunarodnog terorizma ne više od drugih blisko i srednjeistočnih čelnika. Stvarnu opasnost koju predstavlja Saddam
ITALIJA
L'UNITA
6. VIII. 2002.
Neobični rat vojnika Busha
"(...)Jednostrani napad Sjedinjenih Država protiv Bagdada
predstavljao bi ozbiljan korak natrag u odnosu na iskustvo teško
ostvarene suradnje međunarodne zajednice nakon kraja bipolarnog
poretka. Upravo radi težine tog scenarija danas, dakle daleko od
bilo koje konačne odluke, razmatranje mora biti posebice
pronicljivo, izbjegavajući poglavito olaku prečicu koja vodi
opisivanju iračkog problema kao propagandne izmišljotine
američkog čelništva koje bi tražilo izgovor za pokretanje novog
rata. Valja jasno kazati da stvari tako ne stoje. Irački problem
postoji i to je problem koji se odnosi na sve nas. Ne kao saveznike
Sjedinjenih država, već kao svjesnu sastavnicu međunarodne
zajednice zainteresirane za održavanje mira i suživota. Ne znamo
ima li irački režim organske odnose s globalnim terorizmom Al
Qaede. Vjerojatno ima pravo Kenneth Pollack koji u listu 'Foreign
Affairs' niječe da se to dogodilo i ubraja Saddama Husseina među
sponzore međunarodnog terorizma ne više od drugih blisko i
srednjeistočnih čelnika. Stvarnu opasnost koju predstavlja Saddam
Husseina činili bi kemijski bakteriološki arsenali kojima već
raspolaže, projektili dugog dosega i nacrt za pribavljanje
nuklearnog naoružanja. Stoje li stvari tako? Vlade SAD-a i Velike
Britanije izgledaju uvjerene da Irak tajno napreduje u razvoju
visoko opasnih oružja po cijelo čovječanstvo te da je nužno
zaustaviti taj trend prije no što postane nepovratan. Očito je da će
se od tih vlada u međunarodnim sjedištima trebati sačekati
konkretne dokaze svega toga. Ono što danas sa sigurnošću znamo jest
da je gotovo četiri godine, od kada su posljednji promatrači UN-a
protjerani iz Iraka, međunarodnoj zajednici onemogućeno utvrditi
skuplja li taj režim oružja za masovno uništenje, i posve je
opravdano misliti da se to događa, pa i sudeći samo po upornosti
kojom je Bagdad do posljednjeg trenutka odbijao pokušaj UN-a da
ponovno uspostavi minimalan sustav promatranja. (...)
Bushovo predsjedništvo je suočeno s krizom potpore bez presedana
('predsjedništva na putu nestanka', napisao je The Economist
prošloga tjedna) pod pritiskom poslovnih skandala, pada burzi i
nejasnoće strateškog plana. Neki su ustvrdili da je kriza takva da
bi mogla navesti to čelništvo da pokuša vojnom pustolovinom ponovno
pridobiti unutarnju potporu, u kojoj se prošloga rujna cijela
nacija okupila oko Bijela kuća. Ne bih po tom ključu čitao politiku
Sjedinjenih Država, ako radi ničeg drugog onda stoga što neki
politički riskantan rat, vođen u samoći od strane SAD-a, ne bi činio
dobro ni gospodarstvu, ni politici te zemlje. U svakom slučaju, i
radi toga cijela međunarodna zajednica treba preuzeti odgovornost
za irački problem, izuzimajući ga iz sukoba 'jastrebova' i
'golubova' Bushova administracije, i izbjegavajući sigurni ritual
polemike između nepopustljivih zagovornika atlantske veze, već
spremnih razmjestiti zrakoplove, i naših antiamerikanaca.
Međunarodna zajednica ima instrumente za suočavanje sa stvarnim
problemom poput iračkog. Potrebno je dakle učiniti da se inspektori
vrate u Bagdad, što je jedini način da se dođe do informacija o
razini prijetnji, a kojime se može vjerovati, i uključiti što širi
spektar međunarodnih subjekata, počevši od Europske Unije, u
traženju stabilnog i učinkovitog rješenja za izvanredno stanje
koje nije nimalo umjetno.", piše Umberto Ranieri.