FR-US-raščlamba-Diplomacija-Vlada-Obrana fra-le monde 27.7. jesu li amerika i europa protivnici? FRANCUSKALE MONDE27.VII.2002.Američka snaga, europska slabost"Ne trebamo se više ponašati kao da Amerikanci i Europljani imaju jednaku
predodžbu o svijetu, pa ni kao da žive na istom planetu. Mišljenja o najvažnijem pitanju moći (u čemu je njezina djelotvornost? je li moralna? treba li joj težiti') razlikuju se. Europa je na putu da odustane od moći ili, točnije, kreće se s onu stranu moći, prema svijetu u kojemu vladaju zakon, propisi, pregovori i suradnja između država: ukratko, ona je na putu prema poslijepovijesnom raju gdje vladaju mir i napredak i prema Kantovu idealu 'vječnog mira'.Naprotiv, Sjedinjene Države su zaglibile u povijesti, šireći svoju moć u anarhičnom svijetu koji je opisao Hobbes, u kojemu se ne možeš uzdati u međunarodne zakone i propise, gdje prava sigurnost, kao i obrana i promidžba liberalnog poretka uvijek ovise o posjedovanju i uporabi vojne moći.Zbog toga možemo reći da su danas u svezi s bitnim strateškim i međunarodnim pitanjima Amerikanci stanovnici Marsa, a Europljani Venere: tek se iznimno slažu i sve se manje razumiju.
FRANCUSKA
LE MONDE
27.VII.2002.
Američka snaga, europska slabost
"Ne trebamo se više ponašati kao da Amerikanci i Europljani imaju
jednaku predodžbu o svijetu, pa ni kao da žive na istom planetu.
Mišljenja o najvažnijem pitanju moći (u čemu je njezina
djelotvornost? je li moralna? treba li joj težiti') razlikuju se.
Europa je na putu da odustane od moći ili, točnije, kreće se s onu
stranu moći, prema svijetu u kojemu vladaju zakon, propisi,
pregovori i suradnja između država: ukratko, ona je na putu prema
poslijepovijesnom raju gdje vladaju mir i napredak i prema Kantovu
idealu 'vječnog mira'.
Naprotiv, Sjedinjene Države su zaglibile u povijesti, šireći svoju
moć u anarhičnom svijetu koji je opisao Hobbes, u kojemu se ne možeš
uzdati u međunarodne zakone i propise, gdje prava sigurnost, kao i
obrana i promidžba liberalnog poretka uvijek ovise o posjedovanju i
uporabi vojne moći.
Zbog toga možemo reći da su danas u svezi s bitnim strateškim i
međunarodnim pitanjima Amerikanci stanovnici Marsa, a Europljani
Venere: tek se iznimno slažu i sve se manje razumiju.
Kao Amerikancu koji živi u Europi lakše mi je uočiti tu protimbu.
Europljani su više nego prije svjesni da se razlike produbljuju,
zacijelo zato što ih se sve više plaše Š...Ć. Po njihovu mišljenju,
SAD je brži u primjeni sile i manje strpljiv od Europe u primjeni
diplomacije. Amerikanci rado vjeruju da je svijet podijeljen na
dobre i na zle, na prijatelje i na neprijatelje, dok Europa misli da
je slika puno zamršenija. U sučeljavanju sa stvarnim i možebitnim
protivnicima Amerikanci će po svoj prilici prednost dati prisili, a
ne uvjeravanju, batini, umjesto mrkve. U međunarodnim pitanjima
razmišljaju u pojmovima konačnih rezultata: problemi se moraju
riješiti, a prijetnje ukloniti. Napokon, Amerikanci su sve
skloniji da postupaju jednostrano i sve neskloniji da djeluju pod
pokroviteljstvom međunarodnih ustanova kao što su Ujedinjeni
narodi i da surađuju s drugim državama kako bi postigli zajednički
cilj, više sumnjaju u korist od međunarodnog prava i radije bi
djelovali izvan njega kada misle da je to nužno, ili barem
korisnije.
Kada je riječ o vlastitom pristupu problemima, Europljani vole reći
da je on profinjeniji i mudriji: oni žele utjecati na druge
neizravno, vrlo vješto. Oni tobože bolje podnose poraz i
strpljiviji su u pronalaženju rješenja. Prednost uglavnom daju
mirnim rješenjima, pregovaranju a ne prisili. U rješavanju
prijepora radije se pozivaju na međunarodno pravo, na međunarodne
ugovore i na međunarodnu javnost. Žele iskoristiti trgovačke i
gospodarske mjere kako bi nacije međusobno zbližili. (...)
Isto tako, što se tiče SAD-a, ni njihovo sadašnje isticanje uloge
sile u međunarodnim odnosima ni njihova naglašena sklonost prema
unilateralizmu i odbijanje da potpišu međunarodne sporazume nisu
plod duge tradicije. I Amerikanci su djeca misli braće Lumieres i u
početku neovisnosti bili su vatreni pobornici njezina kreda. Govor
američkih vođa u XVIII. i XIX. stoljeću bio je vrlo sličan današnjem
govoru Europljana Š...Ć. Dva stoljeća kasnije, Amerikanci i
Europljani zamijenili su status i stajališta. To se djelomice
tumači neobičnom promjenom zemljopisa moći do koje je došlo u XX.
stoljeću: dok SAD nije bio velika sila zagovarao je traženje
nagodbe, što je strategija slabijeg. Danas, kada su jači, ponašaju
se onako kako su se velike sile oduvijek ponašale. Dok su velike
europske sile gospodarile pozornicom, njegovale su kult sile i
slave oružja. Danas Europa gleda na svijet očima slabića Š...Ć.
Nakon stvaranja jedinstvenog političkog i gospodarskog entiteta
(povijesni pothvat sporazuma iz Maastrichta iz 1992.), mnogi su se
Europljani nadali obnovi nekadašnje veličine Europe, ali u novom
političkom obliku: 'Europa' će biti druga supersila, ne samo
gospodarska i politička, već i vojna; rješavat će krize na svom
kontinentu, kao što su etnički sukobi na Balkanu, i ponovno će
dobiti glavnu ulogu na međunarodnoj pozornici. 1990-ih, Europljani
su sa sigurnošću mogli ustvrditi da će snaga jedinstvene Europe na
kraju obnoviti tu 'multipolarnost' koja je uništena sa svršetkom
Hladnoga rata. Većina Amerikanaca je, s podijeljenim osjećajima,
prihvatila tu zamisao o europskoj supersili u nastajanju. Samuel P.
Huntington je s Harvarda prorekao da će osnutak Europske unije biti
najvažniji čimbenik u odgovoru svijeta na američku svevlast i da će
od XXI. stoljeća načiniti doista 'multipolarnu' epohu.
No europske težnje, kao i američki strahovi pokazali su se
neutemeljeni. U 1990-im Europa se nije uzdignula na položaj
supersile, već je otkrila svoju razmjernu slabost. Početkom
desetljeća, sukob u Bosni i Hercegovini pokazao je vojnu
nespremnost Europe i njezinu političku nemoć; koncem desetljeća,
sukob na Kosovu iznio je na svjetlo dana europsku podređenost u
vojnoj tehnici i u spremnosti za suvremeno ratovanje koja je samo
mogla biti sve lošija Š...Ć. U najboljem se slučaju njezina uloga
ograničila na davanje snaga za očuvanje reda, pošto je SAD, sam ili
gotovo sam, sretno priveo kraju presudne vojne faze operacije i
stabilizirao stanje. Kao što kažu neki u Europi, došlo je do podjele
rada u kojoj je SAD 'pripremo večeru', a Europljani su 'prali suđe'.
(...)
Za Hladnoga rata strateška je uloga Europe bila skrbiti se za
vlastitu obranu. Bilo je nerealno očekivati da će obnoviti status
supersile, osim ako europski puk ne bude spreman da jako skreše
programe socijalne pomoći u korist vojnih programa. No bilo je
jasno da to nipošto ne želi. Ne samo da Europljani nisu bili spremni
platiti kako bi ponovno mogli vojno djelovati izvan Europe, već,
nakon svršetka Hladnoga rata, čak nisu htjeli financirati vojne
snage koje bi bile dovoljne za provedbu operacija na vlastitom
kontinentu bez američke pomoći. (...)
Ta prirodna nesloga između jakih i slabih koja je stalno prisutna u
povijesti, danas se ponovno javlja u svađi između dviju obala
Atlantika oko unilateralizma. Europljani su uvjereni da je njihov
otpor američkoj jednostranosti dokaz nadmoći njihova idealnog
shvaćanja svjetskog poretka koji treba uspostaviti i nisu baš
spremni priznati da je odbacivanje jednostranosti uvjetovano
njihovim probitcima. Europljani se plaše da će američki
unilateralizam ovjekovječiti Hobbesov svijet u kojemu bi i sami
mogli biti sve ranjiviji. Američka je premoć možda dobrohotna, ali
sve dok njezini postupci odgađaju uspostavu svjetskog poretka koji
će jamčiti više sigurnosti najslabijim zemljama, ona je objektivno
pogubna. To je jedan razlog zbog kojega je jedna od glavnih zadaća
vanjske politike Unije zadnjih godina, kako kaže europski
promatrač, bila 'multilateralizirati' Ameriku.
Nije da su Europljani na putu da stvore savez protiv američke
premoći (kao što misle Huntington i mnogi teoretičari
Realpolitike) organizirajući vojne snage koje bi se mogle
izjednačiti s američkim: ne čine ništa slično. Njihova taktika, kao
i cilj jesu odlike slabih: nadaju se da će obuzdati moć Amerike a da
ih ne moraju dostići. Taktikom koja bi doista mogla biti najveći
podvig neizravnog napadaja, žele nadzirati čudovište pozivajući se
na njegovu savjest.
Za sada je taktika bila razborita. Jer, SAD je čudovište koje ima
savjest. Ono nema nikakve veze sa Francuskom Louisa XIV. ni s
Engleskom Georgea III. Amerikanci ni među sobom svoje postupke
nikada ne obrazlažu državnim razlozima. Amerikanci nisu nikada
prihvatili načela starog europskog poretka niti su prihvatili
Machiavellijeve zamisli. SAD je do kraja liberalno i napredno
društvo, a u moći vidi oruđe za promicanje načela slobodne uljudbe i
liberalnog svjetskog poretka. Amerikanci dijele europske težnje
prema uređenijem svjetskom sustavu koji se ne temelji na
poigravanju moći, već na vladavini međunarodnog prava, istog onog
koji su zazivali dok je Europa još slavila zakone Machtpolitike.
(...)
Katolička i protestantska Europa dugo su se ubijale, umjesto da se
podnose, a zadnja dva stoljeća nije obilježila velika međusobna
snošljivost između Francuza i Nijemaca. Š...Ć Još jednom će se veća
popustljivost Europe prema vanjskoj prijetnji puno lakše
protumačiti njezinom razmjernom slabošću. Ta je popustljivost vrlo
realna politika jer je Europa, zbog svoje slabosti, manje izložena
prijetnjama od vrlo snažne Amerike. Š...Ć Ta u potpunosti normalna
psihološka reakcija u ovom času sije razdor između SAD-a i Europe.
Potonja je, prilično mudro, zaključila da je prijetnja koju
utjelovljuje Sadam Husein za nju manje pogubna od svrgavanja
njegova režima silom. Naprotiv, kada je posrijedi Amerika koja je
jača, prag snošljivosti prema Sadamu i njegovu pogubnom arsenalu
je, ništa manje mudro, niži, napose nakon 11.IX. Š...Ć Amerikanci
mogu razmišljati o uspješnom napadaju na Irak radi svrgavanja
Sadama Huseina, čime se tumači da je 70 posto njih sklono takvom
pothvatu. Nećemo se iznenaditi što Europljani takav plan drže
nezamislivim i strašnim.
Nemogućnost da se uzvrati na prijetnje ne rađa samo snošljivošću,
već i pobijanjem: normalno je pokušavati iz glave otjerati ono
protiv čega se ne može ništa učiniti. Promatrač europske javnosti
misli da se vlade s obiju strana Atlantika često sukobljuju oko
samog pojma prijetnje: Washington, kaže nam Steven Everts, govori o
vanjskim 'prijetnjama' kao što su širenje nuklearnog oružja,
terorizam i 'lupeške države'; no europski čelnici vide uglavnom
'probleme', kao što su međuetnički sukobi, migracijski pokreti,
organizirani kriminal, siromaštvo i uništavanje okoliša. Kao što
upozorava Everts, temeljna razlika ipak ne proizlazi toliko iz
kulturalnog i filozofskog pitanja, koliko iz mogućnosti za
djelovanje Š...Ć. Međutim, te razlike u shvaćanju prijetnje nisu
samo psihološke naravi. One su ovisne i o praktičnoj stvarnosti
koja je također posljedica nejednakosti snaga: objektivno je
neprijeporno da Irak i druge 'lupeške države' nisu jednaka
prijetnja za Europu i za Ameriku. Ponajprije treba povesti računa o
činjenici da Amerikanci već šezdeset godina jamče sigurnost
Europljana i da su preuzeli njihovu zadaću čuvanja poretka u
udaljenim dijelovima svijeta, od Koreje do Perzijskog zaljeva, iz
kojih su se europske snage uglavnom povukle. Europljani najčešće
misle, bilo da to otvoreno kažu ili ne, da će se SAD, bude li Irak
uskoro stvarna, a ne samo možebitna prijetnja, uplesti kao što je
učinio 1991. Š...Ć Kada stvari promatramo na pragmatičnoj razini,
tj. kada je riječ o stvarnom planiranju strategije, ni Irak ni
Sjeverna Koreja ni bilo koja druga 'lupeška država' nisu za Europu
najveći problem. Zadaća obuzdavanja Sadama Huseina pada ponajprije
na Sjedinjene Države, a ne na Europu: u tomu se svi slažu, pa i sam
Sadam Husein. Š...Ć", piše Robert Kagan, bivši visoki dužnosnik
američkog State Departmenta i istraživač u Carnegie Endowment for
International Peace.