CH-US-raščlamba-Diplomacija-Vlada-Sekte/kultovi švic-le temps 24.7. nastavak o sad-u ŠVICARSKALE TEMPS24.VII.2002.SAD, svjetska sila. I Bog je na njegovoj strani."George Bush se rodio dvaput. Samo on znade kako se to dogodilo. Volio
se zabavljati, pomalo se laktašio i suviše je mislio na piće. Sada više ne pije, već moli. Često. U crkvi, prije nego otvori sjednicu Vijeća za nacionalnu sigurnost, prije jela i s vatrogascima koji se bore s vatrom u Arizoni. Nedavno je kleknuo zajedno s makedonskim predsjednikom koji mu je došao u posjet, kako bi se zajedno pomolili. Malo se Amerikanaca smije tim upadljivo sklopljenim rukama u Bijeloj kući. Vjerska je ravnodušnost u Sjedinjenim Državama rijetka roba. A vjera, nakon razdoblja povlačenja u privatnost, a ponekad i poruge, u zadnjoj četvrtini stoljeća, ponovno postaje javna stvar. Za državni blagdan koji je vrlo blizu njegovu rođendanu, predsjednik je početkom mjeseca proveo vikend s roditeljima, na imanju u Kennebunkportu, na obali Atlantika, u državi Maine. U nedjelju se čitava obitelj popela na brežuljak kako bi sudjelovala na misi u crkvi sv. Ane. Tu se, dok su dečki obrijane glave, sa slušalicom u uhu nadgledali crkvu izvana, dogodilo nešto neobično. Pastor, g. L. Agnew pozdravio je 'duhovnog
ŠVICARSKA
LE TEMPS
24.VII.2002.
SAD, svjetska sila. I Bog je na njegovoj strani.
"George Bush se rodio dvaput. Samo on znade kako se to dogodilo.
Volio se zabavljati, pomalo se laktašio i suviše je mislio na piće.
Sada više ne pije, već moli. Često. U crkvi, prije nego otvori
sjednicu Vijeća za nacionalnu sigurnost, prije jela i s
vatrogascima koji se bore s vatrom u Arizoni. Nedavno je kleknuo
zajedno s makedonskim predsjednikom koji mu je došao u posjet, kako
bi se zajedno pomolili. Malo se Amerikanaca smije tim upadljivo
sklopljenim rukama u Bijeloj kući. Vjerska je ravnodušnost u
Sjedinjenim Državama rijetka roba. A vjera, nakon razdoblja
povlačenja u privatnost, a ponekad i poruge, u zadnjoj četvrtini
stoljeća, ponovno postaje javna stvar. Za državni blagdan koji je
vrlo blizu njegovu rođendanu, predsjednik je početkom mjeseca
proveo vikend s roditeljima, na imanju u Kennebunkportu, na obali
Atlantika, u državi Maine. U nedjelju se čitava obitelj popela na
brežuljak kako bi sudjelovala na misi u crkvi sv. Ane. Tu se, dok su
dečki obrijane glave, sa slušalicom u uhu nadgledali crkvu izvana,
dogodilo nešto neobično. Pastor, g. L. Agnew pozdravio je 'duhovnog
i političkog vođu najveće države u svijetu'; i umjesto da počne
crkvenu pjesmu, počeo je izgovarati, a za njim svi nazočni,
ponajprije George Bush, prisegu vjernosti, 'pledge of allegiance':
'Obećavam vjernost zastavi Sjedinjenih Američkih Država i
Republici, naciji koja je pokorna Bogu, nedjeljiva, sa slobodom i
pravdom za sve'. 'One Nation under God': predsjednik je to rekao
vrlo jasno, pridružujući svoj odlučan glas glasovima prosvjeda
protiv odluke prizivnog suda u San Franciscu koji je 'under God'
proglasio neustavnim. (...)
Trebamo se vratiti na početke 'pledgea' kako bismo shvatili kako
Amerika nije država na putu sekularizacije, već, naprotiv, na putu
vjerskog usmjerenja. Kada je 1892. učitelj i propovjednik Francis
Bellamy sročio prisegu, njegova je pobuda bila potpuno svjetovne,
pa i socijalističke naravi: Boga tu nije bilo. Pola stoljeća
kasnije, u Virginiji, prosvjetni su čelnici iz javne škole izbacili
učenike iz obitelji Jehovinih svjedoka, jer nisu htjeli pozdraviti
zastavu ni recitirati prisegu. Vrhovni sud je 1943. poništio
virdžinijsku odluku i vratio učenike uz savršeno jasne uvjete:
nikakva vlast, ni velika ni mala, ne može propisivati ortodoksnu
politiku, domoljublje, vjeru ni bilo što drugo što je u svezi s
osobnim mišljenjem svakog građanina. (...)
Poluga vage vraća se sada na drugu stranu. Vidjeli smo to u presudi
Vrhovnog suda odmah nakon afere s prisegom. S pet glasova protiv
četiri, sudci su odlučili da se u Clevelandu nastavi praksa
'vouchera' (subvencije za školovanje) i tako omogućili širenje tog
sustava koji je crna ovca profesorskih sindikata, demokratske
stranke i mnogih država, ali je drago čedo Bushove uprave. Načelo je
jednostavno: roditelji koji dijete žele ispisati iz javne škole,
dobivaju 'voucher' (2250 dolara na godinu u slučaju koji je završio
na sudu) kako bi ga upisali u privatnu školu po vlastitom izboru.
Gdje je tu vjera? U sljedećem: u Clevelandu se 3.700 obitelji od
75.000 odlučilo za 'vaucher', a 96 posto djece koja su napustila
javne škole sada su u kršćanskim školama, poglavito katoličkim.
Vrhovni sudac Paul Stevens, uz potporu trojice kolega, uzalud je
upozoravao na skretanje prema 'indoktrinaciji' koju plaća država,
većina sudaca danas je spremna ići pravcem koji im pokazuju
konzervativni republikanci. A George Bush ne želi ostati na tome.
Pregovarajući s demokratima koji još drže Senat, pokušava
pokrenuti svoj program socijalnih usluga koje bi se s državnim
novcem povjerile privatnim, uglavnom vjerskim organizacijama.
Kako bi opravdao odluku o 'voucheru', Vrhovni sud se pozvao na svoje
neutralno vjersko stajalište. Ako Cleveland nudi privatne, većinom
vjerske i katoličke škole, rekao je, to je posljedica mjesnih
okolnosti. Drugdje ne mora biti tako... Prilagodljivo prikazivanje
stvari nije vlastito sudcu Antoninu Scaliji, jednom od
najkonzervativnijih među devetoricom. U nedavnom izvješću u
Chicagu koje je preuzeo 'The Journal of Religion and Public Life',
sudac iznosi svoja uvjerenja. Čitajući ga, pitamo se želi li taj
katolik-integrist još živjeti u demokraciji, ili zapravo sanja da
se u SAD-u uvede nova vrsta teokracije. 'Nema druge vlasti do Božje,
kaže. Gospodin djeluje i kroji pravdu preko svog ministra, države'.
Dalje, Antonin Scalia vidi u demokraciji težnju da se 'božanska
vlast skrije iza vlade'. Traži od katolika da se ne pomire s takvim
stanjem stvari, već da se 'bore na sve moguće načine'. Nije li
nedavno George Bush, duhovni vođa, rekao da 'prava dolaze od Boga'?
Američka imperijalna ambicija, reklo bi se, želi se proširiti sve
do neba", piše Alain Campiotti.