AT-E-BA-YU-balkan-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Vlada au 11. VII. busek: članstvo kao mamac za reforme AUSTRIJADIE PRESSE11. VII. 2002.Busek: "Ne smijemo odgajati međunarodne rentijere"U razgovoru s Wielandom Schneiderom Erhard
Busek "osvrće se na prvih pola godine mandata koordinatora Pakta za stabilnost Balkana, te na borbu protiv organiziranog zločina i ostale probleme u jugoistočnoj Europi".- Ranije ste opetovano kritizirali Pakt za stabilnost Balkana. Kako gledate na taj projekt pola godine nakon što se sami preuzeli dužnost njegova ravnatelja? Jeste li nešto napravili drugačije ili bolje?= I dalje zauzimam kritički stav prema Paktu za stabilnost jugoistočne Europe jer on nije savršen instrument. Samo se po sebi razumije da i ono što sam sam ovdje započeo valja podvrgnuti kritici. Pokušao sam nakon početne širine Pakta postizati rezultate usredotočujući se na određene teme. Smanjio sam broj sjednica za 50 posto budući da razumijem vlade zemalja u regiji: naime, one ne mogu živjeti od konferencija već samo od opipljivih rezultata.Do kraja 2002. g. sve bi zemlje u regiji trebale među sobom sklopiti
AUSTRIJA
DIE PRESSE
11. VII. 2002.
Busek: "Ne smijemo odgajati međunarodne rentijere"
U razgovoru s Wielandom Schneiderom Erhard Busek "osvrće se na
prvih pola godine mandata koordinatora Pakta za stabilnost
Balkana, te na borbu protiv organiziranog zločina i ostale probleme
u jugoistočnoj Europi".
- Ranije ste opetovano kritizirali Pakt za stabilnost Balkana. Kako
gledate na taj projekt pola godine nakon što se sami preuzeli
dužnost njegova ravnatelja? Jeste li nešto napravili drugačije ili
bolje?
= I dalje zauzimam kritički stav prema Paktu za stabilnost
jugoistočne Europe jer on nije savršen instrument. Samo se po sebi
razumije da i ono što sam sam ovdje započeo valja podvrgnuti
kritici. Pokušao sam nakon početne širine Pakta postizati
rezultate usredotočujući se na određene teme. Smanjio sam broj
sjednica za 50 posto budući da razumijem vlade zemalja u regiji:
naime, one ne mogu živjeti od konferencija već samo od opipljivih
rezultata.
Do kraja 2002. g. sve bi zemlje u regiji trebale među sobom sklopiti
sporazume o slobodnoj trgovini kao uvod u uspostavu zone slobodne
trgovine u jugoistočnoj Europi. Tome valja dodati centar za borbu
protiv organiziranog kriminala u Bukureštu i centar za
prikupljanje oružja u Beogradu. U trokutu Srbija-Hrvatska-Bosna
valja osigurati povratak 140 tisuća izbjeglica ali i pobrinuti se
da ti ljudi imaju krov nad glavom i zaposlenje. Što se tiče
infrastrukturnih projekata, želim krajem godine moći konstatirati
na kojim je područjima postignut napredak a na kojima ima
prepreka.
- Koji su najveći problemi jugoistočne Europe?
= Jedan od problema čine velika očekivanja koja je potaknuo Pakt za
stabilnost. Bit ću jako sretan ako 2002. g. počne gradnja u 10 posto
'quick-start-packages'. Prekogranična suradnja zemalja na
jugoistoku Europe bitno se poboljšava ali zahtijeva trajan
pritisak. U razdobljima unutarpolitičke slabosti vlade se uvijek
suočavaju s opasnošću da se usprotive prekograničnoj suradnji
iznošenjem nacionalističkih argumenata.
Jedno pitanje funkcionira kao snažan uznemirujući čimbenik: hoće
li, naime, Amerikanci otići ili će ostati? Ipak, taj aktualni
problem može uroditi pozitivnim učinkom - europeizacijom. No,
smatram da baš i nema smisla očešati se o Amerikance i onda se čuditi
kad odluče otići.
- Jedan od problema jest i upletenost dijelova političkog i
privrednog establishmenta u jugoistočnoj Europi u organizirani
kriminal.
= To je sasvim točno. Postoje informacije da je, primjerice,
krijumčarenje cigareta povezano sa carinskim službama u pojedinim
zemljama te da iza tog posla stoje političari. Drugi je problem što
kod zapadnih zemalja ne nailazi na odjek moja konstatacija da
potrošače u trgovini ženama i drogom valja tražiti na Zapadu. Nema
smisla upirati prstom u jugoistočnu Europu. Treba se boriti protiv
korijena tih zločina.
- No, organizirani kriminal i korupcija bitne su prepreke ulasku
inozemnih ulagača u tu regiju.
= Kada su ulaganja u pitanju, stanje se nije popravilo. Razlog je
nedostatna politička stabilnost. Istražujem svaki poznati slučaj
ometanja ulaganja i razgovaram o tome s vladama. Ta uloga, doduše,
nije baš ugodna ali je nužna.
- U važnom projektu obnove srpskih mostova na Dunavu koje je razorio
NATO dolazi do silnih otezanja. Zašto?
= To je čisto politički problem. Na europskoj je strani trebalo
strahovito puno vremena da budu raščišćeni modaliteti čišćenja
Dunava. Sada je utvrđeno da bi Dunav trebao biti očišćen do kraja
kolovoza. Korijeni druge teškoće leže danas na srpskoj strani.
Naime, plovidbu trenutno ometa pontonski most. Izgradnja novog
mosta koji bi trebao zamijeniti spomenuti pontonski trebala bi
trajati od 24 do 28 mjeseci. To je po mom mišljenju više nego
predugo. Kod nas u Beču gradnja mosta nikada nije trajala dulje od
godinu dana. To mora biti moguće ostvariti i u Novom Sadu.
Zemlje jugoistočne Europe moraju biti svjesne da moraju biti
uvjerljive i brze na onim područjima za koja same snose
odgovornost. To posebno vrijedi kada - katkad i s pravom -
kritiziraju sporost donatora.
- Zašto obnova mosta traje tako dugo?
= Zbog neriješenih unutarpolitičkih odnosa u Srbiji. Teško je već
samo utvrditi tko je za što odgovoran. Jugoslavenska je vlada
uložila velike napore ali nije nadležna za to pitanje. Srpska vlada
jest nadležna ali pojedine osobe nisu htjele surađivati.
Gradonačelnik Novog Sada razmišlja samo o svom novom mostu a možda i
o prihodima od pontonskog mosta. Nije baš jednostavno koordinirati
sve te interese.
- Kako općenito ocjenjujete rad novog vodstva u Beogradu?
= Od Miloševićeva odlaska postignuto je puno toga. Dosadašnji je
tempo reformi bio dojmljiv i valja se nadati će biti zadržan i
ubuduće. Pritom želim svim vladama u regiji što brži tempo rada - iz
razloga koji je povezan sa članicama EU. Naime, rezultati izbora
signaliziraju da nam očito nije pošlo za rukom ispravno prikazati
zajedničku odgovornost za Europu. U članicama EU jenja spremnost za
izdvajanje novca. Jasna potvrda te ocjene jest posljednji sastanak
na vrhu EU u Sevilli. Njegovo je geslo bilo sljedeće: dat ću novac
ako uzmeš natrag svoje ljude. To ide predaleko. Zemlje jugoistočne
Europe bile bi presretne kada bi mogle dobiti natrag svoje ljude.
Bugarska je u proteklih 15 godina izgubila 20 posto svog
stanovništva. Dakle, kada je riječ o tom problemu, ne bih rekao
'Nema više novca!' već 'Ulagat ću kako nas budućnost ne bi stajala
još više novca'. Jugoistočna Europa dijelom još nije shvatila
promjenu stava u Europskoj uniji. Neke ovdašnje političke snage
ističu sljedeće: 'Moramo izraziti želju još za ovim i onim'.
Navikle su da članice EU plaćaju njihove želje.
- Cilj zemalja jugoistočne Europe jest pristup EU. Kod mnogih ta
želja djeluje nerealno.
= Taj je cilj jedini motiv koji potiče navedene zemlje da provode
reforme. On je istodobno i rješenje za probleme manjina. Zemljama
treba postaviti ciljeve i potom im pomoći da ih i ostvare. Ne
smijemo uspostavljati protektorate ni odgajati međunarodne
rentijere.