IT-FR-globalizacija-Politika it - 28. VI. avvenire - desnice i ljevice ITALIJAAVVENIRE28. VI. 2002."Desnica? Sada je lijevije""U vrijeme kada pomalo po svuda u Europi izgleda da pobjeđuje desnica, bilo u chiracovskom 'umjerenom'
obliku, bilo u le penovskom 'populističkom', Alain de Benoist utemeljitelj francuske 'Nouvelle Droite' (Nove desnice) sigurno ima nešto za kazati. Eklektički mislilac de Benoist je bio teoretičar 'desničarskog gramscizma' , no u posljednje vrijeme izgleda da njegova stajališta nadilaze svaki ostatak ideološke polarizacije. 'Smatram se neovisnim i atipičnim intelektualcem', kaže , ' i ne prepoznajem se niti u jednoj desnoj obitelji trenutno na europskoj pozornici. Radije sam uložio napor ustanoviti osobnu misao, uzevši ideje koje sam smatrao ispravnim.- Ni desnica, ni ljevica, sve u svemu?= Ako mi pokažete neku osobu i kažete mi da je s desnice ili ljevice, apsolutno mi ništa niste kazali o idejama te osobe. Niste mi rekli što ona misli o Europi, državi, ekonomiji. Tu podjelu između desnice i ljevice mi se čini težom održati i na razini svakodnevne politike i već je odavno nestala u intelektualnom krugu. Najbolji
ITALIJA
AVVENIRE
28. VI. 2002.
"Desnica? Sada je lijevije"
"U vrijeme kada pomalo po svuda u Europi izgleda da pobjeđuje
desnica, bilo u chiracovskom 'umjerenom' obliku, bilo u le
penovskom 'populističkom', Alain de Benoist utemeljitelj
francuske 'Nouvelle Droite' (Nove desnice) sigurno ima nešto za
kazati. Eklektički mislilac de Benoist je bio teoretičar
'desničarskog gramscizma' , no u posljednje vrijeme izgleda da
njegova stajališta nadilaze svaki ostatak ideološke polarizacije.
'Smatram se neovisnim i atipičnim intelektualcem', kaže , ' i ne
prepoznajem se niti u jednoj desnoj obitelji trenutno na europskoj
pozornici. Radije sam uložio napor ustanoviti osobnu misao, uzevši
ideje koje sam smatrao ispravnim.
- Ni desnica, ni ljevica, sve u svemu?
= Ako mi pokažete neku osobu i kažete mi da je s desnice ili ljevice,
apsolutno mi ništa niste kazali o idejama te osobe. Niste mi rekli
što ona misli o Europi, državi, ekonomiji. Tu podjelu između
desnice i ljevice mi se čini težom održati i na razini svakodnevne
politike i već je odavno nestala u intelektualnom krugu. Najbolji
dokaz je činjenica da su svi veliki događaji posljednjih 15 godina,
od pada Berlinskog zida do njemačkog ujedinjenja, europske
integracije do rata u Zaljevu i balkanskih ratova, stvorili
transverzalne pravce, koje se apsolutno više ne može svesti na dva
suprotstavljena pola. U svim zemljama i svim razdobljima postojale
su različite desnice i različite ljevice. I sigurno je da su se među
nekima od tih desnica i nekima od tih ljevica mogle razviti određene
međusobne sklonosti.
- Primjerice?
= Povijesno je kritika ideje napretka vođena s desnice. Koja je
danas instanca koja na najradikalniji način kritizira ideologiju
progresa? Ekolozi. Koji se općenito smještaju na ljevicu. Dakle
moguća su dva tumačenja: ili smatrati 'zelene' ljevičarima s
desničarskim idejama, ili priznati da kritika ideje progresa može
pripadati i ljevici i desnici. Ista se razmatranja mogu napraviti
glede regionalizma: demokratski regionalizam sasvim je drugo od
regionalizma koji na smanjenoj skali opet predlaže državne
strukture. Ono što je važno jest sadržaj pojmova a ne pojmovi sami.
- Radi toga se slažete s intelektualcem krajnje ljevice poput
Sergea Latouchea u osudi globalizacije?
= Najveća opasnost doba u kojem živimo je vladavine robe. Pobjeda
utilitarizma. Živim u svijetu gdje više ništa nema vrijednost, ali
sve ima cijenu. Svjedočili smo uzajamnom preobraćenju desnice i
ljevice: ljevica se 'podesničila' na gospodarskom planu, kao što je
desnica otišla u lijevo na kulturalnom planu. Stranke iznose
programe koje je sve teže razlikovati. Od tuda dolazi i kriza
biranja.
- No Vi tako ponovno iznosite kritiku robe Frankfurstke škole...
= Ne niječem neke kontinuitete. No postoje i razlike. Poglavito
živimo u drugačijem dobu. Sedamdesetih godina još smo uvijek bili
unutar modernog doba, svijet je bio bipolaran, ideološka uvjerenja
bila su vrlo snažna. Danas živim u unipolarnom svijetu. Nalazimo se
pred fenomenima poput globalizacije, koja nije samo unifikacija
Zemlje, već njena unifikacija kao tržišta. Moderne ideologije su se
rastopile. Sigurnosti su prepustile mjesto strahovima i
razočarenjima. Politički oblici svojstveni modernom dobu su
propali. Svjedočimo propadanju države-nacije, porastu biračke
apstinencije, krizi stranaka, sindikata i crkava, rastu populizma,
ali i pojavi novih društvenih pokreta, razvoju zajedničkih
'mrežnih' struktura, afirmaciji jednog protudruštva na
planetarnoj razini. Svjetsko carstvo robe trpi neku vrstu otpora od
strane pokreta koji mogu izgledati pretjerani i histerični. To je
dijalektika koja se može opstati kroz suprotstavljanje McWorlda sa
svjetskim Džihadom. Izazov Europi je upravo ovdje: nastojati dati
život političkom nacrtu koji odbacuje Džihad, a da, međutim, ne
bude instrument McWorlda. Vratiti svijetu njegove različitosti,
prelazeći iz unipolarnog na multipolarni sustav, na univerzum više
oblika. Dajući mondijalizaciji druge sadržaje i druge temelje od
onih pragmatičnog materijalizma.
- Glede različitosti. Vi ste teoretičar 'diferencijalizma'. Zašto
tolika ljutnja spram univerzalizma?
= Smatram da 'drugi' mora biti priznat kao 'drugi', jer samo krećući
od te drugosti mogu uspostaviti odnos. Dijalog u kojemu nema
'drugog' samo je razmjena između 'mene' i 'mene'. Sigurno je da sam
iznio prilično oštre kritike prema svim oblicima univerzalizma. No
ono što smatram najizvornijim u mojem pristupu je da su svi
univerzalizmi samo zakrabuljeni partikularizmi i etno-centrizmi.
Moja kritika univerzalizma je neodvojiva od onih koje je Heidegger
zvao 'metafizikama subjektivnosti'. Metafizička kritika s jedne
vodi kritici liberalnog individualizma, ali i kritici svih oblika
nacionalizma koji 'ja' nadomještavaju s 'mi', što su samo drugi
oblici kolektivnog individualizma", razgovarao Emanuelle
Rebuffini.