E-AT-DE-FR-EU-PRORAČUNSKA_POLITIKA-Organizacije/savezi-Proračun-Gospodarski pokazatelji AU 19. VI. DS: ČLANICE EU-A I PRORAČUNI AUSTRIJADER STANDARD19. VI. 2002.Grasser u dobrom društvu"Povjerenik EU-a za gospodarstvo Pedro Solber
nalikuje učitelju koji ne uspijeva obuzdati svoje učenike. Doduše, sve su se članice EU-a obvezale do 2004. predložiti uravnotežene proračune, ali posebno velike zemlje ignoriraju tu zadaću. Nakon Njemačke i Portugala, opomena Bruxellesa zaprijetila je i Francuskoj i Italiji; čak i novi uzorni učenik Austrija nije više odlikaš u predmetu proračunske politike. Hoće li takvo ponašanje učiniti bespredmetnim cijeli pakt za stabilnost eura?Neki bi bili jako zadovoljni kada bi proračunski korzet koji je Njemačka svojedobno nametnula Europskoj uniji, bio olabavljen ili u potpunosti skinut. Napokon, ne postoji objektivna veza između proračunskih deficita pojedinih država i stabilnosti eura. Od spoznaja Johna Maynarda Keynesa ekonomisti se slažu da je u mršavim godinama poželjan deficit u državnim financijama. Vlada koja u uvjetima recesije pokušava kresanjem izdvajanja ili povećanjem poreza izbjeći deficit samo će dodatno pooštriti krizu.No, Keynes je također zatražio da za bogatih godina dugovi budu
AUSTRIJA
DER STANDARD
19. VI. 2002.
Grasser u dobrom društvu
"Povjerenik EU-a za gospodarstvo Pedro Solber nalikuje učitelju
koji ne uspijeva obuzdati svoje učenike. Doduše, sve su se članice
EU-a obvezale do 2004. predložiti uravnotežene proračune, ali
posebno velike zemlje ignoriraju tu zadaću. Nakon Njemačke i
Portugala, opomena Bruxellesa zaprijetila je i Francuskoj i
Italiji; čak i novi uzorni učenik Austrija nije više odlikaš u
predmetu proračunske politike. Hoće li takvo ponašanje učiniti
bespredmetnim cijeli pakt za stabilnost eura?
Neki bi bili jako zadovoljni kada bi proračunski korzet koji je
Njemačka svojedobno nametnula Europskoj uniji, bio olabavljen ili
u potpunosti skinut. Napokon, ne postoji objektivna veza između
proračunskih deficita pojedinih država i stabilnosti eura. Od
spoznaja Johna Maynarda Keynesa ekonomisti se slažu da je u mršavim
godinama poželjan deficit u državnim financijama. Vlada koja u
uvjetima recesije pokušava kresanjem izdvajanja ili povećanjem
poreza izbjeći deficit samo će dodatno pooštriti krizu.
No, Keynes je također zatražio da za bogatih godina dugovi budu
suzbijeni proračunskim viškovima te da se srednjeročno gledano
teži uravnoteženom proračunu. Stalno deficitarno trošenje u
zapadnoj Europi sedamdesetih i osamdesetih godina predstavljalo je
iskrivljenje njegovih zamisli.
Pakt za stabilnost eura zamišljen je u prvom redu kao rješenje
političke dileme: svakom je ministru financija daleko lakše
zatvoriti pipu u uvjetima gospodarskog pada nego ponovno je
otvoriti pri prvim naznakama gospodarskog uzleta. U toj je fazi
zahtjev za socijalnim izdvajanjima i javnim ulaganjima posebno
glasan te se često zanemaruje zadaća sanacije proračuna.
Zahvaljujući paktu za stabilnost, koji na srednji rok obvezuje
članice EU na uravnotežene proračune, ograničavajući uz prijetnju
teškim kaznama proračunski deficit na tri posto, ministrima
financija trebalo bi biti omogućeno izgovarati se na Bruxelles kada
se usprotive pritisku za povećanim izdvajanjima i za smanjenjem
poreza.
Doduše, EU je još jako udaljena od inteligentne anticikličke
proračunske politike. Naime, ona zahtijeva brzu prilagodbu
gospodarskim datostima poput monetarne politike središnjih
banaka. No, proračunsku politiku nije moguće na isti način
depolitizirati. Tko kreće u predizbornu kampanju, obećaje lijepe
stvari poput reforme poreznog sustava i dječjeg dodatka, a
ispunjenja takvih predizbornih obećanja važnija su pobjedniku -
kao što je slučaj s Jacquesom Chiracom - od dobrih ocjena iz
Bruxellesa.
Ipak, fleksibilnosti manjka i u drugom smjeru: kada je Karl-Heinz
Grasser, austrijski ministar financija, u ljeto 2000. izumio nulti
deficit, bio je to ne samo spretni politički marketing već i istup
prilagođen tadašnjoj povoljnoj konjunkturi. Kada se uskoro nakon
toga stanje u svjetskom gospodarstvu pomutilo, opet je ocijenjeno
da bi mali deficit koristio Austriji. No, kako objasniti građanima
da nacionalni cilj nultog deficita više nije aktualan? Zato je
prošle godine austrijska fiskalna politika bila više vođena
sportskim nego ekonomskim motivima. Ovogodišnji deficit nije znak
neuspjeha ministra financija, kao što tvrdi oporba, već znak
povratka zdravom razumu.
Usprkos omekšavanju kriterija za stabilnost, na pomolu nije
povratak neobuzdanom zaduživanju. Ipak, signali iz Pariza, Bonna i
Rima uznemiruju. Naime, srednjeročno gledano, uravnoteženi
proračuni u većini europskih zemalja neće biti dovoljni sami po
sebi. U javnim mirovinskim sustavima otkucava tempirana bomba u
vidu starenja stanovništva, koja će u sljedećem desetljeću suočiti
mnoge zemlje s izborom između otkazivanja ugovora o generacijskoj
solidarnosti i financiranja aktualnih penzija kroz viši
proračunski deficit. I Austrija bi dotada trebala što više smanjiti
svoj dug i poraditi na tome da kod učitelja Solbesa ponovno postane
odlikaš", smatra Eric Frey.