DE-FR-E-izbori-Vlada-Proračun-Izbori-Organizacije/savezi NJ 5. VI. SZ: NAKON PORAZA LJEVIČARA EUROPSKI POVRATAK NACIONALNOJ DRŽAVI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG5. VI. 2002.Teret stabilnosti"Ipak je izostalo veliko sučeljavanje na
sastanku ministara financija EU i eurozone, održanom ovog utorka. Naime, sporne teme poput nastavka politike stabilnosti, koju dovodi u pitanje nova francuska vlada, odgođene su za sastanak na vrhu EU, zakazan sredinom lipnja u Sevilli. Taj će pak sastanak biti održan nakon francuskih parlamentarnih izbora a tek će nakon toga u Parizu biti instalirana djelotvorna vlada. Bruxelles se pak nije htio uplitati u predizbornu borbu.Sevilla će biti 'trenutak istine' za Pariz, izjavio je nedavno za list njemački državni tajnik Caio Koch-Weser. Dobije li Jacques Chirac (...) većinu u parlamentu, prijete žestoki sukobi ne samo između Bruxellesa i Pariza već i između Pariza i ostalih partnera u EU. Naime, Francuska ne želi ispoštovati obvezu koju su u ožujku u Barceloni obnovili svi šefovi država i vlada članica EU - riječ je o predlaganju uravnoteženih državnih proračuna 2004. g. Chirac ne smatra taj datum obvezujućim. Takvim je stavom na svoja leđa već navukao prijekor Bruxellesa, kritiku šefa Europske središnje banke
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
5. VI. 2002.
Teret stabilnosti
"Ipak je izostalo veliko sučeljavanje na sastanku ministara
financija EU i eurozone, održanom ovog utorka. Naime, sporne teme
poput nastavka politike stabilnosti, koju dovodi u pitanje nova
francuska vlada, odgođene su za sastanak na vrhu EU, zakazan
sredinom lipnja u Sevilli. Taj će pak sastanak biti održan nakon
francuskih parlamentarnih izbora a tek će nakon toga u Parizu biti
instalirana djelotvorna vlada. Bruxelles se pak nije htio uplitati
u predizbornu borbu.
Sevilla će biti 'trenutak istine' za Pariz, izjavio je nedavno za
list njemački državni tajnik Caio Koch-Weser. Dobije li Jacques
Chirac (...) većinu u parlamentu, prijete žestoki sukobi ne samo
između Bruxellesa i Pariza već i između Pariza i ostalih partnera u
EU. Naime, Francuska ne želi ispoštovati obvezu koju su u ožujku u
Barceloni obnovili svi šefovi država i vlada članica EU - riječ je o
predlaganju uravnoteženih državnih proračuna 2004. g. Chirac ne
smatra taj datum obvezujućim. Takvim je stavom na svoja leđa već
navukao prijekor Bruxellesa, kritiku šefa Europske središnje banke
Wima Duisenberga i partnera EU.
Doduše, spomenuti bi cilj - zanemarimo li Nijemce - teško u
razdoblju do 2004. g. ostvarila i ljevičarska francuska vlada
budući da su 35-satni radni tjedan i smanjeni prihodi od poreza i
deficiti u socijalnom osiguranju pogoršali financijsku situaciju.
No, prethodna Jospinova vlada bar je prihvaćala tu obvezu. Chirac
pak ima druge prioritete. Želi u prvom redu izbjeći da restriktivna
politika ili čak povećanja poreza uguše gospodarski zamah. U roku
od pet godina porezi - u prvom redu za one koji bolje zarađuju -
trebali bi biti smanjeni za 30 milijardi eura, poduzeća bi trebala
izdvajati manje izdvajati a država istodobno više novca za
naoružanje i unutrašnju sigurnost. Zato bi proračunski deficit ove
godine trebao porasti na 2,5 ili čak na tri posto.
Je li to kraj europske politike stabilnosti? Tu mogućnost ne treba
isključiti. Francuska traži partnere koji će poduprijeti poziciju
Pariza. Tu bi ulogu mogli prihvatiti Portugal i Velika Britanija
koji također smatraju da je Bruxelles nepravedan prema njima. Nada
Pariza da će na svoju stranu privući Njemačku, koja je prije
nekoliko mjeseci uz pomoć Francuske spriječila primanje Plavog
pisma iz Bruxellesa zbog kršenja kriterija stabilnosti, privremeno
je razbijena. 'Ne s nama', kaže Koch-Weser. Doduše, čini se da u
Parizu ionako računaju na promjenu vlasti u Berlinu. Naime, CDU/CSU
i u prvom redu FDP zastupaju slična gospodarsko-politička
stajališta.
Upravo konzervativne stranke, koje su se nekoć zalagale za posebno
strogo tumačenje pakta za stabilnost a danas u dijelom neobičnom
zajedništvu s rastrošnom ljevicom, dovode danas u pitanje tu
financijsko-političku stabilnost. Europski konsenzus u pitanjima
vezanima za politiku stabilnosti raspada se upravo u trenutku u
kojem bi trebalo ubirati plodove i demonstrirati zajedništvo.
Moguće je raspravljati o tome bi li bilo mudro u uvjetima istinske
recesije voditi restriktivnu politiku samo radi ispunjavanja
kriterija za stabilnost. Ipak, bilo bi istinski glupo u uvjetima
postupnog zamaha konjunkture djelovati prociklično, dopustiti
porast deficita i time zatvoriti manevarski prostor za suzbijanje
kriza.
Dakle, ponovno jačaju nacionalni egoizmi, uspješno prikrivani u
povoljnim razdobljima. To je loš znak za europsku koordinaciju
gospodarske politike i za rješavanje središnjih pitanja poput
proširenja EU, reforme poljoprivredne politike, strukturnih
reformi na tržištu i otvaranja novih tržišta", zaključuje Gerhard
Blaeske.