IT-US-globalizacija, gospodarstvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-8.V.LA STAMPA- GLOBALIZACIJA I REDISTRIBUCIJA BOGATSTVA ITALIJALA STAMPA8. V. 2002.New Economy nije proširila blagostanje, umjesto toga je naglasila nejednakosti.
Prijedlozi za preraspodjelu svjetskog bogatstva."U svojoj čuvenoj Utopiji, napisanoj 1516., Thomas More je kritizirao engleski zakon koji je određivao smrtnu kaznu za krađu. I uz toliku strogost, primjećuje čuveni filozof i državnik, krađe se ne smanjuju i najbolja bi politika bila omogućiti da 'svi imaju dovoljno za jesti' i, posljedično, ne bi bili potaknuti krasti. Ovo je jedno od prvih eksplicitnih prepoznavanja, u suvremenim terminima, važnosti preraspodjele prihoda u izgradnji stabilnih prihoda. I upravo od preraspodjele prihoda, što se danas u raznim oblicima podvodi pod etiketu welfarea, mogla bi krenuti politička rasprava u trenutku u kojemu izgleda da je stabilnost naprednih društava pod prijetnjom. Oko 15 godina živjeli smo u iluziji da će globalizacija i 'nova ekonomija' učiniti da problem nestane, i da će zahvaljujući snažnom, makar i bez reda, rastu, svi vidjeti kako se povećava njegov komad torte, te da se tako neće previše obazirati na veličinu susjedovog komada torte. U ovih posljednjih 15 godina, razlike u prihodu i bogatstvu posvuda su povećane, no poglavito u
ITALIJA
LA STAMPA
8. V. 2002.
New Economy nije proširila blagostanje, umjesto toga je naglasila
nejednakosti. Prijedlozi za preraspodjelu svjetskog bogatstva.
"U svojoj čuvenoj Utopiji, napisanoj 1516., Thomas More je
kritizirao engleski zakon koji je određivao smrtnu kaznu za krađu.
I uz toliku strogost, primjećuje čuveni filozof i državnik, krađe
se ne smanjuju i najbolja bi politika bila omogućiti da 'svi imaju
dovoljno za jesti' i, posljedično, ne bi bili potaknuti krasti. Ovo
je jedno od prvih eksplicitnih prepoznavanja, u suvremenim
terminima, važnosti preraspodjele prihoda u izgradnji stabilnih
prihoda. I upravo od preraspodjele prihoda, što se danas u raznim
oblicima podvodi pod etiketu welfarea, mogla bi krenuti politička
rasprava u trenutku u kojemu izgleda da je stabilnost naprednih
društava pod prijetnjom. Oko 15 godina živjeli smo u iluziji da će
globalizacija i 'nova ekonomija' učiniti da problem nestane, i da
će zahvaljujući snažnom, makar i bez reda, rastu, svi vidjeti kako
se povećava njegov komad torte, te da se tako neće previše obazirati
na veličinu susjedovog komada torte. U ovih posljednjih 15 godina,
razlike u prihodu i bogatstvu posvuda su povećane, no poglavito u
Sjedinjenim Državama, u mnogim zemljama u razvoju povećanje
razlika podudarilo se s povećanjem siromaštva u apsolutnim
brojkama.(...)
Najveća novost dolaze do Brucea Ackermanna, poznatog pravnika i
znanstvenika politike s čuvenog američkog sveučilišta Yale.
Ackermann američko društvo dijeli u tri djela: sloj s visokim
prihodima, kojemu pripada 20 posto stanovništva a koje je došlo u
posjed gotovo cijelog povećanja bogatstva i prihoda u posljednjih
15 godina, jedan siromašni 'podsloj', koji živi u svijetu niskih
plaća i poslova bez budućnosti, i između ta dva jedan srednji stalež
koji je uspio zadržati pozicije, u terminima stvarnog prihoda, samo
zahvaljujući većem radu, poglavito ženskom. Pred tim neravnotežama
rješenje profesora Ackermanna vrlo je jednostavno i može izgledati
simplicističko: svakom mladom Amerikancu dati njegov 'komad'
('stake') nacionalnog bogatsva kada postane punoljetan. Kao da
odmah prima jedno 'društveno nasljedstvo'.(...)
Na tom pravcu, jedna engleski znanstvenik, Michael Sherraden,
smatra da 'dohodak može hraniti želudac, no vlasništvo nad dobrima
može hraniti um'. (...) Širenje zanimanja za te prijedloge međutim
pokazuje da se političko-kulturalni obzor zapada brzo mijenja.
Mentalitet welfare statea, koji su mnogi smatrali ciljem
društvenog organiziranja i zapadne demokracije postupno se
napušta. (...) Sve to izgleda da odražava novi, mada i neodređeni,
politički zahtjev koji se uvelike odražava na europski birački
zemljovid, uslijed kojega 'desnica' i 'ljevica' možda gube dio svog
političkog značenja. U tom svijetlu talijanski sukob oko članka 18
izgleda ograničen i neznatan; političke snage, a posebice ljevica,
trebale bi ponovno početi razmišljati u velikim razmjerima,
uvelike izvan jednostavnog očuvanja tradicionalnih prava. Nužna je
jedna njihova reinterpretacija u sveobuhvatno koherentnom okviru,
Potrebno je, sve u svemu, prevesti potrebu koju je izrazio Thomas
More, 'da svi imaju dovoljno za jesti', probleme do dana do dana u
jednu dostojanstvenu životnu perspektivu, u politički i
gospodarski održiv projekt.", piše Mario Deaglio.