DE-FR-E-KOMENTARI-Politika NJ 13.IV.-TAZ- KRAJ NJEMAČKO-FRANCUSKOG MOTORA? NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG13. IV. 2002.Njemačka i Francuska više nisu motor Europe"Tu ni obroci s kiselim zeljem nisu pomogli. 16 mjeseci poslije propasti vrha u
Nici i poslije bezbroj njemačko-francuskih vrhova u gostionicama, Gerhard Schroeder i Lionel Jospin svojim su najnovijim govorima o budućnosti EU pokazali: njemačko-francuski motor Europe je zastao. Čak i više: iako u obje države već godinama vladaju socijaldemokrati, za budućnost EU nema zajedničkog lijevog projekta.Za to postoji razlog: prizivanje njemačko-francuskog zajedništva to je glasnije što neodređeniji postaju stvarni zajednički ciljevi. To počinje kod financiranja agrarne politike EU koju bi Berlin želio renacionalizirati. Vodi preko procjene globalizacije koju Schroeder drži daleko pozitivnijom nego Jospin. I završava kod temeljne teme svih europskih rasprava: treba li jačati zajedničke ustanove ili suradnju vlada. Iako Schroeder, ako se pomisli na njegovu najnoviju kritiku Bruxellesa, jamačno nije integracionist, na daleko nadilazi Francuze s njihovim stalnim naglašavanjem Grande Nation. Tamo pak gdje su Nijemci i Francuzi
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
13. IV. 2002.
Njemačka i Francuska više nisu motor Europe
"Tu ni obroci s kiselim zeljem nisu pomogli. 16 mjeseci poslije
propasti vrha u Nici i poslije bezbroj njemačko-francuskih vrhova u
gostionicama, Gerhard Schroeder i Lionel Jospin svojim su
najnovijim govorima o budućnosti EU pokazali: njemačko-francuski
motor Europe je zastao. Čak i više: iako u obje države već godinama
vladaju socijaldemokrati, za budućnost EU nema zajedničkog lijevog
projekta.
Za to postoji razlog: prizivanje njemačko-francuskog zajedništva
to je glasnije što neodređeniji postaju stvarni zajednički
ciljevi. To počinje kod financiranja agrarne politike EU koju bi
Berlin želio renacionalizirati. Vodi preko procjene globalizacije
koju Schroeder drži daleko pozitivnijom nego Jospin. I završava kod
temeljne teme svih europskih rasprava: treba li jačati zajedničke
ustanove ili suradnju vlada. Iako Schroeder, ako se pomisli na
njegovu najnoviju kritiku Bruxellesa, jamačno nije
integracionist, na daleko nadilazi Francuze s njihovim stalnim
naglašavanjem Grande Nation. Tamo pak gdje su Nijemci i Francuzi
zadnje godine bili složni - primjerice kod omekšavanja
Stabilizacijskog sporazuma zbog plavog pisma Berlinu - dovelo je do
slabljenja EU.
Totalni kvar njemačko-francuskog motora ne iznenađuje, nego
rezultat europske normalizacije gotovo 60 godina poslije svršetka
Drugog svjetskog rata. Što se pokazuje i u svakodnevnom životu.
Nijemci su manje frankofili, ekskluzivnost njemačko-francuskih
partnerstava gradova zbog poljskih i talijanskih partnera pripada
prošlosti a u Berlinu ne postoji provansalska nego toskanska
frakcija.
Za EU kvar njegovog motora ima posljedica koje su od Nice svima
morale biti jasne. Ako su oba najveća člana nesposobna za
kompromise, takvi će biti i ostali. No ako Vijeće europskih šefova
vlada bude isključeno kao najvažniji gremij odlučivanja,
Povjerenstvo EU mora postati europska vlada. A za njegovo se
jačanje na posljetku očitovao i Gerhard Schroeder", piše Sabine
Herre.