US-E-DE-DIPLOMACIJA-RATOVI-OBRANA-Diplomacija-Obrana-Ratovi NJ 14. II. DPA: POJAČAVAJU SE PRIJEPORI IZMEĐU SAD I EU NJEMAČKADPA14. II. 2002."Novi Rim na rijeci Potomac" - supersila izaziva nelagodu"Već se dulje vrijeme govori o 'novom
Rimu' na rijeci Potomac. Nije sporno tko je nakon završetka hladnog rata istinska sila u svijetu. Sporno je kako SAD koriste taj status i koliko je stvari doseg te sile. Otkada je na vlasti George W. Bush te otkada su napadi od 11. rujna pogodili živac SAD, kritičari se posebno glasno žale na imperijalnu aroganciju Bijele Kuće.Tko nije s nama, taj je protiv nas, glasi moto američkog predsjednika. On smatra da su SAD na čelu pokreta koji brani temeljne zapadne vrijednosti od 'zla'. Nijedna druga zemlja ne raspolaže tako opsežnim sredstvima za ispunjenje te zadaće. Bush je iznio prijedlog državnog proračuna za 2003. u opsegu od 2,13 bilijuna dolara. 379 milijardi od te svote namijenjeno je Pentagonu - procijenjeno je da je riječ o 40 posto ukupnih svjetskih izdvajanja za vojsku.'Ta bi sredstva pretvorila SAD u jedinstvenog vojnog diva', piše Jim Hoagland u 'Washington Postu', govoreći o odvažnom posezanju za ovlasti koja podrazumijeva zapovijedanje jednom zemljom ali i
NJEMAČKA
DPA
14. II. 2002.
"Novi Rim na rijeci Potomac" - supersila izaziva nelagodu
"Već se dulje vrijeme govori o 'novom Rimu' na rijeci Potomac. Nije
sporno tko je nakon završetka hladnog rata istinska sila u svijetu.
Sporno je kako SAD koriste taj status i koliko je stvari doseg te
sile. Otkada je na vlasti George W. Bush te otkada su napadi od 11.
rujna pogodili živac SAD, kritičari se posebno glasno žale na
imperijalnu aroganciju Bijele Kuće.
Tko nije s nama, taj je protiv nas, glasi moto američkog
predsjednika. On smatra da su SAD na čelu pokreta koji brani
temeljne zapadne vrijednosti od 'zla'. Nijedna druga zemlja ne
raspolaže tako opsežnim sredstvima za ispunjenje te zadaće. Bush je
iznio prijedlog državnog proračuna za 2003. u opsegu od 2,13
bilijuna dolara. 379 milijardi od te svote namijenjeno je Pentagonu
- procijenjeno je da je riječ o 40 posto ukupnih svjetskih
izdvajanja za vojsku.
'Ta bi sredstva pretvorila SAD u jedinstvenog vojnog diva', piše
Jim Hoagland u 'Washington Postu', govoreći o odvažnom posezanju za
ovlasti koja podrazumijeva zapovijedanje jednom zemljom ali i
cijelim svijetom. Spor oko Bushovih prijetnji Iraku, Iranu i
Sjevernoj Koreji mogao bi prerasti u simbol rasprave o 'američkom
ambicioznom političkom programu o zapovijedanju cijelom svijetu',
napominje Hoagland.
Već je danas taj 'div' u vojno-tehnološkoj sferi toliko nadmoćan
svojim patnerima u NATO-u da ih gotovo više i ne treba pri vođenju
ratova u udaljenim područjima, komentira Thomas Friedman u 'New
York Timesu'. 'Je li to kraj NATO-a?', pita Friedman, ukazujući na
impulse Busheve vlade, usmjerene na jednostrano djelovanje.
'Vjerujemo u multilateralizam', uvjerava Bushov čelni diplomat
Colin Powell članove jednog kongresnog odbora. Prigovori
'intelektualnih krugova' da vlada ne konzultira svoje partnere
daleko su od stvarnosti, tvrdi on i potom dodaje: 'Ako se
međunarodna zajednica ne složi s nama, nećemo se ustručavati
učiniti ono što je u našem interesu'. To je po riječima Powellova
ravnatelja za političko planiranje Richarda Haassa najbolji
'multilateralizam a la Carte'.
Politolog Helmut Sonnenfeldt s instituta Brookings ne vidi u tome
ništa nova. Spremnost Washingtona na međunarodnu suradnju nikada
nije išla tako daleko da bi spriječila snažne mjere u nacionalnom
interesu, podsjeća on. I prethodna je vlada pod vodstvom Billa
Clintona pozitivnije govorila o međunarodnom pristupu no što ga je
koristila, tvrdi Sonnenfeldt. Većina stručnjaka za vanjsku
politiku u glavnom gradu SAD ne skriva da SAD smatra nužnom u ulozi
'sile reda'. Česte su negativno obojene primjedbe o oklijevalima,
cjepidlakama i kočničarima reformi u Europi.
No, omiljena jela Bushovih pristaša na jelovniku 'a la Carte'
odavno prelaze granice vlastite zemlje. Odbacivanje sporazuma o
zaštiti klime iz Kyota i ugovora o ograničenju uspostave
proturaketnih sustava, sklopljenog 1972. g. s Moskvom, navedeni su
kao najeklatantniji primjeri nove komandoske politike koja ne
pokazuje previše takta za osjetljiva međunarodna pitanja. Neki
stručnjaci osporavaju privlačnost politike 'prijetnje i udara'.
Richard Sokolsky i Joseph McMillan sa Sveučilišta za nacionalnu
obranu preporučuju umjesto toga 'naoružavanje' u okviru pomoći za
inozemstvo radi suzbijanja problema u samim korijenima. (...)
Ne vjeruju baš svi da George W. Bush namjerava u ulozi svjetskog
policajca grubo vitlati pendrekom po međunarodnoj areni. Iz
unutarpolitičkih je razloga predsjednik nastupio oštro u svojim
govorima ali neprekidno spominje i nužnost suradnje, smatra Helmut
Sonnenfeldt. Pod nemirnom površinom širokih retoričkih gesti
prisutan je visok stupanj suradnje, tvrdi on. U sve složenijem
svijetu ni supersila ne može ostati usamljena, zaključuje
Sonnenfeldt.
Već prije 11. rujna nekadašnji je ministar vanjskih poslova Henry
Kissinger kritizirao posredovanje američke politike prema
inozemstvu. Bilo je 'taktičkih gluposti', ustvrdio je Kissinger.
'De facto priznanje naše hegemonije jenja', izjavio je za tjednik
'Newsweek' šampion realpolitike. I Helmut Sonnenfeldt, koji je u
Kissingerovo doba radio u ministarstvu vanjskih poslova, zastupa
takvo stajalište. Na obzoru se nazire tamni oblak otuđenja od stare
vjerne Europe a aktualno stanje u odnosima 'negdje je između 'puno
buke ni za što' i samrtne postelje', napominje Sonnenfeldt" na
kraju članka Herberta Winklera.