ZAGREB/DENVER, 23. veljače (Hina) - Percepcija stranih jezika počinje slabiti s krajem prve godine života, no istraživači su otkrili da se taj proces može zaustaviti i preokrenuti.
ZAGREB/DENVER, 23. veljače (Hina) - Percepcija stranih jezika
počinje slabiti s krajem prve godine života, no istraživači su
otkrili da se taj proces može zaustaviti i preokrenuti. #L#
Neurologinja sa Sveučilišta u Washingtonu Patricia Kuhl objavila
je na godišnjoj konferenciji Američkoga društva za promicanje
znanosti kako su devetomjesečna američka djeca koja su u
laboratorijskim uvjetima bila izložena mandarinskome narječju
kineskoga manje od pet sati, mogla razlikovati fonetske elemente
toga jezika. To je prvi eksperimentalni dokaz fonetskoga učenja
prirodnim izlaganjem jeziku, u kontroliranim uvjetima
laboratorija, objavila je znanstvenica.
U usporednoj studiji koju je također predvodila Patricia Kuhl,
druga skupina američke djece bila je izložena istom mandarinskome
materijalu pomoću DVD-a ili audiozapisa. Ta djeca nisu razvila
sposobnost razlikovanja fonetskih jedinica toga jezika.
"Ovo otkriće pokazuje da djeca mogu izdvojiti fonetsku informaciju
i nakon prvoga izlaganja stranome jeziku na relativno kratko
vrijeme u dobi od devet mjeseci, ali samo ako jezikom govori čovjek,
što može značiti da je socijalna interakcija važna komponenta
učenja jezika", kaže Kuhl.
U prvoj studiji normalna devetomjesečna djeca 12 su puta izlagana
mandarinskome po 25 minuta u trajanju od četiri tjedna. Izvorni
govornici mandarinskoga kineskog čitali su im iz knjiga za djecu i
igrali se s njima. Govornika je bilo četvero, dvojica muškaraca i
dvije žene, tako da djeca budu izložena različitim načinima govora.
Kontrolna je skupina djece istodobno bila izložena istome, ali na
engleskome.
Obje su skupine poslije testirane da se vidi koliko razlikuju dva
mandarinska glasa koja Amerikanci redovito teško razlikuju. Djeca
izložena kineskome znatno su bolje razlikovala te glasove nego ona
koja su slušala samo engleski.
Točnije, rezultati izložene djece statistički se nisu razlikovali
od rezultata djece na Tajvanu, koja su cijelih 10 mjeseci slušala
mandarinski jezik, tvrdi Kuhl. Taj rezultat pokazuje da se pad
percepcije stranoga jezika može zaustaviti i preokrenuti
kratkotrajnim izlaganjem jeziku, kaže znanstvenica i dodaje da su
rezultati trajni: ni u naknadnome testiranju djeca nisu izgubila
sposobnost razlikovanja mandarinskih glasova.
Druga se studija bavila ulogom socijalne interakcije u učenju
stranoga jezika. Postupak je bio isti, samo su djeca mandarinski
slušala s DVD-a i na TV-u gledala iste one govornike. Druga je
skupina izložena mandarinskome samo audio-prezentacijom s DVD-a.
Na kraju pokusa djeca su testirana i pokazalo se da su ta djeca
postizala slične rezultate kao djeca koja su bila izložena samo
engleskome.
Kuhl objašnjava: "Mala su djeca izvrsni učenici jezika i služe se
svim mogućim ključevima da bi naučila: zvukovima koje čuju,
njihovom statističkom distribucijom, pa i socijalnim ključevima
koje im pruža govornik. Djecu zadivi i slika govornika i zvuk
stranoga jezika. Gotovo možete vidjeti kako im mali mozgovi upijaju
sve informacije."
"Ove nose studije pokazale su i važnost trenutka. Dob od 9 mjeseci
bitna je za učenje jezika. Pokazala se i važnost socijalne
interakcije u učenju jezika. Osim toga, ove studije pokazuju na
koji način učenje jezika zahtijeva sve aspekte djetetovih
kognitivnih sposobnosti: privlači ih majčinsko tepanje,
statistički analiziraju jezik i prate pogled osobe prema predmetu
kako bi shvatila o čemu se govori".
Patricia Kuhl direktorica je Centra za ispitivanje uma, mozga i
procesa učenja Sveučilišta u Washingtonu, a u svojim je prijašnjim
studijama pokazala kako se djeca rađaju kao "građani svijeta" i
imaju sposobnost razlikovanja glasova iz svih jezika.
Otprilike u drugih šest mjeseci života dijete se počinje
koncentrirati na glasove iz materinskog jezika i gubi sposobnost
razlikovanja glasova važnih u stranim jezicima. Baš zato mnogi
odrasli teško uče strani jezik i uspijevaju razlikovati samo
glasove koji postoje u njihovu materinskom, ističe se u priopćenju
Američkoga društva za promicanje znanosti.
(Hina) vm dgk