IDC Adriatics pretpostavlja kako će poslovna 2004. godina biti nešto "staloženija", odnosno da neće doći do tako eksplozivnog širenja kao prošle godine. Inače, izvješće o elektroničkoj trgovini za ovu godinu bit će gotovo u 2005.
Po podacima za 2003. od ukupnog prometa tek oko 15,4 milijua dolara otpada na segment "tvrtke korisnicima" (Business to Consumer ili B2C), iako je u godinu dana taj segment zabilježio veliki porast, od 213,6 posto u odnosu na 2002. godinu. No, također veliki porast od 185 posto u odnosu na 2002., na 126,30 milijuna dolara, zabilježen je lani i u segmentu "tvrtke tvrtkama" (Business to Business ili B2B).
U IDC Adriaticsu podsjećaju da je snažnom porastu elektroničke trgovine tijekom 2003. ponajviše pridonijela snažnija promocija sigurnosti kupnje preko Interneta od strane kartičarskih kuća i Internet portala.
Jedan od glavnih pokretača navedenog rasta je povećana online kupovina od strane domaćeg stanovništva, što se prvenstveno može zahvaliti uvođenju i intenzivnijem korištenju prepoznatljivih sustava online autorizacije kreditnih kartica (npr. HTnet Pay Way, Ouroboros, Meg). Time je i smanjen strah i nepovjerenje stanovništva prema takvom vidu kupovine, što je, među ostalim, bio i jedan od najnavođenijih problema u istraživanju o elektroničkoj trgovini kojeg su proveli godinu prije.
Tom rastu pridonijeli su i stranci, koji i dalje generiraju najveći dio B2C prometa, i to prvenstveno putem online putničkih i turističko/smještajnih agencija koje su u sveukupnom B2C prometu zabilježile najveći udio. Najviše su u B2C segmentu bile zastupljene online turističke i putničke agencije (66,6 posto) i online trgovine računalne opreme (23,3 posto).
Primjerice, hrvatska turistička on-line agencija "adriatica.net" koja 80 posto poslovanja obavlja putem Interneta, ove je godine u Hrvatsku dovela 42 tisuće, većinom stranih turista, što je 25 posto više nego prošle godine, izvijestili su iz te agencije.
Od ukupnog prometa u B2B segmentu 5,1 posto generirano je za potrebe samih tvrtki (B2B End-Use) a 94,9 posto prometa vezano je uz sirovine/usluge koje se koriste u daljnjoj proizvodnji (B2B Process).
Prema podacima IDC Adriaticsa, elektronička trgovina u Hrvatskoj još ipak čini manje od dva posto ukupnog prometa klasičnih trgovina i njihovih 11 milijardi dolara u 2003.
Primjerice o značaju elektroničke trgovine najviše govore primjeri u regiji, pa je tako susjedna Mađarska imala u 2003. ukupan promet od 1,045 milijuna dolara, Austrija 10,424 milijuna dolara, Njemačka 137,850 milijuna dolara, Češka 838 milijuna dolara, Poljska 2,054 milijuna dolara, Francuska 64,311 milijuna dolara.
(Hina) xnz ydb