Vladin konačni tekst prijedloga zakona o javnim cestama SDP-ovci su danas u Hrvatskom saboru ocijenili "antigradskim" i lošim po lokalnu samoupravu, na koju se, tvrde, planiraju prebaciti svi troškovi za održavanje cesta, a oporba je kritizirala i predložena rješenja u vezi s davanjem koncesija.
"Ovo je tipični antigradski zakon jer se gradovima i općinama nameću nove obveze bez prihoda", upozorio je u raspravi o navedenom Zakonu SDP-ovac Zvonimir Mršić.
Upozorio je da prijedlog toga zakona općinama i gradovima nameće obvezu izgradnje komunalne infrastrukture uz ceste, javne rasvjete, sustava odvodnje, pješačkih i biciklističkih staza, zatim obvezu čišćenje svih cesta, bez obzira bile one državne, županijske ili autoceste.
Svi ti poslovi, smatra Mršić, trebaju ići na trošak države kako bi se ispoštovala autonomija lokalne samuprave.
SDP-ovci su prigovorili i da prijedlog ne definira što su gradske ceste, koje čine gotovo trećinu svih cesta u državi, te da se ministru prepušta pravo da ceste proglašava županijskima, bez obzira ispunjavaju li uvjete ili ne.
IDS-ovac Damir Kajin drži da se ceste, pa ni one državne ili autoceste, ne bi smjele davati u koncesije. "Ako su građani mogli vlastitim sredstvima izgraditi cestu, onda mogu njom i upravljati", rekao je Kajin.
Željko Pecek (HSS) pak smatra da predloženi zakon predstavlja nastavak prakse da se koncesije dodjeljuju bez valjane projektne dokumentacije, kao što je slučaj, tvrdi, s autocestom prema Dubrovniku.
"Zakon nema namjeru to spriječiti", rekao je. Prigovorio je i na propise po kojima se na natječaj može javiti samo za gradnju jedne ili svih triju dionica autoceste prema Dubrovniku, tvrdeći da se tako pogoduje stranim tvrtkama jer one hrvatske, kaže, nisu dovoljno jake da bi gradile sve dionice.
Prijedlogom zakona o javnim cestama propisuje se obveza da se koncesije na autoceste i pojedine objekte na državnim cestama, poput mostova ili tunela, ubuduće dodjeljuju isključivo javnim natječajem.
Odluku o koncesijama do 33 godine donosila bi Vlada, a koncesije dulje od toga Hrvatski sabor.
Koncesije se više ne bi mogle izdavati za županijske i lokalne ceste, zbog manjeg prometa, već samo za državne i autoceste.
U zakonski prijedlog uvrštena je direktiva EU koja regulira naknade koje za prolaz hrvatskim cestama moraju platiti strani kamioni i autobusi. Uz državne, županijske i lokalne ceste uvela bi se i četvrta skupina javnih cesta - autoceste.