Tužba je zadnji metak pro-tržišno usmjerenog europskog povjerenika za unutarnje tržište Fritsa Bolkesteina koji je on odaslao prije svog odlaska iz Komisije na njemački zaštitnički ustrojen industrijski sustav, kojeg brani i sam njemački kancelar Gerhard Schroeder.
Komisija je već nekoliko puta zatražila od Njemačke da opozove zakon kojim se daje Donjoj Saskoj, saveznoj državi u kojoj Volkswagen ima sjedište, kontrola nad kompanijom iako ima manjinski vlasnički udio.
Zakon o VW-u ograničava glasačka prava na 20 posto bez obzira na broj dionica u nečijem vlasništvu, zahtijeva 80 postotnu većinu pri ključnim odlukama te daje ključnom dioničaru, Donjoj Saskoj, mjesta u upravi, što odbija ponuđače.
Schroeder, koji je bio premijer te savezne države i sjedio je u upravnom odboru VW-a osam godina, žestoko je branio taj zakon, govoreći da je potreban radi zaštite poslova u najvećem europskom proizvođaču vozila.
"Zakon o VW-u nasljedstvo je iz njemačke industrijske prošlosti koji nije kompatibilan s EU jedinstvenim tržištem", izjavio je direktor Centra europskih političkih istraživanja Daniel Gros. "Nema namjere za kažnjavanjem. Njemački je zadatak da jednostavno udovolji EU pravilima".
Odluka Komisije neće promijeniti sudbinu VW-a preko noći, budući Europski sud pravde, najviša sudska instanca u Uniji, obično treba dvije godine za objavu presude. Ako sud odbaci taj njemački zakon, VW bi mogao potencijalno postati meta za preuzimanje. Prije dvije godine američki Ford je kazao da je zainteresiran za tog njemačkog proizvođača.