Nadnaslov:Uz 125 godina Sueskog kanala: Strahovanja od mira na
Bliskom istoku
Naslov: Mir donosi konkurenciju
Podnaslov:Paradoksalno, ali budućnost Sueskog kanala, koji sutra
obilježava 125 godina svog otvaranja, ugrožena je mirovnim
procesom na Bliskom istoku, što se već sada pokazuje kroz
ovogodišnji pad prihoda od Kanala. Otvaranje granica u ovom
području, uz nove projekte gradnje mostova, naftovoda i
cesta, moglo bi značajno ugroziti promet Kanalom.
Piše: Laurence CHABERT, AFP
ISMAILIA - Budućnost Sueskog kanala, koji u četvrtak obilježava svojih
125 godina postojanja, paradoksalno je ugrožena mirovnim napretkom na
Bliskom istoku.
"Mir donosi konkurenciju. Nadam se da politički problemi neće biti
zamijenjeni ekonomskim", izjavio je predsjednik Uprave kanala Mohamed
Ezzat Adel.
Nakon potpisivanja izraelsko-palestinskog sporazuma o palestinskoj
autonomiji i mirovnog sporazuma Izraela i Jordana, zemlje Bliskog
istoka razrađuju projekte gradnje mostova, cesta i naftovoda. Sueski
kanal mogao bi biti ugrožen otvaranjem granica u tom području,
zatvorenih tijekom 46 godina izraelsko-arapskog sukoba.
Kanal, što ga je 17. studenoga 1869. godine otvorila francuska carica
Eugenija, omogućio je, 4.000 godina nakon pokušaja egipatskih faraona,
povezivanje Mediterana i Crvenog mora.
Gradnja je trajala 10 godina, a u njoj je sudjelovalo 60.000 radnika.
Plan o njegovoj izgradnji nastao je nakon ekspedicije Napoleona
Bonaparte na Egipat 1798. godine, no nije mogao odmah biti proveden
zbog poteškoća u prevladavanju različitih razina Sredozemnog i Crvenog
mora.
Francuski konzul u Egiptu Ferdinand de Lesseps vodio je izgradnju
koja je koštala 437 milijuna franaka u zlatu.
Kanal je danas dug 195 kilometara, dok mu je u početku dužina
iznosila 152 kilometra, a njegov plovni put, ne računajući ustave,
širok je 190 metara za razliku od početnih 44.
Oko 78 brodova mogu dnevno proći kanalom, sporovođenje je obavezno, a
prolazak traje 15 sati. Na njemu je zaposleno oko 14.500 ljudi,
uključujući prateće škole i zabavne centre.
Već bi se i prihodi od Kanala, koji su od životnog značaja za Egipat,
ove godine trebali smanjiti za 3 do 4 posto, u odnosu na 1,98
milijardi dolara iz 1993. godine, posebno zbog krize u prijevozu
nafte, koji predstavlja trećinu prometa kanalom.
Međunaslov: Novi naftovodi - prijetnja Kanalu
No, to je samo naznaka drugih teškoća. Više bi se naftovoda, koji iz
Arapsko-perzijskog zaljeva vode prema Mediteranu, a koji su bili
zatvoreni od 1948. godine zbog različitih kriza - najnovija je bila
iračka invazija na Kuvajt -, sada moglo otvoriti, a moguća je i
izgradnja novih.
Usprkos popustu od 35 posto koji je ponuđen Kataru kako bi prevozio
Suezom svoj prirodni plin, ta zemlja s Izraelom razmatra izgradnju
plinovoda. Egipat je zabrinut i zbog izraelskog plana o izgradnji
kanala između Akabe i Mrtvog mora, premda Adel tvrdi da će takav kanal
biti "neprikladan za navigaciju."
Sumed, naftovod Suez-Mediteran, koji pripada Egiptu, Saudijskoj
Arabiji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Kataru i Kuvajtu, već
predstavlja konkurenciju Sueskom kanalu. Sumed je otvoren 1977.
godine, a njegovi kapaciteti povećali su se s 80 milijuna na 120
milijuna tona godišnje.
Adel tvrdi da je Sueski kanal u "vrlo dobrom položaju za borbu" jer
je već otplaćen, dok su novi projekti vrlo skupi. Naftovod preko
Crvenog mora, koji će povezati Yanbu u Saudijskoj Arabiji sa Sumedom,
koštat će najmanje dvije milijarde dolara.
"Bit ćemo suočeni s konkurencijom i ako zatreba pristat ćemo na sve
potrebne popuste", napominje Uprava.
Tarife su već usklađene. "Za duge plvodbe, primjerice iz
Arapsko-perzijskog zaljeva do Sjedinjenih Država, dajemo 70 do 80
posto popusta", napominje Adel. Prate se i vremenske prilike - ako je
vrijeme loše na Rtu Dobre nade, povećava se promet Sueskim kanalom.
Ako veliki tankeri ne mogu prolaziti 'u praznom hodu', Uprava im
predlaže prijenos tereta na dva manja broda tijekom prolaska kanalom.
Postoji još jedna, rjeđe spominjana, opasnost - to je teroristički
napad. "Sueski kanal je cilj onih koji žele naškoditi Egiptu. Premda
još nije došlo do atentata, jedan bi bio dovoljan da mu uništi
reputaciju", primjetio je zapadni vojni stručnjak, koji je želio
ostati anoniman.
On dodaje da se "brodovi koji dolaze iz zemalja poput Irana, Sudana i
Cipra ili plove pod tuđim zastavama pretražuju i pregledavaju ih
ronioci. No, "jedna određena skupina mogla bi pokušati skriti minu
ili ispaliti raketu na obalu." Međutim, Sueski kanal je vojna zona pod
nadzorom i dosad nikada nije bilo pokušaja atentata.
(Hina) vb br
161108 MET nov 94
16HHMM MET nov 94
EU sredstva omogućavaju tehnološki iskorak i sigurniju budućnost
Kup: Dinamo u Bjelovaru 11. veljače
Svinjogojci upozorili na neodrživo stanje u sektoru, traže sastanak s premijerom
Danska: Mislimo ozbiljno - Grenland nije na prodaju
HNL: Zbog rukometa Lokomotiva i Hajduk igraju ranije
Noć muzeja: Umjesto u šoping centrima šetnja po muzejima i galerijama
Hrvatski satelit CroCube poslao snimke Hrvatske iz svemira
Liga prvaka: Manchester City protiv Reala iz Madrida
Svijet iščekuje hoće li Trump sutra uvesti carine Kanadi, Meksiku i Kini
SKV: Hrvatska u 12,30 sati