Naslov: Vlasnici poljskih časopisa - Nijemci
Podnaslov:Novi poljski časopisi namijenjeni ženama i mladeži, koji se
tiskaju u tiraži što dosiže i 1,5 milijuna primjeraka i
koji ostvaruju veliki popularnost, u vlasništvu su njemačkih
izdavačkih grupa koje vladaju tržištem i čiji uspjeh
premašuje sva očekivanja.
Piše: Michel VIATTEAU, AFP
VARŠAVA - Vlasnici novih poljskih časopisa namijenjenih ženama i
mladeži zovu se Bauer, Bertelsmann ili Springer: tržištom vladaju
njemačke grupe čiji uspjeh premašuje sva očekivanja.
"To je vrlo unosno tržište", zadovoljno tvrdi Andreas Tilk, direktor
Gruener und Jahr Polska, tvrtke koja pripada Bertelsmannu. Njihov
ženski časopis "Naj", počeo je izlaziti krajem kolovoza, izlazi jednom
tjedno i prodaje se u 1.500.000 primjeraka.
Pani Domu (Gazdarica), časopis koji je počeo izlaziti u isto vrijeme
kada i Naj, izlazi u 1.400.000 primjeraka. "Računali smo na milijun",
priznaje generalni direktor Oliver Pelz. U hodniku ispred njegova
ureda stoje deseci plastičnih vreća dupkom ispunjenih pismima
čitatelja.
Taj je uspjeh tim začudniji jer na tržištu za čitateljice od 25 do 39
godina, postoje već dva naslova koje izdaje Bauer: Tina (broj jedan u
Poljskoj s nakladom od 1.600.000 primjeraka) i Swiat Kobiety (svijet
žene) (900.000 primjeraka), ne računajući i neke poljske časopise, kao
Przyjaciolka, koje djelomično kontrolira švicarska grupa Jean Frey AG.
Svi ti časopisi u boji, ispunjeni fotografijama zvijezda, vrlo su
jeftini: cijena im jedva premašuje jednu tramvajsku kartu.
Rubrike u kojima se pružaju praktični savjeti uglavnom su njemačke,
ali i naslovi - kao što su Claudia, Tina, Bravo, dok su drugi
prevedeni.
Međunaslov: Visoki profiti tek se očekuju
No bez ozbira koju redakciju posjetili, uvijek ćete čuti isto: naši
časopisi sve više postaju poljski časopisi, koje rade Poljaci za
Poljake.
Izraz "kopija", koji se često koristi u dnevnom tisku, uzrujava
gospođu Margarete Franke. Ona zajedno sa svojom kćerkom Michaelom vodi
poljsku podružnicu tvrtke Bauer.
"Mi smo dvije Njemice koje rade sa stotinu Poljaka", naglašava ona.
Pionir na poljskom tržištu - njezin prvi naslov, rock tjednik Bravo
stigao je u rujnu 1991. godine - dok Bauer danas izdaje šest naslova i
namjerava proširiti posao.
Zapravo, čest je slučaj da se prijevodi njemačkih tekstova pokazuju
neprilagođeni očekivanjima poljskih čitatelja.
"Pogledajmo samo najčitanije stranice "ljubav-nježnosti-strasti"
posvećene seksualnosti, objašnjava Marek Sierocki, glavni urednik
lista Bravo. Pokazalo se da Nijemci traže točno određene tehničke
savjete, dok su ovdje izuzetno potrebne osnovne informacije: primamo
pisma čitatelja koji se pitaju može li poljubac u usta dovesti do
trudnoće..."
Gospođa Franke ne želi otkriti kolika su ulaganja Bauera i koliki je
ukupni godišnji prihod te tvrtke u Poljskoj. Taj bi prihod, rađen na
osnovi procjene naklade i prodajne cijene mogao dostići nekih 70
milijuna dolara za 1994. Svi njihovi listovi "izdržavaju se prodajama"
a ne reklama proizvođača, jer je ta djelatnost još slabo razvijena u
Poljskoj.
Andreas Tilk, zaposlen kod tvrtke Gruener und Jahr, te Wieslav
Podkanski, predsjednik poljske filijale Springera, ističu da se
njihova ulaganja kreću oko "nekoliko milijuna maraka".
Ta su ulaganja učinjena na osnovu predviđanja novih časopisa koji bi
se uskoro trebali naći na tržištu. "Nismo u Poljsku došli zarađivati
kroz nekoliko narednih godina", kaže Pelz. "No jednog dana bit će i
to".
(Hina) rt br
271152 MET oct 94
271152 MET oct 94
Trudeau: Kanada će odgovoriti SAD-u na carine, upozorio na teška vremena
Šah: Trijumf Ghosha
Središnji događaj Art-kina u veljači premijera filma "Fiume o morte!"
Salah vjerojatno napušta Liverpool i odlazi u Saudijsku Arabiju
Svi Mirexi u plusu
PU: Promet u maloprodaji 15 posto veći nego 24. 1. ali i 42 posto manji nego 17. 1.
Uhićen kradljivac koji je automobile s lažnim tablicama prevozio u Srbiju i BiH
Hrvatska premijera dokumentarca "Cinema Laika" 5. veljače u KIC-u
Glavina za idući tjedan najavio sastanak s turističkim sektorom oko cijena
Švicarski inženjerski div računa na narudžbe podatkovnih centara