Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=10. X. 1997.
Ž3=Od protektorata do globalnog partnera
List objavljuje govor dr. Zbigniewa Brzezinskog, bivšeg savjetnika za
sigurnost predsjednika Cartera i profesora američke vanjske politike
na 'School of Advanced International Studies' sveučilišta John
Hopkins, održanog u Berlinu na forumu 'Mjesto svijet - facit za XXI.
stoljeće' kojeg su organizirali list 'Frankfurter Allgemeine Zeitung',
Njemački radio Berlin i Centar za primjenjena politička istraživanja.
"Držim da sam počašćen što smijem biti tu u ponovno ujedinjenom
Berlinu, usred nove građevine čija je arhitektura simbolična za
arhitekturu nove Europe. Za mene je velika čast što vam mogu govoriti
o budućoj ulozi Europe u svjetskoj politici. Najprije treba odgovoriti
na pitanje o geopolitičkoj definiciji pojma ili riječi 'Europa'. Kako
se Europa može geopolitički definirati? Zatim je nužno baviti se
budućim odnosima Europe s Rusijom i obrnuto, odnosima Rusije prema
Europi. Treće pitanje koje se temelji na oba prethodna pitanja, tiče
se odnosa Europe i Amerike. Ta će nam tri pitanja pomoći da razumijemo
buduću uloge Europe u politici.
Što se tiče prvog pitanja, onog o geopolitičkoj definiciji Europe,
uvjeren sam da najjednostavniji i najpošteniji odgovor glasi: Europa
se geopolitički - još - ne može definirati, barem ne u sadašnje
vrijeme. Kulturna posebna obilježja Europe naočigled blijede što se
dalje ide na Istok i ona postaje 'kvazi Europa'. No gdje bi točno
trebalo povući granicu? Na kojoj su točki europska obilježja toliko
blijeda da se prelazi bajoslovna granica između Europe i ne-Europe?
Zemljopis tu malo pomaže. On doduše nudi precizne podatke; postoji
crta koja protječe gorjem Urala. No može li se tako doista točno
utvrditi gdje je Europa, gdje su njezine granice? Možemo li iz toga
zaključiti da je primjerice Gruzija dio Europe dok joj susjedni
Azerbajdžan više ne pripada? Predodžba o Europi kao kulturalnoj
jedinici obilježena je neodređenošću.
Ako se polazi od sadašnje geopolitičke stvarnosti, jednostavnije je
odgovoriti na pitanje o geopolitičkoj dimenziji Europe. Ona se
ograničava na države Europske unije koje su pod zaštitom
Sjevernoatlanstkog saveza. To je sadašnja geopolitička definicija
Europe. Dakako, ta je definicija nepotpuna, nezadovoljavajuća i
nadajmo se samo prolazna. Geopolitički gledano, Europa je jednoznačno
proces u nastajanju, no u njoj se krije veliki potencijal, njezini
izgledi za budućnost su veliki. Proces još nije dokončan. Njegov
potencijal je u zamisli Europe koja prodire u mišljenje mnogih
njezinih naroda. Europa je budućnost na koju je usmjereno svo
politilčko djelovanje, povijesni obrat. No ta se budućnost može
postići samo ako politička volja da se stvori geopolitički definirana
Europa bude ustrajna. Ta politička volja se općenito sada nalazi u
obje vodeće nacije, Francuskoj i Njemačkoj. Bez njihovog vodstva
izgradnja Europe ne može uspjeti. Bez Francuske i Njemačke neće biti
Europe.
Kao Amerikanac bih iz povijesnih razloga naravno bio sretniji kad bi i
Velika Britanija bila dio tog vodstva. No Velika je Britanija odlučila
pratiti pustolovinu Europe s ruba kojeg je sama odabrala. To je
ponovno postalo jasno u jednom stajalištu britanskog rizničara o
Europskoj monetarnoj uniji. To bi se stajalište najbolje dalo sažeti:
možda, manana. U njemu se ne prepoznaje politički angžman a niti
politička volja. Stoga je nužno da Francuska i Njemačka preuzmu
vodstvo a zatim je nužno da to vodstvo bude ustrajno i da postavi
jasne ciljeve.
Po mojem mišljenju mogu se formulirati dva strategijska cilja. Prvi bi
se trebao sastojati u tomu da se održi tijek procesa koji će Europu
voditi kroz iduće godine: od jedinstva na financijskom sektoru,
europske monetarne unije, do gospodarskog a zatim i pravog političkog
jedinstva. To znači preokretanje prioriteta koje su nekada formulirali
pioniri pokreta za jedinstvo Europe. Monnet i drugi mislili su da će
put do jedinstvene Europe proizići iz političkog djelovanja a zatim
dovesti do gospodarske zajednice iz koje bi naposljetku trebala
rezultirati monetarna unija. Redosljed je sada ipak obrnut, no važno
je da su ciljevi zadržani. Ako ih se bude dalje slijedilo, za
očekivati je da će unutar dva iduća desetljeća nastati ujedinjena
Europa. Ta ujedinjena Europa neće imati sličnosti sa Sjedinjenim
Američkim Državama nego će imati vlastiti politički identitet.
No ako se ta namjera obistini, u budućnosti će prednost dobiti jedan
drugi cilj. Pri tomu se radi o dobro promišljenjom proširenju Europe
na Istok preko dosadašnjih geopolitičkih granica. Ako Europa treba
uistinu postati prava Europa, moraju biti uvučene i države koje su
1945. bile isključene iz stvaranja uske Europe EU-a i NATO-a. Tu se
pojavljuje pitanje kako se daleko na Istok treba rastegnuti
geopolitički definirana Europa. Kako se daleko treba protegnuti EU,
preko Baltika do Ukrajine, čak i dalje od Ukrajine? Na to ćemo pitanje
morati odgovoriti.
Time sam došao do drugog pitanja, naime odnosa Europe spram Rusije. Iz
njega djelomično proizlaze rješenja tih problema. Ako se govori o
odnosu Europe spram Rusije, time se uvijek nameće i teško, zbunjujuće
i za neke emocionalno pitanje je li Rusija uopće dio Europe. Na to
nije lako odgovoriti, niti s da niti s ne. Pitanje o pripadnosti
Rusije Europi sadrži dakako još jedno pitanje, naime, želi li Rusija
uopće biti dijelom Europe. Ili ono da li Rusija želi Ameriku držati
izvan Europe. To su dva različita ali taktički povezana pitanja. Želi
li Rusija uopće biti dijelom Europe? Ili namjerava držati Ameriku
izvan Europe? Iza svih tih pitanja krije se još jedna poteškoća: što
će se dogoditi s Europom kao kulturalnom jedinicom? Ako se zamisli
Europa koja seže do Vladivostoka i ako se uz to uzme u obzir da Europa
nije samo sigurnosni sustav nego i povezana tvorevina kulturnih
vrijednosti, zajedničkih tradicija i sličnog vjerskog obilježja - hoće
li tada Europa još biti Europa? Ne vjerujem da na ta pitanja postoji
jednostavan ili dogmatičan odgovor. No ta će se pitanja pojavljivati i
ubuduće kad u iduća dva desetljeća odnosi između Rusije i Europe
dobiju oblik.
No sasma je svejedno kako će se stvari razvijati: neminovno je - i to
treba razumjeti sasma doslovno - da Rusija za to vrijeme mora provesti
modernizaciju. U Rusiji postoje dva svijeta jedan pored drugoga:
moderna Rusija u Moskvi i Petrogradu a samo pedeset kilometara od tih
urbanih središta, skoro srednjevjekovna Rusija. Modernizacija Rusije
je stoga neizbježan preduvjet za čvrste odnose između Rusije i Europe.
Mora doći do prave demokratizacije. Takva se demokratizacija ne
pokazuje samo na izborima ili na referendumima vlada koje su na
vlasti. Prava demokracija oslanja se i na birače i na ustav. Potrebno
je puno vremena da se ispuni ta teška i kompleksna zadaća koju Rusija
mora svladati ako želi biti stabilna demokracija. Samo ako Rusija
uspije modernizacijom i demokratizacijom postići stabilnost, uspjet će
joj i europeizacija.
Europeizacija se pokazuje među ostalim, po shvaćanju moderne politike,
i u modernom stilu života i u konstitucionalnoj demokraciji. U tome
leži još jedna obveza: moderna Rusija ne može više biti imperij, čak
višenacionalni imperij. Važno je da konačno odustane od svih
imperijalnih namjera. Isto je tako važno da podupremo modernizaciju i
demokratizaciju Rusije time što ćemo joj tijekom razumnog i doglednog
razdoblja davati gospodarsku pomoć. Istodobno bismo morali dalje
učvršćivati postojeći geopolitički pluralizam u postsovjetskoj Rusiji.
Jer baš će taj geopolitički pluralizam pridonijeti prijelazu zemlje iz
imperija u nacionalnu državu a toj će pak nacionalnoj državi lakše
uspjeti modernizacija, demokratizacija i naposljetku europeizacija.
Stoga pomoć koju dobivaju Ukrajina, Azerbajdžan ili Uzbekistan, da
navedemo samo tri strategijski najvažnije bivše sovjetske republike,
znači naposljetku i pomoć Rusiji. Potporom Ukrajini, Azerbajdžanu ili
Uzbekistanu, podupiremo i Rusiju. Jer time postižemo konsolidaciju
geopolitičkog pluralizma čime se pak unaprjeđuje stvaranje ruske
nacionalne države koja je moderna, demokratska i postimperijalna. A to
je presudno. Ta Rusija može tada izgraditi normalnije, kompleksnije,
opsežnije i uže odnose s Europom.
No takva Rusija mora prihvatiti i trajnost američko-europskih veza.
Nadam se da potpisivanje temeljnih dokumenata NATO-a od strane Rusije
predstavlja znak prihvaćanja te trajnosti. Riječ 'nadati se' rabim
namjerno. Nadam se da je tako. To ne znači da sam u to siguran. Jer iz
Rusije se sada primjećuju stvari koje daju povoda zabrinutosti glede
toga. Iz govora kojeg je nedavno održao predsjednik Jeljcin jasno se
čulo tradicionalno držanje Moskve, naime da Amerika trajno nema što
tražiti u Europi i da se treba stvoriti isključivo europski sustav - a
ne recimo sustav koji je istodobno i europski i transatlantski. Nadam
se da je to samo kratkotrajno odstupanje od konstruktivnog, dugoročnog
angažmana u izgradnji trajnih odnosa između Rusije i Europe a time i
Europe i Amerike. Jer ne vjerujem da Rusija može uspješno voditi
politiku usmjerenu na odvraćanje Europe od Amerike. Ne raspolaže
sredstvima za ostvarenje takve nakane; a i takva politika ne bi bila
dovoljno atraktivna da bi se opravdala pred Europljanima. No ipak bi
mogla zavući izgradnju konstruktivnog odnosa između Rusije i Europe i
učiniti je težom. Uvjeren sam da je takav odnos nužan da bi se u
Europi postigla veća stabilnost. Na dugi se rok može zamisliti da
Rusija surađuje s Europom ali ne da Rusija postane dijelom Europe jer
među njima postoje razlike. Trebamo biti svjesni tih razlika ako
Europa uistinu želi biti i ostati europska. Ne zastupam neku politiku
distance ili neprijateljstva. Ali želim ukazati da postoji čvrsta
predodžba o Europi koju ne treba krivo shvatiti kao razlabavljenu ili
kao neku vrstu transkontinentalnog sigurnosnog sustava koji se odvaja
od zajedničkih povijesnih filozofskih ili duhovnih vrijednosti Europe.
Time sam stigao do trećeg pitanja, naime odnosa Europe i Sjedinjenih
Država. Stabilna Europa koja se ujedinjuje, koja istodobno održava
stabilne, kooperativne odnose s Rusijom, može biti samo atlantska
Europa. To je činjenica koja nam mora biti jasna. Tijekom hladnoga
rata Europa je zbog svojeg strategijski nepovoljnog položaja
dobrovoljno postala protektoratom Amerike. To bi stanje pomalo trebalo
prestati i to korak po korak. Kad bi svršilo odjednom, Europa koja još
nije geopolitički definirana, ubrzo bi opet bila nezaštićena. Događaji
u Bosni daju nam naslutiti moguće posljedice. Kad bi Europa istupila
iz Atlantskog saveza, odmah bi se ponovno našla u onom strategijski
nepovoljnom položaju koji ju je učinio protektoratom. Iz toga slijedi
da su proširenje NATO-a i Europske unije jedini i najbolji put da
Europa od protektorata Amerike postane njezin pravi saveznik. I to i u
američkom kao i u europskom interesu. Da bi se to omogućilo, potrebna
je, barem s američkog stajališta, volja da se s Europom u nastajanju
podijeli više odgovornosti. To znači da treba voditi politiku kojoj
nije cilj partnerima u savezu u određenim političkim pitanjima
diktirati određeno držanje ili mu nametnuti američke predodžbe.
Poznato je da sam kritičan spram američke politike prema Iranu.
Kritičko je i moje stajalište spram politike Amerike da zemljama
Europe nametne američke zakone. Jer ne vjerujem da se to može
uskladiti s tijekom toka kojeg bi od protektorata trebao nastati
partner.
Nadalje bismo morali priznati i podupirati vodeće snage u izgradnji
Europe, naime Francusku i Njemačku. Sve dok se Velika Britanije ne
može odlučiti za sudjelovanje, za odnose Ujedinjenog Kraljevstva i
Amerike nije korisno ometanje izgradnje Europe. To kažem jer sam
čvrsto uvjeren da Amerika treba Europu baš zato što je danas jedina
supersila u svijetu. I ovo kažem jasno iako to nekima nije drago:
Amerika danas doduše predstavlja jedinu supersilu na svijetu ali joj
Europa treba iz razloga što, iako je vodeća sila, nije svemoguća. Moć
Sjedinjenih Država može se protezati na velike dijelove svijeta, no
upravo stoga što je tako, ta je moć površinska. Zato Amerika treba
saveznike. Europa je logično broj jedan među njezinim saveznicima. No
postoji još jedan razlog: koncept američke prevlasti u javnom
mišljenju u Sjedinjenim Državama ne nailazi bezuvjetno na odobravanje.
Sam pojam 'prevlast' je problematičan. Nedavno sam govorio na jednoj
priredbi u prigodi pedesete obljetnice osnivanja Nacionalnog vijeća
sigurnosti Sjedinjenih Država čiji sam direktor bio četiri godine. U
raspravi su osim mene sudjelovali i drugi direktori Nacionalnog vijeća
sigurnosti, bivši savjetnici za sigurnost predsjednika Sjedinjenih
Država. Među ostalim sam rekao da je Amerika jedina svjetska
supersila. Jedan od mojih kolega mi se suprotstavio i rekao: 'Ne, to
nije točno. Ali Amerika ima odlučujuću ulogu u svjetskoj politici.' Na
to sam rekao: 'Dobro, ako ima poteškoća s riječi 'supersila', u redu,
ali za mene 'Amerika ima presudnu ulogu' znači to isto jer te riječi
impliciraju da nitko drugi nema odlučujuću ulogu. Radi se samo o
uljudnijoj formulaciji s kojom se iskazuje isto.' No to je
simptomatično za jako protivljenje da se preuzme ta odgovornost. Zato
je partnerstvo s Europom nužno potrebno Americi. To je točno glede i
upravo glede naših sadašnjih pokušaja da izgradimo stabilnije,
pouzdanije odnose s Japanom a na dulji rok s Kinom, što će možda
jednom biti temelj za transeuroazijski sigurnosni sustav u kojem bi
trebao prošireni NATO biti povezan s ruskom nacionalnom državom i u
kojem bi postojao prošireni sporazum o sigurnosti s Kinom, Japanom i
Indijom. Jer ako gledamo dvadeset godina unaprijed, jasno je da ćemo u
budućnosti trebati euroazijski sigurnosni sustav. No da bismo taj cilj
postigli, trebamo Europu koja ima stabilne, kooperativne odnose s
Rusijom i koja samu sebe politički definira. Upravo zbog naših
zajedničkih filozofskih vrijednosti, te napore moraju zajednički
poduzeti Europljani i Amerikanci."
140303 MET nov 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja