Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
Ž2=31. X. 1997.
Ž3=Mjesto Europe u američkoj strategiji izlaza
"Prošle su dvije godine otkako su puške u Bosni utihnule. Unatoč
postignutom napretku u učvršćenju prekida vatre, postoji konsenzus da
je mir u Bosni još tako krhak da će i nakon završetka mandata mirovnih
snaga NATO-a, u lipnju 1998., biti potrebna međunarodna sigurnosna
nazočnost na tom području", piše profesor sveučilišta u Marylandu,
bivši koordinator američke politike u Bosni i član vladina Vijeća
nacionalne sigurnosti za prvog Clintonova mandata Ivo H. Daalder.
"Taj zaključak Clintonovu vladu stavlja pred dvojbu. Povuku li se
američke snage, kao što je predviđeno, slijedećeg lipnja, Europljani
tvrde da će se također povući. To predstavlja opasnost da se ugrozi
nesigurni mir u Bosni. No odluka da se američka vojna nazočnost
produlji mogla bi razljutiti Kongres, gdje postoji jako protivljenje
još jednom produžetku s neizvjesnom strategijom izlaza.
Sve veći zbor glasova naviješta da je izlaz iz te nedoumice odbaciti
Dayton i prihvatiti podjelu Bosne na dva ili tri dijela. No etnička
podjela ne nudi rješenje. Ne samo da bi ona nagradila one koji su
dosljedno prkosili Daytonskim sporazumima, već ne bi ni uklonila
potrebu za nastavkom međunarodne sigurnosne prisutnosti. Čak i kad bi
se mogla postići mirnim putem, podjela bi se trebala nametnuti.
Umjesto prihvaćanja podjele Bosne, Clintonova bi vlada tu nedoumicu
mogla izbjeći stvaranjem vjerodostojne i postojane strategije izlaza.
Jedna je mogućnost uvjetovati nastavak nazočnosti američkih borbenih
postrojba u Bosni nakon utvrđena roka (za dodatnih 12 ili 18 mjeseci)
jasnim dogovorom između glavnih europskih sila, koji bi zahtijevao da
one preuzmu zapovjedništvo i punu odgovornost za osiguranje stabilne i
sigurne Bosne, nakon konačnog povlačenja američkih snaga.
Hoće li Kongres pod tim uvjetima prihvatiti privremeno produženje
američke nazočnosti u Bosni? Možda će biti teško postići njihov
pristanak, ali ne i nemoguće. Jedan je pozitivan znak prijedlog zakona
za obrambene dotacije, kojim je Kongres (nakon što je prethodno
zaprijetio zatvaranjem fondova za financiranje američkih vojnika u
Bosni poslije lipnja 1998.) pristao dopustiti da Predsjednik odgodi
zabranu financiranja, osmisli li strateški temelj svojoj odluci o
produženju američkog sudjelovanja, kao i podrobnu strategiju izlaska.
Osim toga, odluka o produljenju američke nazočnosti bila bi za Kongres
mnogo prihvatljivija kad bi vlada jasno pokazala da ta strategija: 1)
- podcrtava savezničku spremnost da općenito dijeli teret europske
sigurnosti te, posebice, održavanja mira i sigurnosti u Bosni. 2) -
poštuje zabrinutost Kongresa te stoga ograničava ciljeve američkih
snaga u Bosni na pomaganje pri prijelazu na misiju pod vodstvomm
Europljana. 3) - dokazuje vitalnost i korisnost NATO-a u novom
razdoblju europske sigurnosti te tako pruža još jedan razlog za brzo
senatsko odobrenje proširenja saveza.
Ako je Kongres moguće uvjeriti, što je s Europljanima? Ovdje su
izgledi slabiji. Zasad se čini da glavne saaveznice ostaju vjerne svom
retoričkom sloganu 'zajedno unutra, zajedno van'. Može biti da se
London i Pariz također boje i povratka prekoatlantskih razmirica koje
su obilježavala odnose u savezu prije Daytona.
Kako bi uvjerila saveznice da prihvate takvu strategiju, vlada bi
trebala: 1) - potaknuti europske saveznice da iskoriste misiju u Bosni
za davanje konkretnog značenja europskoj sigurnosti i obrambenom
identitetu, koje mnoge saveznice dugo zahtijevaju. 2) - složiti se o
prijenosu zapovjedništva nad bosanskom operacijom na europskog
zapovjednika, u prijelaznom razdoblju. 3) - podupirati europske snage
i nakon prijelaznog razdoblja kako bi se osigurala da će njihova
misija u cijelosti biti izvršena. 4) - raditi na jačanju utjecaja
organizacija odgovornih za koordiniranje civilne provedbe sporazuma u
Bosni te imenovati Amerikanca na čelo organizacije.
Američko vodstvo bilo je od najveće važnosti u smirivanju užasnog rata
u Bosni, a za napredak koji je od tada postignut uvelike su zaslužne
američke snage. No iako će mir u Bosni zahtijevati dugoročnu
međunarodnu sigurnosnu nazočnost, Sjedinjene bi Države sad trebale
preuzeti ulogu u sjeni te ostaviti europskim susjedima Bosne da vode
NATO u misiji očuvanja trajnog mira u tom području."
030545 MET nov 97
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a