ZAGREB, 24. travnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske, odlučujući o žalbi Hrvatske stranke prava 1861. na današnjoj je sjednici donio rješenje kojim se odbija kao neosnovana žalba Hrvatske stranke prava 1861. izjavljena protiv
rješenja Izbornog povjerenstva Republike Hrvatske od 17. travnja 1997.
ZAGREB, 24. travnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske,
odlučujući o žalbi Hrvatske stranke prava 1861. na današnjoj je
sjednici donio rješenje kojim se odbija kao neosnovana žalba Hrvatske
stranke prava 1861. izjavljena protiv rješenja Izbornog povjerenstva
Republike Hrvatske od 17. travnja 1997. #L#
Rješenjem navedenim u izreci odbijen je kao neosnovan prigovor
Hrvatske stranke prava 1861, koji je Izbornom povjerenstvu Republike
Hrvatske podnijet zbog navodnih nepravilnosti u postupku izbora za
članove Županijske skupštine Bjelovarsko-bilogorske županije, jer
je u Izbornoj jedinici X. izvan biračkog mjesta pronađeno osam
glasačkih listića, a na biračkom mjestu broj 318. "Gornji Tomaš" je
nakon glasovanja utvrđeno da nedostaje 19 glasačkih listića.
Izborno povjerenstvo Republike Hrvatske je u pobijanom rješenju
zauzelo stajalitše da navedene okolnosti same za sebe, bez drugih
relevantnih okolnosti koje bi ukazivale na neurednost i neregularnost
izbora u konkretnom slučaju, ne predstavljaju nepravilnosti koje su
mogle bitno utjecati na rezultate izbora, te da stoga nisu ispunjene
pretpostavke za poništenje glasovanja.
Hrvatska stranka prava 1861, zastupana po svom predsjedniku
Dobroslavu Paragi izjavila je protiv navedenog rješenja žalbu Ustavnom
sudu Republike Hrvatske jer i nadalje smatra da su zbog postojanja
materijalnih dokaza o učinjenim povredama u postupku izbora u X.
izbornoj jedinici, odnosno jer je njihov promatrač Mato Antolić bio
prisutan kada se kod prebrojavanja glasačkih listića na biračkom
mjestu broj 315. utvrdilo da glasački listići nedostaju, označene
nepravilnosti u postupku izbora za članove Županijske skupštine
Bjelovarsko-bilogorske županije takve da nedvojbeno dovode u pitanju
regularnost i urednost izbora.
Stoga žalitelji predlažu Ustavnom sudu Republike Hrvatske da pobijano
rješenje poništi, zatim da se ponište izbori, te raspišu novi u
spornim izbornim jedinicama odnosno biralištima.
Žalba nije osnovana.
Prema članku 59. stavak 1. Zakona o izboru članova predstavničkih
tijela jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i
samouprave, ako nadležno izborno povjerenstvo, rješavajući o prigovoru iz
članka 57. tog Zakona, utvrdi da je bilo nepravilnosti koje su bitno
utjecale na rezultate izbora, poništit će radnje u tom postupku i
odrediti da se te radnje ponove u roku koji mora osigurati
održavanje izbora na dan za koji su raspisani.
U stavku 2. istog zakonskog članka utvrđeno je da će nadležno izborno
povjerenstvo poništiti izbor člana predstavničkog tijela lokalne
samouprave odnosno jedinice lokalne uprave i samouprave u određenoj
izbornoj jedinici, odnosno izbore na temelju kandidatskih lista i
odrediti rok u kojem će se održati ponovljeni izbori, ako ne postoji
mogućnost ponavljanja poništenih radnji iz prethodnog stavka ili ako
se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale na
rezultat izbora.
U postupku su razmatrani navodi žalbe i pobijanog rješenja, te je
izvršen uvid u spis Izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, kao i
izbornu dokumentaciju koja se odnosi na izbor članova Županijske
skupštine Bjelovarsko-bilogorske županije u X. izbornoj jedinici,
odnosno na biračkom mjestu broj 315. "Gornji Tomaš", VII. izborna
jedinica.
Od žalitelja su pribavljeni sporni glasački listići, a riječ je o
osam neupotrijebljenih glasačkih listića za izbor člana Županijske
skupštine VII. Bjelovarsko-bilogorske županije u Izbornoj jedinici. Ti
su listići, prema navodima žalitelja, pronađeni ispred zgrade
birališta za vrijeme glasovanja.
Iz podataka izbornog spisa, kao niti navoda žalitelja, nije se moglo
utvrditi kako su označeni glasački listići dospjeli na mjesto na
kojem su pronađeni, odnosno kako su se bez znanja izbornog tijela
našli izvan prostora određenog za glasovanje. Jedna je mogućnost,
pored ostalih, da su tamo dospjeli voljom pojedinih birača, koji nakon
što su primili glasačke listiće nisu glasovali i iste ubacili u
glasačke kutije, već su ih iznijeli van i bacili.
Stoga Ustavni sud Republike Hrvatske smatra da nema osnove za sumnju
da je nestanak spornih listića s biračkog mjesta trebao poslužiti u
nedopuštene svrhe odnosno dovesti u pitanje pravilnost glasovanja u X.
izbornoj jedinici.
Osim toga, uvidom u zapisnik o radu Gradskog izbornog povjerenstva
Grada Bjelovara, u kojem su utvrđeni rezultati glasovanja u X. Izbornoj
jedinici, utvrđeno je da promatrač žalitelja Mato Antolić na rad tog
povjerenstva nije imao nikakvih primjdbi.
U svezi sa žalbenim navodima koji se odnose na biračko mjesto broj
315, izvršen je uvid u zapisnike Gradskog izbornog povjerenstva o radu
biračkog odbora za izbor članova i za kandidatske liste na tom
biračkom mjestu, te je utvrđeno da na njima postoje zabilješke kako
tom povjerenstvu nije vraćeno 12 neupotrijebljenih glasačkih listića.
Okolnost da na jednom biračkom mjestu nisu upotrijebljeni svi
glasački listići koje je preuzeo birački odbor, sama za sebe ne znači
i nepravilnost u postupku izbora, jer glasovanju ne moraju pristupiti
svi birači, niti je za očekivati da će svi glasački listići koji su
uručeni biračima biti upotrijebljeni za glasovanje.
Rezultat glasovanja u slučaju kada je broj glasova prema biračkom
popisu veći od broja glasova po glasačkim lističima, ionako se
utvrđuje prema broju glasačkih listića koji se nalaze u glasačkim
kutijama - članak 47. stavak 3. Zakona.
Ustavni sud Republike Hrvatske smatra da navedene nepravilnosti u
postupku izbora nisu razlozi za poništenje izbora, jer nisu mogle
bitno utjecati na ukupan rezultat izbora.
Iz tih razloga Ustavni sud Republike Hrvatske je u skladu sa
odredbama članka 125. alineja 7. Ustava Republike Hrvatske, članka 38.
alineja 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, te
članka 60. stavak 4. Zakon o izboru članova predstavničkih tijela
jedinica lokalne samouprave i jedinica lokalne uprave i samouprave,
riješio kao u izreci.
(Hina) pp mi
242039 MET apr 97