HR-GOSPODARSTVO-BILTENI-Makrogospodarstvo +TURISTIČKI BILTEN, BROJ 264 ++TURISTIČKI BILTEN+25. - 31. prosinca 1998.+SADRŽAJ:+? U HRVATSKU 75 POSTO MAĐARSKIH TURISTA DOLAZI SAMOSTALNO 2+? TURISTHOTEL PREDSTAVIO PROMIDŽBENE MATERIJALE
2+? U DUBROVNIKU ZA NOVU GODINU OTPRILIKE 3.000 GOSTIJU 2+? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 3+? TALIJANI SE VRAĆAJU RASTROŠNOME SLAVLJU 3+? SWISS INTERNATIONAL BOGATIJI ZA NOVE HOTELE 3+? MOEVENPICK HOTELS & RESORTS JAČAJU SVOJE MJESTO NA SREDNJEM +ISTOKU 3+? "POSJETITE NEPAL" - USPJEŠNA AKCIJA 4+? POJEDINE ZRAKOPLOVNE KOMPANIJE OBJAVILE RAT VIŠKU PRTLJAGE 4+? IZNAJMLJIVANJE HANDYA UNOSAN POSAO 5+? POD POVEĆALOM: SINGAPUR 5+1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH +INSTITUCIJA+U HRVATSKU 75 POSTO MAĐARSKIH TURISTA DOLAZI SAMOSTALNO+ + Odmor i relaksacija na moru najviše motiviraju mađarske turiste za +odlazak na odmor u mediteranske zemlje, a poglavito u Hrvatsku.
TURISTIČKI BILTEN
25. - 31. prosinca 1998.
SADRŽAJ:
? U HRVATSKU 75 POSTO MAĐARSKIH TURISTA DOLAZI SAMOSTALNO 2
? TURISTHOTEL PREDSTAVIO PROMIDŽBENE MATERIJALE 2
? U DUBROVNIKU ZA NOVU GODINU OTPRILIKE 3.000 GOSTIJU 2
? KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI 3
? TALIJANI SE VRAĆAJU RASTROŠNOME SLAVLJU 3
? SWISS INTERNATIONAL BOGATIJI ZA NOVE HOTELE 3
? MOEVENPICK HOTELS & RESORTS JAČAJU SVOJE MJESTO NA SREDNJEM
ISTOKU 3
? "POSJETITE NEPAL" - USPJEŠNA AKCIJA 4
? POJEDINE ZRAKOPLOVNE KOMPANIJE OBJAVILE RAT VIŠKU PRTLJAGE 4
? IZNAJMLJIVANJE HANDYA UNOSAN POSAO 5
? POD POVEĆALOM: SINGAPUR 5
1. AKTIVNOSTI VLADE, HRV. DRŽAVNOG SABORA I TURISTIČKIH
INSTITUCIJA
U HRVATSKU 75 POSTO MAĐARSKIH TURISTA DOLAZI SAMOSTALNO
Odmor i relaksacija na moru najviše motiviraju mađarske turiste za
odlazak na odmor u mediteranske zemlje, a poglavito u Hrvatsku.
Svoja putovanja u Hrvatsku najčešeće organiziraju sami, i to 75
posto njih, stoji u 19. broju "Turističkih tržišta", koja je
nedavno izdala Hrvatska turistička zajednica (HTZ), a posvećen je
Mađarskoj.
Prema istraživanju zagrebačkog Instituta za turizam u studiji
"Tomas '97", među mađarskim turistima veoma je mali udio gostiju
starijih od 50 godina, a iznad prosjeka su udjeli turista ostalih
dobnih skupina.
Mađari rjeđe od prosječnih turista posjećuju restorane, njih 19
posto, dok je prosjek 31 posto, a češće od prosječnih turista
pripremaju samostalno sve obroke (40 posto, dok je prosjek 24
posto).
Prosječni troškovi putovanja mađarskih turista dosežu po osobi
iznos od otprilike 296 američkih dolara. Njihova putovanja u
prosjeku traju 9,9 dana i uključuju 3,2 osobe. Dnevna potrošnja
iznosi 25 dolara.
Hrvatska je treća zemlja po atraktivnosti nakon Grčke i Italije u
Mađarskoj. U 1999. godini HTZ očekuje da bi uz odgovorajaći nastup
naše turističke ponude na tom tržištu, Hrvatska trebala zadržati
ili poboljšati tu poziciju.
U deset ovogodišnjih mjeseci u Hrvatskoj je boravilo 135.204
turista, osam posto više nego u istom lanjskom razdoblju. Prema
podacima Državnog zavoda za statistiku, Mađari su u tom razdoblju
zabilježili 800.208 noćenja ili šest posto više.
2. DOMAĆE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
TURISTHOTEL PREDSTAVIO PROMIDŽBENE MATERIJALE
Zadarski Turisthotel predstavio je u utorak novinarima i većem
broju turističkih djelatnika nove promidžbene materijale za iduću
turističku sezonu.
Direktor Turisthotela Frane Koblar ustvrdio je da je ulaganje u
promidžbu, s novim katalozima svake godine, već do sada dalo dobre
rezultate. Izrazio je nadu da će iduća turistička sezona biti bolja
od prošle.
Direktor prodaje u zadarskom Turisthotelu Zdenko Mičić rekao je da
je glavni katalog "Turisthotela" ove godine obogaćen novim
fotografijama turističkog naselja Zatona i ostalih objekata u
sastavu Turisthotela. Katalog je tiskan u 50.000 primjeraka i na
šest stranih jezika, a bit će predstavljen na 50 turističkih
sajmova u Europi. Po njegovim riječima, Turisthotel u idućoj sezoni
očekuje porast prometa za deset posto.
U DUBROVNIKU ZA NOVU GODINU OTPRILIKE 3.000 GOSTIJU
Na području Dubrovačko-neretvanske županije novogodišnje
blagdane provesti će, kako se očekuje, približno 3.000 gostiju od
kojih otprilike 2.000 inozemnih, kazao je direktor Županijske
turističke zajednice Vladimir Bakić.
Najveći broj gostiju bit će na području grada Dubrovnika. Uz "Lero"
i "Kompas" organizirani dočeci Nove godine bit će u hotelima
"Excelsior", "Park", "Prezident" i "Petka". U Cavtatu će biti
otvoren hotel "Cavtat" u kojem će biti smješteno otprilike 130
gostiju, dok će na poluotoku Pelješcu u Orebiću u hotelu "Orsan"
novogodišnje blagdane provesti 180 gostiju.
Na Korčuli će biti otvoreni hoteli "Korčula" i "Marco Polo" gdje će
blagdane provesti 480 gostiju. Tradicionalni doček Nove godine i
ovoga puta u Dubrovniku organizira Gradsko poglavarstvo pa će se
ispred crkve sv. Vlaha i na Stradunu i ove godine okupiti velik broj
Dubrovčana za koje je pripremljen bogat zabavni program uz
sudjelovanje poznatih imena hrvatske zabavne glazbe.
3.KOTACIJE DIONICA TURISTIČKIH TVRTKI
ZAGREBAČKA BURZA, 22. - 24. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 270 1,89% 123.870 77,06%
2. Riviera Holding 29 -17,14% 2.980 -95,41%
VARAŽDINSKO TRŽIŠTE VRIJEDNOSNICA, 18. - 24. prosinca 1998.
Br. Dionice Zaključna cijena (kn) Tjedna promjena Promet (kn)
Tjedna promjena
1. Plava laguna 290 3,57% 29.000 60,66%
2. Riviera Holding 30 - 4.350 -
3. Sunčani Hvar 17 70,00%- 2.720 -89,37% +
4. MEĐUNARODNE TURISTIČKE AKTIVNOSTI
TALIJANI SE VRAĆAJU RASTROŠNOME SLAVLJU
Nakon više godina štedljivijih novogodišnjih slavlja, ovogodišnji
doček Nove godine Talijani će ponovno provesti rastrošno.
Za Silvestarsku večer potrošit će otprilike 6.000 milijardi lira.
Ponovno postaje popularno provesti "najluđu noć" u restoranu, a i
kazališta, koja su nekada u ponoć nudila samo nekoliko čašica
pjenušca, sada poslije predstava organiziraju večere i zabavu do
jutra.
U Rimu se novogodišnju noć u restoranu može provesti po cijeni u
rasponu od 50.000 do milijun lira, koliko košta večera u rimskom
hotelu Hilton. Za one koji žele potrošiti malo održavaju se
besplatni koncerti, a najveći će biti na čuvenoj rimskoj lokaciji
Fori Imperiali gdje nastupaju najpoznatije talijanske zvijezde.
U različitim restoranima predviđen je, naravno, različiti
jelovnik, ali je onaj poslije pola noći gotovo jedinstven u cijeloj
Italiji - leća i posebna vrsta kobasice, zapravo mljeveno meso u
svinjskoj nožici, te slatki kruh.
SWISS INTERNATIONAL BOGATIJI ZA NOVE HOTELE
Swiss International Hotels (SIH) svoj su portfolio obogatili su za
osam prvoklasnih hotela: hotel Stadthaus Burgdorf (Švicarska),
Auberge de Cassagne Le Pontet-Avignon (Francuska), H?tel Palais
Maeterlinek Nizza (Francuska), Hostellerie du Vallon de Valrugues
Ste-R?my-de-Provence (Francuska), Parco San Marco Cima di Porlezza
(Italija), Hotel Hassler Rom (Italija), Ankhang Nature Resort
Amphur Fang (Tajland) kao i Windsor Court Hotel New Orleans (SAD).
MOEVENPICK HOTELS & RESORTS JAČAJU SVOJE MJESTO NA SREDNJEM ISTOKU
Švicarska hotelska skupina M?venpick Hotels & Resorts (MHR) sa
sjedištem u Adliswilu na međunarodnom je tržištu prisutna od 1973.
godine. Danas raspolaže s 8300 kreveta u 47 hotela, od kojih je 13 u
Njemačkoj, 10 u Švicarskoj, 12 na Srednjem Istoku, 8 u Južnoj
Africi, 2 u Nizozemskoj i po jedan u Češkoj i Kini. U Egiptu
raspolaže brodom koji krstari Nilom.
Pored toga MHR već sada ima 12 novih projekata koji su u izgradnji
ili najmanje u fazi planiranja. Kompanija želi prije svega
učvrstiti svoj položaj na Srednjem Istoku, a preuzimanjem Karosa
širi se i u Africi.
Već u 1999. godini MHR će otvoriti tri, 2000. godine slijedećih
četiri i 2001. godine još pet hotela s ukupno 3200 kreveta. Isto
tako, MHR će svoj portfolio obogatiti s gradskim hotelima Cairo-
Gezira (Egipat), Asmara (Eritrea) i Tanger (Maroko).
Godinu kasnije slijede gradski hoteli u Ramallahu (Palestina),
Jeruzalemu (Izrael), Bejrutu (Libanon) kao i resort u Aquabi
(Jordan), a u 2001. godine u planu su četiri resorta u Izraelu i
Egiptu te gradski hotel u Dubaiu (Ujedinjeni Arapski Emirati).
"POSJETITE NEPAL" - USPJEŠNA AKCIJA
Usprkos nedostatnoj povezanosti zrakoplovima, posljednjih godina
broj turista u Nepalu kontinuirano raste. Ukupno gledano, od 1993.
do 1997. godine broj turista povećao se 43 posto na 430.000. Uz
akciju Visit Nepal broj turista 1998. godine mogao bi biti veći od
500.000. Broj npr. švicarskih turista nadprosječno raste: 1994.
bilo ih je 5.000, a 1997. godine čak 11.000, što je više nego
dvostruko.
Evo profila švicarskih turista:
? za 40 posto švicarskih turista najvažniji su trekking i
planinarenje
? 60 posto su muškarci, 40 posto žene
? dvije trećine švicarskih turista mlađe je od 46 godina.
Nepal ukupno ima 706 hotela s 14.200 soba i otprilike 27.600
kreveta. Unatoč tome, Nepal nije poznat kao odredište za masovni
turizam. Poznatu trekking regiju Langtang godišnje posjeti 8.000
turista.
Od početka turističkog booma poznati hoteli u Katmanduu su
rasprodani, a novi projekti su najmanje u planu ili u realizaciji.
Nedavno je otvoren novi Radisson hotel sa 172 sobe i
konferencijskom dvoranom za 800 osoba.
U travnju 1999. godine svoja će vrata otvoriti Taragon Hyat Regency
s 300 soba, a kasnije će se ponuda upotpuniti s muzejom i casinom.
Drugo najvažnije mjesto u Nepalu bez sumnje je Pokhara, 200 km
zapadno od Katmandua. To je grad s prekrasnim pogledom na divovske
Himalaje i pet vrhova Anapurna masiva. U kristalno jasnim jezerima
mogu se vidjeti okolni glečeri. Pokhara je izlazna točka za brojne
alpinističke ekspedicije. Tu je otvoren i prvi međunarodni hotel:
Dusit Thani Fulbari hotel s pet zvjezdica, 165 soba, nekoliko
vrhunskih restirana i svim uobičajenim sadržajima kao što su bazen,
sauna, tenis i golf teren s devet rupa. U Pukhari još se mogu
preporučiti hoteli Shangri-La Village i Blue Bird.
Još zapadnije u Himalajama leži planinsko selo Jomson, do kojeg se
dolazi malim zrakoplovom, helikopterom ili alpinizmom. Čak i tu će
se u rujnu 1999. godine otvoriti novi hotel - Jomson Mountain
Resort. Pošto tu nema cesta te je promet vozilima nemoguć, gradnja
hotela na tibetskoj visoravni na 2731 metara nadmorske visine je
otežana, no gostima će se jamčiti čisti zrak. Na mjestu nekadašnjeg
kraljevstva Mustanga u Lo Monthangu nalazi se Mystik Himalayan
Resort.
Južno od Pokhare, na putu za Lumbini, rodno mejsto Bude, na padinama
gorja Thumara gradi se nepalski model sela, Panchamul Siribari.
Turisti ovdje mogu živjeti zajedno s nepalskim obiteljima i
upoznati njihove običaje.
U najzabačenije dijelove Nepala leti cijeli niz malih zrakoplova
različitih zrakoplovnih kompanija, kao što su npr. Lumbini
Airways, Yeti Airways ili Cosmic Air. Od većih zrakoplovnih
kompanija u Nepal lete Chine Southwest Airlines, Austrian
Airlines, Condor, Qatar Airways i Royal Nepal Airlines, a tu su i
priključni letovi Thai Airwaysa i Singapore Airlinesa.
POJEDINE ZRAKOPLOVNE KOMPANIJE OBJAVILE RAT VIŠKU PRTLJAGE
Količina prtljage koju putnici nose na putovanja zrakoplovom
postala je problem. Zrakoplovi su jednostavno zatrpani teretom, a
zrakoplovne kompanije već dugo traže pravo rješenje. Uglavnom se
oslanjaju na samodisciplinu putnika, no neke američke kompanije su
postale rigorozne.
Zrakoplovne kompanije Delta i United su na desetak zračnih luka kod
snimanja prgtljage odmah postavile i šablone kroz koje prtljaga
mora proći, a ako ne može proći putnici se vraćaju na checkiranje.
Iste će šablone iduće godine postaviti na još 60 zračnih luka.
Takav postupak naljutio je putnike drugih kompanija koje zbog
raznih ugovora lete i zrakoplovima Delte i Uniteda. Zbog istog
razloga narušena je i točnost zrakoplova, koji zbog vraćanja
putnika na checkiranje sve više kasne.
Glede ručne prtljage, kompanija United je odredila da zbroj
duljine, širine i visine ručne prtljage ne smije biti veći od 115
cm, dok Continental dozvoljava zbroj od čak 160 cm. Delta je
striktno odredila da ručna prtljaga smije biti 55 cm dugačka, 36 cm
široka i 23 cm visoka, što su točne mjere pilotova kofera.
IZNAJMLJIVANJE HANDYA UNOSAN POSAO
Bez obzira nalazite li se u Engleskoj, Francuskoj, Španjolskoj ili
Aziji, može vas se dobiti na vaš mobilni telefon. No, u SAD-u
europski mobilni telefoni puno ne pomažu.
Razlog je u standardnoj GSM frekvenciji, koja u Europi iznosi 900
MHz, a u SAD-u je 1900 MHz. Zato se poslovnom Europljaninu koji
putuje u SAD-u savjetuje ostavljanje vlastitog mobilnog telefona
(Handy) kod kuće.
Da se pak, bez telefona ne bi osjećali izgubljenim, tu je engleska
kompanija Cellhire, koja iznajmljuje mobilne telefone. Dovoljno je
kompaniji se javiti samo dan ranije i naručeni telefon putnika čeka
u hotelu. U mnogim slučajevima putnik dobiva isti telefonski broj
kao i u domaćoj GSM mreži, ali to samo u slučaju kad njegova domaća
GSM mreža ima sklopljen ugovor s GSM mrežom regije u kojoj se putnik
nalazi. U tom slučaju putnik samo u unajmljeni (mobilni) telefon
stavlja svoju vlastitu karticu.
Unajmljivanje Handya stoji 12 CHF po danu (otprilike osam USD) ili
75 CHF (49 USD) tjedno. Tome se dodaje cijena impulsa. Putničke
agencije koje posreduju u iznajmljivanju Cellhire telefona
dobivaju 10 posto zarade (informacije na tel: 0044-1904-610610).
Treba spomenuti da GSM mreža ipak ne pokriva cijele SAD. Putnici
koji automobilom ili brodom putuju mjestima u kojima nije velika
gustoća velikih gradova (npr. Karibi) mogu se ipak osloniti samo na
satelitske telefone, koji se mogu unajmiti po cijeni od oko 300 CHF
(199 USD) tjedno.
Satelitski telefon, pak, ne stane u džep. Ima otprilike dva
kilograma i format Laptop računala.
5. POD POVEĆALOM: SINGAPUR
Ukratko o Singapuru
Singapur je i otok i država, no ipak najbolje ga je opisati kao grad-
državu. Kao i mnogi drugi drevni gradovi-države i Singapur nudi
civilizaciju i najviši stupanj pravnoga poretka. Gospodarskih
razvitak Zapada i mudra staloženost Istoka u ovom su se gradu
ujedinili gotovo savršeno. To je iznimno moderna metropola gdje je
sigurno hodati ulicama te poslovno središte u kojem živi azijski
model učinkovitosti. Unatoč regionalnoj financijskoj krizi koja je
zahvatila ostale azijske države, singapurski je dolar ostao
relativno stabilan. Trenutačno vrijedi 3,77 kuna. Međutim,,
stanovnici toga grada-države ipak troše manje.
Singapur ima još nešto zajedničko s drevnim gradovima-državama.
Njegove vlasti snažno vjeruju kako mogu očuvati "status quo"
uvodeći različite zakonske zabrane koje bi, prema njihovom
mišljenju, mogle oslabiti singapurski "mir".
Na tome području žive pripadnici čak četiri rase, što Singapur čini
čvorištem raznih kultura, jezika i religija.
Zbog svega ovoga mnogi turisti po napuštanju Singapura ne mogu
prestati hvaliti njegov model "društva koje zaista funkcionira",
dok su drugi, pak, mišljenja da vladina je politika pomalo prisilne
usredotočenosti na "red, rad, disciplinu i čistoću" od grada
učinila jedno od najsterilinijih područja na svijetu.
Danas Singapur nazivaju raznim imenima, a najčešće "čisti i zeleni
grad", "grad vrtova", "raj za kupce" i "gurmanski raj". Uz
malajski, koji je najrašireniji, službeni su jezici još i kineski,
engleski i tamilski.
Ukupna površina ovog grada-države, u što su uključeni i brojni
manji otoci, iznosi 641 četvorni kilometar, a broj stanovnika kreće
se na otprilike 3,04 milijuna ljudi.
Kako doći i gdje odsjesti?
Doći u neposrednu blizini Singapura nije problem. Ceste su dobro
održavane, a brze auto-ceste prožimaju cijeli otok. Pod normalnim
uvjetima, vožnja otokom traje otprilike sat vremena. No, problemi
nastaju, kao uostalom i u drugim gradovima, tijekom "špice" jer je
tada gotovo nemoguće doći do određenih dijelova, a parkirališnih je
mjesta više nego nedovoljno. Stoga je preporučljivo korištenje
javnoga prijevoza, koji je i pozdan i jeftin.
Hoteli u Singapuru u jakoj želji da zadovolje potrebe svojih
gostiju trude se u savršenom omjeru kominirati stil i udobnost.
Turisti imaju velik izbor smještaja, a najveći ih je broj
raspoređen oko poslovnog centra Singapura i Ulice orhideja, koja je
trgovačko i zabavno središte.
Ukoliko ste u Singapur doputovali bez prethodne rezervacije
smještaja, možete se obratiti osoblju na bilo kojem "šalteru"
singapurske Udruge hotela u zračnoj luci.
Cijena jednokrevetne sobe u hotelu niže kvalitete bit će od 100 do
180 singapurskih dolara, u hotelu više kvalitete iznosit će između
180 i 280 dolara, a u luksuznijem hotelu premašit će do 280 dolara.
Gdje jesti?
Singapur ima zasluženu reputaciju grada koji može zadovoljiti i
najprobranije gurmanske ukuse. Raspon jela kreće se od začinjenih
indijskih i kineskih specijaliteta, preko Nonye (kombinacije
kineske i malajske kuhinje) do najbiranijih jela Francuske i
Italije.
Zanimljivo je kako se u Singapuru neprestano niču novi, a zatvaraju
se stari restorani. No, potrebno je znati kako većina prestaje
posluživati obroke nakon 22 sati, ali su kafići-restorani u
pojedinim hotelima otvoreni 24 sata.
Cijena obroka, bez pića, poreza i napojnice, jednu će osobu u
restoranu niže kvalitete stajati manje od 15 singapurskih dolara,
dok će za sličan obork u restoranu više kvalitete izdvojiti od 15-30
dolara, odnosno 30 do 75 dolara ako je riječ o još kvalitetnijem
restoranu. Istodobno, obrok u luksuznom restoranu bit će i skuplji.
Za većinu restorana nije potrebna ranije rezervacija, ali to je
preporučljiva ako je riječ o grupi ili ako se posjet planira tijekom
vikenda ili državnih blagdana.
Što vidjeti?
Iako malen otok, u Singapuru se zahvaljujući etničkoj i vjerskoj
raznolikosti može štošta vidjeti. Pritom ono što je zanimljivo ne
pripada samo suvremenom svijetu. Naime, u daljim se dijelovima
otoka mogu vidjeti povijesne postojbine nekadašnjih imigranata.
Kultura tih doseljenika i britanskih kolonizatora, ali i ostali
dijelovi bogate singapurske povijesti, ostabili su za sobom
iznimne građevine. Tako se u samom središtu grada mogu vidjeti
nabolja arhitektonska ostvarenja te spomenike posvećene junacima
Drugog svjetskog rata.
Prema mišljenju onih koji su već posjetili taj grad, ne smije se
zaobići posjet "Maloj Indiji", Kineskoj četvrti, otoku Senatosa i
središtu grada.
Gdje kupovati?
Reputacija Singapura kao trgovinskog rata jugoistočne Azije, nije
više toliko izražen kao ranije, no većina ga kupaca još uvijek
smatra "božjim darom". Taj je grad međunarodni "plac" nakita,
sportske opreme, modnih predmenta, satova, kamera, elektronike,
azijskih umetnina i rariteta.
Ipak, budući kupci trebaju imati na umu da, unatoč cjenjkanju, neće
svaka pogodba biti "pun pogodak". Taj je primat preuzeo Hong Kong.
Diljem svijeta poznate su singapurske "shoping" četvrti.
Najpoznatiji je dio oko Ulice orhideja, gdje se nalaze trgovački
centri poput Ngee Ann City, Shaw House, Centrepoint i Heeren.
Kamo navečer?
Ipak, Singapur počinje blještati nakon zalaska sunca. Tada se
turistima nude mjesta s rock i jazz glazbom, a mogu otići i u disco-
klubove gdje DJ puštaju trenutačno najveće hitove. I glede noćne
zabave primat drži Ulica orhideja.